Miten voi luottaa eka-tokaluokkalaisen selviytymiseen koulupäivistään...?
ja ennenkaikkea koulumatkoistaan yksin? Luin jostain, että lapsi hahmottaa liikenteen vaaroja joten kuten 6-10 vuoden ikäisenä ja melkein yhtä hyvin kuin aikuinen 11-12 vuotiaana. Tämä on siis yksilöllistä ja voi olla, että lapsi olisi valmis selviämään koulumatkastaan turvallisesti vasta 10 (12) vuotiaana!
Olen kuullut tuttavien lasten läheltäpiti hengenmeno tilanteista, joista ovat selvinneet sairaalahoidolla. Kamalaa, että omat lapsetkin menevät pian kouluun. Vanhin aloittaa tänä syksynä eskarin ja ei vielä siis täydy selvitä yksin ja silti kovasti olen yrittänyt opettaa....
Kommentit (5)
Meillä on 2,5 km:n koulumatka, monta ylitystä. Ei saada ekaluokkalaiselle koulukyyditystä. Hirvittää kyllä tosi paljon. Ei ole varaa joka päivä taksia omasta pussistakaan maksaa. Bussit ei kulje tästä.
Meillä on 2,5 km:n koulumatka, monta ylitystä. Ei saada ekaluokkalaiselle koulukyyditystä. Hirvittää kyllä tosi paljon. Ei ole varaa joka päivä taksia omasta pussistakaan maksaa. Bussit ei kulje tästä.
Hurjalta kuulostaa. Eihän siinä auta kuin kulkea monet monet kerrat yhdessä tuo matka ja takoa tarkkaavaisuutta päähän. Mutta arvaahan sen, että pienten huomio niin äkkiä kiinnittyy epäolennaisiin.. Tsemppiä teille.
Meillä on matkaa 6km ja reitti luokiteltu vaaralliseksi, eli taksikyyti tulee mun ekaluokkalaiselle.
Liikutte lapsen kanssa koulun ja kodin väliä ja muuallakin ja koko ajan neuvot, ohjaat ja valistat. Annat lapsen itse välillä huolehtia autojen katsomiset (vasen, oikea, vasen ja tarvittaessa taakse). Kerro rehellisesti, miten käy, jos jää auton alle.
Käykää tietyömaalla miettimässä, miten se ohitetaan turvallisesti, ylittäkää kaikenlaisia teitä, ohittakaa esteitä.
Ja koulumatkoille aina turvaliivi päälle!
Kävelkää erilaisissa paikoissa, vilkkaasti liikennöidyissa, pihateillä, kaupunkien keskustoissa. Valista, opeta ja näytä esimerkkiä. Lapsi ei hahmota liikennettä jos on aina nähnyt liikennekäyttäytymistä vain takapenkillä istuen.
osittainen hoitovapaa) tai niin että lapsi viedään aamulla koulun kerhoon ja lapsi menee sinne koulutuntien jälkeen.