Älytön suolan käyttö
Kuinka paljon suolaa/suolaa sisältäviä mausteita tai valmistelta käytätte ruoanlaitossa?
Järkytyn aina kun teen kaverin kanssa ruokaa, viimeisimpänä esim feta-tomaatti pasta. Ensin fetan ja tomaattien päälle heitetään varmaan puoli teelusikkaa suolaa, sen päälle rouhitaan muutamaa eri mausteseosta, joista vähintään puolet on suolaa, pastaveteen heitetään suolaa ja pastan päälle vielä pestoa, joka on älyttömän suolaista. Ja fetahan jo itsessään on hirveä suolapommi. Ei mikään ihme että valtaosa suomalaisista on ylipainoisia ja verenpaineet taivaissa.
Kommentit (23)
Liittyykö suolan käyttö ylipainoon?
Tulee käytettyä todella paljon, oon 190/ 73.
..täytyypä lisätä että sais vaikka 10 kg lisää.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö suolan käyttö ylipainoon?
Tulee käytettyä todella paljon, oon 190/ 73.
..täytyypä lisätä että sais vaikka 10 kg lisää.
Eipä taida suoranaisesti liittyä, mutta monesti jos mietitään yleisesti suolaista ruokavaliota on siinä käsi kädessä myös rasva. Esim. prosessoitu liha (makkarat, meetvurstit, eineslihapullat ym), pizzat, valmisruuat jne. Näihin sitten isketään ”salaatiksi” jotain italian- tai kurkkusalaattia jotka on myös silkkaa rasvaa, suolaa ja sokeria. Harva suomalainen sitä suolaa varmaan heittää pelkästään porkkanan ja linssien päälle vaan nimenomaan jo sen valmiiksi suolaisen ja rasvaisen ruuan lisäksi, esim uuniranskalaiset hukutetaan siihen suolaan ja lisukkeisiin.
Aika reilusti käytin kun graavasin lohta eilen.
Vierailija kirjoitti:
En käytä suolaa lainkaan, jonkinverran sitä tulee mausteseoksista. Niistäkin yritän aina löytää suolattoman vaihtoehdon.
Verenpaineet silti tapissa ja lääkitys. Ei ylipainoa.
Okei. Kiva kuulla että luet tuoteselosteita esim mausteseoksista. Tuntuu että monet heittää ruokaan löysin rantein jotain grilli- ja perunamaustetta tajuamatta että ne ovat pääosin suolaa ja sen lisäksi laitetaan toki sitä itse suolaa. Verenpaineeseenhan toki vaikuttaa moni muukin tekijä, esim. stressi, kahvi hetkellisesti, salmiakki ja perimä.
Kuka opetti 80-luvulla pikkukakkosessa... Suolaa, suolaa, enemmän suolaa
Jos en ole käyttänyt mitään tosi suolaisia ainesosia ruoasssa (soijakastike, feta, valmiiksi maustettu kerma), niin en lisää turhaan. Muuten lisään pari-kolme pyöräytystä myllystä.
Mutta kannattaa ymmärtää että just esimerkiksi pastaveden kuuluu olla hyvin suolaista! Suurin osa suolasta jää keitinveteen ja sinne ei haittaa heittää reippaastikin suolaa.
Onko kaveri tupakoitsija? Koska ne käyttää paljon suolaa jotta maistaisivat jotain.
Vierailija kirjoitti:
Jos en ole käyttänyt mitään tosi suolaisia ainesosia ruoasssa (soijakastike, feta, valmiiksi maustettu kerma), niin en lisää turhaan. Muuten lisään pari-kolme pyöräytystä myllystä.
Mutta kannattaa ymmärtää että just esimerkiksi pastaveden kuuluu olla hyvin suolaista! Suurin osa suolasta jää keitinveteen ja sinne ei haittaa heittää reippaastikin suolaa.
Onko kaveri tupakoitsija? Koska ne käyttää paljon suolaa jotta maistaisivat jotain.
Olen hieman eri mieltä tuon pastan kanssa. Miksi siihen veteen pitäisi sitä suolaa heittää kun monesti se pastan kanssa syöty muu ruoka on itsessään juuri jotain kastiketta tms, josta sitä suolaa sitten löytyy reippaasti. Ja kyseinen kaveri ei tupakoi, mutta ilmeisesti vaan tottunut voimakassuolaiseen ruokavalioon.
Suola avaa ruoan maut. Kun ruokaa laittaessa pitää maistella suolan määrää, kunnes se on sopiva. Sitten sitä pitää vielä lisätä, jos siitä sapuskasta haluaa hyvää. Tällaisen opin sain mestarikokilta ja se toimii. Minä pidän hyvästä ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Suola avaa ruoan maut. Kun ruokaa laittaessa pitää maistella suolan määrää, kunnes se on sopiva. Sitten sitä pitää vielä lisätä, jos siitä sapuskasta haluaa hyvää. Tällaisen opin sain mestarikokilta ja se toimii. Minä pidän hyvästä ruoasta.
Sitä makua voi tuoda myös vaikka tuoreilla tai kuivatuilla yrteillä, pippureilla, chileillä, sitruunalla, sipulilla, sienillä jne. Minäkin pidän hyvästä ruoasta ja pystyn ruoasta nauttimaan ilman että käytän suolaa ollenkaan ja suolaa sisältäviä mausteita tms hyvin vähäisesti. Pidät varmaan myös sitten verenpainetaudista, sepelvaltimotaudista ja sydäninfarktista.
Sinun kannattaa mainita asiasta kaverillesi. Aloita tyylin "en pidä itseäni parempana ihmisenä, mutta..."
Minulla on matala verenpaine ja sain terveydenhoitajalta ohjeeksi käyttää reilusti suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa mainita asiasta kaverillesi. Aloita tyylin "en pidä itseäni parempana ihmisenä, mutta..."
Minulla on matala verenpaine ja sain terveydenhoitajalta ohjeeksi käyttää reilusti suolaa.
Minulla on omat paheeni ja huonot tapani enkä pidä itseäni parempana, mutta sen voin myöntää etten tota suolalla läträämistä ymmärrä miltään näkökulmalta. Okei, kuulut aika marginaaliseen joukkoon jolla asia on noin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omat paheeni ja huonot tapani enkä pidä itseäni parempana, mutta sen voin myöntää etten tota suolalla läträämistä ymmärrä miltään näkökulmalta. Okei, kuulut aika marginaaliseen joukkoon jolla asia on noin päin.
Et tiedä mihin joukkoon kaverisi kuuluu. Lopeta arvostelu.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se Timo Taikuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä suolaa lainkaan, jonkinverran sitä tulee mausteseoksista. Niistäkin yritän aina löytää suolattoman vaihtoehdon.
Okei. Kiva kuulla että luet tuoteselosteita esim mausteseoksista. Tuntuu että monet heittää ruokaan löysin rantein jotain grilli- ja perunamaustetta tajuamatta että ne ovat pääosin suolaa ja sen lisäksi laitetaan toki sitä itse suolaa. Verenpaineeseenhan toki vaikuttaa moni muukin tekijä, esim. stressi, kahvi hetkellisesti, salmiakki ja perimä.
Tottakai luen, suolaa saattaa olla jopa puolet.
Pitkään harasin verenpainelääkitystä vastaan. Perimälle vaan en voi mitään enkä stressiäkään pysty kokonaan poistamaan. Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä mihin joukkoon kaverisi kuuluu. Lopeta arvostelu.
Tiedän kyllä hänen terveydentilansa ja muutkin asiat, sillä hän on ne ihan itse kertonut. Ja hänellä ei ole ongelmaa sen kanssa että olisi matalat verenpaineet, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai luen, suolaa saattaa olla jopa puolet.
Pitkään harasin verenpainelääkitystä vastaan. Perimälle vaan en voi mitään enkä stressiäkään pysty kokonaan poistamaan. Näillä mennään.
Perimälle ei mitään voi ja sen takia ne elintavat ovat älyttömän suuressa roolissa. Varsinkin jos on perinnöllinen alttius sydän- ja verisuonitaudeille pitäisi entistä enemmän kiinnittää huomiota siihen ruokavalioon ja aktiivisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se Timo Taikuri?
Ei kun Fakiiri Kronblom Sirkus Papukaijassa, joka loppui telkussa jo 1967. Toki muut taikurit ovat tuota suola- rimpsua matkineet.
Käytän aika vähän suolaa ruuanlaitossa, leivät on mulle ihan liian suolaisia ja pystyn syömään puuronkin ilman suolaa. Mieheni lisää suolaa ihan kaikkeen, vaikka sitä olisi jo (valmis)ruuassakin. Hänellä on alhainen verenpaine kuten minullakin. Minulla on sukurasitetta enemmän, joten olen varovaisempi.
Runsas rasvan ja sokerin käyttö aiheuttavat moninkertaiset terveyshaitat suolaan verrattuna. Suolaa kannattaa käyttää niin paljon, ettei ruokaan tarvitse lisätä ylimääräistä rasvaa tai sokeria maun tuomiseksi.