Jos plastiikkakirurgi tekee huonoa jälkeä, voiko asiasta valittaa mihinkään?
Olen pohtinut aika pitkään erään synnynnäisen epämuodostuman korjaamista plastiikkakirurgilla, mutta en ole uskaltanut viedä asiaa eteenpäin. Olen käsittänyt, että jos hoito epäonnistuu, on käytännössä mahdotonta valittaa mihinkään tai saada rahojaan takaisin. Nyt sitten taas pohdiskelin tylsyyksissäni asiaa tässä illan hämärtäessä.
Eli jos plastiikkakirurgi tekee esteettisen toimenpiteen, mutta sen seurauksena onkin vaikkapa miljoona kertaa rumempi, niin voiko asiasta valittaa mihinkään?
Kommentit (10)
Totta kai voi, mutta hoidon pitää tapahtua suomessa. Suomalaiset ovat vähän liian arkoja, monessa asiassa luullaan ettei asiakkaalla ole mitään oikeuksia eikä voi valittaa laadusta.
Voi valittaa, sinne hoitopaikkaan. Pyydät korjaamaan tai korvaamaan hinnasta. Jos eivät suostu voi tehdä valitusta johkin ylemmälle taholle ja tai haastaa oikeuteen. Tietty et välttämättä voita. En usko, että kukaan lähtee leikkaamaan, jos epäonnistuminen on erittäin epätodennäköistä. Lääkärin kuuluu kertoa mikä on mahdollista ja mikä ei, eli mikä on todennäköinen lopputulos. Ei siinä saisi suuria yllätyksiä tulla.
Miksi suomessa ois jotenki parempi ku muualla? Vieläkö te luulette että suomessa maapallon parhaat lekurit ja kuluttajansuoja?
Voit saada korvauksia jos toimenpide aiheuttaa esim pysyvän haitan. Pelkästään se, että et ole itse tyytyväinen tulokseen esteettisesti ei oikeuta mihinkään korvauksiin. Esim nenäleikkaukset ovat haastavia, eikä kukaan voi luvata 100% tietynlaista lopputulosta. Taitava kirurgi pääsee hyvin lähelle sovittua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomessa ois jotenki parempi ku muualla? Vieläkö te luulette että suomessa maapallon parhaat lekurit ja kuluttajansuoja?
Ei ole kyse taidosta vaan siitä että Suomen kansalainen ei nauti samanlaista oikeusturvaa leikkausmaassa, kuin jos leikkaus tehdään Suomessa. Jos leikkaus epäonnistuu olet täysin leikkaavan firnan hyväntahtoisuuden varassa ja on kallista ja raskasta ravata ulkomailla arvioitavana ja korjattavana.
Suomen päässä kukaan ei ole velvoitettu korvaamaan ulkomailla epäonnistunutta leikkausta.
Plastiikkakirurgien osalta luulis että parhaat on siellä missä eniten leikataan, eli ei todellakaan suomessa.
Esim. Virossa on pakollinen vahinkovastuuvakuutus. Lisäksi plastiikkakirurgit ovat järjestään kokeneempia kuin Suomessa. Samat koulut, samat harjoittelut (monesti Suomessa) samat lisäkoulutukset. Virossa on tilastojen mukaan selkeästi vähemmän sairaalabakteeria kuin Suomessa. Virossa plastiikkakirurgit työskentelevät monesti 2020 vuoden jälkeen rakennetuissa huippumoderneissa sairaaloissa ja klinikoissa.
Noilla faktoilla ymmärtää asioita paremmin, vaikkei niitä miellyttäisikään kuulla.
Suomessa tehdään vuosittain yli 9000 potilasvahinkoilmoitusta
Päivittäkääpä tietonne niin ei tarvitse levittää mustatuntuu ja olen vähän kuullut että - juttuja.
Todella vakava varoitus Mehiläisen plastiikkakirurgi Pentscho Popovista! Pilasi kasvoni täysin, eikä kukaan ota mitään vastuuta! Varokaa!!!
Tietäjä kirjoitti:
Voit saada korvauksia jos toimenpide aiheuttaa esim pysyvän haitan. Pelkästään se, että et ole itse tyytyväinen tulokseen esteettisesti ei oikeuta mihinkään korvauksiin. Esim nenäleikkaukset ovat haastavia, eikä kukaan voi luvata 100% tietynlaista lopputulosta. Taitava kirurgi pääsee hyvin lähelle sovittua.
Jos leikkaustulos ei ole toivotunlainen, korjausleikkauksen joutuu yleensä maksamaan itse, tai voit saada jotain alennusta, mutta ilmaiseksi ei sitä saa.
Jos se tehdään Suomessa, niin silloin on jotain oikeuksia.
Ulkomailla tehtyjä ei korvata, niistä ei voi valittaa.