voiko olla ettei maito yhtäkkiä riitäkkään?
heips,
voiko yhtäkkiä käydä niin ettei maitoa tulekkaan niin paljon kun vauva vaatisi? nyt on parina päivänä rinnat olleet ihan lysyt ja tuntuu ettei vauva millään voi saada niistä tarpeekseen. siihen ku lisää tuollaiset rinnan leipomiset, hamuamiset ja irti päästämiset uudelleen ja uudelleen toistettuna. niin vaikuttaisi siltä. lisäksi maidonkerääjään on aiemmin tullut maitoa vaikka kuin. mutta nyt ihan muutama milli.
mitä tämä nyt oikein on? riittääkö maito enää milloinkaan?
ehtyykö maitohanat?
gia
Kommentit (14)
Onnea tuoreelle äidille!Nuo tapaukset joissa maito ei todellakaan riitä ovat kuulema todella harvinaisia,koska yleensä maito riittää kaikilla.Kuitenkin noita harvinaisia tapauksia on että maito ei todellakaan riitä ja sen huomataan neuvolassa kun lasta punnitaan.Eli jos epäilet ettei riitä niin ennen kuin aloitat korvikeet niin käytäppä neuvolassa tarkastamassa paino ja seuraa itkeekö vauva kovasti aina imetyksen jälkeen.Tuo itku voi kuitenkin johtaa myös harhaan koska se voi johtua esim.mahakivuista,joten parempi tuo maidon tarkastaminen. Rinnat todellakin sen alun jälkeen muuttuu löysiksi ja tyhjän tuntuisiksi mutta maitoa silti tulee.Minä imetin vuoden ja silti ei sitä maitoa ylimääräisiä tullut tai no en yrittänytkään.Tosiaan se täytyy vielä sanoa että koska olen kuullut että tosi moni nykyään lopettaa imetyksen kun maito ei mukamas riitä vaikka totuus on että tosi harvoilla ei riitä maito oikeasti. Ja juuri nuo tutit ja pullot ja korvikkeet luovat nykyään sellaisen tunteen monille äideille että ne ovat välttämättömiä lapselle. Kannattaa lukea imetysoppaista joita esim.neuvolasta sai niin että mitä siellä neuvotaan.Uskon todella että maitosi riittää.Itsekkin aikoinani meinasin sortua korvikkeeseen kerrat jos toisetkin mutta imetin silti vuoden ikään ilman. vaikka täällä puhutaan että korviketta vauvalle jos itsestä tuntuu siltä niin itse suosittelisin kyllä harkitsemaan tarkkaan koska muutamakin kerta korviketta voi aiheuttaa korvikekierteen jossa oma maito ei tahdo riittääkkään.Imetä aina kun vauva haluaa ja niin kauan kuin hän haluaa.Joskus voi joutua imettämään koko ajan melkein.
titsu82:
.Itsekkin aikoinani meinasin sortua korvikkeeseen kerrat jos toisetkin mutta imetin silti vuoden ikään ilman. vaikka täällä puhutaan että korviketta vauvalle jos itsestä tuntuu siltä niin itse suosittelisin kyllä harkitsemaan tarkkaan koska muutamakin kerta korviketta voi aiheuttaa korvikekierteen jossa oma maito ei tahdo riittääkkään.Imetä aina kun vauva haluaa ja niin kauan kuin hän haluaa.Joskus voi joutua imettämään koko ajan melkein.
Kunpa kukaan loppuunpalanut pikkuvauvan imettäjä-äiti ei ota itseensä kun vauvalleen " on sortunut" korviketta tarjoamaan!! " Melkein koko ajan" imettäminen kun ei sovi silloin kun itku on on herkässä ja unta ei ole saatu aikoihin!
Maidon riittämättömyys on todella harvinaista mutta haluaisin itse tietää tarkemmin onko TODELLA niin että JOKAISEN vauvaansa lapsentahtiin (olkoon se vaikka joka 15-30min...) imettävän maidon tuotanto lisääntyy lapsen tarpeen mukaan. Itse en tähän usko: onko imetystukihenkilöillä muuta kuin omaan vankkaan uskoonsa perustuvaa tietoa asiasta? Lukisin mielelläni lisää mihin tämän uskonasia perustuu!
Ja niin...sen muutaman korvikekerran antaminen EI sotke kenenkään täysimetyksestä haaveilevan " uraa" . Vauva kun ei korviketta syö ellei ole nälkäinen. Oma vauvelimme saa korviketta tilanteen mukaan: on päiviä jolloin ei lainkaan, välillä jos nälkäänsä kitisee (tiheästä tissinlupsuttamisesta huolimatta) annamme mukisematta. Omassa neuvolassa tuettiin tätä ratkaisua, onneksi jokainen valitsee oman tiensä ja hyvää ravintoa on saatavissa pienokaisille myös kaupan hyllystä!
Mutta aluksi, kun maito nousee, niin rinnat ovat tavallaan kokoajan täynnä ja pinkeät. Myöhemmässä vaiheessa imetystä maito nousee rintoihin, kun lapsi alkaa imeä. Siis rinnat tuntuvat tyhjemmiltä, vaikka vauva saa silti ihan riittävästi maitoa.
Pääsääntöisesti kannattaa luottaa siihen, että maito riittää. Ei se mihinkään lopu. Mutta muista kuumalla juoda itse riittävästi ja syödä säännöllisesti kunnon ruokaa (2 lämmintä ateriaa päivässä ja mieluusti lihaa). Näin maitoa todellakin pitäisi riittää. Juo vettä myös yöllä imetyksen jälkeen.
heips,
niin tosiaan vauveli on nyt paria päivää vaille 3 viikkoinen.
toivottavasti tämä on vain omassa päässä oleva murhe, koska tuon imetyksen kanssa alussa taajottiin kyllä niin kovasti että harmittaisi aivan syötävästi jos nyt jokin menis pieleen...
gia
sama vastaus kuin Mansik@lla, eli nuo kuvailemasi seikat eivät tosiaan meinaa, että maito olisi yht`äkkiä loppunut. Uskalla vain luottaa sen riittävyyteen!
Kun on syönyt molemmat rinnat, onko tyytyväinen ja kylläinen?
Tuleeko vauvalle painoa hyvin?
Linjani on, ettei vauvaa kannata nälässä huudattaa. Eli jos ei ole kylläinen syötyään esim. 30min molempia rintoja, niin annan tuttelia päälle.
Eli jos antaa korviketta, niin silloin kysyntä ja tarjonta joutuvat " epätasapainoon" . Voi olla ihan mahdollista, että lapsi syö rintaa esim. 3 tuntiakin illalla ja siten kasvattaa maitomäärää itselleen sopivaksi. Tyhjää rintaa imemällä tulee se rasvaisin maito vauvalle.
Esim. 3 kk iässä on tällainen vaihe, että lapset kasvattavat maitomäärää imemällä paljonkin.
Ihan pienen itkuisuuden takia ei kannata siis Tuttelia antaa ellei sitten tosiaan ole imettänyt, imettänyt ja imettänyt ja lopulta vauvalla tosiaan vielä on nälkä. Muista myös tosiaan juoda ja syödä itse riittävästi. Se on imetyksen aikana yhtä tärkeää kuin raskausaikanakin.
Enkä tosiaan kaipaa mitään kiistaa korvike vastaan imetys, vaan ainoastaan totean, että pulloruokinta ja tutinsyönti häiritsevät vastasyntyneen lapsen imemisotetta ja siksi niitä kannattaisi viimeiseen asti välttää. Monet äidit siis liian herkästi antavat lisämaitoa ja tuntuu, että siihen kannustetaan myös monissa synnytyssairaaloissa. Ilmeisesti on jotenkin mieltä rauhoittavaa nähdä konkreettisesti se maitomäärä, jonka lapsi juo. Jos on tosi epävarma, niin voihan käydä neuvolassa punnitsemassa lapsi ennen ja jälkeen ruokailun. Silloin tietää, paljonko maitoa menee kerrallaan imetyksen aikana.
En usko, että maito on loppumassa, maidon tulo voi tasaantua, jolloin rinnat eivät ole enää niin täydet. Välillä itselläkin tuntui, että mitenköhän vauva saa tarpeeksi maitoa, kun rinnat tuntuivat ihan tyhjiltä, niin vaan täysimetys jatkui 7kk. Välillä ei saanut pumpattua miatoa ollenkaan, vaikka alkuun tuli tosi paljon.
Mareila+Pojat 1v ja 5v
kannattaa ottaa lapsen hyvinvointi ja terveys ensimmäiseksi huomioon. Jos lapsi näkee nälkää, on itkuinen tissin jälkeen ja paino ei nouse niin anna hänelle korviketta. Mielestäni on vastuutonta vanhemmuutta huudattaa lasta nälässä vain sen takia, että on äidille itselleen niin hirveän tärkeää se imettäminen.
Voi olla että joillain lapsilla tissin imeminen häiriintyy pulloruokinnasta, niin kuin mansikka aikaisemmin kirjoitti. Mutta en uskoisi tuotakaan ennen kun ottaisin asiasta ihan asiantuntijalta selvää. Vauvoissa on taatusti eroja. Meidän heppu osasi imeä ihan hienosti molempia. vaikka sai aluksi pelkkää pulloa kun oli teho-osastolla, mutta kun pari viikkoisena lyötiin tissi suuhun, niin hienosti heti meni :) ja poika söi jatkossakin molempia. Ihan onnistuneesti.
Mullakin rinnat tuntuvat välillä aivan tyhjiltä, mutta oletan, että maitoa tyttö saa, kun nukkuu, on tyytyväinen ja paino nousee. En stressaa asiasta. Esikoisen kanssa kyllä koin paljonkin epävarmuutta. Ei kaikilla imettäjillä rinnat ole pinkeät melonit.
Ja vielä... Noita asantuntijoitakin on niin erilaisia. Toinen asiantuntija sanoo, että korviketta vaan ja toinen taas toteaa, että imetä tiheästi, niin maitomäärä nousee. Itse kyllä omalla kohdallani olen todennut jälkimmäisen neuvon toimivan. Enkä nyt sano, että kaikilla olisi näin. On ollut aikoja, jolloin minäkin olen puhunut imetysfasismista. Silti täytyy sanoa, että nuo imetystukilistojen neuvot ja tieto on toiminut meidän kohdalla.
Toisaalta, jos lapseni muuttuisi itkuiseksi, nukkuisi huonosti ja tätä jatkuisi pidempään kuin muutamaman päivän, antaisin varmaankin korviketta.
eli neiti 2vko2pv iltatankkaa noin 20/21-22/24 välisen ajan. On siis käytännössä koko ajan tissi suussa. Välillä reutoo, hamuaa, itkee, vinkuu,jne. On tosi rasittavaa, varsinkin kun imetän makuullani ja monesti nukahdan ja herään riehumiseen vähän väliä. Mäkin oon välillä epäillyt rittääkö maito, mut oon todennut et pakko sen on riittää.
Eilen neiti piti samaa peliä noin 20.30-24.00 ja olin varma ettei nukahda koskaan, mut lopulta kun olin imettänyt eri asennoissa vaihtaen rinnalta toiselle, nukahti mun syliin. Sain hetken päästä siirrettyä sänkyyn nukkumaan ja sitten nukkuikin puoli viiteen, joten pakkohan se on uskoa et maito riittää. Sit kun oli syönyt yöllä, niin jatko unia vielä noin kaheksaan.
Neiti siis täysimetyksellä ja tuttia ei ole käytössä. Ja kova on saamaan hikan, siis useasti päivässä, ja kakkaa ja puklailee paljon. Mut paino on noussut hyvin.
Toivottavasti niin teillä kun meilläkin nuo " riehumiset" hieman rauhottuisivat ajan myötä.
T:Kangaka ja tytön tylleröiset 2v ja 2 vko
Ensin toisesta rinnasta, sitten toisesta. Tarvittaessa sama uudestaan ja uudestaan... Muutaman päivän päästä maitoa tulee turhankin paljon.
Tarvittaessa lisää tietoa ja tukea löytyy täältä
http://www.imetystukilista.net/faq/riitt.php
T@hti ja neljä lasta
Ja imettäkää, syökää hyvin, juokaa maitoa/vettä ja imettäkää...
Kyllähän se biologia edelleen toimii samoin kuin ennenkin...
Ihmettelen, kun niin moni neuvolasta lähtien sanoo, että " ai, sinulla maitoa vielä riittää" . Siis kyllähän sitä nyt riittää, jos säännöllisesti imettää ja säännöllisesti syö. Sanoisin, että monessa tapauksessa synnytyssairaalassa ja neuvolassa voitaisiin imetystä tukea enemmän ja useampi äiti saisi imetyksen onnistumaan.
Tsemppiä siis alkutaipaleelle! Kyllähän se alussa on harjoittelua puolin ja toisin ja onnistuessaan on helpoin ja luonnollisin tapa ruokkia lasta.
Rohkaisisin myös imettämään kahviloissa ym. missä vauva vaan ravintoa tarvitsee. Sen voi tehdä hyvin huomaamattomasti siten, etteivät rinnat näy ollenkaan...
Heippa!
Suosittelen muutamaa käyntiä neuvolassa syöttöpunnituksissa, jos epäilet maidon tulon hiipumista. Itselläni maidon tulo hiipui kolmen viikon kohdalla, vaikka olin täysimettänyt , enkä ollut antanut korviketta. Toistetuissa syöttöpunnituksissa todettiin maidon määrän hiipuneen ja vauvan hyvin alkaneen painonnousun myös pysähtyneen. Edes rintojen aktivoiminen sähköpumpuilla joka imetyksien välissä ei saanut maitomäärää lisääntymään riittävästi, joten imetykseen erikoistunut asiantuntijakin joutui toteamaan minulle, että korviketta on pakko ruveta antamaan. Vauvan vointi on kuitenkin täysimetystä tärkeämpää. Rauhaton=nälkäinen, rintoja takova vauva myös rauhoittui, kun alkoi saada lisämaitoa imetyksen lisäksi. Jälkikäteen on surettanut, että pidin vauvaa turhan pitkään nälässä, kun itse haaveilin täysimetyksen onnistumisesta...