Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkäriin pääsystä, niiku mitä vi**ua?!

Vierailija
13.04.2021 |

Olen yrittänyt päästä puoli vuotta lääkäriin. Oireina huimaus, palan tunne kurkussa ja on raskas hengittää, tuntuu kuin henkitorvi olisi turvonnut tai jotain. Kaksi lääkärin soittoaikaa olen saanut ja yhen perusveren kuvan verikokeet. Taustalla on anemiaa ja syöpä joka leikattiin vuosi sitten. Ajattelin että kun on tää korona aika niin on vaikea päästä. Miehellä on pari viikkoa välillä tuntunut mahakipua. Eilen aamulla soitti, lääkäri soitti iltapäivällä, tänään aamulla kävi verikokeissa ja lääkäri aika on päivällä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun oireet viittaa psyykkiseen ahdistukseen, miehen johonkin muuhun. Kiireellisyysarvio tehdään oireiden mukaisesti arvioiden.

Vierailija
2/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireesi eivät viittaa mihinkään vakavaan, eikä lääkäreillä ole aikaa jokaista luulotautista tutkituttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että voi olla jotain psyykkistä (vaikka olen sellainen joka ei koskaan stressaa tai ahdistu mistään) mutta eikö silloin juuri auttaisi se että joku edes tutkisi ja sanoisi että mitään ei löydy? Varsinkin kun kävin neljä vuotta valittamassa että kättä särkee välillä niin että meinaa taju lähteä niin käskettiin vaan jumppaamaan ja venyttelemään kunnes sitten menin niin huonoon kuntoon että vihdoin tutkittiin ja olikin kädessä kasvain.

Vierailija
4/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen temppuilut voi aiheuttaa palantunnetta kurkkuun. Minulla tuntuu joskus kuin olisi joku palikka kurkussa ja että henkeä pitää vetää tosissaan että saa tarpeeksi. Toinen syy voi olla matala ferritiiniarvo jota eivät varmasti ala tutkimaan.

Myös stressi aiheuttaa tuollaisia oireita. Sinulla on ollut rankkaa, voi olla että oireilet nyt sitä.

Voisithan käydä itse verikokeissa. Onko paikkakunnallasi Nordlabia?

Vierailija
5/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että voi olla jotain psyykkistä (vaikka olen sellainen joka ei koskaan stressaa tai ahdistu mistään) mutta eikö silloin juuri auttaisi se että joku edes tutkisi ja sanoisi että mitään ei löydy? Varsinkin kun kävin neljä vuotta valittamassa että kättä särkee välillä niin että meinaa taju lähteä niin käskettiin vaan jumppaamaan ja venyttelemään kunnes sitten menin niin huonoon kuntoon että vihdoin tutkittiin ja olikin kädessä kasvain.

Vuoden sisällä ahdistus on lisääntynyt sen verran, että meiltä loppuisi lääkäriajat nopeasti kesken, jos jokainen palan tunne kurkussa tutkittaisiin. Ja jos ne tutkittaisiin hutaisten, niin siinä jäisi mahdollisesti huomaamatta tapaukset, joissa oli oikeasti jotain enemmän vialla. Mielummin tutkii sitten kun on aikaa tehdä se kunnolla, jos ei ole täysin akuuttia.

Vierailija
6/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden sisällä ahdistus on lisääntynyt sen verran, että meiltä loppuisi lääkäriajat nopeasti kesken, jos jokainen palan tunne kurkussa tutkittaisiin. Ja jos ne tutkittaisiin hutaisten, niin siinä jäisi mahdollisesti huomaamatta tapaukset, joissa oli oikeasti jotain enemmän vialla. Mielummin tutkii sitten kun on aikaa tehdä se kunnolla, jos ei ole täysin akuuttia.

Olipa mukava vastaus. Se palantunne voi olla muutakin kuin ahdistusta. Kyllä jokainen pitää tutkia, eikä ole mitään syystä tutkia hutaisten, oli korona-aika tai ei. Ei kukaan lääkäri noin ajattele. Ja nyt kun tiedetään että ahdistus on lisääntynyt, eikö pitäisi juuri laittaa paukkuja sen hoitamiseen eikä vaan kohotella olkia että kaikki nyt on ahdistuneita?

Vierailija
7/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Kannattaa myös kysyä lähimmältä ala-asteelta mahdollisuutta päästä kertaamaan yhdyssanoja. Hyvä yleissivistys takaa sen, ettei ahdista kun on töitä ja talous vatupassissa.

Vierailija
8/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyden kautta tai yksityiselle.

Vierailija
9/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elintavat muuten kunnossa?liikunta,ylipainoa?

Vierailija
10/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Voisin nyt ihan stetsonista heittää, että sinulla on natriumin puutosta. Yritäpä syödä suolaa hieman enemmän (ei liikaa kuitenkaan).

Vierailija
11/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onhan tuota tutkittu. Kaksi lääkäriaikaa ja verikokeet. Yllä oli hyviä vinkkejä, itse lähtisin rautakuurilla sekä hetkellisellä suolanlisäyksellä liikkeelle.

Vierailija
12/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta onhan tuota tutkittu. Kaksi lääkäriaikaa ja verikokeet. Yllä oli hyviä vinkkejä, itse lähtisin rautakuurilla sekä hetkellisellä suolanlisäyksellä liikkeelle.

Kaksi soittoaikaa?? Telepaattisestiko se lääkäri on sinne kurkkuun kurkannut? Lisäksi jos ap:llä on hoidettu syöpä vuosi sitten, eikö ole mitään kontrollia/seurantaa? Ainakin kun omassa lähipiirissä ihminen sairasti rintasyövän, niin oli vuosittain kontrollit että onko uusiutunut muistaakseni neljän vuoden ajan. Että kyllä hieman ihmetyttää.

Vierailija
13/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin kilpirauhasta. Mulla oli myös samat oireet. Verikokeet voi teettää myös yksityisellä, jollei lääkäriin pääse (esim. Puhti).

Vierailija
14/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa mukava vastaus. Se palantunne voi olla muutakin kuin ahdistusta. Kyllä jokainen pitää tutkia, eikä ole mitään syystä tutkia hutaisten, oli korona-aika tai ei. Ei kukaan lääkäri noin ajattele. Ja nyt kun tiedetään että ahdistus on lisääntynyt, eikö pitäisi juuri laittaa paukkuja sen hoitamiseen eikä vaan kohotella olkia että kaikki nyt on ahdistuneita?

Voi toki olla muutakin, mutta tarve hoidolle arvioidaan ennen kuin aikaa voidaan antaa. Meillä on nyt iso osa hoitohenkilökunnasta siirretty koronahommiin esim. jäljitykseen. Vain kiireellisimmät otetaan vastaan ja julkiset terveydenhuollon yksiköt antavat palvelusetelin yksityiselle, jos eivät itse voi ottaa vastaan. Jos sinne terveysasemalle soittaa vuorokaudessa 30 ihmistä valittaen sitä palaa kurkussa ja kaikilla syynä on joko lievä ahdistus tai ryhti kärsinyt lisääntyneestä istumisesta tai makoilusta, niin aikoja menee suoraan sanottuna hukkaan ja tutkimukset muilla viivästyy. Kun resursseja pitää priorisoida, niin se pitää tehdä raa'asti. Toinen vaihtoehto on venyttää, jolloin kuormitus lisääntyy ja laatu kärsii.

Vierailija
15/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin kilpirauhasta. Mulla oli myös samat oireet. Verikokeet voi teettää myös yksityisellä, jollei lääkäriin pääse (esim. Puhti).

Ja sen jälkeen kannattaa hakeutua erikoislääkärille eikä arvikseen.

Vierailija
16/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa on jonkin verran, tuli kun en käden kivun takia pystynyt liikkumaan ja se laski  silloin vähän ennen kun syöpä löydettiin mutta leikkauksen jälkeen taas nousi. Liikkunut nyt olen  joka päivä n. tunnin sauvakävely lenkki joka alkaa olla aika raskasta tämän hengityksen takia niin olen pilkkonut kahteen eri lenkkiin. Uin paljon kun hallit oli vielä auki ihan käden kuntoutumisen. Ja nyt pikkuhiljaa olen kahvakuulalla pystynyt liikkeitä tekemään(kädestä leikattiin yksi lihas ja hermo pois). Olen käynyt itse ottamassa verikokeita ja ferrit on 35 ja muut ok paitsi tulehdus arvot aina jotain 5-6. Olen yrittäjä joten ei ole työterveyttä ja mietin jo yksityiselle menemistä mutta miehen tapauksen jälkeen ihan periaatteesta haluan sinne julkiselle.

Vierailija
17/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen seuranta sinulla on syöpään liittyen?

Vierailija
18/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös kiinni siitä, kuka tekee päätöksen. Toinen lääkäri lähettää kotiin, toinen varaa ajan neljään eri tutkimukseen viidessä minuutissa, joista yksi on harvinainen tutkimus.

Kokenut.

Vierailija
19/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä alueen kuvaus kerran vuodessa. Ekaan kuvaukseen odottelen aikaa. Syöpä hoidettiin eri sairaanhoito piirissä kuin missä asun.

Vierailija
20/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpä alueen kuvaus kerran vuodessa. Ekaan kuvaukseen odottelen aikaa. Syöpä hoidettiin eri sairaanhoito piirissä kuin missä asun.

Ap on varmasti sanonut tästä syövästä aikaa varatessaan. Omakannastahan se ei näy, jos on estänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi