Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kirjoitelkaas tänne vinkkejä miten voi synnytyksen saada käynnistymään

14.08.2006 |

Itselleni ei ole vielä ajankohtainen kun on vasta rv 32 huomenna alkamassa,mutta kohtahan se aika on käsillä. Itse haluaisin synnyttää rv 37-38 jos itse siitä saisi päättää,mutta eipä siitä saa ja nuo käynnistämis yrityksenkään niin ei aina läheskään onnistu mutta joskus. Tiedän että seksi,sauna,liikunta ja siivous ovat ainakin.Onko kellään kokemuksia onko millä käynnistynyt.esikoisen kanssa en saanut edes supistuksia aikaiseksi vaikka kovasti kävelin ja siivosin,mutta tän toisen kanssa supistukset alkaa ihan vaan sillä että siivoan pojan leluja lattialta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee nyt vähän provokaation puolelle, mutta mä haluaisin synnyttää sitten, kun vauva on valmis syntymään. Tähtäimessä on tällä kertaa täydet 40 viikkoa. Siihen asti yritän pidätellä, jos sikiö kasvaa hyvin.

Laskettu aika on aina arvio. Jotkut kehittyvät hitaammin, jotkut nopeammin. Joillakin kuukautiskierto on vakio, joillakin pidempi; se vaikuttaa myös raskauden oletettuun kestoon. Raskaus on vasta hädin tuskin täysiaikainen rv 37, ja vauvalla tuolloin yleensä paremmat oltavat kohdussa kuin sen ulkopuolella. Onneksi suuri osa käynnistyskeinoista on vaarattomia ja tehottomia.

Vierailija
2/17 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet konstit on täälläkin kokeiltu ja tuloksena supistuksia ja kaikenmaailman kolotuksia, mutta siellä se vauva vaan kököttää masussa =0) Uskoisin näin, että nuo kolmet ässät, vyöhyketerapiat yms " tehoavat" siinä tapauksessa, että vauva on muutenkin valmis syntymään ja tulisi ilman noita poppakonstejakin lähiaikoina.

Liialla rehkimisellä väsytät vain itsesi nyt, kun sinun pitäisi levätä tulevaa varten, varsinkin jos sinulla on muitakin lapsia. Minäkin haaveilen päiväunista, mutta kun esikoinen ei niitä nuku, niin eipä lepää äitikään, väsytti tai ei...

Ja yhdyn edelliseen kirjoittajaan, että kyllä 37-viikkoisella on vielä paras paikka masussa ellei nyt mikään jättiläisvauva ole tulossa =0)

Onnea odotukseen!

Neeuska rv 40+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monasti itsekin viimeisillä viikoilla tuskastuneena olisin toivonut että vauva syntyisi mielummin vähän ajoissa kuin jälkeen la.

Mutta kai kaikki poppakonstit on hyödyttömiä ennen kuin vauva valmis syntymään.Sitten kun rakennustyö kohdussa valmis voi esm yhdyntä antaa lisävauhtia synnytykselle.

Kannattaa tosiaan kerätä voimia ja odottaa rauhassa.

Vaikka varmasti voi olla vaikeaa!

L+5+sissi 8+3

Vierailija
4/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samalla kannalla edellisten kanssa, anna vauvan syntyä sitten, kun on siihen valmis. Vasta sitten, kun alkaa mennä pahasti yliajalle, voi koittaa jotain poppakonsteja. Yksi tällainen on käydä uimassa; vauva voi " säikähtää" syntymään, kun hyppää kuumasta saunasta kylmään järveen. Tai käy vaan välillä saunasta ottamassa kylmän suihkun mahalle. Tässäkin kuitenki syytä käyttää maalaisjärkeä ja tosiaan VASTA sitten, KUN VAUVA ON VALMIS JA LÄÄKÄRI ANTAA LUVAN KOITTAA JOTAKIN VASTAAVAA SYNNYTYKSEN KÄYNNISTÄMISEKSI!

Otathan myös huomioon, että vaikka pieni vauva tarkoittaa YLEENSÄ helpompaa synnytystä äidille, synnytys ei ole helppo vauvalle, päinvastoin. Ja synnytyksen jälkeen pienikokoisen vauvan hoito on aina hankalampaa kuin hieman suuremman. Tämä tuli nyt mieleen, koska en oikein keksi muuta syytä aikaistaa synnytystä...

Tsemppiä odotukseen, kyllä se sitten vielä palkitaan, vaikka menisi yliajallekkin! ;)

Vierailija
5/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noista konsteista mitään apua ole ollut ainakaan meidän kohdalla! Vauva ei vaan vielä tahdo syntyä :) Lopetin itseni väsyttämisen rv 40 jälkeen.. Nyt on patterit hyvin ladattuna!!

Niamey rv 41+5

Vierailija
6/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani malttamaton,mutta käsittääkseni 37 viikolla oleva lapsi on aivan valmis syntymään. Oma esikoiseni syntyi rv 39+6. Minulle kyllä sanottiin neuvolasta rv 37 että nyt voit sitten alkaa liikuntaa ja siivousta yms,että jos vaikka lähtis syntymään. Ei kai se olis tommoi sanonu jos ei sitten saisi yrittää. Lapset kuulema syntyvät rv 37-42. Joten tuon 37 pitäisi olla ok. Ja kun eihän synnytys edes lähde etenemään jos lapsi ei ole valmis.Itse ainakin esikoisen aikana yritin kovastikkin liikunnalla ja siivouksella mutta ei se lähtenyt syntymään.

Vierailija
7/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tuohon aivan menisi, että rvkolla 37 vauva on valmis jo syntymään, koska syystä tai toisesta vauva voi vastata kehitykseltään parikin viikkoa nuorempaa ja vkolla 35 vauvan keuhkot ei ole vielä aivan valmiit jne, monet asiat kehittyvät valmiiksi vasta ihan loppumetreillä. Mutta niinhän se on, että saahan sitä yrittää vaikka mitä, ei se sieltä tule ennen kun on valmis.

Triinu rv 28+

Vierailija
8/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki joku vauva syntyy rv 37 ihan valmiina. Joku toinen syntyy rv 37 ihan " keskeneräisenä" . Raskauden normaali kesto on tosiaan 37-42 viikkoa. Ei kuitenkaan niin, että kaikki vauvat on rv 37 valmiita, vaan niin, että joku vauva on rv 37 valmis, joku 38, joku 39, joku 40 jne. Yksilöitä kaikki.

Muutenkin sun kirjoituksistasi saa sen kuvan, että sulle on tosi tärkeää päästä etukäteen päättämään, miten teillä asiat tulevan vauvan kanssa menee. Olisko nyt kuitenkin aihetta hiukan antaa asioiden mennä omalla painollaan? Ei suunnitella liikaa? Antaa vauvan syntyä rauhassa omia aikojaan, viettää synnärillä niin kauan aikaa kun hoitohenkilökunta parhaaksi näkee, antaa esikoisen olla mustasukkainen, jos hän sitä on jne.

Ei kaikkea voi kontrolloida!! Eikä saa.

Vierailija
9/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viikolla 37 syntyvä vauva voi olla valmis syntymään, joku toinen taas on valmis rv 42. Tuossa on viiden (5) viikon ero ja se on huima ero vauvan kehityksessä! Keskimääräinen raskausaika on 40+/-2 viikkoa, eli yli 40-viikkoinen ei ole vielä yliaikainenkaan. Neuvola sanokoon, mitä sanoo. Toivottavasti, titsu82, et mene kokeilemaan mitään sellaista, jolla oikeasti voisi olla tehoa. Siivota ja liikkua saa varmaan muutenkin normaalin raskauden aikana.

Pienen vauvan synnyttämisen helppoudesta kommentoisin sen verran, että usein vauvan päänympärys ei kuitenkaan kauheasti muutu parissa viikossa. Toisekseen, mulla avautumisvaihe oli se tuskaisin vaihe.

titsu82:

Tiedän olevani malttamaton,mutta käsittääkseni 37 viikolla oleva lapsi on aivan valmis syntymään. Oma esikoiseni syntyi rv 39+6. Minulle kyllä sanottiin neuvolasta rv 37 että nyt voit sitten alkaa liikuntaa ja siivousta yms,että jos vaikka lähtis syntymään. Ei kai se olis tommoi sanonu jos ei sitten saisi yrittää. Lapset kuulema syntyvät rv 37-42. /i]

Vierailija
10/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain malttamaton...siinä kaikki. En todellakaan ala pelleilemään lapseni kustannuksella ja pakottamaan synytymään ennen aikojaan.Minulla vain tosiaan oli käsitys että viiikolla 37 voi jo yrittää hankkia supistuksia koska neuvolastakin viimeksi niin sanoivat. Nooh..pitää sitten odotella.Kyllä silti toivon että synytyisi mahdollisimman nopeasti kun päästään sopiville viikoille. Huomenna on neuvola ja kysyn sieltäkin mitä sanovat. Kyllähän se näyttää niin olevan että lapsi syntyy vasta kun on valmis. kiitos teille ketkä vastasitte nätisti kysymykseen ja teille ketkä ihmettelette jotenkin kysymystä voin sanoa että täällähän kysytään vaikka mitä ja kyllä saan olla huolissani esikoiseni mustasukkaisuudesta esim.Olen nyt ajatellut että tuen häntä mahdollisessa mustasukkaisuudessa paljon koska se on aivan normaalia ja odotettavaakin. En suunnittele asioita liian tarkkaan mutta tietty suunnittelu on hyväksi.Esim.esikoisen kanssa olin jo päättänyt että imetyksen eteen teen kaikkeni ja ilman tätä päätöstä olisin voinut lopettaa jo heti ekoihin vastoin käymisiin. Synnytyksen tiedän itsekin käynnistyvän vasta kun on sopiva aika mutta silti monesti jos nainen vaan löhöilee sängyllä niin raskaus kestää paljon pidempään kuin että jos hän siivoilisi tai kävelisi paljon. Itse en ole uhkarohkea ihminen joten todellakin en ala patistamaan vauvaa oikein urakalla pois mahasta ennen aikojaan,mutta voihan sitä siivousta ja käveleyä kokeilla kun nytkin tekevät supistuksia ja aina sillloin lopetan ja rauhotun koska vielä ei saa syntyä.

Vierailija
11/17 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sairaalassa joudun olemaan 2 päivää ja olen ihan tyytyväinen siihen.Tää on niin pieni kaupunki ettei nuo polikliiniset synnytyksen ole mahdollisia.Turha sitä edes vastaan panna jos ei ole mahdollista.Sitä paitsi saahan sitä nopeaa kotiutumista hyvänen aika toivoa.Ei kaikesta tarvitse heti toisten ajatella että tuo on huono äiti kun kysyy edes tollasta että ei ajattele omaa lastaan.Voin sanoa että rakastan omia lapsiani koko sydämmestäni ja en koskaan halaua heille mitään pahaa.Kärsimättömyydelleni en taas voi mitään mutta olen oppinut että kaikki ei käy nopeasti aina tässä maailmassa.

Vierailija
12/17 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voin sanoa että meidän neuvolasta ei koskaan anneta huuhaa ohjeita.Kerroin tosta jutusta ja neuvolatäti joka on muutes kätilö sanoi että rv 37 vauvat ovat valmiita syntymään jos vaan synnytys käynnistyy ja että aivan vapaasta voin supistuksia yrittää siivoilulla ja liikunnalla koska ei se lähde käynnistymään jos ei ole valmis. Sanoi myös että kaikki supistukset ovat kuitenkin jo silloin hyväksi. Eli siis rv 37 vauva on valmis jos lähtee syntymään luonnollisellakin yrityksellä.Sanoi että jos vaan jää sohvalle makailemaan niin ei varmasti sitten välttämättä lähde syntymään ainakaan aikasemmin ja vaikka yrittäisi niin voi silti mennä yli lasketun. Aika hassua siis että kaikki kauhistelee tuota supistusten hankkimista rv 37-38.Kuitenkaan kun kyseessä ei ole että yrittäisin mitään vauvan kannalta riskialtista vaan ihan olisin kokemuksia kysenyt ja noita ihan normaaleja keinoja ja sitten ihan mielenkiinnolla olisin lukenut kokemuksia erikoisemmistakin keinoista.

Vierailija
13/17 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei voi olla totta... Hirveä melu kysymisestä.. eiköhän jokainen äiti ajattele lapsensa parastaan. Minullakin on käsitys että 37 rv syntynyt lapsi on ihan kehittynyt ja täysiaikainen!! Itselläni tyär syntyi sectiolla tuolla viikolla. Ja eikös se niin ole et vaikka mitä tekisit ni se laps ei tuu ennen ku se ite haluaa jos sittekään,meinaan käynnistetäänhän synnytys jos menee yli... Mitä haittaakaan siittä on jos oman mielenrauhan vuoksi yrittää vähän edistää asioita, miksi siis hirveä melu neuvojen kysymisestä? Eikö voisi antaa vaan niitä neuvoja? ja jättää arvostelut sikseen.. varmaan tuli hyvä mieli kysyjälle.. Joten annankin neuvon portaiden ramppaaminen ja mukulakivikadut on ainakin mulla saaneet aikaan supistuksia.. Ihanaista odotusta!

Vierailija
14/17 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on synnyttänyt molemmat lapsensa muutaman viikon ennen aikojaan, toisen rv 37+1 ja toisen rv 36+4. Ja kyllä, synnytykset lähti ihan spontaanisti käyntiin. Eli teoriassa vauvat oli " ihan valmiita syntymään" .

Entä vauvat? Molemmat kellastuivat _pahasti_ ja joutuivat lampun alle pariksi vuorokaudeksi. Molemmat oli tosi uneliaita ja olisivat vain nukkuneet, syömisestä eivät olleet kiinnostuneita. Pakkosyöttöjä 2-3h välein ja pullosta, kun eivät rintaa jaksaneet imeä. Imetys ei onnistunut, tämä äiti kuitenkin jaksoi pari kuukautta lypsää maitoja molemmille.

Olivatko nämä vauvat siis ns. valmiita syntymään...? Vaikka synnytys käynnistyi ihan spontaanisti...? Minusta ei. Kyllä tämäkin äiti olisi ottanut mieluummin ihan täysiaikaiset, virkeät vauvat.

Niin ja tuollaisen kellastuvan, väsyneen ja huonosti syövän vauvan kanssa ei todellakaan pääse kahdessa vuorokaudessa kotiin... Viikon joutui em. äiti olemaan molemmilla kerroilla sairaalassa.

Toki saa kysellä keinoja ja miettiä asioita. Mutta kun nimimerkin teksteistä pistää ylipäätään silmään se, että asiat mietitään vähän liian valmiiksi. (Nytkin titsu kirjoitit, että olet sairaalassa 2 vrk... mistä sinä sen etukäteen tiedät? Siellä ollaan niin kauan kuin tarve vaatii. Toki saa toivoa, mutta ei noita asioita voi tietää etukäteen.)

Monissa elämän asioissa voi suunnitella ja tehdä päätöksiä etukäteen: näin tulen tekemään, näin haluan asian oleva. Vaan kun kyse on uuden elämän syntymisestä, niin mistään ei voi olla varma. On jokseenkin oman energiansa tuhlausta tehdä käsikirjoitusta valmiiksi asiasta, johon ei lopulta itse voi vaikuttaa kovinkaan paljon. Synnytys pääsääntöisesti käynnistyy silloin, kun sen aika on, vaikka äiti pomppisi trampoliinilla kaiket päivät ja väliajat sekstaisi ja saunoisi samalla siivoten. Synnärillä joutuu tai saa olla niin kauan kuin hoitohenkilökunta näkee sen vauvan ja äidin kunnon kannalta tarpeelliseksi. Ja se esikoinen, ihan takuu varmasti vauvan syntymä aiheuttaa hänessä jonkin verran mustasukkaisuutta. Vaikka äiti mitä tekisi!

Enkä todellakaan väitä, ettet rakastaisi lapsiasi :) Totta kai rakastat, ethän muuten täällä asioista kyselisi ja murhehtisi... Lähinnä siis kyseenalaistaisinkin sen, että onko se kaikki etukäteen miettiminen ja suunnitteleminen todella tarpeen? Ettei sitten lopulta ole liian suuri pala, kun vauva syntyykin rv 41+5, joudut viettämään sairaalassa viikon ja esikoinen onkin hirmuisen mustis ;) Kun ihan mitä vain voi sattua!

Vierailija
15/17 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takiainen, se että vauvasi oli täysiaikainen ja hyvinvoiva rv 37 syntyessään ei tarkoita, että AP:n vauva olisi. Yleensä vauva ei lähde syntymään, ellei ole siihen valmis, jos kohdussa muuten on hyvät oltavat.

Useimmat äidit ajattelevat lapsensa parasta, mutta kaikki eivät tiedä, mitä se paras on. On vaikea tietää, millaisista keinoista halutaan tietoa. Liikunnalla, siivoamisella yms. tuskin saa kovasti vahinkoa aikaan, korkeintaan vain väsyttää itsensä ja saa selkänsä kipeäksi. Mutta kyseenalaisempia, lääkäreiden tuomitsemia keinoja on tälläkin palstalla joskus esitelty. Siksi ehkä asiasta nousee meteli.

Myönnän, että mulla on asiassa hyvin vahvat henkilökohtaiset intressit. Esikoisemme syntyi ilman ennakko-oireita rv 35+3 ja oli sairaalahoidossa yli 5 viikkoa. Ehkä olen parin kuukauden kuluttua jo ihan kypsä tähän tilaani, mutta en siltikään usko, että ehdoin tahdoin lähden mitään normaalista fyysisestä aktiivisuudesta poikkeavaa kokeilemaan. No, tämä nyt on vain mun mielipiteeni.

Vierailija
16/17 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan edes yksi ihminen tällä samaa mieltä asioista.Juu ja en tosiaankaan voi mitään jos menee yliaikaiseksi vauva,mutta kyllä sitä nyt saa hermostunut loppuraskaudessa olla kun odottaa että syntyspä jo. Ja hei, minulle sanottiin sairaalasta että 2pv ollaan siellä jos kaikki menee ihan normaalisti,joten tietenkin ajattelen että 2-3 pv olen sairaalassa jos kaikki menee hyvin ja jos ei niin sitten pidempäänhän täytyy olla. Ja oon tosiaan aika varma että mustasukkaisuutta löytyy mutta yritän silti löytää keinoja joilla sitä ei tulisi niin paljon. Tosiaan takiainen kyllä todella pahoitin mieleni näistä muitten kommenteista.Sellaista se näemmä aina täällä on että loukataan toisia ihan koko ajan.Eipäs oikein tee mieli enään kirjoitella tänne! Tiedoksi että vaikka vauva olisi kuinka täysiaikainen niin silti voi kellastua ja olla hankaluuksia syömisessä. Ja siten kun vauva lähtee syntymään niin se lähtee ja jos se on viikoilla 37-42 niin se on ok. Ihan helpotti kun neuvolan täti sanoi että siinä ei ole mitään pahaa jos alan supistuksia hankkimaan jo rv 37.Silloin siis jos lähtee syntymään niin sehän on aina mukava yllätys. uskon kuitenkin että tämä vauva voi syntyä jo 37-38 koska jo nyt kun pojan perässä menee ja siivoilee sen sotkuja niin alkaa supistelemaan.Kyllä varmasti siis niillä viikoilla touhuan paljon että jos vaan lähtis syntymään.En kuitenkaan liikaa jaksa yrittää joten jos ei lähe niin sitten ei lähe. tää loppuraskaus on kyllä sellaista aikaa että monet on tosi malttamattomia.

Vierailija
17/17 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata välittää kaikista ahdasmielisistä kommenteista mitä jotkut palstalle kirjoittaa. Jokaisella on omat mielipiteensä asioihin ja se sallittakoon, loukkaaminen ei ole kuitenkaan kovin fiksua.

Itse olen menossa synnyttämään vasta ensimmäistä kertaa, mutta olen kuullut monien tuttujen tuskailevan raskauden loppuvaiheessa, että syntyis jo, kun olo alkaa olla niin tukala (en ole kuvitellutkaan, että kukaan ikinä keskosta toivoisi). Saunaa, seksiä ja siivousta tuntuu moni harrastaneen oman jaksamisen mukaan. Niistä ei ole mitään vaaraa vauvalle, ne kuuluvat ihan normaaliin perhe-elämään(poikkeuksena sellaiset, jotka on määrätty vuodelepoon.)

Vaikka nämä eivät vaikuttaisikaan millään lailla lapsen syntymäajankohtaan, hyötyä niistä ainakin on...Koti on puhdas kun kotiutuu sairaalasta vauvan kanssa, parisuhde voi erityisen hyvin aktiivisesta seksielämästä ja sauna rentouttaa mukavasti. Kaikki kolme " ässää" jäävätkin sitten varmasti vähemmälle vähäksi aikaa synnytyksen jälkeen...

Hyviä vointeja kaikille odottajille!