Oliiko sinun pappasi mistä päin ja missä sodissa?
Mun pappa oli hiitolasta. Mä en itseasiasssa enää muista enkä ole äitiltänikään kysynyt. Muistan vaan aina kun istuin papan sylissä niin se kertoiili aina niitä sotajuttuja. Selvisi hengissä.
Kommentit (141)
Molemmat, ukki ja pappa, olivat toisessa maailmansodassa, talvisodassa ja jatkosodassa sekä vielä Lapin sota. Ukki Kittilän Kaukosesta ja pappa Karungista. Hengissä selvisivät.
Arvostus on suuri isovanhempia kohtaan. Valitettavasti jo edesmenneet.
F
Vierailija kirjoitti:
Pappani oli Karjalan evakko Uusikirkosta. Ei ollut rintamalla, kun oli sodan syttyessä vielä lapsi.
Siis Uudeltakirkolta?
Ukki oli syntynyt 1910, joten toisessa maailmansodassa. Jatkosodan aikaan oli kaukopartiolaisena Itä-Suomessa, jos muistelen oikein niin Kainuu.
En siitä puhuttu hänen vielä eläessään, mutta isä on yrittänyt tutkia ostamalla kirjoja ja lukemalla saamaansa aineistoa.
Molemmat isoisäni ww2. Toinen oli välskärinä ja molemmat jotain kavalleristejä. Toinen oli jossaain vaihessa jossain hirmurintamalla, selvisi ulkoisesti naarmuitta.
Meno on ollu niitten elämässä sellaista, ettei vaan voi uskoa. Toinen isoisä oli jo muuttanu ulkomaille, oli tarkoitus jäädä. Kutsu kävi ja tässä sitä nyt ollaan. Hän oli synt 1915.
Kun kuulin sotajuttjua siitä oli hädin tuskin 40 v. Mutta niin paljon oli tapahtunu maailmassa sen jälkeen ja hyvin vaiettiin. Välskäri-isoisä puhui lapsenlapsille sillai vähän rennosti sodasta joskus, toinen ei milloinkaan.
En nyt tiedä niitten paikkojen nimiä, oon nähnyt kyllä paperilla. Sotilasarvoista ei havaintoa.
Vierailija kirjoitti:
Ukki oli syntynyt 1910, joten toisessa maailmansodassa. Jatkosodan aikaan oli kaukopartiolaisena Itä-Suomessa, jos muistelen oikein niin Kainuu.
En siitä puhuttu hänen vielä eläessään, mutta isä on yrittänyt tutkia ostamalla kirjoja ja lukemalla saamaansa aineistoa.
Oletko ollut yhteydessä Sota-arkistoon? Sieltäkö isäsi saama aineisto on peräisin?
Tietääkseni Turkulaislähtöinen pappani ei ollut missään sodassa. Vapaussodassa hän ajoi veturia hallituksen joukoissa ja talvi- sekä jatkosodassa hän oli jo eläkeellä. Tänä vuonna hän viettäisi 150 -vuotisjuhliaan!
Vierailija kirjoitti:
Siis vapaussotaan.
Edellinen.
Vapaussotaan? Oletko täysin varma, että hän olisi valinnut olla lahtari?
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Idiootti peukku alas. Siis toivoit hänen kuolemaa.pahoja olette te vasemmisto. Kunnioittamattomia sikoja.
En tiedä ketä tarkoitat, mutta pimeä viesti. Olen vassari ja mulle sotaveteraanit sankareita, kunnioitan suuresti.
Ei olleet sodassa, koska olivat jo liian vanhoja sotaan kun sota syttyi, 1800-luvun lopussa syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ap isää vai isoisää?
Pappa tarkoittaa suomenkielellä isoisää.
Meillä ruotsinkielisellä pohjanmaalla se on kyllä isä.
Molemmat isoisät stadista, olivat silloin 40-luvulla sodassa. En tiedä missä ja miksi sitä taistelua pitäis nimittää. Jotain mikkeli-juttua kuullut, muitakin paikannimiä joita en muista. Mut ei ny kuulosta täällä mainitut tutulta. Oli ratsua alla ja korsua sen tiiän.
Kumpikaan ei saanu osumaa, toisen veli invalidisoitui lievästi. Se oli granaatinsirpaleet kehossa ihan normihommaa vielä 80-luvulla poistettiin viimeset.
Sen oon myös kuullu, että toisella oli vähän heikosti muonaa saatavilla ja kun pääsi käsiksi söi vaan rasvaa ja sokeria mikä aiheiutti sydänvaivoja jo alle 50 v. Kumpikaan ei sortunut viinaan, pervitinin käytöstä en tiedä. Kyllä sota vaivasi heitä varmaan loppuun Asti. Toinen Eli 40 v sen jälkeen, toinen 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Google kääntäjällä se on isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vapaussotaan.
Edellinen.
Vapaussotaan? Oletko täysin varma, että hän olisi valinnut olla lahtari?
No vapaussodasta me puhumme edelleen; vaikka kysymys olikin veljes/kansalais/sisällissodasta.
Sen tiedän kuitenkin, että kauan edesmennyt mufani olisi taistellut valkoisten puoleĺla.
Ei millään pahalla.
Aika vanhaa porukkaa täällä, kun isät olleet sodassa. Ei siinä siis mitään pahaa, oletin ikäjakauman nuoremmaksi ja kuvittelin itse olevani vanha täällä, olen 45 ja isäni syntyi heti sodan jälkeen.
Molemmat isoisät oli jatkosodassa. Äänisen luona ainakin käyneet molempien tiet. Isänisä oli talvisodassa Oulussa ruotsalaisten lentäjien juoksupoikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mennyt tämä päivä sitten sinulle hukkaan, kun opit uuden asian. Eli sen, että Googlen kääntäjään ei voi luottaa.
Ei oikein päässyt Tampereen kirkkoihin,kun toinen oli Suodenniemellä ja toinen Viipurissa.
Yks täällä ainaskin puhuu pehmosia,yrittää jekuttaa.Suomessa on vaikuttanut itsenäisyyden aikana yksi marsalkka,Mannerheim.Tuskin hänen lapsenlapsensa olet,kun hänen lapsillaan ei ollut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun karjalainen isoisä oli pappa. Toinen isoisä, sodassa kaatunut oli ukki ja mummon toinen mies vaari. Näillä mentiin. :)
Ei kertonut juuri mitään. Mutta hänellä oli sellainen Divisioonan matrikkeli, josta löysin hänen nimensä ja joukko-osastonsa. Oli jatkosodan alussa varusmies ja hyökkäsi ensin Kannakselle, sitten siirsivät Karhumäkeen taisteluun ja tämän jälkeen olivat jossakin Syvärillä asemissa asemasodan ajan. Viimeisenä sotakesänä taisteli Itä-Karjalassa, muistaakseni U-asemassa tai siellä. Kaksi haavoittumista, korpraali.
Mutta itse ei sanonut sanaakaan koko reissusta.
Toinen pappa oli Kannakselta ja soti vapaussodan niin, että päästi punaiset rajalta läpi "ihannomaansa Neuvostomaahan". Kaikkee hyvää ja onnee, sano hää.
Toiseen sotaan oli liian vanha. Mutta poltti kotikylänsä ennen evakkoon lähtöä. Ja tappoi kissat, koirat...
Toinen pappa, mufa, kuoli ennen toista maailmansotaa. Ja oli liian nuori osallistuakseen vapaudeltaan.