Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16v poika miten itsenäinen

Teinin mutsi
12.04.2021 |

Moi, ihan mielenkiinnosta kyselen. Mun 16v poika oli vielä vuosi sitten sellainen äidin passattava urputtaja.

Nyt huomasin että onkin aikuistunut ja mm. hoitaa itse laskuja, tekee pikkuduuneja joista saa taskurahaa. Hoitaa koulun tosi itsenäisesti ja hakenut jo kesäduuniakin kertomatta minulle. Hieno videohakemus, soittanut itse perään.

Viimeviikolla kävi kaupassa ja teki ruokaa koko perheelle eli äiti ja pikkuveli. Omilla rahoilla osti ja itse päätti mitä kokkaa. Olin ihan haljeta ylpeydestä.

Iso harppaus itsenäisyyteen ja kypsään käytökseen tullut ihan alle vuodessa. Ajattelin vielä vuosi sitten että näinköhän jää passattavaksi (yrittää), ja miten tuo pärjää..

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset sitten jaksavat ihailla aikaista itsenäistymistä. Tietenkin nuorten tulee itsenäistyä, mutta välillä tuntuu siltä, että mitä itsenäisempi lapsi ja mitä nuorempana, sen parempi. Kas kun ei vaadita taaperoja vaihtamaan itse omat vaippansa. 

Millä aikakaudella sinä elät? Lapsuus toki voi olla lyhentynyt, mutta nuoruus ei. 9 ja 30 vuotiaalla saattaa hyvinkin olla sama maku pukeutumisessa, musiikissa, jne. Eikä 30v halua vielä olla vastuunsa tunteva aikuinen vaan villi ja vapaa nuori.

Kyseessä on kaksi eri asiaa. Nuoren aikuisen vapaata elämää halutaan kyllä pidentää, mutta silloin ollaan jo vastuussa omista tekemisistä. Tässä oli kyse vasta kasvuiässä olevista nuorista, joiden itsenäisyyttä suomalaiset jaksavat ihailla. Johan se näkyy kouluissakin siten, että otetaan käyttöön opetusmetodeja, jotka korostavat lapsen itseohjautuvuutta. Liian aikaisin pyritään siihen, että oppilas päättää itse koulunkäynnistään. Tosiasiassa osa porukasta putoaa tällä meiningillä kelkasta ihan satavarmasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme