Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleekohan sairaiden ihmisten lapsista jotenkin "parempia" ihmisiä?

Vierailija
12.04.2021 |

Minun tytär on tottunut pienestä asti auttamaan kotitöissä, kaupassa käynnissä jne.koska minä olen monisairas. Kaksin olemme aina asuneet. On meillä silti rakas perhe lähellä, mummot, serkku ja tädit, että ei me ihan kaksin koko maailmassa olla.
Kyllä se minua sydämestä riipaisee silti usein, mutta toisaalta olen karaissut itseäni ja muistutan siitä, että tällaista elämä nyt vain on, ei lapseni ole ainoa lapsi maailmassa, joka joutuu ottamaan vastuuta varhaisessa vaiheessa, vaikkei se olisi ihan nykyaikaisten stadardien mukaista.
Ensi kerran lapsi taisi käydä kaupassa jo ennen kouluikää, jotain pientä hakemassa.
Nyt hän on apteekissa hakemassa lääkkeeni, kun en pääse itse tänään. On nyt 17.

Ihana ihminen tyttäreni, elämäni valo. Siis ei hän mikään orja ole, jos aloituksesta sen käsityksen saa, mutta paljon itsenäisempi hän monessa asiassa on aina ollut kuin jotkut toiset ikäisensä.
Toivon että saa ammatin, jossa pystyy näitä lapsuuden kokemuksiaan hyödyntämään. On haaveillut psykologin työstä. Sopisi hyvin myös sosiaalialalle.

Ja huom, älkää suuttuko otsikosta, en keksinyt parempaa. En osaa oikein pukea sanoiksi mitä tarkoitan. En siis tarkoita että terveiden lapsista tulisi viallisia, missään nimessä. Tai että esim kaikkien sairaiden lapsista tulisi hyviä... Mietin vain että miten lapsuus vaikuttaa perusluonteeseen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin on oppinut elämän perustaitoja jo varhain.

Ja sen, että aina kaikki ei mene käsikirjoituksen mukaan.

Muutenhan vanhemman sairaus ei tarkoita mitään erityistä luonteen jalostumista.

Vierailija
2/4 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet sairas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa toki on tärkeää oppia, ja omatoimisuuskin on hyvä asia.

Mutta toivottavasti lapsesi silti on saanut olla huoleton ja keskittyä leikkeihinsä lapsena, eikä ole liikaa joutunut kantamaan vastuuta sinusta.

Pitkäaikaissairaiden lapsista en ole nähnyt tutkimuksia, mutta esimerkiksi alkoholistien (toki itse aiheutettua, mutta sairaus sekin ja siirtää vastuuta arkisista asioista lapsille, joten siksi otin sen esille) lapsilla on keskivertoa enemmän ongelmia läheisriippuvuuden, masennuksen, ahdistuksen ja omien rajojen ylläpitämise suhteen.

Jos on jo pienenä joutunut kantamaan vastuuta vanhemmistaan ja luopumaan omista tarpeistaan, se ei ole lapselle hyväksi. Ja ei, en nyt väitä, että ap:n perheessä on noin, enhän minä hänestä tiedä juuri mitään - puhuin yleisellä tasolla asiasta eli vastaan hänen otsikossaan esittämäänsä kysymykseen: valitettavasti tuskin tulee.

Vierailija
4/4 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen löysi esimerkiksi tällaisen opinnäytetyön. Alkoholistivanhemman lapsilla on monenlaisia hankaluuksia, mutta myös taitoja.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.theseu…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi