Tuore yh kysyy, miten työt kesällä kun koulut ja pk suljettu?
Nyt 4lk, 1lk ja 4v. Vanhin pärjää yksin muutaman tunnin, mutta nuorempi on todella arka, eikä viihdy ilman tuttua aikuista ja 4v on 4v. Sukulaiset asuvat kaukana, ystäviä ei ole ja ex-puoliso katosi kokonaan kartalta, joten hoitoapua ei omasta piiristä saa. Miten ihmiset yleensä hoitavat työt kesällä?
Kommentit (43)
Mulla onneksi oli eksä kuvioissa ja omat vanhemmat, eli kaikki lapset saivat ns koululaisloman. 4+4+2
Meillä oma päiväkoti on heinäkuun kiinni, mutta kunta tarjoaa hoitopaikan toisesta paikasta.
Onko teidän alueella kesäleirejä tai kesäkerhoja jonne koululaiset voisi mennä? Tai palkkaa MML:n lastenhoitaja tai joku luotettava nuori kotiin. Tutustuta lapset häneen hyvissä ajoin.
Eipä ole tuollaista ongelmaa itsellä ollut, kun töitä vain koulupäivät. Eikös 4-vuotias ole päivähoidossa kuitenkin, joten sinne ja taitaa nykyään olla erilaisia kesäkerhoja alakoululaisille...
Kyllä pääiväkoteja on auki kesäisin. jos oma PK on kiinni, niin pitää olla varahoitopaikka.
Monissa kunnissa on kesäkerhoja, seurakunnan esim. ja leirejä. Sitten on pelastakaa lapset ry:n leirit joihin pääsee sosiaalisin perustein.
Leirit tosin voi nyt olla vähän tauolla kun on tää korornakriisi.
Vastaus sun kysymykseesi on että usein kesällä pidetään myös lomaa. Jolloin ei ole lapsen hoitoon liittyviä ongelmia.
Miten 4 luokkalainen ei pärjää yksin muutamaa tuntia pidempään? Ihan mielenkiinnosta kyselen, en tuomitakseni.
Koululaisille kaikki mahdolliset kaupungin/seurakunnan järjestämät kesäleirit. Niitä on kesäkuussa, heinäkuussa heikommin. Ja eikö ole aina joku päiväkoti kesällä auki johon lapset kerätään isommilta alueilta?
Ei se helppoa ole edes kahden vanhemman perheessä vaikka lomat pidetään erikseen. Elokuussa ennen koulua joutuvat olemaan keskenään. Etätyömahdollisuutta ei varmaan ole kun et maininnut.
Tuo on kyllä melko kohtuuton tilanne. Ei ekaluokkalainen voi olla yksin päiviä kotona. (Nyt tähän ryntää kaikki kertomaan miten itsekin pysyi hengissä. Joo, ei se silti oikein ole).
Sisko lähetti lapset mummolaan, vaikka pitkällä onkin. Muuten kesäleireillä jne.
Oikein auttavaisia viestjä täällä taas. Kahdelle vanhemmalle kesäleirejä ja pienin päivystävään päiväkotiin. Kait sulla nyt kuintekin 4 viikkoa kesälomaa on? yritä saada se nyt edes heinäkuun puolestä välistä koulun alkuun. Kesäkuussa vielä on paljon erilaisia leirejä, heinäkuussa tarjonta on sitten huonompaa. Tai palkkaa naapurustosta joku teini katsomaan kahta isompaa vaikka 4-5h per päivä. Voi tulla halvemmaksi kuin leirit.
Eikös joku päiväkoti ole auki koko kesän. Ei ehkä se oma päikky, mutta joka kunnassa kuitenkin joku on auki myös heinäkuun. Omat lapset on nyt ekalla ja tokalla ja koko kesän olen töissä. Sentään joka toisen viikon ovat isällään. Yhden viikon saavat olla päiväleirillä seurakunnalla. Kannattaa selvittää onko omalla lähialueella sellaisia. Muuten sitten sukulaisilta joutunut kyselemään apuja ja kaverilta. Saisi kyllä Suomessakin olla noita päiväleirejä vaikka koko kesälle. Ei 7v ja 8v voi vielä joka päivä yksin jättää 9 tunniksi. Tai toki voi ja kyllä noikin varmaan hengissä selviäisi, mutta ne takuulla pelaisi pleikkaa vaan koko päivän.
Mä olen ollut koululaisen kanssa samassa tilanteessa kesät työttömänä. Ei oikein ole mitään muuta vaihtoehtoa, kun hoitoa ei vaan ole ja heitteille en suostu lasta jättämään. Ei ole yksinkertaista senkään järjestäminen, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Eikös joku päiväkoti ole auki koko kesän. Ei ehkä se oma päikky, mutta joka kunnassa kuitenkin joku on auki myös heinäkuun. Omat lapset on nyt ekalla ja tokalla ja koko kesän olen töissä. Sentään joka toisen viikon ovat isällään. Yhden viikon saavat olla päiväleirillä seurakunnalla. Kannattaa selvittää onko omalla lähialueella sellaisia. Muuten sitten sukulaisilta joutunut kyselemään apuja ja kaverilta. Saisi kyllä Suomessakin olla noita päiväleirejä vaikka koko kesälle. Ei 7v ja 8v voi vielä joka päivä yksin jättää 9 tunniksi. Tai toki voi ja kyllä noikin varmaan hengissä selviäisi, mutta ne takuulla pelaisi pleikkaa vaan koko päivän.
Joo se on pikkuisen eri asia järjestää asiat, jos lasten isä on noin vahvasti kuvioissa mukana. Tosi hyvä, että on.
Joka paikassa ei ole yhtään leiriä.
Kuntien on kyllä velvollisuus järkätä päivähoitoa koko kesän, eli nuorimmainen hoituu sillä. Vanhempia voi pistää kesäleireille ja lähettää vaikkapa viikoksi mummolaan.
Itse voisit kysyä mahdollisuutta ottaa lomarahat vapaana, saisit sillä pari ylimääräistä lomaviikkoa.
Me miehen kanssa palkkasimme sukulaistytön pariksi viikoksi hoitamaan lapsia, maksoimme saman mitä Mll:n lastenvahdeille maksetaan eli kahdeksisen euroa tunnilta siihen aikaan.
Loppupeleissä tietysti kyse on siitä, että vanhemman on mietittävä asiaa hyvissä ajoin ja varmistettava, että tukiverkko on olemassa, tavalla tai toisella. Jos ei ole rahaa ostaa palveluita, pidetään sitäkin tarkemmin huolta esimerkiksi suhteista isovanhempiin. Ei nämä kenellekään ihan helpolla tule, kuin Manulle illallinen. Ei edes kahden vanhemman perheissä.
Nelivuotias on päiväkodissa ja tuleva tokaluokkalainen ja tuleva vitosluokkalainen pärjäävät keskenään.
Lasten isää ei passaa rasittaa lasten hoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se on pikkuisen eri asia järjestää asiat, jos lasten isä on noin vahvasti kuvioissa mukana. Tosi hyvä, että on.
Mistä sinä tiedät kenenkään puolison työt?
Ja haloo, meinaat että se kolmen lapsen isän häippäisy ilman mitään kontaktia lapsiinsa vaan tapahtuu, eikä vaimolla ole ollut asian kanssa mitään tekemistä? Ok, jälkikäteen viisaus ei paljon auta, mutta silti mikään marttyyriksi heittäytyminenkäänei nyt auta. Jos isä ei ole pelissä mukana, sitä tarkemmin on syytä miettiä omia valintojaan. Missä asuu, millaiset suhteet pitäå vanhempiinsa?
Nykyaikana aikuiset kuvittelevat, että kenenkään kanssa ei tarvitse olla tekemisissä "jos ei huvita", vaivaa ei hertti sentään suinkaan tarvitse nähdä ja epäsosiaalisuus on jopa "merkki älykkyydestä".
Sitten itketään, kun tukiverkkoa ei ole ja kukaan ei tule kotiin tarjoamaan ilmaista lastenhoitopalvelua. Joo, olen epäreilu, koska en tiedä, onko ap tuolla lailla toiminut, mutta aika monta kertaa täällä näkee kitinää puuttuvasta tuesta lapsenhoidon suhteen, eikä selvästi ihminen itse ole kertaakaan pysähtynyt miettimään, onko omilla valinnoilla ollut asiaan mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut koululaisen kanssa samassa tilanteessa kesät työttömänä. Ei oikein ole mitään muuta vaihtoehtoa, kun hoitoa ei vaan ole ja heitteille en suostu lasta jättämään. Ei ole yksinkertaista senkään järjestäminen, tiedän.
Mä jotenkin en usko, että tää on ratkaisu kaikille, varsinkaan siis heille, joilla on vakituinen työsuhde. Ei kukaan irtisanoudu vakipaikasta kesäksi ja toivo pääsevänsä syksyllä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset eivät ole ruudun orjia, joten äläpä yleistä. Toki jos kotona ei muuta vaihtoehtoa tarjota kuin pelaaminen, niin sitten ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oma päiväkoti on heinäkuun kiinni, mutta kunta tarjoaa hoitopaikan toisesta paikasta.
Onko teidän alueella kesäleirejä tai kesäkerhoja jonne koululaiset voisi mennä? Tai palkkaa MML:n lastenhoitaja tai joku luotettava nuori kotiin. Tutustuta lapset häneen hyvissä ajoin.
Tätä minäkin meinasin ehdottaa. Olin itse muutamanakin kesänä hoitamassa erään perheen pieniä koululaisia ollessani teini. Ensimmäisenä kesänä lapset olivat 6- ja 7-vuotiaat, minä juuri täyttänyt 14.
Mitäs annoit ilman kumia.