Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Maksukorttiin kytkettävä koronatodistus pohdinnassa

Vierailija
12.04.2021 |

Jes, pian ei voi rokottamattomat maksaa ostoksiaan kaupoissa.

"Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitrassa on kehitteillä on malli, jossa koronatodistus tai rokotepassi voitaisiin kytkeä maksukortteihin.

Johtaja Antti Kivelä kertoo, että kytkentä olisi teknisesti täysin mahdollinen toteuttaa, sillä maksuverkko on varmennettu ja valvottu verkko.

Tällä hetkellä uudistuksen juridista puolta selvitetään. Esillä on esimerkiksi se, voisiko tieto tulla Omakanta-palvelusta.

Hankkeesta on keskusteltu sekä kansainvälisten maksuverkkoyhtiöiden ja EU-komission että kotimaassa hallituksen ja ministeriöiden kanssa. Kivelän mukaan tarkoitus on vappuun mennessä päättää, edetäänkö hankkeen kanssa käytännön kokeiluun.

Lähes kaikilla ihmisillä on maksukortti, jota he ovat sitoutuneet korttiehdot hyväksyessään säilyttämään hallussaan."

Kommentit (959)

Vierailija
201/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on ollut nyt pannassa muka ”saastuneena” rahana vuoden verran. Kas, alankin käyttää käteistä!!!

Olen omalta osaltani kapinoinut Orwellia vastaan jo vuosikaudet. Siksi minulla on vanhanaikainen kännykkä. Käytän käteistä aina kun mahdollista. En suostu käyttämään mitään kauppojen tarjoamia bonuskortteja ym. Otin pois nettipankin v. 2013. Jne.

Miten on elämä ilman nettipankkia sujunut? Maksatko laskut pankissa? Eikö se maksa aika paljon maksaa lasku pankissa?

Vierailija
202/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rokotustodistus laitettaisiin johonkin appiin, niin ei kaikilla ole älypuhelinta. Esimerkiksi minulla. Velvoitetaanko kaikki sitten hankkimaan älypuhelin omilla rahoillaan?

Minulle riittää tämä perusnokialainen, tablettia en ala kantamaan mukana.

Rokotustodistus tuk0lisi olla sellainen, että sitä saa päiviyåtettyä ajan tasalle koko ajan kun tulee täydennysrokotuksia. En nimittäin usko, että nämä nykyiset rokotukset riittää kovin pitkäksi aikaa.

Pankkikorttiin pitäisi sitten muuttaa taas uusi tieto jotenkin.

Jos se siis olisi pankkikortin yhteydessä.

Miten muuten nämä nykyisin jo voimassaolevat, joita vaaditaan kaukomatkailuun tai joihinkin tiettyihin maihin? Miten nämä rokotukset todistetaan niihin maihin matkustaessa?

Eikö sama todistuskonsti pätisi nyt tähän koronarokotukseenkin?

Sehän olisi vain yksi lisäys jo nyt olevaan rokotuslistaan.

Jos nyt on otettuna rokote A, B, niin sitten tulisi C, coronarokote.

Eikä se puhelin kulje läheskään aina mukana, vaikka se olisi.

En muista milloin viimeksi olisin kauppaan lähtiessä ottanut puhelimen mukaan.

Tuohon kaikkeen ne tulevat vetoamaan ja sen takia iskevät seurantasysteemiin oman kehoosi, oikeaan käteen tai otsaan. Siellä ovat ihmiskehon lämpimimmät paikat. Mikroskooppisen pieni akku saa siitä virtansa sirua varten.

Älkää suostuko. Ei mitään myönnytystä.

Saatanalliset suunnitelmat on nyt paljastettu.

Olen muuten oikeasti nähnyt käteen isketyistä siruista, gab.com:ssa oli kerran kuva.

Ihmiset sirutetaan, kuten koirat ja kissat on sirutettu tähän saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko ihmisten orjia.

Jos Poika tekee teidän vapaiksi tulette todellisesti vapaiksi.

Sillä orjuudesta hän osti teidät.

Vierailija
204/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään kapinaan ei Suomessa nousta, ei vaikka et voisi hankkia mitään anonyymisti. Terveystietosi ovat maksukortillasi. Osta vaikka aski tupakkaa kerran viikossa, se kirjautuu tietoihisi ja tulee vaikuttamaan saamaasi hoitoon.

Täällä voivotellaan että "tämmöistä se nyt on, se on omaksi parhaakseni."

No höpönlöpö, kyllä nyt on korkealentoista. Eikä tämä maksukorttiehdotus menee koskaan läpi. Tiesitkö muuten, että jos käytät s-korttia sinne jää jälki sun ostoksista? Onko sulta evätty hoitoa?

Katsotaanpa vain. Ja kyllä tiesin. Käytän pääasiassa käteistä. Miksikö näin? Koska haluan vielä omalta osaltani laittaa kapuloita rattaisiin ja pitää kiinni vapaudestani ostaa mitä tahansa, ilman että se kirjautuu tilitietoihini.

Mutta taidat olla sitä ikäpolvea joka on kasvanut kännykkä kädessä. Siksi et voi ymmärtää, mistä on kyse.

Käytä jatkossakin käteistä. Ja sillä ei ole mitään väliä mitä sukupolvea olen, vain sillä on väliä tajuanko maailmasta, koronasta ja teknologiasta mitään vai en.

Voi nuoruutta, voi luuloja ymmärryksestä. Mitä kauemmin elät, saatat huomata tietäväsi aina vain vähemmän.

Tiedän koko ajan enemmän, koska koen ja kokeilen, etsin tietoa ja pysyn perässä. Ja kiitos, kyllä keski-ikäistä lämmittää, kun nuoreksi kehutaan.

Jos tämä toteutuu, jäävät sinultakin kokemiset ja kokeilemiset vähemmälle. Sillä onko sinulla rahaa, rokotus vai kaupunkivihreä cityfillari, ei ole merkitystä, koska palvelut kutistuvat entisestään valvontayhteiskunnan vallatessa alaa. Mutta hei. Virtuaalilasit naamalle, kombuchaa käkättimeen ja verkkoon kuvittelemaan elämää.

Se käteisen käyttäjä.

Vierailija
205/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee totella enemmän Jumalaa kuin ihmistä. Ei kahta sanaa siitä siis otammeko Pedon merkin. Emme ota.

Vierailija
206/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää sitä käteistä!!!

Hyvä muistutus! Olen vain nostanut sitä, ja pannut pöytälaatikkoon pahan päivän varalle, mutta nyt kun korona on näemmä virallisestikin laskenut, ei kaupoilla pitäisi olla mitään syytä kieltäytyä käteisestä. Vaihtorahasta voivat tietenkin jupista, mutta voihan sitä itse sitten rikkoa rahaa vaikka markettien infopisteissä.

Vierailija
207/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee totella enemmän Jumalaa kuin ihmistä. Ei kahta sanaa siitä siis otammeko Pedon merkin. Emme ota.

Se Saatanakin on muuten Jumalan valvovan silmän alla, koska Jumala on kaikkeus. Jumala sanoo "MINÄ OLEN". Jumala näkee kaiken, ja Jumalalla on kaikki valta, ja Saatanakin on Jumalan alapuolella.

Vierailija
208/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko linkin tähän uutiseen, koska en näe mitään sellaista ylen sivulla. Lisäksi maksukorttikytkös ei vielä tarkoita sitä, etteikö korttia voisi enää muuten käyttää.

Vierailija
209/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään kapinaan ei Suomessa nousta, ei vaikka et voisi hankkia mitään anonyymisti. Terveystietosi ovat maksukortillasi. Osta vaikka aski tupakkaa kerran viikossa, se kirjautuu tietoihisi ja tulee vaikuttamaan saamaasi hoitoon.

No höpönlöpö, kyllä nyt on korkealentoista. Eikä tämä maksukorttiehdotus menee koskaan läpi. Tiesitkö muuten, että jos käytät s-korttia sinne jää jälki sun ostoksista? Onko sulta evätty hoitoa?

Katsotaanpa vain. Ja kyllä tiesin. Käytän pääasiassa käteistä. Miksikö näin? Koska haluan vielä omalta osaltani laittaa kapuloita rattaisiin ja pitää kiinni vapaudestani ostaa mitä tahansa, ilman että se kirjautuu tilitietoihini.

Mutta taidat olla sitä ikäpolvea joka on kasvanut kännykkä kädessä. Siksi et voi ymmärtää, mistä on kyse.

Käytä jatkossakin käteistä. Ja sillä ei ole mitään väliä mitä sukupolvea olen, vain sillä on väliä tajuanko maailmasta, koronasta ja teknologiasta mitään vai en.

Voi nuoruutta, voi luuloja ymmärryksestä. Mitä kauemmin elät, saatat huomata tietäväsi aina vain vähemmän.

Tiedän koko ajan enemmän, koska koen ja kokeilen, etsin tietoa ja pysyn perässä. Ja kiitos, kyllä keski-ikäistä lämmittää, kun nuoreksi kehutaan.

Jos tämä toteutuu, jäävät sinultakin kokemiset ja kokeilemiset vähemmälle. Sillä onko sinulla rahaa, rokotus vai kaupunkivihreä cityfillari, ei ole merkitystä, koska palvelut kutistuvat entisestään valvontayhteiskunnan vallatessa alaa. Mutta hei. Virtuaalilasit naamalle, kombuchaa käkättimeen ja verkkoon kuvittelemaan elämää.

Se käteisen käyttäjä.

Rokotepassi ei ole mikään uusi juttu. Kuten jo sanoin, minulla on passi ollut jo kauan eikä se ole rajoittanut mitään. Olen matkustanut, kaikki palvelut on auki ja elämä maistuu. Luuletko, että Suomi on eka maa, joka tätä nyt miettii? Tiedätkö lainkaan miksi rokotepassi on?

Se saatanan merkillä varustettu.

Vierailija
210/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muistutus! Olen vain nostanut sitä, ja pannut pöytälaatikkoon pahan päivän varalle, mutta nyt kun korona on näemmä virallisestikin laskenut, ei kaupoilla pitäisi olla mitään syytä kieltäytyä käteisestä. Vaihtorahasta voivat tietenkin jupista, mutta voihan sitä itse sitten rikkoa rahaa vaikka markettien infopisteissä.

Yksikään kauppa ei ole kieltäytynyt käteisestä sitten maaliskuun 2020.

Vierailija
211/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että tämä on jo täällä. Kyllähän jo 80 l puhuivat että kohta mutta silti...

Vierailija
212/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jotenkin jaksa uskoa että uskovat kävisit täällä keskustelemassa Raamatusta, niin paljon nähnyt uskovien häikäilemätöntä toimintaa,moni vaan tumput suorina katsoo eikä tee mitään,vain harva uskova välittää ja kauhistuu maailman menoa. Ja välittää niistä lähimmäisistä.

Vierailija
213/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi ongelma kytkeä sitä rokotepassia myös maksukorttiin, niinkö? Että mitä väliä, ei ole salattavaa? Jos joku täällä hyväksyy tämän, voisiko ystävällisesti kertoa, miksi?

Vierailija
214/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän järki tässäkin on? Hlö/kelakortin ymmärtäisin, kelakorttiinhan tuollaiset tiedot nykyisinkin menee, mutta en nyt näe sitä punaista lankaa tässä maksukortin ja rokotetietojen välillä. Maksukorttihan ei käy henkilöllisyyden todistamiseen, toisin kuin rajatuissa yhteyksissä kelan lätkä, sekä laajemmalti hlö+kela -yhdistelmä. Eikä kyllä just nyt tule mieleen sellaista matkakohdettakaan mihin pääsisi pelkällä tiedolla saadusta rokotteesta, yleensä kai pitää henkilöllisyyskin todistaa?

No tämäpä just. Ihmeellistä ajan ja rahan tuhlaamista.

Vierailija
215/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se käteisen käyttäjä.

Rokotepassi ei ole mikään uusi juttu. Kuten jo sanoin, minulla on passi ollut jo kauan eikä se ole rajoittanut mitään. Olen matkustanut, kaikki palvelut on auki ja elämä maistuu. Luuletko, että Suomi on eka maa, joka tätä nyt miettii? Tiedätkö lainkaan miksi rokotepassi on?

Ja Saatana vei Jeesuksen korkealle vuorelle ja näytti Hänelle kaiken maailman loiston. Saat kaiken tämän jos vain kumarrat minua.

Voit hypätä kalliolta alas etkä jalkaasi loukkaa...

-Mene pois Saatana , vastasi Jeesus.

Vierailija
216/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lindex, monet ravintolat, useat pienyritykset.

Vierailija
217/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jotenkin jaksa uskoa että uskovat kävisit täällä keskustelemassa Raamatusta, niin paljon nähnyt uskovien häikäilemätöntä toimintaa,moni vaan tumput suorina katsoo eikä tee mitään,vain harva uskova välittää ja kauhistuu maailman menoa. Ja välittää niistä lähimmäisistä.

Minäkin yllätyin. Olisko nää ”uskovaisetkin” saaneet bannit jodeliin ja siksi riehuvat täällä?

Vierailija
218/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko linkin tähän uutiseen, koska en näe mitään sellaista ylen sivulla. Lisäksi maksukorttikytkös ei vielä tarkoita sitä, etteikö korttia voisi enää muuten käyttää.

Tuolta löytyy. Aikasemmin päivällä oli vielä otsikossa tuo maksukorttijuttu

https://yle.fi/uutiset/3-11212596

Vierailija
219/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lindex, monet ravintolat, useat pienyritykset.

Suosittelevat kortin käyttöä, eivät kieltäydy käteisestä.

Vierailija
220/959 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se käteisen käyttäjä.

Ja Saatana vei Jeesuksen korkealle vuorelle ja näytti Hänelle kaiken maailman loiston. Saat kaiken tämän jos vain kumarrat minua.

Voit hypätä kalliolta alas etkä jalkaasi loukkaa...

-Mene pois Saatana , vastasi Jeesus.

Eikä mennyt, mitäs nyt?