Helpottaako sinua, jos vieras vie kahvikuppinsa ja muut astiat tiskialtaaseen?
Mua ärsyttää tuo tapa. Ja vaikka sanon vieraille, että jättäkää pöytään vaan, niin silti haluavat 'auttaa' ja vievät tiskialtaaseen. Miksi?? Helpompi kuivat astiat latoa tiskikoneeseen. Ja jos jostain syystä tiskaisin käsin, pitäisi ne astiat kaivaa altaasta kuitenkin ensin pois.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
On sulla murheet. Helpommalla pääset, kun et kutsu ketään kylään 🙄
Tuon takia aloittajankin kannattaa tavata ystäviään semmoisessa kahvilassa, jossa tarjoilijat vievät ne käytetyt astiat pois pöydästä eikä asiakkaiden oletetaan vievän niitä itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Keittiöön ei ole vierailla asiaa.
Entä jos kyseessä on ns. tupakeittiö, jossa olohuonetta ja keittiötä ei ole erotettu toisistaan millään väliseinällä.
Mun anoppi yrittää kerätä astiat länttää ne yhteen ja tyrkyttää ne tiskialtaaseen vaikka itse saisin ne helpommin itse kerättyä ja laitettua suoraan tiskikoneeseen.
- isä
Kiva ja kohtelias tapa, mutta pakko vastata ei. Ei helpota vaan yleensä tuottaa enemmän vaivaa.
Mökillä pesen käsin kaiken tiskin, jolloin haluan pitää tiskialtaan tyhjänä, jolloin on helpompi aloittaa tiskaus. Vieraat laittavat likaiset tiskit aina sinne tyhjään altaaseen, joka minun pitää tyhjentää ennen tiskaamista.
Kotona on tiskikone ja jonnekin muualle sijoitetut astiat tuottaa vaan enemmän vaivaa.
Fiksu ihminen tietää, miten kahvipöydässä käyttäydytään ja miten pitää toimia, kun noustaan pois pöydästä.
Juntit eivät tiedä, koska heiltä puuttuu yksinkertainen tapakoulutus, etiketti ja sosiaalisten tilanteiden taju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla murheet. Helpommalla pääset, kun et kutsu ketään kylään 🙄
Tuon takia aloittajankin kannattaa tavata ystäviään semmoisessa kahvilassa, jossa tarjoilijat vievät ne käytetyt astiat pois pöydästä eikä asiakkaiden oletetaan vievän niitä itse pois.
Eipä auttanut viimeksi sekään, että meillä oli yo-juhlissa pitopalvelusta 2 työntekijää, jotka hoisi keittiön. Silti jotkut tunki astioineen sinne. Jännä muuten että kukaa mies ei tee näin.
Onko jonkun mielestä jopa suotavaa, että vieraan kasaa astiansa tiskialtaaseen? Ninpä..
Ärsyttää kun emäntänä haluaisi keskittyä siihen seurusteluun mutta pakko ruveta heti keräämään astioita kun muuten joku vieras kuitenkin päättäisi "auttaa"... Itsellä on niin toimiva järjestelmä kotitöissä etten todellakaan halua että muut menee sotkemaan järjestystä... Muilla kylässä ollessa kysyn kyllä saako auttaa, mikä on kohtelias tapa mutta ainoastaan jos uskoo sitten vastausta. En yritä auttaa väkisin.
Minusta se on vain hyvä tapa viedä omat astiat, niin on kotona opetettu ja tuntuisi kauhealta sikailulta jättää ne pöytään. Mutta jos pyydetään jättämään, niin sitten tietenkin jätän.
Mitä pahaa on laittaa astiat tiskialtaaseen? Jos tiskaa käsin, niin siellähän niiden kuuluu olla. :D Itse arvostan myös sitä jos laitetaan vettä päälle, kuivettunutta likaa on inhottava alkaa hinkkaamaan.
Millaisia vieraita teillä oikein käy, jos on etiketti noin tarkka. Ystävieni kanssa autetaan toinen toisiamme, viedään aina omat astiat tiskialtaaseen ja herra isä, joskus joku vieraista saattaa jopa tiskata ne! Miksi kutsua kylään ihmisiä joiden kanssa ei voi olla rennosti.
Keittiöön ei ole vierailla asiaa.