Muita jotka elää todella pihisti?
Olen alkanut miettiä elänkö liian pihisti. En juuri ostele vaatteita ja jos ostan, ostan kaikiesta halvinta(mikä ei aina ole laadukkainta...)
En edes ymmärrä mihin säästän, olen vain aina ollut tälläinen. minua alkaa ahdistaa ja masentaa jos käytän rahaa vähänkin johonkin turhaan tai kalliiseen. Kun nettishoppailen, käyn läpi useat kaupat että se tuote on varmasti halvin. Joskus menetän yöunet ja stressaan jos rahaa meni vähänkin yli johonkin kalliseen. On tämä varmaan sairasta kun tästä on jotkut läheisetkin suuttuneet? Kertokaa mistä voi olla kyse?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin säästät? Minulla menee 45% tuloista säästöön. Osakkeita ja muuta.
nin en edes ymmärrä mihin säästän? Varmaan se on joku pelko ja turva että jotain kamalaa tapahtuu ja minulla on rahaa säästössä? Ahdistusoireita, en tiedä?
Jotkut vaan ei tykkää törsätä. Osta osakkeita . Olen pihi itsekin ja aina säästänyt, sellainen tarkan markan tyttö. 😅 Nyt hyvä liksa joten 3000 jää kk käteen, suuri iso siivu menee säästöön.
Toisaalta olen reilu kun sopiva hetki, ostan ystäville arvokkaita lahjoja ja käyn ravintoloissa, sillon ei ajatella säästämistä vaan nautitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä elin vuoden todella säästeliäästi. Onnistuin säästämään n. 15 000 euroa.
Nyt olen sitä mieltä, että pitää vähän elääkin. En voi vaan kitkutella ja katsoa numeroita tilillä. Toki haluan säästääkin, mutta haluan myös, että minulla ja lapsillani on kaikki tarvittava. Nyt on hyvä puskuri säästetty ja aion vähän nauttiakin elämästä. Jatkan säästämistä kyllä pienemmässä määrin. Haluan nauttia elämästä, ostan joskus sen parhaan kakkupalan ja cappucinon, sen pippuripihvin, sen takin minkä haluan ja lapsetkin saavat laadukkaita vaatteita jne.
Jos säästäisit 11t€/v ja käyttäisit sen 4t, saisit silti aika hyvät säästöt ja tuo olisi 333€/kk rahaa ”elämiseen”.. miten olisi?
Minä säästän kaikessa mahdollisessa. Haluaisin muuttaa edullisempaan asuntoon, mutta mies haluaa asua tässä omakotitalossa. Se harmittaa. Säästän itse ruoasta, vaatteista, kosmetiikasta, kampaajalla käymisestä jne. Irtisanoin kuntosalin jäsenyyden, kaikki lehdet ja myin auton pois. Ajan pyörällä töihin. Kaikki mitä ostan ostan alennuksesta. Mietin tosi tarkkaan onko hankinta tarpeellinen. Mietin vähintään viikon ennen kuin ostan vaatteita tai kosmetiikkaa. Ainoa asia mistä en säästä on kerran vuodessa tehtävä hammaslääkärikäynti. En ole käynyt esim. gynekologilla viiteen vuoteen, kun se on niin kallista.. Olen myös luopunut kaikista koruistani ja kalliista urheiluvälineitä. Myin pois korut, lasketteluvälineet, rullaluistimet, ratsastussaappaat ja - housut ja merikajakin. Pyörän jätin.. Huomasin itse muutamia vuosia sitten, että minulla menee todella paljon vapaa-ajan harrastuksiin rahaa. Myin pois myös kaikki turhat astiat ja kodin tekstiilit sekä lasten vanhat lelut ja vaatteet. En käy oikeastaan muualla kuin töissä ja kirjastossa. Ja metsässä. Olen tietoisesti vähentänyt kaikkea kulutusta ja käyn esim. työpaikalla suihkussa aina kun mahdollista. Olen laskenut omaa elintasoani, ja kaikki rahat mitä jää yli laitan säästöön. On helppoa, kun ei tarvitse kuluttaa ja juhlistaa itseään. Lounaaksi kelpaa kaikkein halvin. En tupakoi tai juo alkoholia, joten siinäkin säästää.
Ennen en ajatellut rahaa, ostin mitä mieli teki. Eron jälkeen kun ei jäänyt mitään, mies omisti kaiken ja vei kaiken, aloin säästää. Nyt on kivasti kertynyt saldoa ja omistan osakkeita rahastoja ja metsää. En ole osannut irrotella kunnolla wron jälkeen joten saan tyydytystä että olen tyhjästä aloittanut yh- äiti ja pärjäänkin ihan hyvin. Exä kehuskelee uusilla autoilla ja matkoillaan. Aina tarvetta näyttää ulospäin että menee lujaa. Ei arvaakaan että pankkitilini on nykyään aika pulska.
Mä elin vuoden todella säästeliäästi. Onnistuin säästämään n. 15 000 euroa.
Nyt olen sitä mieltä, että pitää vähän elääkin. En voi vaan kitkutella ja katsoa numeroita tilillä. Toki haluan säästääkin, mutta haluan myös, että minulla ja lapsillani on kaikki tarvittava. Nyt on hyvä puskuri säästetty ja aion vähän nauttiakin elämästä. Jatkan säästämistä kyllä pienemmässä määrin. Haluan nauttia elämästä, ostan joskus sen parhaan kakkupalan ja cappucinon, sen pippuripihvin, sen takin minkä haluan ja lapsetkin saavat laadukkaita vaatteita jne.