Keksi helppo ja hyvä gradu-aihe opettajaksi opiskelevalle
Eli mikä olisi mielestäsi hyvä / kiinnostava tutkimuskohde?
t. tuleva luokanopettaja, joka ei millään meinaa keksiä kiinnostavaa aihetta
Kommentit (9)
Ensinnäkin olen ollut jo työelämässä muutaman vuoden ja kaikki muut opinnot olen suorittanut. Haluaisin jonkun helpon aiheen sen takia, että työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on jo ihan tarpeeksi haastavaa ja vaativaa.
Erityistä kunnianhimoa minulla ei siis ole tuota gradua kohtaan, enkä usko, että se tekee minusta yhtään parempaa opettajaa ja tutkijaksi en halua. Opettaminen on sitä työtä josta nautin ja tiedän kyllä olevani oikella alalla.
Ja kyllä niitä kiinnostavia aiheitakin olen " löytänyt" , mutta mikään ei ole kuitenkaan oikein kolahtanut. Joten anteeksi jos häiritsin mielenrauhaasi kyselemällä vinkkejä.
Monettako luokkaa opetat?
Aiheita voisi olla vaikkapa jonkin tietyn menetelmän käyttö opetuksessa, luokan ystävyyssuhteiden kehittyminen syyslukukauden aikana/leirikoulun/luokkaretken jälkeen tms., yhden erilaisen oppijan integroituminen muuhun luokkaan, avustajan rooli luokassa...
Tosta saisi ihan mielettömän herkullisen gradun. Olisinpa sinä!
juuri puhuttiin siitä parin opettajan kanssa. Toinen oli pätkätöissä 4 v valmistuttuaan ennenkuin sai viran ja toine oli ollut seitsemän vuotta. Oli kuulemma ollut aika stressaavaa ja jotenkin ihmisarvoa alentavaa olla vain viranhaltija (ja siis koko ajan samassa koulussa)
Kiitos 7!
niin vakava asia kuin onkin, on aika kaluttu aihe. Ota joku uudempi aihe. Äkkiä ajatellen tulee mieleen, että voisit tutkia, kuinka tasapuolisesti rehtorit kohtelevat opettajia eli siis kysely opettajille aiheesta. Voisit saada mielenkiintoisia vastauksia.
lasten koulupukeutuminen. Ajankohtainen aihe ja tutkimusta aiheesta kaivattaisiin sekä paneutumista koulupuku-maiden maailmaan sivuavana juonteena. (En kannata itse koulupukuja, mutta kiinnostavaa olisi tietää miten yhtenäinen pukeutuminen muuttaa ilmapiiriä).
Taitaa olla hankala aihe jota on vaikea käsitellä.
miten niin et keksi mitään? EIkö sinua kiinnosta tosiaan mikään ja miksi haluat päästä vain helpolla? Missä on kunnianhimosi ja motivaatiosi - oletko edes oikealla alalla?