Oletko koskaan hakenut alaikäisille tupakkaa tai alkoholia?
Minä olen ainoastaan yhden kerran ostanut tupakka-askin kummipojalleni, mutta hän oli jo viittä vaille 18-vuotias ja hän oli tupakoinut jo monta vuotta, joten omatuntoni ei kolkuta.
Itse aloin polttamaan tupakkaa jo seiskaluokalla ja silloin (1998) sai ainakin todella helposti aikuisia hakemaan tupakkaa. Marssin lähipubiin ja sieltä löytyi vakiohakijat. Ihmetyttää kuinka höveleitä he olivat asian suhteen. Eivät kuitenkaan olleet mitään täyspäiväisiä juoppoja.
Kommentit (23)
Tupakkaa hain kavereille ku olin eka joka täytti 18. Jotenki kummasti sain heti täytettyäni lisää 'kavereita'. Nopeastihan huomasin et ovat vaa hakijaa vailla ja en hakenu ku vaa lähimmille kavereille, vaikka tietenki seki oli väärin.
Olen siinä käsityksessä, että alkoholin ja tupakan välittäminen alaikäisille on rikos.
Eihän ne muuten niitä mistään saa.
Kerran otin poikien rahat ja ostin kaksi täyttä kassia pieniä fanta limpparita.
Haen joskus mutta en oman lähikaupan kulmilla koska rupeavat aina pyytämään.
Kyllä mutta olin silloin itsekin alaikäinen.
Joskus nuorena kun olin täyttänyt 18 olen kyllä kaupasta alaikäiselle olutta hakenut.
En ole koskaan ja ilmiannan sellaiset jotka yrittää saada vieraita näin tekemään, ko. paikan kauppiaille. Yleensä kaupasta kuin kaupasta löytyy joku vartija näitä teinejä hätistelemään muualle.
Silloin kun tupakkaa sai ostaa 16- vuotiaana, hain parille ihan random-tyypille pyynnöstä tupakkaa. Kioskin myyjä arvasi tilanteen, kun pyysin sinistä norttia, jota nämä kaverit olivat pyytäneet aiemmin ja jota ei vielä meillä päin myyty. Myyjä väitti, ettei sellaista ole olemassakaan. Ostin ihan normi malporoa ja otin pari markkaa käyntipalkkaa. Aski maksoi tuolloin jotakin viisi markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran otin poikien rahat ja ostin kaksi täyttä kassia pieniä fanta limpparita.
Me annettiin aikoinaan yhelle puliukolle rahaa kolmeeb tupakka-askiin ja tämä osti niillä rahoilla itselleen kassillisen kaljaa. Vietiin äijältä kaljat ja vajaa röökiaski.
M36
Kyllä mä yhtenä kesänä hain molemmille picnic juomia, kun silloinen tyttöystävä oli 17v ja itse olin 18v. En kait muuten ole hakenut, en ainakaan muista.
Siinä oli aina jännät paikat kun perjantaina piti mennä hyväksi tiedettyyn pieneen kauppaan tai kioskiin koettamaan onneaan kalja- ja tupakkaostoksilla.
Kerran olin jo saanut ostokset läpi ja sovittelin huoltoaseman edessä sixaria skootterin tavarasäilöön. Myyjä huomasi ilmeisesti ikkunasta että olin mopolla liikkeellä, tuli ulos ja alkoi vaatia ostoksia takaisin. Onnistuin pitämään omaisuuteni :D
En ole, mutta minulle on haettu/ostettu. En ole ylpeä asiasta.
Omat sisaruksenikin tietävät etten hae. Nuorin siis 15 tällä hetkellä. Poltan itsekin enkä edes jämiä jätä.
Vastasin etten ole hakenut mutta saattaa olla että olenkin hakenut kun itse olen ollut jo 18-vuotias.
Joskus sanoin että minusta tulee kyllä sellainen äiti joka ostaa lapsilleen juomat bileisiin 😆
No ei tullut. Esikoinen on 16-vuotias eikä tulisi mieleenkään ostaa.
En myöskään tarjoa kotona alkoa alaikäiselle.
Silloin, kun tupakan oston ikäraja oli 16 v, ostin kaverilleni tupakka-askin. Olin itsekin tuolloin 15 v.
En vastaa, sinä boldaava dingdong