Kevätulkoilua täysin rinnoin
ja täyttä vauhtia.
Pyörillä ajellaan mettäpoluilla, pitkin ja poikin ulkoilureittejä. Maasto ei pyöräilijöiden mielestä kulu. Pyöräily kuuluu jokamiehenoikeuksiin. Ei siis voi kieltääkään mettään pyörällä menemästä. Mutta kun sitä pyöräsakkia on pilvin pimein...
Pyörillä mennään maastoajelua harrastamaan sille pienimmällekin, kivikkoiselle ja rinteiselle kinttupolulle, joka hiljattain on oikein viitoitetuksi reitiksi lähiseudun uudelle asuijaimistolle tehty, lähinnä kai palvelemaan koirien ulkoiluttajia. Koirista nyt sen verran, että juu, kiinnipitosäännöt voi tietysti unohtaa, kun "tää on niin kiva paikka, täällä ei juuri koskaan ketään muita ihmisiä näy". Ja sitten jos huomautetaan, tai pyydetään jopa ystävällisesti ja kauniisti ottamaan koira hihnaan, niin ei muuta kuin virnuillen katsellaan, että juu, siinä on taas yks koiria mielettömästi pelkäävä tyyppi. Ei oteta, ja sitten uusissa kohtaamisissa osoitellaan sormella, että kato tuolta se hullu taas tulee.... No, siihenpä jää suu ympyrällä pyörimään tielle kun sanotaan, että mitä minua osoittelet ja kommentoit sekopäisyyksiäs silloin kun sinä itse teet väärin. Koira on tiettynä vuodenaikana pidettävä aina kiinni hihnassa, ja joillakin reiteillä aina vuodenajasta riippumatta. Siihen ei ole mitään urputtamista. Että mitäs jos tekisit itse niin kuin pitää.
Sähköpyörät. Niitä on nyt tulossa reilusti liikenteeseen. Ne on kivoja, niistä löytyy tehoja vauhtiin ja kevyttä on polkemine. Ai kun on kiva, se on tämä tehokas maailma, kun pyörälenkitkin pitää tehdä puolta nopeammassa ajassa ja pienemmällä kalorikulutuksella kuin ennen!
Mutta jospa nyt kuitenkin huomioitaisiin siellä liikenteessä, kevyen liikenteen väylällä etenkin myös muut kulkijat. Vai onko tarpeen uudistaa tämä kevyen liikenteen väylien tyyppi nyt kun erilaisia akkukäyttöisiä menopelejä on vaikka minkälaisia. On akkupotkulautaa, on muita kuin bensaskoottereita, on sähköpyörää, on varmaan sellaisia leijukenkiäkin ettei tarvi saakuri soikoon edes maanpintaan jalankulkijankaan koskettaa! No, tarvis olla varmaan sitten ne väylät sellaiset, että kaikki nämä akkuvehkeet ja tavalliset pyörätkin kulkisivat omalla kaistallaan ajoradan reunassa ja jalankulkijoille olisi se oma jalankulkukäytävä joka olis sitten siellä kaikista reunimmaisena, siis jalankulkijoille ihan oma osuus, joka olisi korkeammalla sitä pyöräkaistaa ja kiveyksellä erotettu. Näin ei tarvis jalankulkijan olla näitten vauhtihirmujen tien tukkeena, eikä akkuvehkeiden käyttäjien tarvitsisi opetella soittokellonkaan käyttöä. Aja perkele päälle vaan, kun takaa päin tulet vauhdilla sillä hiljaisella pyörälläs, viddu kun on kivaa, näin vois ajatella eilistäkin tilannetta, kun sähköpyörällä porhalletaan miltei päälle, kun ei kelloa osata käyttää.
Juu, näiden nopeiden menopelien vuoksi on tietysti jotakin tehty, täällä meidän nurkillakin. Esim. joillekin tietyille kevyen liikenteen väylien pätkille on laitettu väylää osoittavaan liikennemerkkiin lisäkilpi, jolla ennen se väylä jossa jalankulkija sai kulkea kummalla puolella väylää vain niin lisäkilvellä (nuolet) osoitetaan nyt kulkusuunnat, väylä on siis vain toisella puolella tietä, joten siinä on pyöriäkin kulkenut molempiin suuntiin. Että sillain! Nyt ei sitten voi ainakaan pyöräilijää syyttää, jos päälle ajavat, vauhdilla ja voimalla, ilman kellojen soittoa.
Kommentit (5)
Juu, ja sama juttu jokamiehenoikeuksian rajoittamisesta. Jollekin alueelle meno voidaan kieltää erillisellä asetuksella. Siis lakitekstillä. No, tämäkään ei niin kuin mene joidenkin kaaliin. Yleensä siinä, että asetuksia tarvitaan, syynä on joidenkin tekemiset. Niin kuin nyt vaikkapa yleistä turvallisuutta tai jonkun muun etuja vaarantava toiminta, niin kuin nyt vaikkapa nuotioiden polttaminen sellaisella alueella josta on tasan taatusti suurempaa vaaraa. No, tällaiseen tapaukseeen liittyen, niin tulee taas mielenkiintoista ilmiötä esiin, kun alue ei tuossa muutamia vuosia aiemmin ollut kovinkaan yleisessä tiedossa, siellä kävi porukkaa lähinnä luonnon elämää tarkkailemassa. Muutamia tyyppejä. Jopa tämäkin. Tuli sitten someen laitettu valokuvia näistä luonnon elämän tapahtumista ilman että kuvauspaikkaa oli mainittu. No, mutta sitten kun näitä lieveilmiöitä alkoi erinäisistä syistä ilmaantua, niin mitäs, mitäs viddua siinä yhteydessä tuli tällaisia kommentteja, jopa poliisin suusta "että tuokin siellä käy kuvailemassa". Aha, että se oli niin kuin tämä joka markkinoi sitä paikkaa vai? Somejulkaisujen seuraajista ei ole tietoa sen paremmin, mutta ilmeisesti kiinnostusta seudulla seuraamiseen oli... niin kuin paljon muuhunkin!
No, nyt on kieltotaulut ja kaikki. Vaan kaiken maailman luonto-oppaat koulutetut ihmiset markkinoivat omissa blogijulkaisuissaan paikkaa kaikille, että tämä se on kiva paikka, että tulkaa tänne vaan. Ja kieltotaulu, jolla jokamiehenoikeuksia selkeästi rajataan, seisoo alueen laidalla. Tai - sori vaan - joku laivabongari jakelee nettiin paikkaan tägättyjä kuviaan... No, että juu, noikin sitä paikkaa nyt vaan markkinoivat!
Haistatetaan vidut!
Viddu kun ollaan fiksuja, ja suuta kehdataan soittaa!
Ei tässä viitti minnekään enää edes lähteä. Fiksujen ulkoilijoiden keskelle! Sitä kun kohtaa kaikenlaista älypäätä, jonka on ihan pakko se typeryytensä tälle näyttää!
Pyöräilijänä usein ihmettelen että miten ulkoilijoille ei tule mieeleenkään että voi olla pyöräliikennettä metsäteillä vaan annetaan korian poikkoilla puolelta toiselle ja kävelläänkin kolme ja neljä ihmistä rinnakkain ja viedään koko tienleveys.
Vierailija kirjoitti:
Maastopyöräily mettissä ei muka kuluta luontoa. No, kyllä vaan kuluttaa. Märkä kevätmaasto ottaa pyöräporukoilta selvät jäljet. Polku ja reitti on silkkaa kuraa ja rapaa. Kyllä sen huomaa sellainen, joka on ennen tätä hirveää pyöräbuumia poluilla kulkenut mikä ero on nykyään, kun porukat niillä pyörillä niissä mettissä ravaavat.
Sitten eikös asia ole niin, että nopea väistää hidasta. No, ei päde kyllä näihin pyörätyyppeihin. Jos pyöräilijän pitäisi väistää edellänsä kulkevaa tai vastaan tulevaa kävelijää, niin ei kyllä onnistu. Automaattisesti odotetaan, että kävelijä väistää, kävelijän pitää hypätä vaikka ojaan, jos pyörä tulee vastaan. Haistetaan vidut tuollekin säännölle.
Juu, ja entäs sitten nämä erilaiset moottorivehkeet. Sitä tuollaan oikein autolla lasten kanssa mettän reunaan, peräkärryssä mopoa ja mönkijää jos minkä sorttista. Sille kaikista pienimmällekin, ei vielä kouluikäisellekään oma mönkijä. Ja ruvetaan ajamaan trialia mettässä.
No, kuuluuks tuo jokamiehenoikeuksiin? Ei kuulu. Että haistatetaan vidut säännöille. Ja opetetaan siinä samalla lapsille, että saat tehdä mitä mielit, luonto ja mettä kuuluu kaikille ja meillä on jokamiehenoikeudet. Sinne vaan. - Apropoo, mites jos tuollaine alle kouluikäinen kaatuu sen mönkijänsä kanssa (akku tai bensa, ihan sama) ja loukkaa itsensä pahemmin, korvaako edes vakuutus hoitokulut? En tiedä vastausta, mutta tuli vain mieleen. Kun eihän noin yleensä ainakaan ajo-oikeus ulotu pikkulapsiin näissä moottorivehkeissä. Ja kulumisesta: No, kun kattoo erästäkin pihaa, jossa tuollaisilla mönkijöillä tavataan ajella, niin kyllä se aika kuluneelta se nurmialue näyttää - mutta joo, sehän on sen oma asia, kun on oma piha.
Sitten nämä jokamiehenoikeudet. Viisastelijoita riittää niistäkin. Jokamiehenoikeuksilla saa mennä mihin tahansa, lukuun ottamatta jonkun pihapiiriä! Saa vai`? No, kannattais lukea ne säännöt vähän tarkemmin, sillä siellä on rajattu oikeutta siten, että jos maanomistaja ottaa jonkin alueen johonkin tiettyyn omaan tarkoitukseensa, niin jokamiehenoikeus ei silloin sillä alueella päde. Kuten nyt vaikkapa ravihevosten harjoitusradalla, joka on jossakin mettäalueen keskellä ja jonka vieritse kulkee ulkoilureitti. Kuulin vaan tässä eräänä syyspäivänä, miten joku maastopyöräilijä oikein reteesti selitti, että joo, toi kieltokyltti tossa on kyllä laiton, jokamiehenoikeuksin saan mennä tolle radalle ajaan pyörällä, ei voi kieltää! Viddu, kun nauratti! Taas haistatellaan vidut!
VÄÄRÄSSÄ OLET:
Se lisäkilpi siinä mainitsemasi kevyen liikenteen väylää osoittavan liikennemerkin yhteydessä osoittaa KAKSISUUNTAISTA PYÖRÄTIETÄ!
Sillä lisäkilvellä ei ole mitään merkitystä kyseisen liikennemerkin määrittämään jalankulkuliikenteen suhteen.
Maastopyöräily mettissä ei muka kuluta luontoa. No, kyllä vaan kuluttaa. Märkä kevätmaasto ottaa pyöräporukoilta selvät jäljet. Polku ja reitti on silkkaa kuraa ja rapaa. Kyllä sen huomaa sellainen, joka on ennen tätä hirveää pyöräbuumia poluilla kulkenut mikä ero on nykyään, kun porukat niillä pyörillä niissä mettissä ravaavat.
Sitten eikös asia ole niin, että nopea väistää hidasta. No, ei päde kyllä näihin pyörätyyppeihin. Jos pyöräilijän pitäisi väistää edellänsä kulkevaa tai vastaan tulevaa kävelijää, niin ei kyllä onnistu. Automaattisesti odotetaan, että kävelijä väistää, kävelijän pitää hypätä vaikka ojaan, jos pyörä tulee vastaan. Haistetaan vidut tuollekin säännölle.
Juu, ja entäs sitten nämä erilaiset moottorivehkeet. Sitä tuollaan oikein autolla lasten kanssa mettän reunaan, peräkärryssä mopoa ja mönkijää jos minkä sorttista. Sille kaikista pienimmällekin, ei vielä kouluikäisellekään oma mönkijä. Ja ruvetaan ajamaan trialia mettässä.
No, kuuluuks tuo jokamiehenoikeuksiin? Ei kuulu. Että haistatetaan vidut säännöille. Ja opetetaan siinä samalla lapsille, että saat tehdä mitä mielit, luonto ja mettä kuuluu kaikille ja meillä on jokamiehenoikeudet. Sinne vaan. - Apropoo, mites jos tuollaine alle kouluikäinen kaatuu sen mönkijänsä kanssa (akku tai bensa, ihan sama) ja loukkaa itsensä pahemmin, korvaako edes vakuutus hoitokulut? En tiedä vastausta, mutta tuli vain mieleen. Kun eihän noin yleensä ainakaan ajo-oikeus ulotu pikkulapsiin näissä moottorivehkeissä. Ja kulumisesta: No, kun kattoo erästäkin pihaa, jossa tuollaisilla mönkijöillä tavataan ajella, niin kyllä se aika kuluneelta se nurmialue näyttää - mutta joo, sehän on sen oma asia, kun on oma piha.
Sitten nämä jokamiehenoikeudet. Viisastelijoita riittää niistäkin. Jokamiehenoikeuksilla saa mennä mihin tahansa, lukuun ottamatta jonkun pihapiiriä! Saa vai`? No, kannattais lukea ne säännöt vähän tarkemmin, sillä siellä on rajattu oikeutta siten, että jos maanomistaja ottaa jonkin alueen johonkin tiettyyn omaan tarkoitukseensa, niin jokamiehenoikeus ei silloin sillä alueella päde. Kuten nyt vaikkapa ravihevosten harjoitusradalla, joka on jossakin mettäalueen keskellä ja jonka vieritse kulkee ulkoilureitti. Kuulin vaan tässä eräänä syyspäivänä, miten joku maastopyöräilijä oikein reteesti selitti, että joo, toi kieltokyltti tossa on kyllä laiton, jokamiehenoikeuksin saan mennä tolle radalle ajaan pyörällä, ei voi kieltää! Viddu, kun nauratti! Taas haistatellaan vidut!