Vanhempien kirjaharrastus on riesa ja taakka
Molemmat vanhemmat ovat hirveitä bibliofiilejä ja lukutoukkia ja hirvittää jo valmiiksi että kun heillä on kokonainen oma huone eli "koti kirjasto" täynnä kirjoja. Enkä siis vitsaile vaan heillä on ainakin siinä huoneessa 1000 kappaletta kirjoja tai enemmän. Ikääkin alkaa omilla vanhemmilla I olemaan ja ollaanko jo aloitettu kuolinsiivousta joten sanoin vanhemmilleni että hävittävät nuo kirjat vaikka heittömälle ne pois tai vaikka polttamalla ennen kuin niistä seuraa vaivaa meille omaisille, mutta vangempani alkoivat vastustella ja kieltäytyivät etteivät aio sitä kirjoille tehdä ja sitten sain saarnan Aleksandriankirjastosta ja Saksan kirjarovioista. Lisäksi he kertoivat jo päättäneensä minkä kirjan he antavat perinnöksi kenellekin meistä sisaruksista. Olen siis täysin toivoton enkä enää tiedä mitä tässä tilanteessa tehdä. Joka tapauksessa nuo hirveät määrät kirjoja on nyt kuitenkin tulossa meidän lasten niskoille ja kontolle lähitulevaisuudessa kun vanhemmistamme aika jättää.
Kommentit (68)
Vihaan kirjoja, ne vievät aivan pirusti tilaa, keräävät jäätävän määrän tilaa ja niitä todella hankalaa ja raskasts lukea. Ennemmin lueskelen e-kirjaa tai äänikirjoja. Onneksi omilla vanhemmilla ei ole kirjoja jotenkin ei tarvitse tätä ongelmaa pelätä, mutta Ap:lle tsemppiä ja jaksamista.
Tekee pahaa lukeakin näitä viestejä, joissa puhutaan kirjojen polttamisesta ja sivujen repimisestä :'(( Viekää vaikka jätesäkeissä kirppikselle tai divariin! Toisen roska voi olla toisen aarre!
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia olen siirtynyt e, kirjoihin. Lainasin aiemmin kirjastosta ja ostin kirjoja jonkun verran niin että ne veivät tilaa lopulta ihan liikaa, pölyttyivät nurkissa kun meillä perittyjäkin kirjoja kotona. Ei niillä jälleenmyyntiarvoa ole.
E-kirjat ovat siitä huonoja, että vanhoja kirjoja ei löydy e kirjoina, ellei ne oo jotain kuuluisia klassikoita. Kirjastojen poistomyynneistä olen löytänyt paljon hyvin vanhoja kirjoja (kauno- ja tietokirjallisutta), jotka ovat olleet mielenkiintoisia ja iloa tuottavia lukea. Joissain niissä on vanhentunutta tietoa, mutta se on ollut vain mielenkiiintoista, että ahaa, näin ajateltiin silloin.
On sääli, että nykyaikana ei arvosteta fyysisiä kirjoja. Kaikkia maailman kirjoja ei e-kirjoiksi tulla ikinä laittamaan. Se, että kirja on kirjoitettu kauan sitten minusta vain lisää sen arvoa. Siinä saattaa olla ajatuksia ja älynväläyksiä, jotka ovat aikojen saatossa nykyajan ihmisiltä unohtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä muutamat vuodet vienyt kirjoja kirjaston "saa ottaa" -hyllyihin. Ei mitään Kaluttuja piloja, vaan kirjoja dekkareista klassikkoromaaneihin. Nopeasti ovat lähteneet kiertoon.
Kevätrituaaleihin kuuluu kirjahyllyjen kollaus (ja pyhä päätös siitä, että yhtään uutta kirjaa ei osteta). Revin kannet irti ja laitan sisällön paperiroskiin.
Tähteellä on noin tuhat kirjaa, mutta täytyy kai juhannuksena pistää pystyyn kirjaroviot. Sitä en tiedä, mitä pitäisi tehdä vinyylilevyille, joita on hartaasti kerätty vuosikymmenten ajan. CD:tä onkin sitten viisi hyllyllistä.
Perilliselle ollaan luvattu, että voi sitten vitoa kaatikselle, mitä ei ehditä hävittää. Reggae-osasto levyistä kuitenkin tuntuu kiinnostavan.
Voi kun olisikin vielä näitä "saa ottaa" - hyllyjä minne voi klassikot viedä. Mun kotikaupungissa kirjaston hyllyyn on tehty sääntö jonka mukaan vain tyyliin vm. 2005 ja sitä uudemmat saa jättää, klassikot ei ole sitten menneet edes annetaan-palstalla torissa. Onhan se kurjaa repiä kirjoista kannet ja pistää paperinkeräykseen. Omilla vanhemmilla odottaa myös melkoinen kirjasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä muutamat vuodet vienyt kirjoja kirjaston "saa ottaa" -hyllyihin. Ei mitään Kaluttuja piloja, vaan kirjoja dekkareista klassikkoromaaneihin. Nopeasti ovat lähteneet kiertoon.
Kevätrituaaleihin kuuluu kirjahyllyjen kollaus (ja pyhä päätös siitä, että yhtään uutta kirjaa ei osteta). Revin kannet irti ja laitan sisällön paperiroskiin.
Tähteellä on noin tuhat kirjaa, mutta täytyy kai juhannuksena pistää pystyyn kirjaroviot. Sitä en tiedä, mitä pitäisi tehdä vinyylilevyille, joita on hartaasti kerätty vuosikymmenten ajan. CD:tä onkin sitten viisi hyllyllistä.
Perilliselle ollaan luvattu, että voi sitten vitoa kaatikselle, mitä ei ehditä hävittää. Reggae-osasto levyistä kuitenkin tuntuu kiinnostavan.
Voi kun olisikin vielä näitä "saa ottaa" - hyllyjä minne voi klassikot viedä. Mun kotikaupungissa kirjaston hyllyyn on tehty sääntö jonka mukaan vain tyyliin vm. 2005 ja sitä uudemmat saa jättää, klassikot ei ole sitten menneet edes annetaan-palstalla torissa. Onhan se kurjaa repiä kirjoista kannet ja pistää paperinkeräykseen. Omilla vanhemmilla odottaa myös melkoinen kirjasto.
Meillä päin tämä koko saa ottaa -hylly ja myytävien poistokirjojen hylly poistettiin remontin yhteydessä kokonaan kun sellainen "ei sovi nykyaikaiseen ja moderniin kirjastoon" ja "laskee liikaa kirjaston viihtyvyyttä".
Tästä tulikin mieleeni, että taidanpa mennä sieltä kirjahyllystäni etsimään oikein jotain kaunokirjallista luettavaa. Hyvä kun muistutit ap.
Olenkin jo parin viikon ajan ottanut osaa täällä palstalla ihmisten suruihin. Nyt sieluni alkoi oikein huutamalla huutamaan jotain runollista, taitavaa, voimaannuttavaa tekstiä, joka solisee kuin kevätpuro.
Miten se nyt menikään " Kevät tuli lumi suli, puro sanoi puli puli."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin tämä koko saa ottaa -hylly ja myytävien poistokirjojen hylly poistettiin remontin yhteydessä kokonaan kun sellainen "ei sovi nykyaikaiseen ja moderniin kirjastoon" ja "laskee liikaa kirjaston viihtyvyyttä".
On siinäkin kirjasto... Meillä paikallinen kauppa perusti kierrätyshyllyn viime keväänä, kun kirjasto oli kiinni. Kirjaston hyllykin on edelleen olemassa, mutta kaupalla on enemmän kirjoja ja penkojia.
Herranjumala, siellä seuraava tuholainen. Huonekalut roskiin, vaikka joku ottaisi ne tai kierrätyskeskus hakisi ilmaiseksi.
Lastulevyhyllyjä ja vastaavia ei kyllä saa menemään mutta melkein kaiken muun saa.