Vanhempien kirjaharrastus on riesa ja taakka
Molemmat vanhemmat ovat hirveitä bibliofiilejä ja lukutoukkia ja hirvittää jo valmiiksi että kun heillä on kokonainen oma huone eli "koti kirjasto" täynnä kirjoja. Enkä siis vitsaile vaan heillä on ainakin siinä huoneessa 1000 kappaletta kirjoja tai enemmän. Ikääkin alkaa omilla vanhemmilla I olemaan ja ollaanko jo aloitettu kuolinsiivousta joten sanoin vanhemmilleni että hävittävät nuo kirjat vaikka heittömälle ne pois tai vaikka polttamalla ennen kuin niistä seuraa vaivaa meille omaisille, mutta vangempani alkoivat vastustella ja kieltäytyivät etteivät aio sitä kirjoille tehdä ja sitten sain saarnan Aleksandriankirjastosta ja Saksan kirjarovioista. Lisäksi he kertoivat jo päättäneensä minkä kirjan he antavat perinnöksi kenellekin meistä sisaruksista. Olen siis täysin toivoton enkä enää tiedä mitä tässä tilanteessa tehdä. Joka tapauksessa nuo hirveät määrät kirjoja on nyt kuitenkin tulossa meidän lasten niskoille ja kontolle lähitulevaisuudessa kun vanhemmistamme aika jättää.
Kommentit (68)
En kyllä yöuniani menettäisi tuommoisen asian takia.
Jos olisin ap:n vanhempi, ostaisin tuollaisen jälkeen lisää kirjoja.
Todellakin 🤣 Kävisin hakemassa kirjastojen poistomyynnit tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoista saa huonon jälleenmyynti tuotokset eikä tee voittoaan sillä kukaan ei niitä tahdo ostaako mikä tekee fyysisistä niteistä puhdasta ongelmajätettä.
Riippuu kirjoista. Jos kirjasta saa 40-250 euroa, ei viitsi repiä kansia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika paljon kirjoja, ei kuitenkaan tuhatta. Olen jo pitkään suunnitellut kirjahyllyn siivoamista, poistan siitä kirjat, joista en pidä. Ongelmana on aikoja sitten ostetut "viisi kirjaa satasella" -satsit, joihin aina joutui ottamaan jonkun ei niin kivan. Osan vien kirjaston vaihtohyllyyn. Kauhean vaikea on vaan hävittää kirjoja, edes niitä hiirenkorvalle luettuja pokkareita.
Laita nettiin tarkoin valittuun paikkaan ilmoitus tyyliin saa kirjoja ilmaiseksi, voi hakea sopimuksen mukaan kun kertoo mitkä kirjat ottaa mukaan ja pakkaa vaikka muovipussiin valmiiksi. Listaa kirjat erilliselle tiedostolle ja laita liitetiedostoksi ja yliviivaa menneet kirjat.
Kun ilmaiseksi saa niin osa kelpaa varmasti. Jos on jotain erikoisalaa tai paikkakuntakohtaista kirjallisuutta niin näidne fb-ryhmissä voi tarjota postikulujen hinnalla. Jos on valmiita sarjoja niin tarjoa pakettina.
Säästät itsellesi rakkaimmat kirjat. Sitten on niitä jotka eivät mene ja jotka on pakko laittaa keräykseen. On kuitenkin kamala kuunnella miten täällä jotkut laittavat suoraan roskiin. On tiettyjä erikoisaloja kuten sotakirjat jotka menevät aina.
Ai että, minusta olisi mukavaa lajitella tuollaista perintöä: Roskiin, myyntiin, itselle, sukulaisille, lahjoituksiksi sairaaloihin yms, kirjastoon (nekin ottavat kirjoja)... Sormeni syyhyäisivät päästä tekemään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sun ap alkaa myös hävittämään nyt itsellesi tärkeitä tavaroita. Koskaan ei tiedä mikä päivä on se viimeinen.
Konmaritin, tein kuolinsiivouksen ja aloin minimalistiksi aikoja sitten. Ehkä sinunkin kannattaisi.
Olen myös tehnyt jonkinlaisen konmarituksen/kuolinsiivouksen. Tavaraa on hyvin vähän ja ne ovat hyvässä järjestyksessä. Mutta kirjoja ja levyjä on paljon, enkä tosiaankaan aio luopua niistä siksi, että perillisillä olisi helpompaa.
eri
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin kalliita kirjoja, ettei jää sitten niin paljon rahaa kuolinpesän vaivoiksi.
Heh, vaikka 50 kpl samaa kirjaa 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin kalliita kirjoja, ettei jää sitten niin paljon rahaa kuolinpesän vaivoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Heh, vaikka 50 kpl samaa kirjaa 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on itse asiassa yksi haave, että alkaisin kerätä Sinuhen eri painoksia. Tähän asti sen on estänyt tilan puute, mutta oma kirjastohuone antaisi mahdollisuuden tähän.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän vanhempi voi mitenkään jättää väliin tilaisuutta kiusatakseen lapsiaan.
No hui, onpa järkyttävää kiusaamista 😆
Mitä jos ottaisi huumorin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän vanhempi voi mitenkään jättää väliin tilaisuutta kiusatakseen lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaahan se lapsikin ap:n tapauksessa.
Ei tarvitse stressata. Aina löytyy ammattilaisia jotka tyhjentävät huoneen hetkessä ja vievät kaikki kaatopaikalle. Jos ette itse tarvitse niitä eikä ole paikkaa niin pois vaan. Ei sun tartte niitä siivota. Se on kerralla ratkaistu pientä maksua vastaan.
Listaa kirjat erilliselle tiedostolle ja laita liitetiedostoksi ja yliviivaa menneet kirjat.
-Siitä on aivan hirveä vaiva alkaa tekemään listoja tietokoneelle kun kirjoja on hyllymetreittäin. Sitten postittaa niitä ja hankkia pakkaustarvikkeita ja samalla vastailla viesteihin ostajille. Ei tulisi kuuloonkaan että jaksaisin. Tuohon pitäisi ihan palkata työvoimaa. Ja kun niistä ei edes saa mitään, suurimmasta osasta. Roskiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Listaa kirjat erilliselle tiedostolle ja laita liitetiedostoksi ja yliviivaa menneet kirjat.
-Siitä on aivan hirveä vaiva alkaa tekemään listoja tietokoneelle kun kirjoja on hyllymetreittäin. Sitten postittaa niitä ja hankkia pakkaustarvikkeita ja samalla vastailla viesteihin ostajille. Ei tulisi kuuloonkaan että jaksaisin. Tuohon pitäisi ihan palkata työvoimaa. Ja kun niistä ei edes saa mitään, suurimmasta osasta. Roskiin kaikki.
Paikkakunnalla tai naapuripaikkakunnilla on varmasti antikvariaatti. Sellaisen omistaja voi tulla hakemaan kohtuullisella summalla ns. parhaat päältä, loput voi laittaa vaikka omalle pihakirppikselle ja ne mitkä eivät mene pikkusummilla kaupaksi, heittää pois. Vain totaalisen sivistymätön ihminen voi ehdottaa, että kaikki kirjat laitetaan roskiin käymättä niitä läpi.
Onneksi olen itse laittanut paljon kirjoistani menemään eteenpäin.
Ymmärrän kirjaihmisiä. Yksi lapsistani myös lukutoukka, kiva yhdessä käydä läpi kirjahyllyä. Etsiä helmiä.
Kun minusta aika jättää niin päättävät itse mitä ottavat, lopulle saavat tehdä mitä haluavat.
Todennäköisesti ainakin pari muuttoa edessä ennen kirstua, ja tietty kirjahyllyn sisältö pienenee muuttojen mukana.
Myytte "sitten joskus" antikvariaattiin ne kirjat, jotka mahdollisesti kelpaavat, loput voitte myydä paikallisella facebook-kirppiksellä vaikka tyyliin "tule hakemaan kassillinen kirjoja eurolla/kahdella tai ilmaiseksi", loput heitätte pois tai viette vaikka kirjaston kierrätyshyllyyn.
Tuo on pienimpiä ongelmia irtaimistossa. Ärsyttävämpiä ovat huionekalut, joiden kaatopaikalle kärräämisestä joutuu maksamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä heittelet kasoihin teemoittaain, mm romaanit omaan ja tietokirjallisuus omaan (ehkä ne sotakirjat ja muut spesiaalit vielä omaansa). Yksi päivä menee kun kirjoitat tekijän ja kirjan nimen ja seuraavalle riville seuraavan. Ei tuohon mitään työvoimaa tarvita. Ei tarvitse postittaa kuin ne joista joku oikeasti maksaa. Loput pistät nettiin otsikolla saa hakea kirjoja ilmaiseksi tai menee roskiin, lista ohjessa, pakkaan valmiiksi. Esim. sotakirjat ja päätalot ja tuollaiset yhteen pussiin.
t. nimimerkki satoja hyllymetrejä perinyt.
Osaanottoni kaikille perillisille , joiden vanhemmat säilyttävät kirjoja , joita ei teistä kukaan halua.
Käyn kahdeksaakynmmentä ja luen todella paljon ,jos en lenkkeile tai muuten hoida kuntoani.
Viimeiset kymmenen vuotta olen lukenut e-kirjoja ja lehtiä sekä päivittäin äänikirjoja kuunnellut . Tämä on erittäin antoisa ja kevyt tapa. Se on yks hipaisu, kun kirja on kirjastossa, jos ei juoni ole mun mieleen tai lukija tökkii. Tämä kaikki on vieläpä ilmaista huvia minulle.