Miksi ihmeessä Tori-myyjä lähettää ainostaan postiennakolla?
Törmäsin joustamattomaan tapaukseen. Postitus luvataan. Lupasin maksaa tuotteen heti ja pyysin laittamaan kirjeenä. Ei onnistu. Vain ja ainostaan postiennakolla. Siis täh? Mikä ihme siinä on vaikeampaa, saada rahat heti ja laittaa kirje postiin? Osaako joku selittää?
No, viestien tyly tyyli kyllä vähensi ostointoa muutenkin. Ostan sitten uutena, kun myyjällä ei ole halua yhteistyöhön.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma tapa saada maksu. On ilmeisesti oppinut olemaan luottamatta asiakkaisiin, jotka lupaavat maksaa kun ovat saaneet tuotteen. Myisin itsekin vain postiennakolla.
Kuka nyt muka sellaiseen edes suostuu? Mulla ainakin ostaja maksaa ja sittenkun rahat näkyy tilillä niin lähetän tuotteen.
Niin ja kuka muka suostuu maksamaan, ennen kuin saa tuotteen?
Huomaatko, että jomman kumman on otettava riski, muuten kauppaa ei synny.
Aika monikin suostuu.
Niinpä. Mikä on peruste, että ostajan pitää ottaa riski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postiennakolla myyjä pystyy seuraamaan paketin kulkua ja on todisteena että paketti on lähetetty, jos lähettäisi kirjaamattoman kirjeen niin ostaja voisi huijata ja todeta että et lähettänyt mitään ja palauta rahat.
Ymmärrettävää juurikin tuosta näkökulmasta. Mutta eikö tavan seurantatunnuksellinen paketti ajaisi saman asia? Itse käytän ainoastaan pakettilähetystä, vaikka kyseessä olisi kuinka pieni lähetys tahansa. Ostajana maksan myös mieluusti ylimääräistä postikuluissa ja pyydän pakettilähetystä.
Ajaa saman asian, jos lähettäjä ei pääse nettipankkiin tarkastamaan tilisiirtoa, mistä näitä tietää. Itse en lähettäisi postiennakolla sillä jos sitä ei lunasteta niin menee edestakaiset postikulut itselle maksettavaksi. Ehkä myyjä on joku vanhanaikainen tai vanhus.
Itse koulutan tälläisissä tapauksissa, enkä lunasta tuotetta jos lähettää vain postiennakolla. Ei ne muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma tapa saada maksu. On ilmeisesti oppinut olemaan luottamatta asiakkaisiin, jotka lupaavat maksaa kun ovat saaneet tuotteen. Myisin itsekin vain postiennakolla.
Kuka nyt muka sellaiseen edes suostuu? Mulla ainakin ostaja maksaa ja sittenkun rahat näkyy tilillä niin lähetän tuotteen.
Se onkin ostajan riski tai sitten noutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin suostuu.
Se että haluaa tavaran? Jos ei kelpaa niin sitten jättää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin kyse siitä kuten nykyisin yleisin tapa on että myyjä saa maksun eka ja sitten vasta lähettää tuotteen. Siinä on riskinä ettei nouda ostaja pakettia ja joutuu itse maksaa palautuksesta aiheutuvat kulut jos postiennakolla lähettää. Itse myyn vain siten että eka rahat mulle ja sitten lähetän tuotteen
Ukko38 kirjoitti:
Kirjelähetyksessä ei ole seurantakoodia.
Ei ole yks eikä kaks kertaa kun posti on joko hukannut kirjelähetyksen tai ostaja huijauksenomaisesti väittää postin hukanneen sen.Kansainvälisen postilain mukaan, lähettäjä vastaa vakuuttamattomasta lähetyksestä, eli vaikka posti hukkaa, niin se on voivoi.
Ehkä siksi?
Käsittääkseni jos ostaa plus merkin kirjeeseen niin sen pystyy jotenkin jäljittää vaikka sitä ei tietääkseni ostaja ja myyjä voi seurata kuten paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Postiennakolla myyjä pystyy seuraamaan paketin kulkua ja on todisteena että paketti on lähetetty, jos lähettäisi kirjaamattoman kirjeen niin ostaja voisi huijata ja todeta että et lähettänyt mitään ja palauta rahat.
Ostaa plusmerkin kirjeeseen niin siitä jää todiste että on jaettu.
Ukko38 kirjoitti:
Kirjelähetyksessä ei ole seurantakoodia.
Ei ole yks eikä kaks kertaa kun posti on joko hukannut kirjelähetyksen tai ostaja huijauksenomaisesti väittää postin hukanneen sen.Kansainvälisen postilain mukaan, lähettäjä vastaa vakuuttamattomasta lähetyksestä, eli vaikka posti hukkaa, niin se on voivoi.
Ehkä siksi?
Plus-merkissä on seurantakoodi
https://www.posti.fi/fi/henkiloille/kirjeet-ja-postipalvelut/laheta-kir…
Rahat tilille, tavara postiin. Näin Huutiksessa aina. En luota 'kuittikopioihin' enkä lähetä postiennakolla (syy jo mainittu). Jos joku haluaa seurannan, lähetän Helposti-pakettina (5.90) ja siihen tulee seurantakoodi. Halvempi kuin postiennakko. Tähän mennessä ei ole ollut ongelmia. Sen sijaan vuosittain katoaa ainakin 2 - 5 kirjettä! Posti ei korvaa näistä mitään, koskaan. Eikä yhtään kadonneista ole löytynyt. Harmi. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin suostuu.
Mistä ostaja voi tietää, että myyjä ei vain pidä rahoja, eikä aiokaan lähettää mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki sen määrää, että ostajan pitää ottaa riski, eikä myyjän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin suostuu.
Mistä ostaja voi tietää, että myyjä ei vain pidä rahoja, eikä aiokaan lähettää mitään?
No ei mistään, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki sen määrää, että ostajan pitää ottaa riski, eikä myyjän?
Ei mikään. Se on kaupan osapuolien sovittava keskenään, mutta itse en myyjänä riskejä ota ja kaupat ovat sujuneetkin moitteetta. Ostajana sen riskin taas olen ottanut pari kertaa, yleensä en tosin osta torista tms.
Ymmärrän jos kirjeenä ei halua lähettää, en itsekään lähetä mitään ilman seurantakoodia. Sen sijaan postiennakkoa en ymmärrä.
Ruotsissa ei saa edes lähettää postiennakolla.Ikävä kun haluaa lähettää paketin Suomeen ja joutuu itse maksamaan postikult kun ei kehtaa kerjätä vastaanottajalta.
kallista lähettää paketti Suomeen . Pääsiäisenä lähetin lapsille höyheniä ja lakapalloja että voivat laittaa pääsiäiskoristeet.
8 euroa se mikä ei painanut juuri mitään.
Itsen ostan niin että maksan kun olen saanut tavaran.
Olemattoman tavaran myyjiä paljon. Tai posti hukkaa, nykyään aika tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, riippuu vähän tuotteista.
Olen ostanut vuosien ajan mm. kirjoja ja elektroniikkakomponentteja sekä harrasteradiolaitteita niin, että maksan tuotteen ja saan sen sitten postitse.
Yhtään hutia ei ole tullut.
Tai on kerran, Posti toimitti paketin väärään toimipisteeseen(200km päähän), mutta sekin kömmähdys selvisi.
Aika monikin suostuu.