Jos aikoo tukiperheeksi, voiko asettaa ehdon että haluaa vain pieniä lapsia kotiinsa?
Max. 6 vuotiaita, koska sen isompien kanssa ei vaan osaa olla eikä ikimaailmassa pärjäisi esim. jonkun ongelmateinin kanssa?
Kommentit (30)
Eli tukiperheeksi pitäisi päästä lapsista maksettaville kuukausikorvauksille, mutta ei sitten niitä hankalia lapsia kiitos kun niistä on haittaa?
No jos oikeasti kohtaat vaikka 5-vuotiaan käytöshäiriöisen niin ei se ikä tee sitä, että se olisi helpompaa.
Kyllä voi toivoa. Me toivomme mahd. pieniä ja saimme ihanat 1v ja 3v sisarukset.
Ajattelit ap sitten hylätä ne tukilapset, kun 6 vuotta tulee mittariin?
Vierailija kirjoitti:
No jos oikeasti kohtaat vaikka 5-vuotiaan käytöshäiriöisen niin ei se ikä tee sitä, että se olisi helpompaa.
5v on helppo pitää fyysisesti aisoissa. Toisin kuin joku ladonoven kokoinen teini jonka kohdalla se on lähes mahdotonta.
Voi. Meillä päin saa päättää myös sukupuolen, jos haluaa.
Miten tuollaisen sijoitusperheen saa lapselleen, jos on vaikka yksinhuoltaja? Nimenomaan sijoitusperheen, eikä laitoshoitoa.
Voi esittää toiveita, sijaisperheistä on pulaa. Teinejä harva haluaa ja monesti sijoituksessa olevat teinit ovatkin niin moniongelmaisia, että laitoshoito on ainoa vaihtoehto.
Olen itse pyöritellyt ajatusta nyt kun teen töitä kotoa käsin, asumme maalla, meillä on tilaa, muutama hevonen ja pienlemmikkejä, olisi ihanaa jos pystyisi tarjoamaan kodinomaiset olosuhteet laitoksen sijaan ongelmanuorelle. Realismi iskee kuitenkin vastaan, minulla ei ole kasvatusalan koulutusta ja ymmärrän, etten valitettavasti varmaan pystyisi tarjoamaan teini-ikäiselle sitä tukea, jota hän tarvitsee :(
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollaisen sijoitusperheen saa lapselleen, jos on vaikka yksinhuoltaja? Nimenomaan sijoitusperheen, eikä laitoshoitoa.
Tarkoitat ehkä tukiperhettä? Sijaisperheeseen menevät huostaanotetut lapset.
Tukiperhettä voit kysyä kuntasi sosiaalitoimistosta, mutta varaudu pitkään jonottamiseen.
Kyllä saa toivoa. Ei kaikki todellakaan pärjää teinien kanssa ja se on täysin ok. Kaikille lapsille yritetään katsoa sopiva paikka että toiminnasta olisi hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5v on helppo pitää fyysisesti aisoissa. Toisin kuin joku ladonoven kokoinen teini jonka kohdalla se on lähes mahdotonta.
Onko tukiperheellä oikeus fyysisesti rajoittaa lasta? Tai muutenkaan pitää kuria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tukiperheellä oikeus fyysisesti rajoittaa lasta? Tai muutenkaan pitää kuria?
Tietenkin, mutta ei se mitään koivuniemen herraa tarkoita. Samalla tavalla pidät ipanasta huolta kuin omastakin.
Tukiperheisiin ei yleensä ne hankalimmat tapaukset päädy. Kyllä silloin jo sijoitetaan asumaan sijaisperheeseen tai laitokseen jos on pahoja ongelmia. Minulla on 15 vuoden kokemus tukivanhempana ja aivan ihania nuoria meilläkin on ollut. Jos tarvitaan tukiperhettä, silloinhan ne ongelmat ovat usein vanhemman jaksamisessa tai tukiverkkojen puutteessa, ei niinkään lapsessa. Jos on jotain erityistarpeita lapsella, etsitään monesti sellainen perhe missä olisi kokemusta ja koulutusta erityislapsista.
Vierailija kirjoitti:
Voi esittää toiveita, sijaisperheistä on pulaa. Teinejä harva haluaa ja monesti sijoituksessa olevat teinit ovatkin niin moniongelmaisia, että laitoshoito on ainoa vaihtoehto.
Olen itse pyöritellyt ajatusta nyt kun teen töitä kotoa käsin, asumme maalla, meillä on tilaa, muutama hevonen ja pienlemmikkejä, olisi ihanaa jos pystyisi tarjoamaan kodinomaiset olosuhteet laitoksen sijaan ongelmanuorelle. Realismi iskee kuitenkin vastaan, minulla ei ole kasvatusalan koulutusta ja ymmärrän, etten valitettavasti varmaan pystyisi tarjoamaan teini-ikäiselle sitä tukea, jota hän tarvitsee :(
Mutta tukiperhe on ihan eri asia kuin sijoitus :) lähde ihmeessä kokeilemaan jos sinulla on halua auttaa, teillä on ihana ympäristö! Tukiperheessä lapset vierailevat esim yhden viikonlopun kuukaudessa.
Tottakai voi. Tukiperheistä on ainakin Pirkanmaalla valtava pula, ja jos joku siihen hommaan on halukas lähtemään, niin ihan sukupuolta, kieltä, ikää ja "ongelmattomuutta" myöten saa sanella ehdot sille, minkälaisia lapsia haluaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tukiperheisiin ei yleensä ne hankalimmat tapaukset päädy. Kyllä silloin jo sijoitetaan asumaan sijaisperheeseen tai laitokseen jos on pahoja ongelmia. Minulla on 15 vuoden kokemus tukivanhempana ja aivan ihania nuoria meilläkin on ollut. Jos tarvitaan tukiperhettä, silloinhan ne ongelmat ovat usein vanhemman jaksamisessa tai tukiverkkojen puutteessa, ei niinkään lapsessa. Jos on jotain erityistarpeita lapsella, etsitään monesti sellainen perhe missä olisi kokemusta ja koulutusta erityislapsista.
Mun tuttavalla oli tukilapsi, joka oireili. Heidän suhteensa sitten loppuikin ilman selityksiä, mutta arvattava selitys oli se, että lapsi sijoitettiin. Tälle tuttavalle oli sossu sanonut, että hänen kotikaupungissaan on näitä lapsia, jotka odottavat, että pääsisivät tukilapseksi, mutta että osa on sellaisia, joilla on vakavampi tarve. Tuttava kertoi, että jossain perheessä oli käynyt tukilapsi pyörähtämässä ja perheen lapset olivat pelänneet tätä lasta, oli ollut jo niin vakavasti ongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta et voi pitää lasta fyysisesti aisoissa kokoajan.
Se 5-vuotias saattaa hyvinkin ottaa paksun kirjan ja heittää sillä. Tai saksilla.
Mutta eikös ne pikkulapsetkin kasva? Siihenkö se tukiperheenä oleminen sitten päättyy kun lapset on yli 6v? Kuulostaa vähän...julmalta?
Nope