Pää lyö tyhjää!! Ehdottakaa ruokia ensi viikoksi.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin joka viikko, kun tuntuu, että syödään kokoajan samoja. Nyt kun kotona ovat olleet etäkoululaiset ja mies etätöissä, niin edes kouluruoka ei ole helpottanut yhtään, vaan kaikki on pitänyt puuhata itse. Olen yrittänyt myös niin, että punaista lihaa ei olisi kuin kerran viikossa ja kalaa pari kertaa viikossa.
Meillä on siis ollut kaikenlaista ruokia, tässä muutamia mitä meillä on ollut siististi pötköön kirjoitettuna:
tonnikalamakaronilaatikko, tavallinen jauhelihamakaronilaatikko ja se hieman fiksattuna aistetuilla makkaran palasilla ilman munamaitoa, tonnikalaa eri tavoin käytettynä tai sitten sitä luonnonkalasäilykettä
lohikiusausta, kinkkukiusausta, lohta paistettuna juustokuorrutteella tai muilla tavoin maustettuna, lohimedaljongeja, savustettuna, kalakeitossa
tortilloja erilaisilla täytteillä, esimerkiksi jauhelihalla, kanalla, halloumilla, enchilladaa, canneloneja erilaisilla täytteillä
broitsufileitä esimerkiksi niitä persilja-valkosipulimaustettuja kermakastikkeessa tai pienemmäksi pilkottuna kastikkeena, tikka masalaa, rustiikkikuutioita kastikkeessa, tai mitä nyt kaupasta löytyy, oheen riisejä, eli basmatia, jasminia, tavallista
erilaisia risottoja esim. parsakaali-porkkanarisotto, jossa on paljon koskenlaskijajuustoa, mahdollisuuksia on paljon
paistettuja vihanneksia wokkia (puna- tai valkokaalia tai kiinankaalia, parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, paprikaa, ananasta, pähkinöitä, mukaan erilaisia hyviä juustoja vaikka mustaleimaa, halloumia ihan mitä vain), jokainen koostaa ja paistaa itse suosikeistaan sopivan satsin keitetyn riisin päälle
kasvissosekeittoa, siskonmakkarakeittoa, lihakeittoa
pizzaa, itse tehtyjä hampurilaisia haluamallaan täytteellä, on pekonia, halloumia, omia jauhelihapihvejä, grillattua ananasta ja mitä nyt keksii, itse tehtyä pastaa, johon sekaan lohta, pekonia, kinkkua mitä vain
perunamuussi-jauhelivuoka, perunamuusi yleensä, valkosipulikermaperunat, kermaperunat, mielellään itse tehtynä, tulee paljon parempaa, vihannesgratiineja
Erilaisia salaatteja, meillä niin, että ostan erilaisia aineksia, pilkon kippoihin ja jokainen saa koota oman annoksen salaattibaarin tapaan, mukana keittyä kananmunaa, kierremakaronia, lihaa, kalaa, kastikkeita, juustoja jne.
Bataattia eri tavoin, uuniperunoita erilaisilla täytteillä, grilliruokaa, savustuspönttöruokaa
Suolaisia piiraita, pinaattifetapiirasta, lohiriisikananmunapiirasta, kanapakastevihannesfetapiirasta, kinkkupiirakka... usein teen oman pohjan, mutta käytän myös kaupan pohjia ja lehtitaikinoita.
Sitten on tietenkin mantelikalaa, kalapuikkoja, punakampelafileitä ja muuta pakastinaltaasta löytynyttä, oheen erilaisia perunoita mitä löytyy tai perunoista tehtyä
Että näin. Tässä jotain meidän ruokia. Meidän perheessä on vanhempien lisäksi kolme teiniä ja sapuskaa menee niin, että sitä ei riitä välillä edes seuraavalle päivälle vaikka isoja satseja tekeekin. Listasta puuttuu varmasti kaikkia ruokia mitä meillä on ja varmasti tästä tulee alapeukkuja, mutta näin meillä mennään joka tapauksessa. :)
Tästä löytyi ainakin meidän perheelle muutamia ideoita. En ole mikään keittiössä viihtyvä mamma, joten en jaksanut edes lukea tuoa yhtä "normireseptiä", vaan pidättäydyn tällaisissa tavallisissa ruokaehdotuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Teen ison katittilallisen hernekeittoa paistijauhelihalla. Porkkanaa, sipulia, kotisinappia, liemimaustetta ja välimerenmaustetta. Syön kaksi päivää sitä ja loput pakastimeen. Leivon lisäksi sämpylät itse. Yhdelle päivälle perunaa, kalapuikkoja ja saarioisten savuporo keittoa kastikkeeksi. Sitä voi jäädä neljännelle päivälle. Loppuviikkoa en ole vielä suunnitellut. Teen joko pitsaa tai makaroonilaatikkoa.
Aika paljon eineksiä. Ne alkavat maistua puulta nopeasti ja syömisestä lähtee kaikki ilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ma: kikhernecurrya, riisiä ja haudutettua pinaattia.
ti: sardiinipastaa, keitettyä parsakaalia ja rukolaa.
ke: grillattua lohta, perunoita ja salaattia
to: linssikeittoa/muhennosta (jossa julmasti kasviksia) ja riisiä
pe: espanjalainen munakas, keitettyjä vihanneksia ja salaattia
Ole hyvä.
Olen pitkään etsinyt hyvää kikhernecurryn reseptiä, millä reseptillä teet? Eri.
Aikalailla normireseptillä. Öljyä reilusti isolle kannelliselle pannulla, sitten ensin lämmitän mustia sinapinsiemeniä ja kuminansiemeniä. Kun sinapinsiemenet alkavat pomppia tai kuminansiement tummumaan niin - jos sellaisia on - currylehtiä pannulle. Jos tarjolla on vain kuivattuja (eli mauttomia ja hajuttomia) currylehtiä niin ne kannattaa laittaa pannulle yhdessä siementen kanssa. Sitten sopivasti ihan perusruokakaupan curryjauhetta. Sitä ja öljyä pitää olla niin että tässä vaiheessa jauheesta ja öljystä muodostuu sakea soppa joka ei ole liian kuiva.
Keitä öljyistä maustesoppaa pari minuuttia ja lisää pannulle muutama karkeasti pilkottu tomaatti ja paista niitä maustesopassa kunnes ne alkavat hajota. Jos olet laiska pilkkomaan niin sitten purkillinen murskattuja tomaatteja. Seuraavaksi pannulle sopivasti vettâ (varo! roiskuu) ja hetken päästä keitetyt kikherneet. Kikherneiden kaveriksi sopivat hyvin mm. mustat pavut.
Jos olet varautunut hyvin niin tässä vaiheessa lisäät koko sotkuun aikaisemmin kurkumalla maustetussa öljyssä paistamasi hyvin pienet kukkakaalifloretit tai rapeaksi paistettuja tofupaloja.
Kansi päälle ja keität kunnes tomaatit ovat hajonneet ja näyttää valmiilta. Koristele silputuilla korianterinlehdillä ja anna vetäytyä viisi minuuttia ja sitten kohti nassua ja massua.
Itse liotan kiloa kikherneitâ 36-48 tuntia ja keitän koko satsin kerralla. Sitten pakastan keitetyt kikherneet sopivan kokoisissa pusseissa.
Jos haluaa hifistellä niin voi kaivaa netistä ohjeita omien curryjauheiden tekemiseen. Mausteiden jauhaminen onnistuu huonosti huhmareella ja paremmin mauste- tai kahvimyllyllä. varaudu siihen etta asuntosi tuoksuu viikon paahdetuille mausteille. Tahnoihin suhtaudun varauksella, ne ovat yleensä täynnä epämääräisiä aromivahventeita.
Mistä ostat noita tuoreita curry-lehtiä?
Vierailija kirjoitti:
Helpot ja nopeat:
- Pastaa, valmista pestokastiketta ja lihapullia + kasviksia
- keitetyt perunat + sinappisilli kastikkeeksi, ruikkaria
- Riisiä ja paistettua (valmiiksi maustettua) Beanit-kasvissuikaletta + kasviksia
- kokonainen valmis siika kalahyllystä + vihersalaattia ja maalaisleipää
- papuquesedillat
Meillä ei upposi näistä ruuasta kuin keitetyt perunat, ruisleipä, kasvikset, siika, vihersalaatti ja leipä. Siikaa ei viitsi usein ostaa ja jos ostaa, niin sen pitää olla ehdottomasti tuore, valmiit pestokastikkeet maksavat yllättävän paljon, jos niitä ostaa usein ja on helpompi tehdä itse, silli - yök, papu ei sovi ainakaan minun vatsalle ollenkaan.
Sesonki ruokaa.
Ahvenkukkoo
Paistettua ahventa.
Savustettua ahventa
Kalapullia ahvenesta
Ahven fileistä keitto
Viikonloppuna ahven pitzaa
Vierailija kirjoitti:
Linssilasagne, hapankaalikeitto, kaalilaatikko, papu-nakkikeitto, Janssonin kiusaus.
En söisi näistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sesonki ruokaa.
Ahvenkukkoo
Paistettua ahventa.
Savustettua ahventa
Kalapullia ahvenesta
Ahven fileistä keitto
Viikonloppuna ahven pitzaa
Yök.
Naurattaa alapeukuttajat. Tässä kysellään ruokia yhdelle viikolle, ei mitään lempiruokaasi, tee aina näitä ruokia, aina terveellistä jne. Kerran vuodessa voi syödä einestäkin, shokeeraavaa! Ehkä kysyjällä se on ensi viikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä.
Aikalailla normireseptillä. Öljyä reilusti isolle kannelliselle pannulla, sitten ensin lämmitän mustia sinapinsiemeniä ja kuminansiemeniä. Kun sinapinsiemenet alkavat pomppia tai kuminansiement tummumaan niin - jos sellaisia on - currylehtiä pannulle. Jos tarjolla on vain kuivattuja (eli mauttomia ja hajuttomia) currylehtiä niin ne kannattaa laittaa pannulle yhdessä siementen kanssa. Sitten sopivasti ihan perusruokakaupan curryjauhetta. Sitä ja öljyä pitää olla niin että tässä vaiheessa jauheesta ja öljystä muodostuu sakea soppa joka ei ole liian kuiva.
Keitä öljyistä maustesoppaa pari minuuttia ja lisää pannulle muutama karkeasti pilkottu tomaatti ja paista niitä maustesopassa kunnes ne alkavat hajota. Jos olet laiska pilkkomaan niin sitten purkillinen murskattuja tomaatteja. Seuraavaksi pannulle sopivasti vettâ (varo! roiskuu) ja hetken päästä keitetyt kikherneet. Kikherneiden kaveriksi sopivat hyvin mm. mustat pavut.
Jos olet varautunut hyvin niin tässä vaiheessa lisäät koko sotkuun aikaisemmin kurkumalla maustetussa öljyssä paistamasi hyvin pienet kukkakaalifloretit tai rapeaksi paistettuja tofupaloja.
Kansi päälle ja keität kunnes tomaatit ovat hajonneet ja näyttää valmiilta. Koristele silputuilla korianterinlehdillä ja anna vetäytyä viisi minuuttia ja sitten kohti nassua ja massua.
Itse liotan kiloa kikherneitâ 36-48 tuntia ja keitän koko satsin kerralla. Sitten pakastan keitetyt kikherneet sopivan kokoisissa pusseissa.
Jos haluaa hifistellä niin voi kaivaa netistä ohjeita omien curryjauheiden tekemiseen. Mausteiden jauhaminen onnistuu huonosti huhmareella ja paremmin mauste- tai kahvimyllyllä. varaudu siihen etta asuntosi tuoksuu viikon paahdetuille mausteille. Tahnoihin suhtaudun varauksella, ne ovat yleensä täynnä epämääräisiä aromivahventeita.
Olen luullut käyttäväni valmista maustetahnaa, jossa ei ole arominvahventeita, mutta ehkä olen ollut väärässä.
Water, Ground Spices (19%) [Turmeric, Paprika (4%), Cumin (3%), Coriander (3%), Spices], Rapeseed Oil, Salt, Maize Flour, Acids (Acetic Acid, Citric Acid), Tamarind, Garlic Powder, Cumin Seed, Paprika Extract, Dried Fenugreek Leaf, Dried Coriander Leaf
Tuoreista currylehdistä lähtee tosiaan ihan erilainen maku kuin kuivatuista, sääli että saatavuus on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linssilasagne, hapankaalikeitto, kaalilaatikko, papu-nakkikeitto, Janssonin kiusaus.
En söisi näistä mitään.
Sivusta, tein juuri linssilasagnea ja kun kysyin mieheltä ja teiniltä meneekö linssilasagne jatkoon, teini kysyi ihmeessään että eikö tässä ole lihaa. Mutta ehkä selittyy sillä etten ole vuosiin tehnyt lasagnea joten ei ole vertailukohtaa. Tosin syötiin joku aika sitten kavereilla kyllä lihaversiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sesonki ruokaa.
Ahvenkukkoo
Paistettua ahventa.
Savustettua ahventa
Kalapullia ahvenesta
Ahven fileistä keitto
Viikonloppuna ahven pitzaaYök.
Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa alapeukuttajat. Tässä kysellään ruokia yhdelle viikolle, ei mitään lempiruokaasi, tee aina näitä ruokia, aina terveellistä jne. Kerran vuodessa voi syödä einestäkin, shokeeraavaa! Ehkä kysyjällä se on ensi viikko?
Minä nauroin tuolle kun kaksi alapeukutti kysymystä hyvästä linssicurrysta. Miksi ihmeessä :D.
Siskonmakkarasoppaa. Ehkä paras ja aliarvostetuin suomalainen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Siskonmakkarasoppaa. Ehkä paras ja aliarvostetuin suomalainen ruoka.
Lapsena kerran maistanut. Ei enää ikinä, mutta makunsa kullakin
Mistä kaupoista niitä tuoreita currylehtiä kannattaisi lähteä etsimään?
Aito kysymys. En ole käyttänyt edes kuivattuja, mutta nyt innostuin kokeilemaan.
Tällä viikolla ollut
Tulinen kanajauhelihakeitto
Tortillavuoka
Tonnikalapasta
Perunat, kananmunakastike, paistettua lohta
Pyttipannu
Huomenna teen igorin kanaa
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaupoista niitä tuoreita currylehtiä kannattaisi lähteä etsimään?
Aito kysymys. En ole käyttänyt edes kuivattuja, mutta nyt innostuin kokeilemaan.
Vaikkapa citymarketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä.
Olen luullut käyttäväni valmista maustetahnaa, jossa ei ole arominvahventeita, mutta ehkä olen ollut väärässä.
Water, Ground Spices (19%) [Turmeric, Paprika (4%), Cumin (3%), Coriander (3%), Spices], Rapeseed Oil, Salt, Maize Flour, Acids (Acetic Acid, Citric Acid), Tamarind, Garlic Powder, Cumin Seed, Paprika Extract, Dried Fenugreek Leaf, Dried Coriander Leaf
Tuoreista currylehdistä lähtee tosiaan ihan erilainen maku kuin kuivatuista, sääli että saatavuus on heikko.
Varmasti niitä on, olen vain tottunut käyttämään jauheita koska kohdalle on osunut liian monta aromivahventeista tahnaa.
Tämä ei kyllä ole normiresepti vaan kulinarismia joka ei suomalaisella maaseudulla onnistu ainestensa puolesta :D. Muuten herkullisen kuuloinen.