Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on suljetulla osastolla?

Vierailija
10.04.2021 |

Kertokaa kokemuksia. Saako siellä ulkoilla? Onko ryhmiä? Kaikki mahdollinen tervetullutta.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lähtee karkuun jos on yksin ulkoilemassa?

Tieteskii pii-paa auto etsii!!

Vierailija
22/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sai säännöllisesti ruokaa ja sai olla melko rauhassa. Mitä nyt juteltiin aina lääkärin ja terapeutin kanssa joka oli ihan hyvä asia. Joskus joku vähän sekosi ja laitettiin lepositeisiin.

Eikös siellä ole paljon naisia? Onko villejä seksiorgioita?

Villejä? Sillä mömmö määrällä hyvä kun saavat pikkurillinsä pystyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksi ulkoilemassa nii sen kun lähtee kävelemään. Ei ne sua etsi vaan kirjaa sut ulos.

Vierailija
24/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää siellä on, varsinkin jos joudut mielialahäiriöosastolle tai jollekin kroonikko-osastolle, mistä harva enää pääsee pois. Viihtymiseen vaikuttaa tietenkin se, millä tuulella itse olet. Maanisena osastolla on hyvinkin tylsää, koska mitään tekemistä ei ole. Erittäin vähävirikkeistä ja viimeksi osastolla ollessani hoitajiakin oli vissiin ohjeistettu olla puhumatta mitään minulle, vaikka suoraan olisi kysynyt jotain asiaa heiltä. Yöt on pitkiä.

Lääkäreistä osa mielivaltaisia ja lääkityksen määräämiseen vaikutti näiden oman henkilökohtaisen päivän fiilis. Lääkäri saattoi sanoa, että olet psykoottinen ja seuraavassa vuorossa oleva sanoi, ettet ole. Myös diagnoosi vaihteli lääkärin mukaan, toinen sanoo toista ja toinen toista, tietty lääkityskin vaihteli sen mukaan.

Masentuneena viihtyy paremmin, ku saa maata 24/7 ihan rauhassa sängyssään eikä kukaan häiritse. Välillä voi käydä syömässä jos nyt ei ole aikomassa itsetuhoisena tappaa itseään nälkään.

Vierailija
25/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi ulkoilemassa nii sen kun lähtee kävelemään. Ei ne sua etsi vaan kirjaa sut ulos.

Jos on tahdonvastaisessa hoidossa, pannaan poliisit hakemaan.

Vierailija
26/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poliisit välttämättä löydä jos menee hyvi piiloon.

Vierailija
27/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tahdonvastaisessa hoidossa, pannaan poliisit hakemaan.

Ei poliisit aktiivisesti hae, jos et nyt vaarallinen ole. Muuten saattaa vaan käydä sun kotiosoitteessa, mut jos eivät löydä, niin antavat aikalailla vaan olla, odottavat jos sattumoisin tulisit vastaan niin sitten veisivät takaisin osastolle. Vaikka olisi tahdonvastaisessa hoidossa. Ei niillä ole resursseja. Ja jos et ole tahdonvastaisessa hoidossa, niin kirjaavat sut osastolta ulos, vapaaehtoisestihan sinä olet silloin siellä ollut.

Vierailija
28/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetulla on tosi jees. Hoitajat on sun orjia ja palvelee. Mulla oli vaipat suljetulla.

Vierailija
29/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuosien varrella kaksi eri läheistä suljetulla. (Eivät siis mitenkään samaan aikaan.)

Siellä todella ei ollut sellaista kuin Yksi lensi yli käenpesän -elokuvassa. Tapasimme vierailuhuoneessa vierailuaikaan ja vaikutelma oli se, että siellä oli todella tylsää. Jotkut olivat siellä enemmän sekaisin. Tuolla vierailulla myös yksi potilaista yritti karata ovesta, kun se oli jäänyt vähän auki ja hänet voimakeinoin otettiin kiinni. Kun istuimme vierailuhuoneessa niin tuli vaikutelma, että meitä tarkkaillaan vierailunkin ajan, mitä tuo potilas ja me vieraat teemme. Ei siis yksityisyyttä ja tämä varmasti rankkaa.

Siellä tosiaan ei tuntunut olevan muuta tekemistä, saattoi vain tutustua toisiin asukkeihin ja tyyliin pelata korttia tai jotain.

Toinen läheiseni joutui suljetulle psykoosin vuoksi. Mutta hän oli taas erittäin hyväkuntoinen, sai melkein heti ulkoilla vapaasti. Hänen suhteensa oli kyllä keskusteltu ja arvioitu hänen tilaansa sen suhteen.

Vierailija
30/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattellaan telkkaria, keitellään kahvia, ollaan kännykällä, pelataan korttia ja pleikkaria, käydään tupakalla, ne käy ulkona kenellä on luvat. Tämä siis Harjavallan sairaalassa Satakunnassa.

Vierailija
31/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on sairasta lukita ihmisiä neljän seinän sisää ja olla päästämättä ulos. Hoitajat käyttää mielivaltaa!

Vierailija
32/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki osastot on erilaisia. Psykiatreissa, hoitajissa ja hoitotavoissa on eroja. Iso merkitys on myös sillä ketä muita on siellä potilaana ja tietenkin se oma psyykinen vointi.

Jos siellä osastolla on yksikin äänekäs räpätäti niin se koko osaston tunnelma voi muuttua levottomaksi.

Ulkoilla voi itsenäisesti ellei ole pakkohoidossa. Jos on, niin sitten hoitaja tulee viereen kävelemään. Mutta itse olen saanut joskus pakkohoidonkin aikana mennä yksin ulos noin puoleksi tunniksi. Joillakin anoreksiapotilailla voi olla 100% valvonta ja silloin hoitaja kävelee perässä sisälläkin 24/7.

Olen ollut kahdella suljetulla osastolla.

Toinen oli rauhallinen paikka. Tosi ahdas, kolmen hengen huoneita. Vessoja vain kaksi. Suihkuun sai mennä kun halusi. Ruokailu/oleskelutila oli erittäin pieni. Pahinta oli se, että koko rakennus oli homeessa. Parasta oli ihan kivat huonekaverit.

Toinen paikka oli sellainen akuuttiosasto.

Aivan karsea paikka. Siellä oli monta levotonta potilasta. Laahustivat pitkin käytäviä, tulivat toisten huoneisiin. Vessassa ei ollut lukkoa ja yksi mies potilas hiippaili kokoajan naisten puolella ja naistenvessassa. Suihkuun sai mennä vain tiettyyn aikaan. Huonekaverini oli epävakaa ja valehteli minulle usein.

Minua pelotti olla siellä, eikä tuo osasto tehnyt mitään hyvää mun mielenterveydelle.

Ja kun kotiudun niin puhuimme psykologini kanssa tuosta osastosta. Jopa hän sanoi, että ei sieltä ennenkään kukaan ole terveenpänä takaisin tullut.

Tuo osasto on nykyään poistettu käytöstä.

Vierailija
33/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on aidat pihan ympärillä, eli ei siellä nyt ihan vapaana ulkoiltu.

Vierailija
35/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielivaltaista toimintaa. Olin vähän väliä muiden tekemisten vuoksi pakkopaidassa suljettuna päiviksi huoneeseen tai tunteja sänkyyn kiinnitettynä. Ja ihan mitättömästä syystä tuonne pakotettiin.

Vierailija
36/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

=tarkkailuosasto

Vierailija
37/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ehkä Niuvaniemessä, ei muualla. Itse olen ollut Oulussa Peltolassa eikä aitoja. Rauhallinen, jopa viihtyisä paikka. Saa levätä ja kerätä voimia.

Vierailija
38/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaista ja tylsää. Kävin isääni katsomassa. Siellä oli keittiö jossa ei ollut ketään, vessoissa ja suihkuissa ei ollut ovissa lukkoja. Kirkasvalohuone masentuneille. Röökihuone. Istuttiin vierailuhuoneessa ja juteltiin, isäni kertoi että hänen huonetoverinsa ei tee muuta kuin nukkuu 24/7 ja kuorsaa kovaa. Isäni oli 3 viikkoa siellä ja pari kertaa oli kuulemma joku alkanut isosti sekoilemaan ja oli hoitajat joutuneet taltuttamaan.

Vierailija
39/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Batman elokuvissa ja sarjoissa on Arkhamin mielisairaala.

Aa, sinne haluaisin, Dr. Crane / Scarecrow vetää sitä ja on kuuma💋

Vierailija
40/44 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ehkä Niuvaniemessä, ei muualla. Itse olen ollut Oulussa Peltolassa eikä aitoja. Rauhallinen, jopa viihtyisä paikka. Saa levätä ja kerätä voimia.

Kyllä ainakin Seinäjoella Törnävän sairaalassa on joidenkin osastojen ja rakennusten ympärillä edelleen aidat edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän