Kunta purkanut useamman työkaverini sopimuksen koeajalla, onko yleistä?
Onko yleistä, että kunta purkaa työsopimuksen koeajalla? Olen vierestä seurannut nyt kolmea tapausta, jossa uusi työkaveri on laitettu kävelemään ihan vähän ennen koeajan loppua. Missään aikaisemmissa työpaikoissa en ole nähnyt yhtäkään koeaikapurkua. Itse olen ollut tuolla töissä pari vuotta.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Yrityspuolella se on tavallista. Pitkäaikaistyöttömien palkkaamiseen saa palkkatukea koeajan ajaksi. Lisäksi voi sopia, että palkka nousee koeajan päätyttyä ja pestin muuttuessa vakituiseksi. Niinpä monet yritykset tekevät niin, että pistävät kokelaan pihalle päivää ennen koeajan päätyttyä, kun palkkatuki päättyy, eikä tarvitse maksaa palkankorotuksiakaan. Seuraavana päivänä uusi tyyppi sisään nauttimaan palkkatuetusta koeajasta.
Kuntien puolella voi olla kyse töiden uudelleenjärjestelyistä ja säästötarpeesta varsinkin nyt korona-aikana.
Meille on näiden tilalle rekrytty uudet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kuntien leipä on pitkä ja kapea. Toki nykyisin tähän on tullut paljon muutoksia. Oletko varma, että henkilöiden kohdalla on työsopimusten purkaminen koeajalla, ettei henkilö ole itse irtisanoutunut. Toki esimerkiksi moneen tehtävään kunnalla tarvitaan rikosrekisteriote lasten kanssa työskentelyyn eli voisi olla sitten niin, että siinä on ollut jotain häikkää tai sitten työterveyshuollon suositusta ei ole saanut syystä tai toisesta.
Rikosrekisteriote ja lääkärintodistus tulee toimittaa huomattavasti ennen kuin koeaika vetelee viimeisiään eli niistä nämä ei voi johtua. Ja näissä tapauksissa työyhteisölle on tiedotettu, että työsopimukset on purettu koeajalla.
ap
Toki työntekijälle voi olla eduksi, että työnantaja purkaa työsopimuksen, jos haluaa lähteä pois. Käsittääkseni ei kyllä pitäisi työyhteisön tietoon työnantajan tiedottamana levitä, miksi joku lähtee pois. Jotenkin homma vähän haiskahtaa...
Ja mitä tuohon rikosrekisteriotteeseen tulee, niin välttämättähän sitä ei ole heti tarvittu, mutta sitten esimerkiksi on ajateltu uudelle työntekijälle lisätehtäviä, joissa rikosrekisteriote tarvitaankin. Ja työterveyshuollon tarkastus voi olla myös myöhemmin, jos työn vastaanottaminen ei ole edellyttänyt todistusta terveydentilasta. Tai voihan sekin olla yksi syy, että terveydessä on tapahtunut muutoksia. Tai on haluttu varmistua soveltuuko vai ei terveydentian puolesta ja sitten kuukauden parin kuluttua on selvinnyt, ettei sovellu.
Jossain nuo voi olla syynä. Meillä on siis 6 kuukauden mittainen koeaika ja ainakin silloin kun itse aloitin työt tuolla niin lääkärintoditukset jne piti toimittaa 1 kk sisällä työsopimuksen allekirjoittamisesta, että nämä asiat on kyllä selvinnyt huomattavasti ennen koeaikapurkua.
ap
Yrityspuolella se on tavallista. Pitkäaikaistyöttömien palkkaamiseen saa palkkatukea koeajan ajaksi. Lisäksi voi sopia, että palkka nousee koeajan päätyttyä ja pestin muuttuessa vakituiseksi. Niinpä monet yritykset tekevät niin, että pistävät kokelaan pihalle päivää ennen koeajan päätyttyä, kun palkkatuki päättyy, eikä tarvitse maksaa palkankorotuksiakaan. Seuraavana päivänä uusi tyyppi sisään nauttimaan palkkatuetusta koeajasta.
Kuntien puolella voi olla kyse töiden uudelleenjärjestelyistä ja säästötarpeesta varsinkin nyt korona-aikana.