Tuliko tämä puhelu Suomesta vai Intiasta?
Mikäs ilmiö tämä on? Puhelu tulee suomalaisesta 050-matkapuhelinnumerosta, taustalla on intialaisen toimiston meteli ja soittaja toivottaa ensi töikseen intialaisella aksentilla good morning ihmiselle, jonka nimi ei edes muistuta minun nimeäni. En jäänyt iskemään juttua. Mitä reittiä pitkin nämä puhelut nykyisin kulkevat?
Kommentit (13)
Näitä tulee mulle nykyään päivittäin. En enää vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhelu tuli Intasta tms., mutta soittajan numero oli huijattu näyttämään suomalaiselta.
OK. Löin soittajalle luurin korvaan. Jos oli kyseessä joku oikeasti suomalainen, hän varmasti osaa lähettää vaikka tekstiviestin, jos on tarpeen. Kaikkea ne yrittävätkin.
Ap
Mitenkähän se on teknisesti mahdollista, että ne näyttävät suomalaisen operaattorin numerolta? Osaako joku selittää?
Tänään tuli minullekin ensimmäinen puhelu, jossa soittajana intialaisella aksentilla puhuva nainen jostain Windowsista muka.
Sai luurin korvaan. Tekisi kyllä mieli vähän vedättää näitä, mutta ei uskalla kun ei tiedä mitä nää puhelut aiheuttaa.
Ne vaan rekisteröi suomalaisen numeron (kuten kuka tahansa voi )ja ohjaa sitä kautta puhelut.
Näiden puheluiden määrä alkaa olla jo valtaosa kaikista, kuka hullu enää puhelinta käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ne vaan rekisteröi suomalaisen numeron (kuten kuka tahansa voi )ja ohjaa sitä kautta puhelut.
Näiden puheluiden määrä alkaa olla jo valtaosa kaikista, kuka hullu enää puhelinta käyttää.
Sitten ne kytkee palvelulaskutuksen päälle ja lasku alkaa nousta räjähdysmäisesti. Elisaa ja Teliaa ei kiinnosta, kun ne nettoaa itsekin tästä. Kun numero päätyy noille listoille se on hetkessä ostettu ympäri maailmaa kiertäviin myytäviin tietokantoihin. Robotit kun alkaa soittamaan, sieltä tulee kohta puhelua 5 minuutin välein.
Täähän on ihan järkyttävää, miten joku voi esim työpuhuista erottaa näitä huijaripuheluita. Täähän on jo iso ongelma. Operaattoreiden pitäis nyt kehittää sellainen palvelu, missä jokainen voisi rekisteröidä puhelimeensa ne numerot, mistä suostuu ottamaan puheluita vastaan. Kaikkiin muihin menis viesti, että et ole hyväksyttyjen listalla. Eli voisit itse lisätä sinne numeron aina kun on uusi tuttava tai firma kenen kanssa haluat asioida. Varmasti moni tykkäis tällaisesta systeemistä. Onhan postit ja sähköpostit olemassa puhelimen lisäksi, millä voi myös ottaa yhteyttä, jos ei puhelimella pääsis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne kytkee palvelulaskutuksen päälle ja lasku alkaa nousta räjähdysmäisesti. Elisaa ja Teliaa ei kiinnosta, kun ne nettoaa itsekin tästä. Kun numero päätyy noille listoille se on hetkessä ostettu ympäri maailmaa kiertäviin myytäviin tietokantoihin. Robotit kun alkaa soittamaan, sieltä tulee kohta puhelua 5 minuutin välein.
Ei, ei, ei, ei ja ei.
Muuten ihan asian tuntian kommentti!!!!!!!!!!!!!! :D
Vierailija kirjoitti:
Tulipa juuri mieleeni, että minun numeroni on ollut salainen ja kaikilla mahdollisilla kieltolistoilla ainakin 20 vuotta. Mistä nuo ovat sen saaneet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut puhelinfirmassa töissä, ei siihen tarvitse mitään numeroita kytkeä. Teknisesti puhelussa menee useita tietoja, joista yksi on soittaja ja toinen mitä numeroa näytetään.
Usein tätä käytetään siihen että laitat numeron pois näkyvistä kun soitat, tämän voi tehdä ihan puhelimen asetuksistakin.
Toinen käyttötapa laillisesti on vaikka se, kun joku soittaa sinulle yrityksestä näyttäen heidän asiakaspalvelun numeroa, eikä omaa puhelinnumeroaan.
Toki Suomessa tähän on säännöt kuka saa näyttää mitä numeroita, mutta jos muutenkin tekee hämäräbisnestä, niin eipä se ole iso lisä näyttää jotain satunnaista suomalaista numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa juuri mieleeni, että minun numeroni on ollut salainen ja kaikilla mahdollisilla kieltolistoilla ainakin 20 vuotta. Mistä nuo ovat sen saaneet?
Ap
Ei mistään, ne soittaa kaikkiin numeroihin:
040 1234567
040 1234561
040 1234562 jne.
Ja jossain vaiheessa se sinun numero tulee vastaan. Tietokone sitten poistaa listalta ne numerot jotka ei ole käytössä.
Itse olen saanut tänään noin kymmenkunta puhelua. Ensin hiljaisuus, sitten klik ja suhina, sen jälkeen helouhelou huutelua tai puhelu katkeaa. Olen painanut punaista luuria. Ei auta estolistalle laittaminen. Joka puhelu tullut eri numerosta. Numerot 050, 05, 045, 044 alkuisia.
Alkaa pikkuhiljaa kyrsimään. 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut puhelinfirmassa töissä, ei siihen tarvitse mitään numeroita kytkeä. Teknisesti puhelussa menee useita tietoja, joista yksi on soittaja ja toinen mitä numeroa näytetään.
Usein tätä käytetään siihen että laitat numeron pois näkyvistä kun soitat, tämän voi tehdä ihan puhelimen asetuksistakin.
Toinen käyttötapa laillisesti on vaikka se, kun joku soittaa sinulle yrityksestä näyttäen heidän asiakaspalvelun numeroa, eikä omaa puhelinnumeroaan.Toki Suomessa tähän on säännöt kuka saa näyttää mitä numeroita, mutta jos muutenkin tekee hämäräbisnestä, niin eipä se ole iso lisä näyttää jotain satunnaista suomalaista numeroa.
Tässä voi myös käydä niin, että jonkun ihan tavallisen Pertin numero alkaa näkyä soittajana, kun ne satunnaisesti valitsee näytettävän numeron.
Puhelu tuli Intasta tms., mutta soittajan numero oli huijattu näyttämään suomalaiselta.