Ärsyttääkö muita ihmisiä pankkipakko?
Siis tämä että halusit tai et niin yksityisten pankkien palveluja on käytännössä pakko käyttää, teoriassa voi tietty elää ilman pankkeja, mutta käytännössä se tarkoittaa työttömyyttä kahvia kodittomuutta. Palkkoja harvoin maksetaan käteisellä jos ikinä ja vuokria tuskin ellei kyseessä ole joku tuttu vuokranantaja yms.
Kansalaiset on siis pakotettu käyttämään pankkeja mitkä voivat lätkäistä millaisia palvelumaksuja tahtovat, käteisen kadotessa kansalainen ei saa edes nostettua rahojaan turvaan.
Ajatelkaa jos valtion mukaan heidän virastoissa vieraillessa saisi käyttää ainoastaan BMW merkkisiä ajoneuvoja? Olisiko reilua?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa tehtiin laki, jolla pakotettiin pankit pitämään käteispalveluita yllä, koska alkoi olla ongelma, ettei rahaa saanut nostettua tai talletettua oikein missään. Sama pitäisi tehdä Suomeen.
Niin on tehty monessa amerikkalaisessa kaupungissakin.
Sama tännekin kiitos ja sitten laki mikä takaa todella minimaaliset palvelumaksut käyttötileille.
Mikä ihmeen pankkipakko. Olen käynyt pankissa vapaaehtoisesti kahvilla viimeksi reilut 2 vuotta sitten. Minulla ei ole ollut sinne asiaa vuosikausiin. En käytä rahaa lainkaan. Käteismaksan kaikki muovilla ja laskut menee tililtä itsekseen. Muutaman parkimaksukolikon saan aina viinakaupasta tyhjien pullojen vastikkeena. Kesäksi ehkä tarvitsen muutaman pikkusetelin torikauppaa varten. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa . . . .. .
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pankkipakko. Olen käynyt pankissa vapaaehtoisesti kahvilla viimeksi reilut 2 vuotta sitten. Minulla ei ole ollut sinne asiaa vuosikausiin. En käytä rahaa lainkaan. Käteismaksan kaikki muovilla ja laskut menee tililtä itsekseen. Muutaman parkimaksukolikon saan aina viinakaupasta tyhjien pullojen vastikkeena. Kesäksi ehkä tarvitsen muutaman pikkusetelin torikauppaa varten. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa . . . .. .
Kuinka yksinkertainen olet, jos et ymmärrä sitä tosiasiaa, että käyttäessäsi sitä "muovikäteistä" olet samalla pankin asiakas ja raha kulkee pankin kautta?
Viisisatasten painamisen lopettaminen oli ensimmäinen askel kohti todellista pankkipakkoa, jossa kansalainen ei pysty nostamaan rahojaan pankkijärjestelmän ulkopuolelle. Tätä perusteltiin rikollisuuden kitkemisellä, mutta todelliset tarkoitusperät ovat aivan jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yksinkertainen olet, jos et ymmärrä sitä tosiasiaa, että käyttäessäsi sitä "muovikäteistä" olet samalla pankin asiakas ja raha kulkee pankin kautta?
Sehän on bittirahaa! Ja vie bittiraha vie ihan älyttömästi sähköä koska sitä on muuten triljoonia biljoonia ympäri maailmaa ja virtuaalivaluutoista valitetaan että viel paljon sähköä.
Jos se vielä luodaan tietokoneella jotenkin niin sen luominenkin vie sähköä, en kyl tiiä paljonkon.
Vierailija kirjoitti:
Jos et olisi pankin asiakas, sinulla ei olisi mitään muoveja millä maksella. Miten pärjäisit tämän päivän Suomessa ilman, että olisit minkään pankin asiakas?
Minun vanhemmillani ei ole mitään keinoa mstkustaa bussilla, jos niin sattuisivat haluamaan.
Heillä ei ole nettiyhteyttä eikä älypuhelinta.
Netissä voi luoda helposti Revolut-tilin. Onhan sekin pankki, mutta vähän erilainen kuitenkin...
Saa sitä kautta ihan normaalin EU-alueen tilin ja myös pankkikortin jos haluaa.
Kyllä taas sekopäillä on vaikeaa.
jo pelkästään kelan etuuksien takia on oltava tili. jollei saa kelalta rahaa, niin voi ehkä jotenkuten olla ilman tiliä. työnantaja antaa palkan rahana. työnantajan kannalta aika epäkäytännöllistä maksaa yhdelle työntekijälle käteisena palkkaa. laskut voi varmaan maksaa pankin tiskillä, mutta se maksaa ja konttorien aukioloaikoja on supistettu niin että konttorit on auki vain muutamia tunteja päivässä.
Ei sinun sinne virastolle tarvitse BMW:llä ajaa, vaan voit valita minkä tahansa auton. Valinnanvaraa on. Sen sijaan haluatkin kävellä sinne ja valitat kun muut ajavat autoja.
Assburger kirjoitti:
Minun vanhemmillani ei ole mitään keinoa mstkustaa bussilla, jos niin sattuisivat haluamaan.
Käteinen, bussikortti?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa tehtiin laki, jolla pakotettiin pankit pitämään käteispalveluita yllä, koska alkoi olla ongelma, ettei rahaa saanut nostettua tai talletettua oikein missään. Sama pitäisi tehdä Suomeen.
No meillä saa käteistä joka ikiseltä kaupan kassalta omalla pankkikortilla ja jopa R-kioskilta ja tallettaa voi marketeissa oleviin käteistalletusautomaatteihin.
Eri juttu sitten, milloin käteinen poistuu kokonaan. Se on altista rikollisuudelle, katoamiselle ja kallista käsitellä. Lisäksi se kuluu käytössä ja on pakko uusia ajoittain turvapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Käteinen, bussikortti?
Itse he ovat niin valinneet, kunnioita sitä. Jos tulee marinaa, niin käske mennä taksilla.
(internet ja pankkikortit ovat olleet käytössä 30 vuotta, jolloin vanhempasi todennäköisesti olivat vielä työikäisiä ja vallan vetreitä oppimaan uusia asioita kun tämä muutos tapahtui).
Kylläpä te osaatte tehdä ongelmia mistä tahansa. Ihanaa, ettei tarvitse käteisen kanssa puljata! Maksan mielelläni muutaman hilun kuussa siitä, että palkka- ja raha-asiat sujuvat kätevästi digitaalisesti.
Saadaankohan kohta vielä ihmisten terveystiedot maksukortteihin yhdistettyä?
"Eurooppalainen rokotustodistus nytkähti eteenpäin – Sitra selvittää mallia, jossa koronatiedot saisi näkyviin maksupäätteellä"
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä te osaatte tehdä ongelmia mistä tahansa. Ihanaa, ettei tarvitse käteisen kanssa puljata! Maksan mielelläni muutaman hilun kuussa siitä, että palkka- ja raha-asiat sujuvat kätevästi digitaalisesti.
Mitä tekisit jos pankit päättäisivät yhdessä tuumin nostaa palvelumaksut 20€/kk ja siitä sitten ylöspäin? Et voisi kuin itkeä ja maksaa. Ikävä kyllä yhteiskunta on menossa siihen suuntaan että kohta pankeille on enemmän sananvaltaa elämääsi kuin valtiolla.
Mitä varten kiinassa halutaan käteisestä eroon ja tilalle keskuspankin digitaalinen valuutta? Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
jo pelkästään kelan etuuksien takia on oltava tili. jollei saa kelalta rahaa, niin voi ehkä jotenkuten olla ilman tiliä. työnantaja antaa palkan rahana. työnantajan kannalta aika epäkäytännöllistä maksaa yhdelle työntekijälle käteisena palkkaa. laskut voi varmaan maksaa pankin tiskillä, mutta se maksaa ja konttorien aukioloaikoja on supistettu niin että konttorit on auki vain muutamia tunteja päivässä.
Palkkoja on nykyään laitonta maksaa käteisellä.