Automaattiautolla N vai P vaihde päälle jos jätät auton tyhjäkäynnille
Ajat parkkiin ja käyt vaikka nostamassa rahaa tai poltat röökin, aikaa menee Max 5min. Jätät auton käyntiin. Laitatko N vai P vaihteen?
Kommentit (21)
P tietenkin, mutta en jätä tyhjäkäynnille tarpeettomasti.
Siksi ajaksi sammutat tollo auton.
Aina P.
Usassa minulle opetettiin, että käytät vain P ja kun ajat, niin D.
Jätätkö useinkin autoja viideksi minuutiksi vapaalle ilman käsijarrua? Onhan siinä tietysti oma kutkuttava jännitys aina kun palaa auton luo että onko se yhä siinä mihin sen jätit.
Tyhjäkäynti kielletty tai suositeltu sammuttavaksi .
Mun auto käynnistyy ihan kaikilla keleillä uudelleen. Eli sammutan auton jos poistun siitä. Ja silloin laitan P.
No onhan siinä nyt erillinen käsijarrukin olemassa. Mutta P aina parkissa ja tyhjäkäynnille on ihan turha jättää. Toki uusissa autoissa on muutenkin automaattisammutus pysähtyessä, esim. liikennevaloihin.
N ja käsijarru. P silloin kun auto ei käy, roikkuu muuten tarpeettomasti vaihteen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Aina P.
Usassa minulle opetettiin, että käytät vain P ja kun ajat, niin D.
Mä tarviin kyll silloin tällöin myös R toimintoa, ihan aina ei pääse lähtemään vaan suoraan eteenpäin.. mutta ehkä mä oon sit joku luonnonoikku?
Kerrataanpa säännöt.
P on pysäköinti, vaihteisto lukkiutuu, joskus verrataan käsijarruun, mutta teknisesti ei ole sama asia. Kun ajat auton parkkiruutuun tai pihalle yöksi, jätä se P-asentoon, jotkut automerkit suosittelevat että kytket käsijarrun päälle ennen kuin laitat vaihteen P-asentoon ja sammutat auton.
R on peruutus, auto liikkuu taaksepäin.
N on neutral eli vapaa. Siinä auto on täysin vapaalla, voi rullata alamäkeen tai sitä voi työntää. Ei suositella normikäytössä.
D tai D1 tai D2 ovat eteenpäin ajoasentoja. ne joissa on numerointi, kulkevat lujempaa kakkosella.
En aio edes aloittaa tupakointia. Syöpää pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan siinä nyt erillinen käsijarrukin olemassa. Mutta P aina parkissa ja tyhjäkäynnille on ihan turha jättää. Toki uusissa autoissa on muutenkin automaattisammutus pysähtyessä, esim. liikennevaloihin.
Valitettavasti, yksi p*kimmista keksinnöistä autoilussa. Onneksi sen saa päältä pois.
P tietysti. Tosin joutokäynti ei edes ole sallittua.
Siis kuka käy nykypäivänä automaatilla tai polttaa tupakkaa??
Vierailija kirjoitti:
Kerrataanpa säännöt.
P on pysäköinti, vaihteisto lukkiutuu, joskus verrataan käsijarruun, mutta teknisesti ei ole sama asia. Kun ajat auton parkkiruutuun tai pihalle yöksi, jätä se P-asentoon, jotkut automerkit suosittelevat että kytket käsijarrun päälle ennen kuin laitat vaihteen P-asentoon ja sammutat auton.
R on peruutus, auto liikkuu taaksepäin.
N on neutral eli vapaa. Siinä auto on täysin vapaalla, voi rullata alamäkeen tai sitä voi työntää. Ei suositella normikäytössä.
D tai D1 tai D2 ovat eteenpäin ajoasentoja. ne joissa on numerointi, kulkevat lujempaa kakkosella.
P on rautaa kitaan. Jos ei olla tasamaalla, pitää laittaa ensin käsinaru, ei ihan pakko mutta silloin ei rasita vaihteistoa. 40 vuotta tomaattilaatikoita ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrataanpa säännöt.
P on pysäköinti, vaihteisto lukkiutuu, joskus verrataan käsijarruun, mutta teknisesti ei ole sama asia. Kun ajat auton parkkiruutuun tai pihalle yöksi, jätä se P-asentoon, jotkut automerkit suosittelevat että kytket käsijarrun päälle ennen kuin laitat vaihteen P-asentoon ja sammutat auton.
R on peruutus, auto liikkuu taaksepäin.
N on neutral eli vapaa. Siinä auto on täysin vapaalla, voi rullata alamäkeen tai sitä voi työntää. Ei suositella normikäytössä.
D tai D1 tai D2 ovat eteenpäin ajoasentoja. ne joissa on numerointi, kulkevat lujempaa kakkosella.
P on rautaa kitaan. Jos ei olla tasamaalla, pitää laittaa ensin käsinaru, ei ihan pakko mutta silloin ei rasita vaihteistoa. 40 vuotta tomaattilaatikoita ;-)
Tammikuussa oli hetki, kun en voinut ajaa autollani. Käsijarru oli jäätynyt kiinni.
Kerrataan sitte tyhjäkäynti-säännöt kans.
Olen kerran pelastunut sillä, että jätin automaattivaihteen N-asentoon kun väkivaltainen urpo tuli auton viereen avautumaan, kone oli siis käynnissä. Tollo yritti vääntää moottorin sammuksiin sivuikkunan kautta ja kiskaista avaimen virtalukosta itselleen. Vaihteen ollessa N-asennossa avaimet ei lähteneetkään pois virtalukosta. Tolloa harmitti ja kinkun kokoisen käsivarren luovutettua hapuilunsa, käynnistin koneen ja laitoin vaihteen D-asentoon + laattaa kohti lattiaa, eli pedal to the metal.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran pelastunut sillä, että jätin automaattivaihteen N-asentoon kun väkivaltainen urpo tuli auton viereen avautumaan, kone oli siis käynnissä. Tollo yritti vääntää moottorin sammuksiin sivuikkunan kautta ja kiskaista avaimen virtalukosta itselleen. Vaihteen ollessa N-asennossa avaimet ei lähteneetkään pois virtalukosta. Tolloa harmitti ja kinkun kokoisen käsivarren luovutettua hapuilunsa, käynnistin koneen ja laitoin vaihteen D-asentoon + laattaa kohti lattiaa, eli pedal to the metal.
Olit humalassa ja sivullinen yritti estää ajamisen?
Kolmosen.