Mieleen jäänyt kakku tai leivos kahvilassa?
Kommentit (567)
"Key lime pien" pointti on, että se tehdään Key-limeteistä, jotka ovat erimakuisia kuin Suomessa myytävät limetit. Niistä ei voi tehdä "Key lime pietä" vaikka suomalaiset reseptisivustot tuota miten puffaavat.
Siljan buffetissa oli muutama vuosi sitten ihan törkeän hyvää appelsiini/sitruuna-leivosta. Yhä haikailen sen perään.
Asikkalassa vähän kylältä Lahteen päin golfkenttää vastapäätä on leipomo. Siellä porkkanakakkuleivos, oijoi.
Turun ravintola Tintå ja Brita-kakku jossa kermavaahtoa ja tuoreita vadelmia. En koskaan unohda!
Raparperipiirakka, jonka pohja murotaikinaa ja päällä ihanan kuohkeaa taikinaa. Kahvila Tartossa.
Sibelius-leivos Hämeenlinnassa Laurellin kahvilassa. Valtava valikoima. Viihtyisä paikka torin reunassa. Onkohan piano vielä ja soittaja toisinaan?
Loviisan torin kahviautomaatti corint ja heidän berliinimunkki. Ihan parasta
Elannon kermasarvi ja ensimmäisen lomapäivän aamiainen espanjassa eli mansikkakakku
Ei ollut kahvilassa, mutta ammattikoulun ruokasalissa sain hyvää täytekakkua. Oli jäänyt jostain tilaisuudesta ylimääräisiä kakkuja ja loput tarjottiin oppilaille. Kaakaopohjainen kermakakku rahka täytteellä, päällä tuoreita hedelmiä. Tosi raikas yhdistelmä ja unelmaisen pehmeä. Oli maaseutuoppilaitoksen ruokala Turun lähellä.
Helsingin Regatassa sain lämmitetyn(!) korvapuustin, joka oli todella pehmeä ja maukas. Yksi parhaista puusteista, joskin olisi saanut olla vielä isompi.
Ei kai kahvilassa, mutta Napoleon leivos on aika kova juttu hyvin tehtynä.
Tien päällä ollut paljon kirjoitti:
Saksassa 1990-92 tuli matkustettua paljon ja siellä tuli kahvilat ja kakut sekä leivokset tutuiksi.
Kakku päivässä, kaksi parhaassa.
Sacherkakku ja Herrasväen kakku sekä monia muitakin jäi siltä mieleen.
Edullisia ja kahviloita oli paljon.
Kannatti ottaa kannullinen kahvia aina.Suomessa olen käynyt myös monissa kahviloissa ja Sipoon keskustassa sai hyvää porkkanakakkua joka jäi mieleen myös. Se oli pieni leipomo kahvila. Tuoreita ja herkullisia tuotteita eikä hinta ollut päätä huimaava.
Isojen ketjujen kahvilat Helsingin keskustan alueella on kalliita ja ylihinnoiteltuja.
Kyllä noita pieniä kahviloita itse olen aina suosinut. Palvelu hyvää ja tuotteet myöskin kohtuuhintaista olleet ympäri Suomea.
Sacher kakkuun spruutataan yleensä kermaa päälle.
Pekka Heikkisen leipomon kermasarvi Kajaanissa.
Helsingin vanhassa kauppahallissa oli lähes 20 vuotta sitten liike, jonka vitriinissä oli ihanan kuohkean, voisen, mokkaisen näköinen neliön muotoinen mousseleivos, jonka päällä pähkinämurua. Ostin sellaisen vesikielellä.
Kun siihen lusikkani löin pettymys oli valtava: se olikin jokin rusehtava läpeensä kuiva marenkiviritys, ja "pähkinämuru" päällä oli beigen väristä raesokeria. Käytännössä siis kuivaa sokeria koko pzka. Höh.
Jäi mieleen.
Antelin omenahyvekakku vaniljakastikkeen kera. Aina Oulussa käydessä sitä piti saada. Vaan sitten sen valmistus lopetettiin. Vieläkin on suuri ikävä Antellin omenahyvekakkua. Mistään ei saa tuota herkkua enään. Olen surullinen.
Vierailija kirjoitti:
Kahvila oli, lienee edelleenkin Rakveressä, leivos nimeltään Napoleoni kook. Se on lähes tuhatlehtikakku, mutta tietysti pienempi ja pehmeämpi, täytteenä vanijakreemiä. Harmi, kun näitä ei saa Suomesta. Tyydyn siis vanhan ajan omenaleivokseen, siihen yksinkertaiseen, tehty voitaikinaan, täytteenä omenahilloa.
Lienee ollut Napoleon-leivos, joita saa kyllä miltei maasta kuin maasta, myös Suomesta.
Saksassa 1990-92 tuli matkustettua paljon ja siellä tuli kahvilat ja kakut sekä leivokset tutuiksi.
Kakku päivässä, kaksi parhaassa.
Sacherkakku ja Herrasväen kakku sekä monia muitakin jäi siltä mieleen.
Edullisia ja kahviloita oli paljon.
Kannatti ottaa kannullinen kahvia aina.
Suomessa olen käynyt myös monissa kahviloissa ja Sipoon keskustassa sai hyvää porkkanakakkua joka jäi mieleen myös. Se oli pieni leipomo kahvila. Tuoreita ja herkullisia tuotteita eikä hinta ollut päätä huimaava.
Isojen ketjujen kahvilat Helsingin keskustan alueella on kalliita ja ylihinnoiteltuja.
Kyllä noita pieniä kahviloita itse olen aina suosinut. Palvelu hyvää ja tuotteet myöskin kohtuuhintaista olleet ympäri Suomea.