Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ollut Saksassa, missä päin?

Vierailija
08.04.2021 |

Minä kerran Berliinissä.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 vuotta asuttu Frankfurtin liepeillä ja uutuuden viehätys ja 'romantiikka' on jo pitkälti kadonnut.

Hyviä puolia:

- valtava kulttuuri- ja tapahtumatarjonta (siis normaaliaikana)

- pienet ja suuret kesätapahtumat

- historia kaikkialla läsnä (esim. asumme 5 km muinaisen Rooman valtakunnan rajasta, raja edelleen paikoitellen nähtävissä maaston muodoissa 1.500 vuoden jälkeen...)

- upea luonto (ei ole vitsi) ja patikointimaastot (ei ehkä koske pohjoista?)

- melko hyvin ja luotettavasti toimiva yhteiskunta

- osin terveydenhuolto

Huonoja puolia:

- osin terveydenhulto

- melko jähmeä ja hitaasti toimiva yhteiskunta

- (edelleen!!) tietotekniikan kehitysmaa

Se paljon puhuttu saksalainen byrokratia on osin totta mutta EU-kansalaisena pääsee kyllä aika vähäööä. Tässäkin lienee suuria alueellisia eroja, kuten Saksassa yleensäkin, vähän kaikessa!

Pikkutarkka swaabi ei voi sietää boheemia berliiniläistä ja boheemi berliiniläinen ihmettelee swaabien kaikesta niuhottavaa asennetta...

Ei ole yhtä Saksaa!

Luokkaerot ilmeisesti myös suuremmat kuin Suomessa? Vaikka keskiluokka on suuri kuten Suomessakin.

Vierailija
42/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa suurkaupungeissa pääasiassa työmatkoilla, Hampuri, Frankfurt, Munchen. Mikä herätti ihmetystä eniten on se valtava määrä laillisia bordelleja, joihin miehet pakkautuvat työreissuillaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt niin monessa paikassa Saksassa, etten ala niitä luettelemaan. Münchenissä olen asunut kahteen otteeseen pari vuotta. Berliinissä tulee normaalisti usein, nyt korona-aikana vain kerran. Golfaamassa käyn Saksassa silloin tällöin, samoin ostoksilla.

Kieli on hallussa.

44/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanin paikka, missä kävin on Romantische Straßen varrella oleva Rothenburg (ob der Tauber). Pitkä saksa mulla, mutta aika vaikea on tajuta eri murteita. Ei ole ollenkaan niin selvää puhetta, kuin tv-n poliisisarjoissa esim. Derrick ja mikä se ihana poliisikoira olikaan.

Olisin aina tahtonut olla tüchtige Hausfrau Saksassa ja keitellyt syksyisin kodikkaassa keittiössä kirsikkahilloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä