Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ollut Saksassa, missä päin?

Vierailija
08.04.2021 |

Minä kerran Berliinissä.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pandemiaa parin kuukauden välein työmatkoilla ja jokusen kerran lomallakin. Kieltä en osaa, tarvittaessa paikalliset kollegat on auttaneet tulkkauksessa. Eniten pidän Hampurista vaikka se taitaa olla turistikohteena vähän harvinaisempi.

Suunnittelin Hampurin matkaa viime vuodelle, mutta sitten iski K. Ehkä joskus vielä.

T. Ei ap

Vierailija
22/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pandemiaa parin kuukauden välein työmatkoilla ja jokusen kerran lomallakin. Kieltä en osaa, tarvittaessa paikalliset kollegat on auttaneet tulkkauksessa. Eniten pidän Hampurista vaikka se taitaa olla turistikohteena vähän harvinaisempi.

Miksi Hampuri? Minä käyn siellä kaikkein useimmin (viimeiset 10 vuotta noin joka toinen kuukausi) enkä ole onnistunut löytämään sieltä läheskään yhtä hyviä ruokapaikkoja esimerkiksi kuin Berliinistä enkä hotellejakaan. Voitko suositella sieltä jotain?

Hampuri ja Berliini ovat käsittääkseni vähän kuin Helsinki ja Turku (kilpailevat keskenään paremmuudessa) ja itse olen kyllä tässä ehdottomasti Berliinin puolella. Nykyisin olenkin ryhtynyt käymään Hampurissa siten, että asun Berliinissä ja vuokraan auton, siitähän on vain reilun tunnin ajomatka. Hotellit, ruoka ja nähtänyydet ovat vain niin paljon parempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulta alkaen: Hampuri, Köln, Düsseldorf, Berliini, Mecklenburg-Vorpommernin osavaltion maaseutu ja Rügenin saari, Kassel, Potsdam, joku linna Dresdenin ja Leipzigin välissä, Münster, Freiburg (Frankfurtin ja Münchenin lentokentät). Tuttu maa, jonkin verran tuttu kieli.

Vierailija
24/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Travemundessa ja Hampurissa vuonna 1983, Finnjetillä mentiin ja tultiin.

Vierailija
25/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampuri, Berliini, Köln, Bonn, Düsseldorf, Stuttgart, München, Mittenwald (Baijerissa). Tosin siitä on aikaa. 

Vierailija
26/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulta alkaen: Hampuri, Köln, Düsseldorf, Berliini, Mecklenburg-Vorpommernin osavaltion maaseutu ja Rügenin saari, Kassel, Potsdam, joku linna Dresdenin ja Leipzigin välissä, Münster, Freiburg (Frankfurtin ja Münchenin lentokentät). Tuttu maa, jonkin verran tuttu kieli.

Tuo on upea paikka, ajettiin sinne Tanskan kautta ja oltiin golf-klubilla lemmenlomalla siellä luonnonpuiston vieressä. Hyvää ruokaa, patikointia, suosittelen pariskunnille ja lapsillekin siellä on erilaista nähtävää, on suosittu kesäisin saksalaisten keskuudessa eli ruuhkaista. 

Vierailija
27/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä täällä. Historiaa joka puolella. Saksalaiseen sauna(maailmaa)n kannattaa tutustua.

Vierailija
28/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliinissä, Munchenissa ja  Stutgartissa lomalla. Dusseldorfissa reilun viikon työkeikalla. Saksa on kiva maa lomailla ja tuo lyhyt työkeikkakin oli sujuva. Homma toimii, eikä ole ns manana, manana touhua. 

Vierailija
29/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliini, Frankfurt, Köln Stuttgart, Koblenz, München, Esslingen, Tübingen...Siinä muutamia mainitakseni. 

Vierailija
30/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni Saksa on Euroopan parhaimpien lomakohteiden joukossa.

Vierailija
31/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baijerin alueella useaan otteeseen. Lisäksi Romantische strassen alueelta useita paikkoja. Kiva lomapaikka, voisi mennä uudelleen, kun korona hellittää.

Vierailija
32/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bielefeldissä.Kiva laaja kaupunki jossa on myös vanhoja rakennuksia.Ei taidettu pahemmin pommittaa toisen maailmansodan aikana.

Vierailija
33/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ja työskennellyt Duesseldorfissa hiukan alle vuoden. Hieno maa ja hieno kaupunki.

Vierailija
34/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Hampuri? Minä käyn siellä kaikkein useimmin (viimeiset 10 vuotta noin joka toinen kuukausi) enkä ole onnistunut löytämään sieltä läheskään yhtä hyviä ruokapaikkoja esimerkiksi kuin Berliinistä enkä hotellejakaan. Voitko suositella sieltä jotain?

Hampuri ja Berliini ovat käsittääkseni vähän kuin Helsinki ja Turku (kilpailevat keskenään paremmuudessa) ja itse olen kyllä tässä ehdottomasti Berliinin puolella. Nykyisin olenkin ryhtynyt käymään Hampurissa siten, että asun Berliinissä ja vuokraan auton, siitähän on vain reilun tunnin ajomatka. Hotellit, ruoka ja nähtänyydet ovat vain niin paljon parempia.

Täh....? Berliinistä Hampuriin reilu tunnin ajomatka? Matkaa on liki 300 kilsaa, eikä tosiaan mitään huippuautobahnia koko matka. ICE-junatkin ottaa melkein kaksi tuntia. Ei ole tosiaan mikään helppo päiväreissukohde Berliinistä.

Vierailija
35/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haluaisin kysyä että muuttaisitko Saksaan ja onko saksan kieli hallussa?

En muuttaisi, kieli on suht hyvin hallussa. Pärjään arkisissa tilanteissa ja ymmärrän luettua ja kuultua. 

Vierailija
36/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parilla saksalaisella työnantajalle yhteensä 13 vuotta ja asunutkin Berliinissä. Noin muuten käynyt joka vuosi useamman kerran. Tykkään varsinkin Berliinistä ja Kölnistä.

Vierailija
37/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynyt Hampurissa, Hannoverissa, Münchenissä, Stuttgartissa ja Heidelbergissä. Kaikki ihan mukavia kohteita, Hannover vähiten mieluisa. Saksassa on paljon nähtävää ja suurkaupunkien lisäksi tosi mukavia pienempiäkin kaupunkeja ja kyliä, joissa on kiva pysähtyä matkan varrella ja pidän siitä, miten maisemat vaihtelevat. 

Kaikki sujuu, aikataulut pääosin pitävät ja pystyy luottamaan siihen, että homma toimii. Joissain asioissa saksalaiset ovat vähän jähmeitä, kuten tämä ylikohteliaisuus ja suuri rakkaus käteisen käyttöön, mutta kuuluu kyllä lempireissukohteideni joukkoon, jos haluaa mukavan ja rennon kaupunkiloman vailla stressiä. 

Vierailija
38/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh....? Berliinistä Hampuriin reilu tunnin ajomatka? Matkaa on liki 300 kilsaa, eikä tosiaan mitään huippuautobahnia koko matka. ICE-junatkin ottaa melkein kaksi tuntia. Ei ole tosiaan mikään helppo päiväreissukohde Berliinistä.

Totta, ihmettelin tuota kommentia myös.

T. 3

Vierailija
39/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on, olen ajanut tuon vähintään kymmenen kertaa sekä omalla että vuokra-autolla. Matka-aikaan tietysti vaikuttaa ruuhka-aika ja se mistä mihin on matka, mihin jättää auton parkkiin jne. Molemmat ovat isoja kaupunkeja esikaupunkeineen, mutta varsinainen välimatka on lyhyt.

Vierailija
40/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 vuotta asuttu Frankfurtin liepeillä ja uutuuden viehätys ja 'romantiikka' on jo pitkälti kadonnut.

Hyviä puolia:

- valtava kulttuuri- ja tapahtumatarjonta (siis normaaliaikana)

- pienet ja suuret kesätapahtumat

- historia kaikkialla läsnä (esim. asumme 5 km muinaisen Rooman valtakunnan rajasta, raja edelleen paikoitellen nähtävissä maaston muodoissa 1.500 vuoden jälkeen...)

- upea luonto (ei ole vitsi) ja patikointimaastot (ei ehkä koske pohjoista?)

- melko hyvin ja luotettavasti toimiva yhteiskunta

- osin terveydenhuolto

Huonoja puolia:

- osin terveydenhulto

- melko jähmeä ja hitaasti toimiva yhteiskunta

- (edelleen!!) tietotekniikan kehitysmaa

Se paljon puhuttu saksalainen byrokratia on osin totta mutta EU-kansalaisena pääsee kyllä aika vähäööä. Tässäkin lienee suuria alueellisia eroja, kuten Saksassa yleensäkin, vähän kaikessa!

Pikkutarkka swaabi ei voi sietää boheemia berliiniläistä ja boheemi berliiniläinen ihmettelee swaabien kaikesta niuhottavaa asennetta...

Ei ole yhtä Saksaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä