Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa (kaupan alan työntekijät) Sain työpaikan huijaamalla!

Vierailija
08.04.2021 |

Pääsin monien hakemusten jälkeen työhaastetteluun ja sanoin että pärjään myös palvelutiskillä (tätä kysyttiin ja en halunnut että jää siitä kiinni)

Oikeasti en ole ikinä ollut palvelutiskillä. Sanoin myös että minulta onnistuu fileeraus. No en ole ikinä fileerannut.

Sain paikan.

Nyt olen käynyt iltaisin kyttäämässä miten paketti tehdään ja olen kotona sanomalehdellä harjoitellut. Mielestäni se onnistuu jo hyvin.

Nyt pitäisi viikonloppuna harjoitella fileerausta, onko vinkkejä tähän? Mikä kala olisi helppo aloittelijalle? Puukon hain kierrätyksestä.

En halua paljastua huijariksi.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et muuten sanonut osaavasi fileoida tai leikellä mitään, sanoit vain pärjääväsi palvelutiskillä. Kertoisin avoimesti, ettet ymmärtänyt palvelutiskin laajuutta kun kysymys tuli äkkiä. Sano että olet halukas oppimaan (kuten tunnut olevankin). Asiakkailta tulee äkkiä palautetta, jos olet fileet vetänyt väärin tai huonosti.

Vierailija
22/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin tarkkaa ole sen fileoimisen kanssa. Kerran pyysin tiskin tyttöä fileoimaan, kolmannen raadellun sitten otin säälistä kun ei siitä mitään tullut. Viimeeksi kun pyysin prismaa tätiä niin hän kylmästi kieltäytyi vedoten kokonaisen kalan halpaan hintaan. Ei vain tainnut osata. Ja voithan ottaa mallia palveluasenteeseen seuraavasta opetusvideosta:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko, millä paikkakunnalla vaikutat? Kauppaa et varmaan saa kertoa, mutta tuokin jo riittäisi tietona, missä päin välttää palvelutiskejä.

Vierailija
24/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele, harjoittele, kyllä se siitä. Onnea työpaikan johdosta. Riskipeliä on se, että sen yhden ohjeen mukaan kertoisit, koska voi olla ettei työnantajan ymmärrys riitä. Ei noi hommat ole ylitsepääsemättömän vaikeita eli Opettele nyt ja loput sitten käytännössä. En yleensä hyväksy valehtelua, mutta ymmärrän tilanteesi ja toivon että kaikki menee hyvin

Vierailija
25/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko, millä paikkakunnalla vaikutat? Kauppaa et varmaan saa kertoa, mutta tuokin jo riittäisi tietona, missä päin välttää palvelutiskejä.

Miksi?

Vierailija
26/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on ihanan lennokas kirjoitustapa! Olen tainnut lukea juttujasi ennenkin. :D

Vierailija
27/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, itse olen työnantaja ja näin työnantajana näkisin parhaimpana vaihtoehtona, että yksinkertaisesti olisit rehellinen ja kertoisit oman tilanteen. Eli sen, että olit hakenut vuoden työpaikkaa etkä löytänyt ja nyt haluat tehdä kaikkesi pitääkseen työpaikan. Sen jälkeen pyydät apua noihin kahteen valehtelemaasi asiaan, niin luultavasti ne opetetaan sulle.

Pienempi riski on myöntää valehdelleensa saadakseen työpaikan kuin et yrittää peitellä omaa osaamista. Jälkimmäisestä tulee todella nopeasti hämärä kuva työnantajalle.

Tämä saattaa olla hyvä neuvo sikäli kun ap:lla on kuitenkin koeaika ja kun tulee ilmi, että hän ei osaa, irtisanominen on mahdollinen.

Vierailija
28/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että tää tapahtui Porvoossa. Epäilen, että ap olisi saanut kyseistä työtä ilman, että olisi tarkistettu, onko ollut jossain vastaavassa paikassa töissä.

Vierailija
29/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä muuta pitäisi osata? Kertokaa kaikki vinkkinne. Kiitos avusta!

Ap

Kyllä sinä pärjäät, eivät kaikki osaa heti kaikkea. Toivottavasti työkavereiksi ei satu samanlaisia feikkaajia. Fileeraus on hankala homma, asiakkaana suuttuisin jos lohi olisi minun fileeraukseni jäljiltä. Ole ystävällinen, asiallinen, ahkera ja muista hymyillä näin sinusta tulee vielä vaikka pääministeri. Onneksi et mennyt sydänkirurgin hommiin.

Vierailija
30/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

No siksi, etten yhtäkkiä huomaisi piteleväni käsissäni mutiloitua säynävää, tietenkin.

Vierailija
31/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro rehellisesti ettet osaa fileoida kalaa, mutta halu oppia on kova. Et opi parin kalan harjoittelulla, etenkin kun eri kaloja käsitellään eri tavoin.

Vierailija
32/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin muutaman videon ja pakko sanoa että melko vaikealta näyttää.

Päätin nyt etsiä jostain sellaisen kaverin joka homman osaa ja pyytää häneltä apua ihan kädestä pitäen.

Itse uskon sen verran itseeni että en tästä kiinni jää ja niinkuin sanoin opettelen tuon fileerauksen vaikka väkisin.

Muut asiat tuntuu ihan perusjutuilta mitä olen tuota palvelutiskityötä nyt tarkkaan joka ilta katsellut, mutta jos jollakulla on vielä jotain vinkkejä mitä haluaa minulle jakaa ne ovat tervetulleita.

Kyllä se tästä lähtee:)

Ap

Vierailija
33/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan.

Ota rennosti ja jätä ne kalojen fileeraukset,

ei niitä yleensä fileroida asiakkaille.

Mutta opettele pikkuhiljaa.

Vierailija
34/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tössä sulle vielä pari vinkkiä:

Opettele ulkoa kalat, siis minkänäköisiä ne ovat fileinä, ettet myy kuhaa ahvenena. Opettele myös medaljongin teko.

Opettele myös lihat, ja miten ne leikataan oikein. Kaikki ei erota sisäpaistia paahtopaistista.

Melko usein asiakkaat myös kysyvät miten jokin liha/kala valmistetaan. Pari ohjetta olisi hyvä olla valmiina.

Onnea matkaan!

Vierailija
35/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nolo olet, ap. Veit juuri työpaikan jonkun osaavan nenän edestä. Ilmeisesti  nykyään täytyy vaan valehdella että sais duunia. Toivottavasti asiakkaat on tyytyväisiä teoksiisi. Kalan käsittely ei ole tosiaan niin helppoa miltä näyttää.  t. työtön kokki

Vierailija
36/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin muutaman videon ja pakko sanoa että melko vaikealta näyttää.

Päätin nyt etsiä jostain sellaisen kaverin joka homman osaa ja pyytää häneltä apua ihan kädestä pitäen.

Itse uskon sen verran itseeni että en tästä kiinni jää ja niinkuin sanoin opettelen tuon fileerauksen vaikka väkisin.

Muut asiat tuntuu ihan perusjutuilta mitä olen tuota palvelutiskityötä nyt tarkkaan joka ilta katsellut, mutta jos jollakulla on vielä jotain vinkkejä mitä haluaa minulle jakaa ne ovat tervetulleita.

Kyllä se tästä lähtee:)

Ap

Se taito on tärkeä, ettei ala rääpimään miten sattuu. Jos tosiaan on joku kaveri joka kädestäpitäen opettaa, opit kyllä. Kaiken oppii, kun haluaa ja tahtoa riittää, usko vaan itseensi. Hienoa muuten, että otat homman tosissaan. Tiskille saattaa tulla knääkkiä, joilla on kiire ja alkavat mäkättämään, opi suhtautumaan niihinkin, HYMYILLEN. Pahin terä niiltä lähtee heti, suurin osa asiakkaista on ihan terveitä.

Vierailija
37/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika nolo olet, ap. Veit juuri työpaikan jonkun osaavan nenän edestä. Ilmeisesti  nykyään täytyy vaan valehdella että sais duunia. Toivottavasti asiakkaat on tyytyväisiä teoksiisi. Kalan käsittely ei ole tosiaan niin helppoa miltä näyttää.  t. työtön kokki

Tiedän että ei ollut reilua valehdella, mutta niinkuin itse sanoit täytyy valehdella että saa duunia, en ollut ainoa joka haki paikkaa, siitä olen varma. Olen pahoillani työttömyydestäsi, ja vilpittömästi toivon että saat töitä. Vihasin työttömäoloa ja toivon että tämä vuosi jäi ainoaksi.

Ap

Vierailija
38/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet vain itsevarmasti ja et ole huomaavinasi jos menee vähän vinoon. Ei se rakettitiedettä ole. Sinusta voi tulla paras.

Tämä. Ne asiakkaat jotka ymmärtävät jotain fileeraamisesta luultavasti tekevät sen itse. Muille sitten riittää se jälki minkä saa aikaan terävällä veitsellä ja showmiehen/-naisen elkeillä.

Eli kun ei ihan raadeltu ole niin läpi menee.

Katso opetusvideoita ja treenaa, ei se ole mikään amerikantemppu.

Vierailija
39/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taas keksinyt hauskan idean "mitä jos joku valehtelisi työhaastattelussa näin... teenpä provon vauvapalstalle ja katson mitä reaktioita tulee hehheh"

Vierailija
40/49 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä! Miksi täällä annetaan ohjeeksi että voi voi ka kerro ettet osaa?

Nyt otat sen kalan käteen ja youtubesta etsit mallivideot ja harjoittelet ahkerasti. Tulee kalliiksi, mutta heität fileet pakkaseen ja syöt ne myöhemmin. Tästä on varmasti hyltyä, vaikka tunnustaisitkin valheesi.

Valehtelu ei ollut fiksua eikä sitä kannata tehdä jatkossa, mutta nyt voit vain harjoitella ja tadaa, kun perehdytyksesi alkaa, voit sanoa, että et ole ollut koskaan palvelutiskillä töissä mutta osaat fileoida ja laittaa fileet pakettiin. Tämä on varmasti parempi vaihtoehto, kuin mennä sinne tumput suorana seisomaan ja todeta, ettet oikeasti osaa mitään tai edes tiedä, mikä kala tuo on.