Yli 8000 opiskelijaa on joutumassa ulosottoon maksamattoman terveydenhoitomaksun vuoksi
Maksusta ei lähetetä laskua.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/moni-on-unohtanut-taman-tarkean-mak…
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Niin typerästi tehty toteutus tuolle maksun hoitamiselle. Mistään et edes näe oletko maksanut vai et, jos olisi sattunut unohtumaan, että maksoitko vai et.
Näkeehän sen tiliotteesta, onko maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin typerästi tehty toteutus tuolle maksun hoitamiselle. Mistään et edes näe oletko maksanut vai et, jos olisi sattunut unohtumaan, että maksoitko vai et.
Näkeehän sen tiliotteesta, onko maksanut.
No tietenkin näkee, mutta tämä ei ollut se pointti nyt.
Olisi tämän maksuhomman voinut oikeesti fiksummin hoitaa mutta tosiasiassa tästä on nyt jankattu kohta vuosi, että se pitää maksaa. Kyllä on pitänyt olla kellarissa koomassa ettei tiedä asiasta. Joka tuutissa toitotettu ja yhäkin toitotetaan, että hoitakaa nyt helevattu asianne. Mutta jotkut ei vaan asioitaan hoida, ei vaikka aseella uhattais.
Ketkä tämän älynvapauden takana on? Toivottavasti eivät päätä mistään tärkeämmästä.
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta tuhannet opistekijat ei osaa lukea?
Kyllä tästä opiskelijolle annetaan infoa ja muistutetaan heti opintojen alussa. Kyllä aikuisuuteen kuuluu vastuuta ja asioista huolehtimista. Ulosottoon ei lähde mitään ilman maksumuistutusta.
T. Yliopisto-opiskelija
Laskun voi hoitaa ulosoton kautta. Ei siihen ekaan ulosoton maksumuistutukseen tule kuin ehkä 15 euroa perintäkuluja.
Itsellekin kävi HSL:n tarkastusmaksun kanssa noin. Nehän menee ulosottoon suoraan. Olin unohtanut maksaa ja meinasin saada paskahalvauksen, kun uo:sta tuli kirje.
No sitten vaan maksaa sen pois, niin homma hoidettu. Ei siinä luottotiedot ole vaarassa.
🇺🇦🇮🇱
Kyllä on avutonta menoa, jos ei tätä maksua ymmärrä maksaa edes muistutuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on avutonta menoa, jos ei tätä maksua ymmärrä maksaa edes muistutuksen jälkeen.
korkeakoulu oppilaita ?
Lieköhän poika ymmärtänyt maksaa. Hänellä on kattava työterveyshuolto ja määräys, että jos tarvitsee sairauslomaa, on käytettävä työterveyshuoltoa. Opiskelijaterveyshuollon todistukset ei kelpaa. Hän on päätoiminen opiskelija, mutta hänellä on jo vakituinen osa-aikainen työ. Ei tarvitse muistuttaa tuista, ei hän niitä kuulemma nosta, olen itse muistuttanut, mutta sanoi että kyllä hän tietää ja osaa. Pitäisikö kysyä että onko tajunnut että tuo pitää maksaa vaikkei opiskelijaterveydenhuoltoa käytä?
Olen laskujen kanssa tekemisissä ja olisin voinut ennakkoon Kelalle kertoa, ettei tuollainen toimi että ilman laskua oletetaan maksettavan tuo. Aina on heitä, jotka eivät ole kuulleet/osaa/löydä maksutietoja yms.
Maksuvelvollisuus ei poistu unohtamalla.
t. lakimies
Monikohan menee aiheettomasti ulosottoon? Minulle tuli tuosta maksumuistutus, vaikka maksoin kiltisti reippaasti etuajassa. Onneksi löytyi maksukuitti nettipankista.
Aivan täysin älytöntä tuo maksupakko. Mulla on tällä hetkellä käytössä terveysaseman, neuvolan ja työterveyshuollon palvelut, enkä tosiaan tule YTHS:ää käyttämään, vaan ei auta kuin maksaa. Eihän sinne saa aikojakaan kuin useamman kuukauden päähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä opiskelijolle annetaan infoa ja muistutetaan heti opintojen alussa. Kyllä aikuisuuteen kuuluu vastuuta ja asioista huolehtimista. Ulosottoon ei lähde mitään ilman maksumuistutusta.
T. Yliopisto-opiskelija
Meillä muistutetaan = niin tehdään kaikilla muillakin. Ei meillä kyllä ole muistutettu sanallakaan, ihan itse piti hoitaa.
t. toinen yliopisto-opiskelija
Ihmetyttää miten osataan kyllä lähettää maksumuistutus mutta ei sitä varsinaista laskua? Nykyäänhän laskut tulevat muutenkin suurelta osin joko sähköpostilla tai sitten suoraan nettipankkiin joten ei tällainen "laskuttomuus" ole nykyaikaa.
Niin, Mikäli ei saa huhtikuulta opintorahaa, josta se voidaan pidättää. Outoa jos ei 35 Egeä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Aivan täysin älytöntä tuo maksupakko. Mulla on tällä hetkellä käytössä terveysaseman, neuvolan ja työterveyshuollon palvelut, enkä tosiaan tule YTHS:ää käyttämään, vaan ei auta kuin maksaa. Eihän sinne saa aikojakaan kuin useamman kuukauden päähän.
Tämä onkin opiskelijoille vero ythsän toiminnan rahoittamiseksi. Niinhän se yleverokin menee löytyipä palvelua tai ei.
Mun muistaakseni maksukuitti tuli ilmoittautumislomakkeen yhteydessä aina ennen vanhaan.