Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa kuormittavaa työtä?

Vierailija
07.04.2021 |

Vinkkejä miten jaksaa jatkaa kuormittavasta työssä?

Työtilanne on paha, resurssipula valtava ja sama tilanne on jatkunut yli vuoden. Paitsi että vain pahentunut. Se resurssipula mitä oli vuosi sitten olisi nykyhetkeen verrattuna taivas.

Motivaatio töihin on kadonnut kokonaan. On suorastaan ihmeellistä, miten reagoin uupumukseen. Työterveydessä olen käynyt ja tukitoimet on käytössä miten olisi vain jaksettava. Ruuhka ja resurssipula ei ole minun vastuulla. Sillä jaksoinkin pitkälle mutta nyt tällä viikolla kuppi meni jotenkin nurin. Kävi tilanne jossa ylin johto pakotti käytännössä tekemään lisää töitä vaikka oli juuri sovittu lähiesimiehen kanssa toisin. Minua alkoi ottaa niin kovasti päähän tämä että koko työ tuntuu aivan vastenmieliseltä.

Olen pelännyt työuupumusta ja että se aiheuttaisi minulle masennusta tai että palaisin loppuun niin etten enää vain jaksa. Mutta nyt tapahtui näin että kaikki sitoutumiseni työnantajaan tuntuu kadonneen, motivaatiota ei ole työhön josta ennen pidin, ja suorastaan tekisi mieli haistatella ja ottaa loparit.

Uupumustahan tämä on. Kysymys kuuluu: miten tästä eteenpäin? Sairauslomalle minulla ei ole ongelmaa jäädä. Aiemmin tuntui etten missään nimessä hae sairauslomaa ja jätä kollegoja pulaan. Nyt tuntuu etten välitä enää siitäkään ollenkaan. Myös ajattelu ja päätöksenteko on heikentynyt - koen vaikeuksia ohjeistaa toisia ja tehdä työtä jossa ennen olin tosi hyvä. En jaksa enkä saa mitään siitä, mistä ennen sain sentään hyvän fiiliksen. Nykyisiin ohjattaviin ei kiinnosta tutustua , vitsit v*tuttaa ja olen huonolla tuulella oleva robotti.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nyt sairastunut työuupumukseen.Mene lääkärin puheille mutta muista,ettei työuupumusdiagnoosi oikeuta sairauspäivärahaan. Unettomuus kyllä. Tsemppiä, itse olen toipumassa työuupumuksesta ja palannut 4 kuukauden sairauslomalta osa-aikaiseen työhön nyt aluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkua mahdollisimman paljon vapaapäivinä ( myös päiväunet), kivojen telkkariohjelmien katsominen ( että saa ajatukset muualle ),  lempiruokien syöminen, antaa itselleen luvan olla väsynyt, + joku toinen saa hoitaa kotityöt.

Vierailija
4/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38059 kirjoitti:

Nukkua mahdollisimman paljon vapaapäivinä ( myös päiväunet), kivojen telkkariohjelmien katsominen ( että saa ajatukset muualle ),  lempiruokien syöminen, antaa itselleen luvan olla väsynyt, + joku toinen saa hoitaa kotityöt.

Tää on muuten aika hirveetä jos kaikki aika menee joko työhön tai siitä toipumiseen.

Vierailija
5/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet nyt sairastunut työuupumukseen.Mene lääkärin puheille mutta muista,ettei työuupumusdiagnoosi oikeuta sairauspäivärahaan. Unettomuus kyllä. Tsemppiä, itse olen toipumassa työuupumuksesta ja palannut 4 kuukauden sairauslomalta osa-aikaiseen työhön nyt aluksi.

No mistä saa rahaa?

Vierailija
6/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38059 kirjoitti:

Tämmöstä arki on ollutkin jo aika pitkään. Mutta olisi ihana, kun tosiaan työt lopettaessa ei olisi sellainen olo että nyt on 2 tuntia aikaa tehdä jotain (Eli katsoa telkkaria) , sitten suihku ja nukkumaan, aamulla ylös ja sama psk edessä.

Ennen esim nautin aikaisin heräämisestä , luin kirjoja , elämässä oli asioita mitä odotti. Työtilanteen pahentuessa kaikki on jäänyt. Aamulla on vaikea herätä vaikka toisaalta herään aiemmin ennen kelloa. Joogata jaksan, sen aloitin taas vähän väkisin.

Normaalipituisen työpäivän tekemisestä on tullut poikkeus, jota pitää perustella kollegoille.

Jos aloittaisin ensin siitä, että teen vain normaalityöajan töitä piste. Miksi sekin on niin vaikeaa. Sitten ahdistaa kun työt jää roikkumaan.

Ap

7/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauspäiväraha  ainakin Kelalta, mutta karenssi muistaakseni 7 päivää.  Tarvitaan lääkärintodistus. Mene juttelemaan Kelaan, hätätapauksessa voisit saada toimeentulotukea, mutta  siitä on kauan kun olen itse saanut, en tarkkaan muista.  Kelan konttorissa neuvovat, tai Kelan  puhelinpäivystyksessä. 

Vierailija
8/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihan samoissa tunnelmissa. Itkin töiden jälkeen kotona. En tiedä kuinka pitkään kestän. En enää edes tiedä, mistä lähtisin purkamaan tätä tilannetta. Tuntuu kuin kannattelisin harteillani koko keskisuurta yritystä. Puristaa.

Vierailija
9/39 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihan samoissa tunnelmissa. Itkin töiden jälkeen kotona. En tiedä kuinka pitkään kestän. En enää edes tiedä, mistä lähtisin purkamaan tätä tilannetta. Tuntuu kuin kannattelisin harteillani koko keskisuurta yritystä. Puristaa.

Voi ei, voimia sinulle!

Tutut tuntemukset. Itsekin itkin tänään vähän kun sain pakolla lisää työtehtäviä.

Minulle sanottiin työterveydessä, kun sanoin että en voi olla ensimmäinen joka kaatuu että pelottaa että koko homma romahtaa sitten, että nyt tässä tilanteessa jos yksikin on pelistä pois tilanne vain pahenee , niin terv.hoitaja totesi että mitä sitten jos romahtaa? Että romahtakoonsa. Jokainen tuntee varmasti sitä vastuuta, että on pakko jaksaa, yrityksen ja muiden vuoksi. Vaikka totuus on että ihmiset voimavarat on rajalliset ja aivot todella väsyvät.

Minun aivot on nyt tosi väsyneet . Mutta en tiedä tosiaan miten itsekään tässä eteenpäin nyt. Motivaation puutos on nyt iskenyt ja vaikea olla. Vaikea suoriutua työstä hyvin.

Ap

Vierailija
10/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonii, huomenna taas tätä samaa paskaa.

En jaksa.

Yritin levätä viikonlopun. Sain levättyäkin. Join vähän alkoholia vaikka ei pitänyt koska se ei auta kuormitukseen. Join koska ahdistaa ja vit* tuttaa.

Viikonloppu tuntui menevän hujauksessa. Eilen puolen päivän jälkeen tuli jo surullinen olo, miten kohta on sunnuntai-ilta eli maanantaiaamu, ja pitää mennä töihin.

Olen käyttänyt jo kaikki keinot. Nyt olen siinä tilassa että en pysty vapaalla tekemään edes mitään harrastuksiini liittyviä asioita, koska ne vievät energiaa ja jokainen energianripe on säästettävä töihin. Toissayön näin taas vaan painajaisia töistä.

Näyttää uhkaavasti siltä, että olen matkalla kohti seinää. Seinä häämöttää.

Ei mulla muuta.

Ap

Vierailija
11/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja irtisanoutuminen taas mielessä.

Työ ja kaikki siihen liittyvä tuntuu niin vaikealta ja raskaalta, koko vyyhti, sairauslomalle jääminen ja sieltä töihin palaaminen, kaikki tuntuu niin paljon vaikeammalta kuin irtisanoutua. Jos jään sairauslomalle, hyvin suurella todennäköisyydellä sama ruuhka odottaa töissä kuin nyt, lisäksi tekemättömät työt sairausloman ajalta.

Ap

Vierailija
12/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ongelman pahentua. Kun muutkaan eivät jaksa, alkaa tapahtua. Oma työnantaja ei edes kiittänyt jatkuvasta venymisestä vaan vieritti syyn niskoilleni, kun en huolehtinut palautumisesta.

Vierailija
13/39 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you... viikon kevätloma päättymässä, se menikin sitten toipuessa alkuvuoden työkuormasta. Fysiikkakin alkaa pettämään, väsyttää ja kolottaa sieltä täältä, kehtuuttaa. Aivot ovat olleet jo monta viikkoa ihan ihme sumussa. Huomenna taas samaan rumbaan :(

Minä siis paraskin sanomaan, mutta suosittelen menemään ap työterveyteen, jospa siellä joku kuuntelisi.

Itsellä takana muutama vuosi sitten saikku burnoutin takia. Ensimmäinen paluuyritys töihin reilun kk:n kohdalla jäi yhteen työpäivään - jouduin tapaturman takia vielä melkein 2 kk jatkosaikulle. Yritän nyt kuulostella etten päätyisi ihan samaan jamaan.

Koetko olevasi työssäsi korvaamaton vai pelkäätkö mahdollisen sairausloman taloudellisia vaikutuksia?

Vierailija
14/39 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I feel you... viikon kevätloma päättymässä, se menikin sitten toipuessa alkuvuoden työkuormasta. Fysiikkakin alkaa pettämään, väsyttää ja kolottaa sieltä täältä, kehtuuttaa. Aivot ovat olleet jo monta viikkoa ihan ihme sumussa. Huomenna taas samaan rumbaan :(

Minä siis paraskin sanomaan, mutta suosittelen menemään ap työterveyteen, jospa siellä joku kuuntelisi.

Itsellä takana muutama vuosi sitten saikku burnoutin takia. Ensimmäinen paluuyritys töihin reilun kk:n kohdalla jäi yhteen työpäivään - jouduin tapaturman takia vielä melkein 2 kk jatkosaikulle. Yritän nyt kuulostella etten päätyisi ihan samaan jamaan.

Koetko olevasi työssäsi korvaamaton vai pelkäätkö mahdollisen sairausloman taloudellisia vaikutuksia?

En ole korvaamaton ja taloudellisesti sairausloma ei olisi ongelma. Teemme töitä tiimissä ja suoraan sanottuna yhden poissaolo kaatuu sitten muiden niskaan. Tiedän, ettei se ole minun vastuullani. Mutta käytännössä työtilanne vain pahenee sairauslomista, joita on kyllä jo ollut tiimissä.

Oma lähiesimies on ryhtynyt tarvittaviin toimiin. Mutta liian myöhään.

Ymmärrän, että pitäisi jäädä sairauslomalle viimeistään nyt, kun olen alkanut miettiä irtisanoutumista. Työmme on suht monimutkaista asiantuntijatyötä. Tieto siitä miten vaikea tilannetta on tästäkin syystä ratkaista, lannistaa. Toisaalta kyseessä on selkeä työnantajan virhe. Kuormittavaan tilanteeseen olisi pitänyt reagoida jo vuosi sitten tai viimeistään puoli vuotta sitten kun normaali työmäärä oli enää muisto vain. Ei reagoitu ja nyt ollaan tilanteessa jossa etsitään uusia työntekijöitä kissojen ja koirien kanssa ja joiden kouluttamiseen tulisi löytää aika ja resurssit.

Onnekseni voin sanoa että kuormittavasta tilanteesta tulee minulle jo niin hirveä olo, että sairausloma olisi pelastus, enkä tuntisi huonoa omaatuntoa. Mutta miten käy tiimin ja tiimin yhteishengen kun jokainen on yhtä kuormittunut ?

Ap

Vierailija
15/39 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta mitä ikinä näin kenenkään tekevän vastaavassa tilassa oli, että teki minkä teki. Pomo huusi naama punasena ja tyyppi istu tyynen rauhallisena ja sano "jaa, joo" ja jatkoi tekemistä samalla tavalla kuin aina ennekin. Ei revitellyt, ei raatanut, teki omaa tahtiinsa.

Vierailija
16/39 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi yö painajaisia takana.

Sorvin ääreen ja pulinat pois. Tekee sen minkä pystyy.

Vierailija
17/39 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta mitä on työpaikalla tapahtunut jos kestämätön ruuhka ajaa ihmiset piippuun? Siis kuinka työt on hoitunut jos esim tulee paljon sairauslomia ?

Omassa työssä ihmiset tekevät töitä etätyöaikana myös sairaana. Eikä loppua näy, tänään tuli taas uutisia että lisää pitäisi vaan puristaa. Samaan aikaan kehutaan ja sanotaan että tehdään mikä ehditään mutta jatkuvasti tulee uusia tavoitteita ja töitä ja kiireisiä asioita jotka on pakko hoitaa. Ihmisille annetaan sellaisia vastuita että jos niitä ei hoida, se on omien tehtävien laiminlyöntiä. Mutta kun niitä tehtäviä ei ehdi tehdä.

Aivan sairasta. Olen niin siinä pisteessä että yksikin lisä vastuu tai kiireinen projekti, niin otan lopputilin.

Vierailija
18/39 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas nostaa tätä ketjua.

Alkaa usko ja toivo loppua.

Miten pystyn etäännyttämään itseni työstäni niin, että en stressaa tai ahdistu siitä että töitä ei ehdi tehdä?

Kiireen vuoksi ainoa vaihtoehto on tehdä työt huonosti. Matemaattisesti laskettuna tiimilleni ja henkilökohtaisesti minulle määrättyjen tehtävien määrä on niin suuri, että niitä ei ole mahdollista tehdä normaalissa työajassa.

Joka päivä tulee uusia tehtäviä lisää.

Olen yrittänyt ratkaista tätä tekemällä ylitöitä mutta nyt on voimat niin loppu että ylityöt täytyy lopettaa. Ne piti lopettaa jo 2 viikkoa sitten mutta en lopettanut koska luulin, että saan työtilanteen ajantasalle. En saanut.

Tällä viikolla olen alkanut tuntea fyysistä painetta päässä. Myös melkein itkenyt töissä ja nytkin itkettää kun kirjoitan tätä. Töistä lähtiessä olen kuin zombi.

Käytännössä ainoa ratkaisu olisi kieltäytyä tulevista töistä. Pystynkö siihen on toinen kysymys. Aina löytyy tiimistä / esimieheltä syy miksi ne tehtävät on tehtävä. Jos en selviydy niistä, laiminlyön työtehtäviä.

Teen töitä niin nopeasti kuin se on mahdollista. Siis käytännössä niin nopeasti kuin tietokone toimii , mutta aika ei riitä. Esimies tai johtoporras ei tunnu ymmärtävän sitä. He luulevat että yhden tehtävän käsittelyyn menee 5minuuttia kun tosiasiassa prosessin vuoksi sitä ei voi tehdä kuin minimi 15minuutissa ja silloinkin täytyy tekijän suorittaa kokoajan 100% teholla.

Tällä viikolla havahduin siihen, että työtilanne tosiaan voi olla aivan mahdottomuus saada tasaantumaan. Sen tajuaminen, että meiltä tosiasissa vaaditaan mahdottomia, aiheutti paineen tunteen päähän.

Pelkään, että stressisietokykyni vaurioituu pysyvästi.

Eikä tässä mikään viikon sairausloma auta.

Vaihtoehtoni ovat siis :

Sairausloma, 3-4vkoa ja sen jälkeen sama paska jatkuu

Tai työnantajan vaatimusten ignooraaminen. Ajattelen, että voisin olla hyödyksi jos teen edes jotain. Ja jos aivan pokkana teen todella vain sen, minkä ehdin. Työnkuvaan kuuluu, että roikkuvaa työjonoa ei saa syntyä. Entäs jos annan sen vaan syntyä ? Suunnittelin, että kun jonoa alkaa olla, ottaisin esille asian tiimissä ja esimiehen kanssa että mitä voimme tehdä tälle, en ehdi käsitellä tehtäviä enää normaalina työaikana? Että en piilottele sitä vaan nostan asian esiin? Ei ehdi kukaan muukaan, mutta se hoidetaan ylitöinä.

Jos joku jaksaa lukea, olisi ihana jos kommentoitte myös jotain.

Vierailija
19/39 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/39 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työsi siis sellaista, että haluaisit jatkaa työskentelyä sen parissa kunhan työmäärä olisi sama kuin joskus aikaisemmin?

Itse tein kaiken väärin, joten en pysty kuormituksessa auttamaan. Tein ilmaiseksi töitä työpäivän jälkeen, yritin vain pärjätä jotta kukaan ei voisi sanoa että jokin asia olisi jäänyt minun työpanoksesta kiinni. Sitten vaihdoin työpaikkaa.