Työnantajan tarjoamat kahvit työpaikalla vaihtuivat seinällä olevaan kahvilistaan - siinä "tiedotus"
Eli jatkossa työntekijät tuovat kahvit ja maidot yhteiseen käyttöön ja merkitsevät ne listaan. Mitenkään ei huomioida sitä, juoko päivässä kupillisen vai kaksi litraa kahvia. Mitenkään ei myöskään kerrottu uudesta käytännöstä meille etukäteen - saati että olisi voitu keskustella siitä, mitä mieltä ollaan ja mikä olisi reiluin tapa maksaa kahvinsa, kun kerran enää ei työnantaja maksa _edes_ niitä.
Sana "edes" on siksi, että olemme työnantajalle ilmaista työvoimaa, eli joko 100-prosenttisella palkkatuella ja jotkut työkokeilijoita/harjoittelijoita/tms. lähes olemattomalla korvauksella töissä olevia. Työnantaja ei siis maksa meille mitään, kaikki tulee tukina.
Mainittakoon, että pyynnöistä huolimatta ei kassalle ole saatu edes pleksiä. Osa asiakkaista haluaa jutella nojautuen tiskin yli ja tietenkin ilman maskia. Eikä tuulikaapin kokoiseen sosiaaliseen tilaan ole saatu lukollisia kaappeja eikä edes lokeroita työntekijöiden tavaroille ja vaatteille. Porukka vaihtuu kuin Stockmannin pyöröovissa, ja aina saa olla sydän syrjällään, onko lompakko, kortit ja kännykkä tallessa työpäivän päätteeksi. Jos ne häviäisivät, niin sanomattakin on selvää ettei työnantaja vastaisi yhtään mistään. Ainoan (surkean) henkilökunta-wc:n ovea ei saa lukkoon.
Emme saisi edes istua kassalla työvuoron aikana, vaikka työpistettä ei ole suunniteltu seisomista ajatellen. Ei sitä ole kyllä suunniteltu mitään ajatellen. Ergonomia on huono istuenkin, mutta vielä todella paljon surkeampi seisten.
Paperisista käsipyyhkeistä, roskapusseista ja vastaavista on jatkuva pula. Kaikki kuulemma maksaa liikaa. Kohta varmaan pitää tuoda omat vessapaperitkin. Desinfioivia pyyhkeitä saatiin 2 kk sitten pieni pakkaus, ja niitä käskettiin käyttämään säästeliäästi. Korona-aikana. Niiden loputtua uusia ei ole saatu, vaikka on pyydetty.
Näin meillä. Vuonna 2021. Tervetuloa asiakkaat. Meillä ei ole desinfioitu mitään viime aikoina.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat alle ja ovesta ulos. Ei ihme että porukka vaihtuu..
Karenssia tulee jos palkkatukilainen lähtee kesken.
Ei tule tässä tapauksessa. Jo pelkästään tuo lukollisten sosiaalitilojen puute on pätevä syy lopettaa.
No arvaapa uudelleen tämän päivän todellisuus 😄😄😄
Kyllä se on ihan lakiin perustuva. Eli voi lopettaa ilman karensseja. Itse lopetin vastaavista syistä, tosin paljon pahempiakin puutteita oli.
Milläs ne kaikki puutteet todistan?
No nuo sos.tilathan voit vaikka kuvata. Se on helppoa nykyään.
Ei saada käyttää kännyköitä.
Villi veikkaukseni on joku SPR:n tai SPR Kontti-ketjun myymälä...?
Työpaikat ei saa jatkuvasti käyttää vain palkkatukilaisia tai työharjoittelijoita. Eikö siihen jokin laki ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tässä tapauksessa. Jo pelkästään tuo lukollisten sosiaalitilojen puute on pätevä syy lopettaa.
Kyllä se on ihan lakiin perustuva. Eli voi lopettaa ilman karensseja. Itse lopetin vastaavista syistä, tosin paljon pahempiakin puutteita oli.
Äkkiäkö sen kuvan ottaa vaivihkaa tullessaan tai mennessään. En lukitsemattomaan tilaan jättäisi rahojani tai puhelintani. Laita paidan alle kaulapussiin (turistilompakko).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiäkö sen kuvan ottaa vaivihkaa tullessaan tai mennessään. En lukitsemattomaan tilaan jättäisi rahojani tai puhelintani. Laita paidan alle kaulapussiin (turistilompakko).
No voin toki laittaa vaikka rintsikoihin, muttei se poista sitä tosiasiaa, ettei työnantaja ole järjestänyt asianmukaista säilytyspaikkaa.
Kuviakin voin ottaa salaa, muttei sekään poista sitä tosiasiaa, että työnantaja kieltää kännykän käytön vastoin velvoitteita.
Mitä valitusta?
Se joka ei juo kahvia koskaan, et mitään kahveja tuo koskaan.
Ja jotkut tuovat kahvinsa termospulloissa kuten ennenkin. Samon teensä.
Ne jotka kahvia litkivät ostelevat noin kahvit.
Työnantajan ei ole mikään pakko järjestää ja maksaa työntekijöidensä kahveja pitkin päivää.
Eniten tästäkin asiasta itkevät ne suurimmat kahvinlitkijät, jotka tähän saakka ovat saaneet litkiä sitä kahviaan ilmaiseksi.
Muita tälläine juttu ei kosketa.
Nyt sen paikan Nimi heti julki!!!
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat ei saa jatkuvasti käyttää vain palkkatukilaisia tai työharjoittelijoita. Eikö siihen jokin laki ole?
Lukemattomat "yhdistykset" (mm. säätiöt jne) saavat niin tehdä. Jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitusta?
Se joka ei juo kahvia koskaan, et mitään kahveja tuo koskaan.Ja jotkut tuovat kahvinsa termospulloissa kuten ennenkin. Samon teensä.
Ne jotka kahvia litkivät ostelevat noin kahvit.
Työnantajan ei ole mikään pakko järjestää ja maksaa työntekijöidensä kahveja pitkin päivää.
Eniten tästäkin asiasta itkevät ne suurimmat kahvinlitkijät, jotka tähän saakka ovat saaneet litkiä sitä kahviaan ilmaiseksi.
Muita tälläine juttu ei kosketa.
Mahtaa elämäsi olla vaikeaa, kun et ymmärrä lukemaasi. Kahvi ei ole tässä se ongelma. Onnea jatkoon, hae apua luetun ymmärtämisen puutteisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voin toki laittaa vaikka rintsikoihin, muttei se poista sitä tosiasiaa, ettei työnantaja ole järjestänyt asianmukaista säilytyspaikkaa.
Kuviakin voin ottaa salaa, muttei sekään poista sitä tosiasiaa, että työnantaja kieltää kännykän käytön vastoin velvoitteita.
Ihan miten vain. Minä kyllä varmistan ihan itse, ettei arvotavaroitani pöllitä lukitsemattomista säilytystiloista.
Ilmotusta työsuojeluun vaan. Epäkohdat on korjattava, työnantaja ei yksinkertaisesti saa tarkoituksella altistaa ketään tällaisina aikoina. Eipä sillä, ei noi olot kestäisi päivänvaloa normaalioloissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuviakin voin ottaa salaa, muttei sekään poista sitä tosiasiaa, että työnantaja kieltää kännykän käytön vastoin velvoitteita.Ihan miten vain. Minä kyllä varmistan ihan itse, ettei arvotavaroitani pöllitä lukitsemattomista säilytystiloista.
Ja teet kaiken muunkin työnantajan velvollisuuksiin kuuluvan ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuviakin voin ottaa salaa, muttei sekään poista sitä tosiasiaa, että työnantaja kieltää kännykän käytön vastoin velvoitteita.Ihan miten vain. Minä kyllä varmistan ihan itse, ettei arvotavaroitani pöllitä lukitsemattomista säilytystiloista.
Minulla on normaali työpaikka, jossa asiat on kunnossa.
Silti mielestäni on omiakin velvollisuuksia huolehtia ikiomista asioistaan. Jos vien esim. lompakon työpaikalle, huolehdin siitä, että se on yhä tallella kun lähden töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on normaali työpaikka, jossa asiat on kunnossa.
Silti mielestäni on omiakin velvollisuuksia huolehtia ikiomista asioistaan. Jos vien esim. lompakon työpaikalle, huolehdin siitä, että se on yhä tallella kun lähden töistä.
Miten, jos sinulla ei ole lukittua säilytyspaikkaa etkä saa myöskään pitää tavaroitasi koko ajan valvontasi alla? Kerropa se.
Ei ne voi pakottaa tuomaan kahveja yhteiseen käyttöön. Jätä juomatta kahvit tai tuo omat termarissa. Näytä keskaria tuollaisille säännöille, niin minä tekisin.
Silti mielestäni on omiakin velvollisuuksia huolehtia ikiomista asioistaan. Jos vien esim. lompakon työpaikalle, huolehdin siitä, että se on yhä tallella kun lähden töistä.[/quote]
Miten, jos sinulla ei ole lukittua säilytyspaikkaa etkä saa myöskään pitää tavaroitasi koko ajan valvontasi alla? Kerropa se.[/quote]
Minä pitäisin vyölaukussa arvoesineitä ja vyölaukkua koko työvuoron vyötäröllä. Niin kauan, kun työnantaja ei järjestä lukollista kaappia arvoesineille, hänellä ei ole mitään syytä kieltää tätä.
Muistan aikoinaan, kun olin toimistossa töissä, jossa meillä ei ollut lukollisia tiloja käsilaukuille, vaan pidettiin niitä ihan oman työpöydän alimmassa laatikossa. Työpaikalla oli varas, joka kävi esim.ruokatunnin aikana pöllimässä käsilaukuista sen verran pieniä summia, ettei niitä heti huomannut.
Hyi hitto menis kyllä heti boikottiin.
Oon miettinyt millä näitä ah-niin-hyväntekeväisyys-kierrätysmyymälöitä joissa hyväntekeväisyys-kirppari-myymälöiksi aika hurjat hinnottelut ja myyjät ei saa oikeet palkkaa, eivätkä saa edes antaa alennusta itse kassalla jos tuotteessa on jotain puutteita.
Kauhea rylstömeininki! Ja muka hyvöntekeisyyttä... Tosiasiassa joku vetää aika helkkarin kivat voitot itselleen tän "hyväntekeväisyyden" kustannuksella
Juu, ei kahvien omakustantuneisuus haittaakaan, mutta se miten se ilmoitettiin, haittaa. Lisäksi juuri pleksien puute, sostilojen surkeus ja desinfioinnin puute haittaavat suuresti. Lisäksi tekstiilien lajittelu ja käsittely tehdään tilassa, jossa ei ole minkäänlaista erillistä ilmanvaihtoa. Tila on avoin myymälään päin, se on ainoa ilmanvaihto, edes tuuletusikkunaa ei ole. Tilassa jossa pestään tekstiilejä (=entinen sauna) haisee home.