Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan että narsistin ajaa häpeä

Vierailija
07.04.2021 |

Kun eivät varmasti häpeä mitään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se häpeä on niin suuri etteivät pysty käsittelemään sitä?

Vierailija
2/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen omassa suvussani ilmenevää narsismia analysoinut, uskon, että sen ytimessä nimenomaan on sietämätön häpeä. Kun lapsi tulee täysin torjutuksi, se synnyttää häpeää, väärän uskomuksen, että on täysin kelvoton. Siltä häpeältä suojaa narsistinen persoona, kuvitelmat omasta erinomaisuudesta ja täydellisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja etsitään vika jostain muualta kuin itsestä miksi tulee torjutuksi.

Vierailija
4/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sellainenkin ihminen narsisti, joka kokee häpeää, koska ajattelee olevansa täysin kelvoton, mutta ei ole suuruuskuvitelmia? Siis ihminen, joka ei kuvittele olevansa parempi kuin muut tms erityisen mahtava ja erinomainen? Jos on huono itsetunto ja ajattelee olevansa huono ja häpeää sitä?

Vierailija
5/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja etsitään vika jostain muualta kuin itsestä miksi tulee torjutuksi.

Mitä psykologian opinnoista muistan, varsinainen narsistinen persoonallisuushäiriö muodostuu varhaislapsuudessa, kahden ikävuoden tienoilla. Kyllä se "vika"/ongelma silloin on aikuisissa, jotka lapsen torjuvat.

Narsismiahan on myös eri asteista. Itse olin nuorempana narsistinen hylkäämiskokemusten seurauksena, mutta sain myös korjaavia kokemuksia, joiden ansiosta persoonallisuushäiriötä ei kehittynyt. Aikuisiällä olen saanut terapian avulla purettua narsismia suojauskeinona pureutumalla häpeään ja korjaamalla sen uskomuksen, että olen syvimmältä olemukseltani kelvoton.

Vierailija
6/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostamaton häpeä.

Vierailija
7/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon olevani syvimmältä olemukseltani kelvoton ja minulla on varhaislapsuuden hylkäyskokemus. Tarkoittaako se, että olen narsisti? En usko siis olevani parempi kuin muut, enkä koe olevani erinomainen tms.

Vierailija
8/8 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvuus on saman janan toisessa päässä. Eli toisessa päässä on umpinarsisti. Me kaikki olemme sillä janalla, terve narsismi siellä keskellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän