Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

help. jos olen suorittanut lukion, niin voinko hakea yhteishaussa peruskoulun todistusta käyttäen?

Vierailija
07.04.2021 |

vai onko siinä pakko mainita ylin koulutus?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti on oma etusi, että et pääse samaan ryhmään 16v. ammattiopiskelijoiden kanssa:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki salata sen, että olet käynyt lukion. Mutta se tarkoittaa sitten sitä, että opiskeluaika pitenee vuodella, kun joudut suorittamaan ammattikoulun yleissivistävät opinnot etkä pelkästään ammattiaineita.

Vierailija
4/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti on oma etusi, että et pääse samaan ryhmään 16v. ammattiopiskelijoiden kanssa:D

Ainakin silloin kun itse opiskelin ammattikoulussa oli samalla luokalla kolme lukion käynyttä. Tosin tästä on jo aikaa yli kymmenen vuotta. Niin ja jokainen näistä kolmesta valmistui koulusta ammattiin. TIetääkseni jokainen vielä tänä päivänä samalla alalla töissä.

Vierailija
5/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä? Lukio meni penkin alle? Ei varmaan kauheasti ole vaikutusta ammattikoulussa. 

Vierailija
6/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä järki siinä olisi, jos haet amikseen, niin niistä lukiokursseista saa hyväksiluettua ihan kivasti aineita. Ja muutenkin, miksi pitäisi piilottaa käyty koulutus.

Vierailija
7/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi hakea yhteishaussa, sun pitää osallistua jatkuvaan hakuun.

Vierailija
8/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin silloin kun itse opiskelin ammattikoulussa oli samalla luokalla kolme lukion käynyttä. Tosin tästä on jo aikaa yli kymmenen vuotta. Niin ja jokainen näistä kolmesta valmistui koulusta ammattiin. TIetääkseni jokainen vielä tänä päivänä samalla alalla töissä.

Kyllä kai sitä usein saa opiskella pidemmän kaavan mukaan mutta useimma lienevät tyytyväisiä, jos saavat aiemmista opinnoista hyväksilukuja ja saavat tutkinnon kokoon aiemmin. - Nuorempana asialla ei liene isompaa merkitystä mutta jos vaikka itse työttömänä maisterina lähtisin suorittamaan ammattikoulututkintoa, niin toivoisin suoriutuvani siitä max. kolmessa vuodessa, enkä sano tätä siksi, että aliarvostaisin ammattikoulututkintoja. - Joitain oppiaineiat voisi olla varmasti ihan hyvä opiskella kertauksen vuoksi, vaikka ei olisi ns. pakko mutta aikaahan se saattaisi ottaa, joka taas saattaa aiheuttaa kuluja tai olla pois jostain muusta

Vierailija
9/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit toki salata sen, että olet käynyt lukion. Mutta se tarkoittaa sitten sitä, että opiskeluaika pitenee vuodella, kun joudut suorittamaan ammattikoulun yleissivistävät opinnot etkä pelkästään ammattiaineita.

Ei kai sitä salata voi, jossain vaiheessa tulis kuitenkin ilmi. Ja on kai niillä oikeus perua opiskelupaikka, jos väärin tiedoin ovat ottaneet sisään.

ap

Vierailija
10/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin jostain neuvontasähköpostista että saa nähdä mitä vastaavat sieltä. Ap

Vierailija
11/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hakea yo-pohjaisille suunnatuille linjoille.

Vierailija
12/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai sitä usein saa opiskella pidemmän kaavan mukaan mutta useimma lienevät tyytyväisiä, jos saavat aiemmista opinnoista hyväksilukuja ja saavat tutkinnon kokoon aiemmin. - Nuorempana asialla ei liene isompaa merkitystä mutta jos vaikka itse työttömänä maisterina lähtisin suorittamaan ammattikoulututkintoa, niin toivoisin suoriutuvani siitä max. kolmessa vuodessa, enkä sano tätä siksi, että aliarvostaisin ammattikoulututkintoja. - Joitain oppiaineiat voisi olla varmasti ihan hyvä opiskella kertauksen vuoksi, vaikka ei olisi ns. pakko mutta aikaahan se saattaisi ottaa, joka taas saattaa aiheuttaa kuluja tai olla pois jostain muusta

Niin no minusta koulussa on helpompaa olla kuin työttömänä joten aika mukava tilanne olisi, että opiskelua olisi aika vähän, mutta oppilaitoksen kirjoilla olisi niin saisi työkkärin rahaa/opintotukea. Ei se kauheaa olisi käydä niitä perusaineita uudelleen sillä amiksen matikka, ruotsi ja englanti varmaan on aika helppoakin. Ap

Vierailija
13/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hakea yo-pohjaisille suunnatuille linjoille.

Paitsi sitten taas minulla on yksi ammattitutkinto, joten se pitäisi silloin jättää mainitsematta yo-pohjaisiin hakiessa. En tiedä, onko se mikään este, kyseessä oli 9kk työvoimakoulutus, josta kylläkin sai ihan oikean tutkinnon suoritettua. Ap

Vierailija
14/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä järki siinä olisi, jos haet amikseen, niin niistä lukiokursseista saa hyväksiluettua ihan kivasti aineita. Ja muutenkin, miksi pitäisi piilottaa käyty koulutus.

Kun täyttää sitä hakemusta netissä, niin jos laittaa yo-tutkinnon, tarjolle tulee ammattikouluja paljon vähemmän. Eli suurimpaan osaan ammattikouluista ei oteta lukion käyneitä ainakaan sitä kautta ja joihinkin ei varmaan ollenkaan. Ap

Vierailija
15/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no minusta koulussa on helpompaa olla kuin työttömänä joten aika mukava tilanne olisi, että opiskelua olisi aika vähän, mutta oppilaitoksen kirjoilla olisi niin saisi työkkärin rahaa/opintotukea. Ei se kauheaa olisi käydä niitä perusaineita uudelleen sillä amiksen matikka, ruotsi ja englanti varmaan on aika helppoakin. Ap

Oleko siis enempi vailla päivähoitopaikkaa kuin oikeasi opiskelupaikkaa, jonka tehävänä olisi edistää ja mahdollistaa työllistymisesi?  - Itse toivosin löytäväni "oman alani" töitä ja jurppii kun on esitetty, että mitä jos vaikka opiskelisin tuota vaikka lähihoitajaksi. Kun hei olisi kannattanu ja pitänyt opiskella "oikeaa alaa" , jotta olisi varmasti voinut työllisityä...

Vierailija
16/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täyttää sitä hakemusta netissä, niin jos laittaa yo-tutkinnon, tarjolle tulee ammattikouluja paljon vähemmän. Eli suurimpaan osaan ammattikouluista ei oteta lukion käyneitä ainakaan sitä kautta ja joihinkin ei varmaan ollenkaan. Ap

Haet jatkuvan haun kautta

Vierailija
17/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaathan, että

Jos olet suorittanut ammatillisen perustutkinnon, muun ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon, et voi hakea ammatilliseen koulutukseen yhteishaussa. Voit hakea oppilaitosten jatkuvien hakujen kautta. Saat lisätietoja jatkuvien hakujen hakuajoista, hakumenettelyistä ja valintaperusteista oppilaitoksilta tai koulutusten kuvauksista Opintopolussa. Lue lisää jatkuvasta hausta

Jos olet käynyt lukion, et voi hakea peruskoulupohjaisiin koulutuksiin.

Vierailija
18/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleko siis enempi vailla päivähoitopaikkaa kuin oikeasi opiskelupaikkaa, jonka tehävänä olisi edistää ja mahdollistaa työllistymisesi?  - Itse toivosin löytäväni "oman alani" töitä ja jurppii kun on esitetty, että mitä jos vaikka opiskelisin tuota vaikka lähihoitajaksi. Kun hei olisi kannattanu ja pitänyt opiskella "oikeaa alaa" , jotta olisi varmasti voinut työllisityä...

En pysty enää tekemään sitä työtä, mihin minulla on ammatillinen koulutus, sairauden takia. En tiedä voinko tehdä kokopäivätöitä enää joka tapauksessa niin että rahallisesti opiskelu tai osa-aikatyö on samanarvoisia mulle. Ja joo, oppilaitos olisi mieluisampi päivähoitopaikka kuin kuntouttava työtoiminta, sillä kuntouttava ei pysty kuntouttamaan minua kuntoon ja siinä ei pääse elämässä eteenpäin minnekään. Ap

Vierailija
19/19 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska ne paikat ihan oikeasti on mitoitettu sekä sisällön että koulutuspolitiikan osalta pelkän peruskoulun käyneille.

Koska sulla on terveydelliset syyt, hae jatkuvassa haussa. Siellä paikat katsotaan tarveharkintaisesti ja sairas työtön on korkeilla mahdollisuuksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan