Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea elareissa huomioidaan

Vierailija
07.04.2021 |

Meillä on kaksi tytärtä 12 ja 9 vuotiaat. Exmiehen nettotulot ovat vähän reilu 2.000 euroa kuukaudessa. Olemme matkustelleet viimeiset kolme vuotta tosi paljon ja tytöillä on kalliit harrastukset, toisella mm. oma hevonen. Tämä johtuu siitä, että ex sai vanhemmiltaan perinnön, jossa varallisuuden arvo on yli 3 miljoonaa euroa. Minut oli suljettu testamentilla ulos perinnöstä.
Huomioidaanko elatusmaksuja määrätessä ollenkaan varallisuutta vai pelkästään tulot. Minä tienaan muutaman satasen kuukaudessa enemmän kuin ex. Eikä varallisuutta ole juuri päässyt kertymään.
Ei minulla ole mitään mahdollisuutta maksaa esimerkiksi hevosesta aiheutuvia kustannuksia, jos ex ei maksa kunnollisia elareita. Voinko vaatia esimerkiksi 1.500 euroa per lapsi kuukaudessa, jotta heidän nykyinen elintasonsa ei putoa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset ovat lapsille tosi tärkeitä ja tuo matkustelu ennen koronaa oli heistä mukavaa. Nyt ovat lähinnä käyneet isän kanssa lapissa ja viime vuonna kylpylöissä, kun olemme olleet asumuserossa. Toistaiseksi isä on maksanut tallimaksut, mutta minulle tulee valmennus ja eläinlääkärilaskuja, jotka on tosi isoja.

Onko kenelläkään ollut kokemusta, vaikuttaako varallisuus elareiden suuruuteen.

Exä voi jatkossa matkustella lastensa kanssa. Miksi lapsen harrastusrahat pitää maksaa sinun tilille? Miksi exä ei voi maksaa puolet laskusta suoraan harrastuspaikkaan?

Ei mulla ole varaa maksaa puolta niistä kustannuksista. Sen hevosen menot on yli 1.000 euroa kuukaudessa, jos lasketaan kaikki valmennus, vakuutus, varuste ym. kulut mukaan. Isä lupasi tytölle oman hevosen, kun sen perinnön sai. Minulta ei silloin kysytty yhtään mitään.

Toinen tytär harrastaa muodostelmaluistelua ja siinäkin on ihan älyttömän isot maksut ja tuntuu vain kasvavan, mitä vanhemmaksi tulee.

En millään haluaisi sanoa heille, että harrastukset loppuu, mutta minulla ei ole oikeasti mitään mahdollisuutta maksaa noita menoja.

Isän kanssa näistä ei voi puhua, kun suuttuu heti ja huutaa, että olen hänen vanhempiensa rahojen perässä.

Lopeta jo satuilut.

Vierailija
22/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset ovat lapsille tosi tärkeitä ja tuo matkustelu ennen koronaa oli heistä mukavaa. Nyt ovat lähinnä käyneet isän kanssa lapissa ja viime vuonna kylpylöissä, kun olemme olleet asumuserossa. Toistaiseksi isä on maksanut tallimaksut, mutta minulle tulee valmennus ja eläinlääkärilaskuja, jotka on tosi isoja.

Exä voi jatkossa matkustella lastensa kanssa. Miksi lapsen harrastusrahat pitää maksaa sinun tilille? Miksi exä ei voi maksaa puolet laskusta suoraan harrastuspaikkaan?

Ei mulla ole varaa maksaa puolta niistä kustannuksista. Sen hevosen menot on yli 1.000 euroa kuukaudessa, jos lasketaan kaikki valmennus, vakuutus, varuste ym. kulut mukaan. Isä lupasi tytölle oman hevosen, kun sen perinnön sai. Minulta ei silloin kysytty yhtään mitään.

Toinen tytär harrastaa muodostelmaluistelua ja siinäkin on ihan älyttömän isot maksut ja tuntuu vain kasvavan, mitä vanhemmaksi tulee.

En millään haluaisi sanoa heille, että harrastukset loppuu, mutta minulla ei ole oikeasti mitään mahdollisuutta maksaa noita menoja.

Isän kanssa näistä ei voi puhua, kun suuttuu heti ja huutaa, että olen hänen vanhempiensa rahojen perässä.

Olisit nyt vähän paremman provon keksinyt ja tarkistanut faktat.

Mikään koni ei maksa 1000€/kk. Viljasäkki maksaa alle 10€ ja 25kg säkillä pärjää jo pitkälle. Ja mitä eläinlääkärikuluja maksat, jos sulla vakuutus? Ja mikä ihmeen valmennus? Jos hevonen lasten käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo... kohta ei ole enää miljoonaperintöä jos kakaroihi on mennyt jo sata kilo euroa noin lyhkäses ajas. Varmaan noin höveli ukko laittoi bemarin itelleen ja akkakin sai sitimaasturin uuden untuvatakin.

Vierailija
24/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kääntää tämän otsikon minulle englanniksi?

Vähän haastavaa, mutta ajatus lienee seuraava

What kind of expenses are taken into account, when child support payment is calculated.

Kiitos!

Vierailija
25/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt vähän paremman provon keksinyt ja tarkistanut faktat.

Mikään koni ei maksa 1000€/kk. Viljasäkki maksaa alle 10€ ja 25kg säkillä pärjää jo pitkälle. Ja mitä eläinlääkärikuluja maksat, jos sulla vakuutus? Ja mikä ihmeen valmennus? Jos hevonen lasten käytössä.

En ole ap, mutta vähänpä tiedät hevosharrastuksesta pk-seudulla. Tallipaikat, johon sisältyy ruokinta ja joissa on maneesi ovat hinnaltaan 600 - 850 euroa kuukaudessa ainakin täällä uudellamaalla. Vakuutuksia on monenlaisia ja se joka kattaa kaikki eläinlääkärimenot on ihan törkykallis, joten kyllä niitä eläinlääkärikuluja vaan tulee. Varusteita on satulat, suitset, kuolaimet, riimut, loimet ja vaikka mitä. Yleensä hevoselle annetaan paljon myös lisäravinteita, kivennäisiä, vitamiineja, hivenaineta jne. Kengitys uusitaan vähintään parin kuukauden välein ja on lisäksi lukuisa määrä erilaisia hoitoja hieronnasta ja akupunktiosta lähtien.

Jos haluaa kehittyä ratsastajana ja varsinkin välttää virheet alkuvaiheessa, on valmennus ihan välttämätöntä. Vähintään kerran viikossa tulee ratsastaa osaavan valmentajan silmän alla, mielummin 2-3 kertaa.

Tuo ap:n mainitsema 1.000 euroa /kk ei edes riitä.

Vierailija
26/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo... kohta ei ole enää miljoonaperintöä jos kakaroihi on mennyt jo sata kilo euroa noin lyhkäses ajas. Varmaan noin höveli ukko laittoi bemarin itelleen ja akkakin sai sitimaasturin uuden untuvatakin.

No mies osti itselleen Audi A6 auton. Alkuvaiheessa matkusteltiin koko perheenä, joten siinä mielessä sain nauttia perinnöstä. Sitten alkoi mies etääntyä ja nyt on oltu erossa 9 kuukautta. On sillä kuulemma joku uusi nuorempi nainen kierroksessa, mutta ei se minulle kuulu.

Olen vain huolissani miten nuo tytöt saisivat harrastuksiaan jatkaa. Matkustelusta en niin välitä, ex vie reissuille, jos vie halutessaan.

Vierailija
27/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt vähän tuoksahtaa, että ap haluaisi nostaa myös vähän omaa elintasoaan exän kustannuksella. Yhtään en epäile, etteikö nuo ole kalliita harrastuksia ja kuluista varmaan pitää päästä sopuun, jotta tytöt voivat harrastuksiaan jatkaa.

Mutta 3.000 euroa elareita kuukaudessa kuulostaa jo enemmän kuin törkeältä.

Vierailija
28/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on hevosen lapselle hankkinut, kysymättä sinulta mitään, niin mies maksaa myös siitä aiheutuneet kulut. Älä maksa yhtäkään laskua, vaan käännä ne kaikki miehen osoitteeseen. Et siis maksa yhden ainutta laskua, kun hevosen hankinta ei ole ollut sinun päätös.

Vierailija
29/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap:lla ole mitään tolkkua tuossa vaatimuksessaan. Itse erottelisin nuo peruselatuksen menot ja ne sovitaan erikseen. Isä sitten vastaa harrastuskuluista, jos niin haluaa. Muutoin sitten keskustelee tyttöjen kanssa miksi harrastukset ja matkustelu loppuvat tai vähenevät.

Vierailija
30/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot lapselle niinkuin asia on: Sinä et pysty hevosen pitoa maksamaan, kysyy isältään ja jos ei suostu niin hevonen myydään.

Vierailija
31/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä puolison palkka 1600 nettona ja minun työmarkkinatuki 660, tuohon saadaan 200 lapsilisää 2 lapsesta. Vuokralla asutaan ja auto pakko olla puolison työn vuoksi. Ei olla oikeutettuja muihin tukiin, joten lapsilla ei ole mitään harrastuksia. Ja itselläni 3 koulutusta, mutta ei työtä. Kyllä koulussa tiedetään ettei monilla lapsilla ole mitään harrastuksia.

Vierailija
32/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä puolison palkka 1600 nettona ja minun työmarkkinatuki 660, tuohon saadaan 200 lapsilisää 2 lapsesta. Vuokralla asutaan ja auto pakko olla puolison työn vuoksi. Ei olla oikeutettuja muihin tukiin, joten lapsilla ei ole mitään harrastuksia. Ja itselläni 3 koulutusta, mutta ei työtä. Kyllä koulussa tiedetään ettei monilla lapsilla ole mitään harrastuksia.

Ollaan oltu puolison kanssa yli 20 vuotta yhdessä eikä vielä ikinä ole ollut rahaa mennä ulkomaille, ei edes Viroon tai Tukholmaan joten lopettakaa kitinä. Eikä polteta tupakkaa eikä käytetä alkoholia, kirpparilta itselle vaatteet, ei parturikäyntejä, puoliso leikkaa hiukseni.

Vierailija
33/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa todella ankealta, jos ei ole edes Viron laivareissulle koskaan päässyt. Olen minäkin köyhä, mutta olen leikannut muusta voidakseni matkustaa. 

Vierailija
34/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo isä aika juntti, jos eron vuoksi lopettaa lastensa harrastukset, jotka on aikaisemmin kuitenkin maksanut. Tuohan on suoranaista kiusantekoa lapsia ja ap:ta kohtaan.

Uskon vahvasti, että isän uusi naisystävä vaikuttaa nyt paljon varojen käyttöön.

Vierailija
35/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan kestettävä, että ollaan oltu puolison kanssa yli 20 vuotta yhdessä eikä olla päästy ulkomaille ei edes Viroon tai Tukholmaan eikä lapsetkaan ole päässeet, ei ole rahaa omistusasuntoon, ei ollut rahaa häihin, vaikka 10 vuotta oltiin yhdessä 10 vuotta ennen naimisiin menoa (oli vain muutama todistaja, kun mentiin naimisiin), ei ole rahaa lasten harrastuksiin. Ollaan aina kotona, ravintolassa ollaan käyty 5 kertaa 20 vuoden aikana. Tyttärelle ei saatu sitä nimeä mikä haluttiin, se meni sisaren lapselle, oltiin 11 vuotta yhdessä ennen kuin ensimmäinen lapsi syntyi. Lisäksi lähipiirissä pari persoonallisuushäiriöistä, joiden ikäviä kommetteja kuultava ja pari äitiä joiden lapset soitteli ovikelloa ja häiriköi yhteensä 4 vuotta meitä aamusta iltaan tai minua, kun puoliso vuorotöissä, kun ei heidän äidit jaksaneet hoitaa, mutta se on nyt ohi, äidit muuttivat onneksi pois. Ongelma naapureita toki kerrostalossa riittää koko ajan.

Nyt onneksi meidät lapset jo jonkun verran kasvaneet ja voi jo rauhassa tehdä kotitöitä.

Parturissa ei ole rahaa käydä, lemmikkiä ei ole eikä saunavuoroa, auto on puolison työn vuoksi.

Toivoisin, että olisi tulevaisuudessa rahaa suihkussa käyntiin, kahvin juomiseen kotona ja kirpputorille noin 20 euroa kuukaudessa omiin vaatteisiin ja kodin hankintoihin.

Tupakkaa emme polta emmekä juo alkoholia.

Se on nyt vaan kestettävä, ei voi muutakaan.

3 tutkintoa luin, mutta ei niillä vakituista työtä saa ja jos saa hetkeksi työn on säästettävä ruokaan rahaa, kun työmarkkinatuki ei riitä.

Vierailija
36/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan kestettävä, että ollaan oltu puolison kanssa yli 20 vuotta yhdessä eikä olla päästy ulkomaille ei edes Viroon tai Tukholmaan eikä lapsetkaan ole päässeet, ei ole rahaa omistusasuntoon, ei ollut rahaa häihin, vaikka 10 vuotta oltiin yhdessä 10 vuotta ennen naimisiin menoa (oli vain muutama todistaja, kun mentiin naimisiin), ei ole rahaa lasten harrastuksiin. Ollaan aina kotona, ravintolassa ollaan käyty 5 kertaa 20 vuoden aikana. Tyttärelle ei saatu sitä nimeä mikä haluttiin, se meni sisaren lapselle, oltiin 11 vuotta yhdessä ennen kuin ensimmäinen lapsi syntyi. Lisäksi lähipiirissä pari persoonallisuushäiriöistä, joiden ikäviä kommetteja kuultava ja pari äitiä joiden lapset soitteli ovikelloa ja häiriköi yhteensä 4 vuotta meitä aamusta iltaan tai minua, kun puoliso vuorotöissä, kun ei heidän äidit jaksaneet hoitaa, mutta se on nyt ohi, äidit muuttivat onneksi pois. Ongelma naapureita toki kerrostalossa riittää koko ajan.

Nyt onneksi meidät lapset jo jonkun verran kasvaneet ja voi jo rauhassa tehdä kotitöitä.

Parturissa ei ole rahaa käydä, lemmikkiä ei ole eikä saunavuoroa, auto on puolison työn vuoksi.

Toivoisin, että olisi tulevaisuudessa rahaa suihkussa käyntiin, kahvin juomiseen kotona ja kirpputorille noin 20 euroa kuukaudessa omiin vaatteisiin ja kodin hankintoihin.

3 tutkintoa luin, mutta ei niillä vakituista työtä saa ja jos saa hetkeksi työn on säästettävä ruokaan rahaa, kun työmarkkinatuki ei riitä.

Olen ollut saunassa viimeksi viime kesänä sukulaisten mökillä, mutta kyllä ihminen siihen tottuu ettei saunaa ole, kun ei vaan ole.

Ihmisen on vain pakko kestää tilanteet kuin tilanteet, naimisissa ollaan edelleen.

Vierailija
37/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut saunassa viimeksi viime kesänä sukulaisten mökillä, mutta kyllä ihminen siihen tottuu ettei saunaa ole, kun ei vaan ole.

Ihmisen on vain pakko kestää tilanteet kuin tilanteet, naimisissa ollaan edelleen.

Ollaan siis oltu vuodesta 1995 yhdessä. Ehkä voidaan joskus päästä risteilylle Tukholmasta ja saadaan olla 6 tuntia Tukholmassa. Se jää nähtäväksi toteutuuko tuo elämässä vielä. Päästäisiin ensimmäistä kertaa ulkomaille pariskuntana.

Vierailija
38/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo aloituksessa kuvailtu tilanne oikeesti on totta, niin kehottaisin ap:n menemään pikaisesti psykiatrin juttusille. Niin totaalisesti on nainen irtaantunut reaalimaailmasta elarivaatimuksineen.

Vierailija
39/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naiset vaan on ahneita.

Vierailija
40/41 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naiset vaan on ahneita.

Joo, ihan kaikki naiset on samanlaisia ja samassa tilanteessa kuin ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi