Kertokaa millaista on lapsenne pp-hoitopaikassa!
Omani on menossa pp-hoitoon ja kävimme tutustumassa. Vähän alkoi arveluttamaan koko touhu. Hoitajalla on 3 muuta lasta iältään 11kk-3v. meidän 1½-vuotiaan lisäksi. Aika pientä porukkaa siis :/ Olen huomannut että ko. hoitaja ei juurikaan liiku kotipihaltaan eikä ihme noin pienen porukan kanssa. Mitenhän uloslähdöt yms. sujuu syömisistä puhumattakaan. Vain tuo 3v. taitaa olla melko itsenäinen vessa- ja syömisasioissa. Tilat olivat aika ahtaan oloiset: lapset leikkivät pienessä olkkarin syvennyksessä ja leluja oli minun mittapuun mukaan todella vähän! Laskin 3 autoa ja 2 nukkea ja taaperokärry :-0 Olin vähän mykistynyt ja ehkä pph myös huomasi hämmennykseni. Hän on jo iäkkäämpi eli noin 55v. mutta ihan mukavan oloinen muuten. Käyvät kyllä kerran viikossa kerhossa, mutta muuta toimintaa ei juuri lienee. Olis kiva kun edes jossain lähipuistossa pääsisivät käymään. En toki mitään virikehysteriaa odotakaan. Mutta johan tuo ryhmän 3v.tarvitsisi varmaan muutakin kuin hoitajan pihan pienen hiekkalaatikon, vai mitä?
Olenko vain ylihysteerinen lapseni hoitopaikan suhteen vai miltä teistä tuo kuulostaa? Olis kiva tietää millaista toimintaa muissa pp-hoitopaikoissa on ja millainen on lasten ikäjakauma.
Kommentit (5)
niin onhan heillä tosi ihana piha missä olla vaikkei ihme härveleitä olekaan.
Totta on että jos noin pieniä on niin eihän siinä aika kaikkeen riitä - ei varmasti riittäisi itselläsikään. Lelut ei varmaan kaikki ollu esillä, lapsen helpompi leikkiä ku ei ole isoa rojukasaa edessä.
En kyllä ymmärrä mitä muuta 3 v tarttis? 5 v on sitten eri asia
Lapseni on ollut kahdella eri pph:lla, toinen heistä oli juuri iäkkäämpi, ihana täti! Hieno ok-talo + piha, iso puisto lähellä ja alueella useita perhepäivähoitajia. Olin tyytyväinen!
Toinen olikin sitten.. Niin, olisi varmasti ollut hyvä hoitaja ja mukava ihminen olikin, mutta kuten tuolla sinunkin hoitajalla kuulostaisi olevan, myös hänellä oli liian monta rautaa tulessa. Eli poikansa, 1.luokkalainen, jolla jokin neurologinen häiriö, TODELLA vilkas, kävi erityiskoulua. Kuopuksensa oli vielä vaipoissa, alle 2-vuotias ja lisäksi hän oli raskaana. Tyttäreni oli melkein 3-vuotias, kun hän oli puoli vuotta siellä hoidossa. Lisäksi siellä oli toinen 1-vuotias hoitolapsi, joka itki kovasti, ainakin aina, kun minä paikalla olin. Talossa oli sotkuista ja ruoka oli vähän mitä oli, huomasi kyllä, että naisella kertakaikkiaan liikaa hommaa. Lisäksi tuo hänen kuopuksensa oli viikoittain kipeä ja hoitolapset joutuivat varahoitoon, eli melkoista pyöritystä se oli! :/
Nyt tyttö päiväkodissa ja olen todella tyytyväinen! :)
Omakotitalo, jossa lapsille oma leikkihuone, pieni makuuhuone. Pph:n omat lapset jo maailmalla. Lisäksi on kaksi makuuhuonetta, joissa eivät juurikaan leiki. Olkkarissa katselevat välillä piirrettyjä.
Syövät keittiössä, keittiön tason ääressä. Pph tekee itse kaikki ruuat. Esim. leipoo paljon. Leipoo välillä myös lasten kanssa.
Ulkoilee säällä kuin säällä, ei kovalla pakkasella. n. 2 tuntia aamuin illoin. Usein aamupäivällä käy leikkipuistossa, iltapäivällä on omalla pihalla.
Askartelee aina välillä. Ei ole mikään askartelutaitaja.
Hoidossa kasksi 04 syntynyttä, yksi 03 ja yksi 05. Syksyllä saattaa tulla vielä yksi lapsi.
Noin 40v. Itsellään 2 lasta kouluikäinen ja 5v. Oma lapseni ollut hoidossa jo 3 vuotta ja on nyt 4-vuotias. Leikit sujuvat hyvin hoitajan oman 5-vuotiaan kanssa. Lisäksi ryhmässä 2- ja 3-vuotiaat sisarukset.
Hoitaja asuu rivitalossa, jossa oma piha aika pieni, joten siellä eivät juurikaan oleskele. Taloyhtiöllä on leikkipiha keinuineen ja hiekkalaatikoineen. Siellä ovat iltapäivisin, kun lasta hoidosta haen.
Käyvät joka päivä eri puistoissa, metsässä, urheilukentillä, toistensa pihoilla milloin missäkin. Eivät todellakaan kökötä jossain samassa puistossa joka päivä. Lisäksi heillä on myös kerho kerran viikossa, johon tulee useampia hoitajia lapsineen: laulavat ja leikkivät yhdessä.
Ruoka on hyvää! Lapseni kehuu aina, että xxx tekee tosi hyvää ruokaa, miksi sinä äiti et tee ;-D Lapsi on harvoin edes nälkäinen kun tulee hoidosta.
Ulkoilevat paljon. Vähintään 3 tuntia on oma lapseni päivässä ulkona. Tähän asiaan olen erittäin tyytyväinen. Itselläni ei olisi aikaa eikä motivaatiota enää ulkoiluihin iltaisin.....
Askartelevat silloin tällöin, aika harvoin. Mutta piirtelevät ja värittävät päivittäin. Usein muovailevat tai maalaavat vesiväreillä. Leluja on leikkihuoneessa ja niitä on ihan riittävästi en itsekään tykkään mistään leluvuorista, se vain ahdistaa lapsia.
Olen siis tyytyväinen. ja ap. Vie lapsesi avoimin mielin hoitoon ja katso miten siellä viihtyy! Omaani ei meinaa saada päivän loputtua edes kotiin....