Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla on/oli opiskelijana rahaa?

Vierailija
06.04.2021 |

Kiinnostaisi tietää, paljonko teillä on (ollut) rahaa opiskeluaikana tilillä? Paljonko saat /sait tukia? Käytkö töissä, millainen palkka? Oliko rahaa paljon ennen opiskelujen alkua? Lasketko jokaisen sentin jonka käytät, vai eikö hinnalla ole niin väliä? Paljonko sinulla menee kuukaudessa rahaa, entä paljonko saat sitä? Ja kiinnostaa siis pääasiassa kuulla yksinasuvien tilanteita, toki muutkin saavat kommentoida.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kotoa heti lukion jälkeen kun pääsin yliopistoon toiseen kaupunkiin. Tililläni oli tällöin rahaa yhteensä n. 50 000€ (vanhemmilta saatuja + lahjarahoja). Tukia sain vähän päälle 900€/kk (sis. opintolaina). Lisäksi kävin töissä iltaisin ja viikonloppuisin, palkka vähän päälle tonnin. Vuokraa meni 600€/kk, ruokaan n. 150€. En kauheasti käyttänyt rahaa muuten, toki laskut sun muut pakolliset jutut maksoin. Käteen jäi kuukaudessa n. 1000€.

Vierailija
2/20 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin kotoa heti lukion jälkeen kun pääsin yliopistoon toiseen kaupunkiin. Tililläni oli tällöin rahaa yhteensä n. 50 000€ (vanhemmilta saatuja + lahjarahoja). Tukia sain vähän päälle 900€/kk (sis. opintolaina). Lisäksi kävin töissä iltaisin ja viikonloppuisin, palkka vähän päälle tonnin. Vuokraa meni 600€/kk, ruokaan n. 150€. En kauheasti käyttänyt rahaa muuten, toki laskut sun muut pakolliset jutut maksoin. Käteen jäi kuukaudessa n. 1000€.

Oho, sulla on ollut hyvin asiat opiskellessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään. Muutin kotoa olosuhteiden pakosta opiskelmaan ja sain kunnalta soluasunnon ja maksusitoumuksen sänkyyn. Ne vähät vaatteet mitä oli mahtui reppuun.

Sain opintotukea ja lainaa, osalla ostin kodin tarvikkeita kuten pyyhkeitä ja lakanoita ja astioita (kirppis) sekä koulukirjoja että ruokaa.

Vuoden hakemisen jälkeen sain työpaikan ja en uskaltanut enkä halunnut kieltäytyä yhdestäkään vuorosta. Sen lisäksi otin ahneena vielä vastaan yötyön mitä tein lähes joka viikonloppu.

Osan palkasta halusin antaa sisarukselle joka asui kotona koska tiesin että hänellä ei ole mitään, samalla yritin säästää että saisin takuurahat omaan asuntoon ja minulla olisi varaa myös auttaa sisareni opiskelujen alkuun.

Näin kävikin ja asuimme yhdessä 3 vuotta opiskellen ja töitä tehden, toisiamme auttaen.

Tänä päivänä molemmilla menee hyvin. Muistelen ilolla opiskeluaikaa vaikka löhes kaikki huvi siitä jöikin pois.

Vierailija
4/20 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesältä nostin vain asumistuen, muutoin myös opintorahan. Ei rahaa lainaksi tai vanhempien pussista. Kyllä se riitti, kun söi halvalla eikä sortunut tupakan, alkoholin tai kahvin tapaisiin nautintoaineisiin.

Vierailija
5/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani oli yliopistoni lähellä pieni kerrostalokämppä (itse asuivat siis toisessa kaupungissa), joten sain asua siellä, eikä vuokraa tarvinnut maksaa. Minulle avattiin jo pienenä sijoitustili, joten rahaa oli ehtinyt kertyä n. 35 000€. Kävin töissä, palkka n. 1000€, tukia taisi tulla n. 700€. Kuukausittain rahaa meni n. 400-600€, joten käteen jäi ihan kivasti rahaa.

Vierailija
6/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämään aloin 14 vuotiaana. Siitä lähtien olen käynyt myös töissä. Parhaimillaan tein opiskeluaikoina kolme työtä, joissa tuntipalkka oli noin 25mk. Asuin solussa ja dyykkäsin roskiksia. Tarkemmin en 30 vuoden takaisia asioita muista.

Vierailija
7/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain palkkaa opiskelustani, ilmaisen majoituksen, ilmaiset ruoat ja vaatetuksen.

En tarvinnut tukia enkä lainaa.

Vierailija
8/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Sain opintotukea, mutta se meni vuokraan ja laskuihin. Myöhemmin, olikohan toisena opiskeluvuonna, aloin tehdä osa-aikaista siivoustyötä ja silloin jäi 100 euroa käyttöön kuukaudessa.

Vierailija
9/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä oli ehkä 700€ kun muutin kotoa, muutaman vanhan kalusteen sain mukaan.

Opiskeluajan selivttiin 460e/tuilla (opintotuki+asumislisä syys-toukokuussa) ja kesät olin töissä (touko-elokuu). Tuntipalkka taisi olla 11e luokkaa 40h/vko.

Ainakin voin sanoa että nyt aikuisena olen menestynyt omin avuin eikä vanhempien avulla. Vähän hävettäisi ajella uusilla autoilla tai ostaa hienon asunnon kun tietäisi että oli mahdollista vain vanhempien avulla.

Vierailija
10/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan koskaan oo menny niin vähän rahaa kun opiskelijana. Suunnilleen meni 10-15€/vko ja loput ryupättiin.

Vierailija
11/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 80-luvulla, rahaa oli enemmän kuin nyt. Silloin sai helposti osa-aikatyötä opintojen oheen, ja hanttihommissakin oli kunnon palkat.

Vierailija
12/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kymmenen vuotta sitten ekat kolme vuotta asuin Turun ylioppilaskylässä miniyksiössä, jonka vuokra oli 200€. Opinto- ja asumistukia sain yhteensä 500€, joten käteen jäi vuokran jälkeen mukavasti 300€. Sain ne riittämään kuukausittaisiin menoihin, joita ei ollut paljon. Opiskelijana kuitenkin moni asia oli ihan ilmaista: terveydenhuolto, liikuntaharrastukset, netti, sähkö... Pyörällä pääsi Turussa mihin vaan. Opiskelijaruokalassa maksoi jotain 2€ vain ruokailu. Tilillä oli 3000€ euroa yllättävien menojen varalta kuten esim. tietokoneen hankintaan jne. Olin saanut ne vanhemmilta täytettyäni 18 vuotta. Kestätöitä en koskaan saanut. Opiskelin myös kesät, joten opintotuki juoksi jatkuvasti.

Kolmen vuoden jälkeen muutin Helsinkiin tekemään maisterintutkintoa ja elinkustannukset nousivat hurjasti. Oli siis "pakko" ottaa opintolainaa. Mutta ei se mitään, opintolaina on hyvä laina. Opintojen loppua kohden aloin myös työskennellä viikonloppuna tarjoilijana ja säästötilini alkoi vihdoin täyttyä rahasta hupenemisen sijasta.

Vierailija
13/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, ei ollut säästöjä opintojen alkaessa. En käy töissä, en laske senttejä, tällä hetkellä tilillä on sellainen 700€. Vuokra ja laskut on jo maksettu tältä kuulta.

Vierailija
14/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen opiskelujen alkua oli tililleni kertynyt 40 000€, jotka olin saanut sijoittamalla, lahjaksi sekä kesätöistä. Vuokra oli 400/kk, muut kulut n. 300€/kk. Sain opintotukea ja -lainaa jotain 800€/kk. Lisäksi kävin töissä, palkka oli 1200€/kk. Käytin rahaa todella vähän, ja nyt työelämässä ollessa sitä on kertynyt jo lähes kaksinkertainen määrä siitä kun aloitin opiskelut.

15/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin Stadissa 2007-2011. Asuin aluksi soluasunnossa, sitten edullisessa Hoas:n yksiössä. Tein koko opiskeluajan keikkatöitä ja kesäisin olin 2kk töissä. Tililläni oli aina vähintään muutama sata euroa rahaa. Silloin tuntui, ettei rahasta edes tehnyt tiukkaa, vaan sain tehdä kivoja vapaa-ajan juttuja. Nyt kun olen ollut työelämässä vakkaristi, niin en taasen haluaisi enää madaltaa elintasoani, vaikka silloin ennen olinkin tyytyväinen vähempään.

Vierailija
16/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin yksinasuva opiskelija, nyt parisuhteessa.

Omilleen muuttaessani minulla oli 27 000 e vanhempien säästämää rahaa, jotka toivoivat säästettävän asunnon ostoon. Nostin alusta asti opintolainaa, mutten käyttänyt sitä, ajattelin käyttäväni sitä asuntolainan maksuun aikanaan, koska korko on edullisempi. Tietty se olisi heti kannattanut sijoittaa tilillä makuuttamisen sijaan. Yksinasuvana elin aluksi kädestä suuhun ja kulutin säästöjä noin 3000 euroa, koska opintotuki ja asumistuki kattoivat vain nipin napin asumisen kulut (500e) ja muihin pakollisiin menoihin meni n. 200e kuussa, lisäksi ostin kalusteet ja muut tarpeet kotiini ja minulla oli kissa. Vuoden jälkeen sain töitä (palkkaa osa-aikatöistä nettosin n. 700 e kuussa), jolloin aloitin uuden keräilyharrastuksen ja menot kasvoivat 500 euroon kuussa. Sain säästöön n. 200 kuussa ja yritin säästää kuluttamiani rahoja takaisin. 

Taas n. 1v eteenpäin muutimme miehen kanssa yhteen miehen omistusasuntoon ja sain parempipalkkaisen osa-aikatyön, josta maksetaan nettona noin 1000e/kuukausi. Asumistuki lakkasi ja opintotuki pieneni, mutta myös asumismeno pieneni, koska maksan tässä vain vastiketta ja juoksevia kuluja, en vuokraa tai lainaa. Mies on varakkaampi, ja olemme jakaneet menoja tulojen suhteessa tai puoliksi vähän tilanteesta riippuen. Pakollisiin menoihin minun osuuteni kuussa on n. 350 euroa jos syödään suunnitellusti, ylimääräisiin yhteisiin hankintoihin menee n. 100e kuussa. Opintotuki kattaa osan, ja keskimäärin omaan kulutukseen tai säästettäväksi jää 700e kuussa plus opintolaina. Käytännössä käytin alkuun tämän summan lähes kokonaan keräilyharrastukseeni, nyt olen alkanut laittamaan sääsöön 400e kuussa. Opin miehen luo muuttaessa sijoittamaan ja sijoitin kaikki opintolainat sekä säästöt vähitellen rahastoihin kokeillen, mikä tuntuu hyvältä. Tällä hetkellä olen 4. vuoden opiskelija, ja minulla on omia säästöjä noin 35 000, jos opintolainan vähentää. Opintolainasta plus säästöistä minulla on 65 000 euron sijoitussalkku. Lisäksi olen kerännyt 20 000 euron arvoisen kokoelman (saisin tuon heti, jos nyt myisin sen, mutta tietty se tehdään vain hätätilanteessa) keräilyharrastuksessani opintojen aloittamisen jälkeen. Vanhempani luulevat vakuutteluistani huolimatta, että olen törsännyt koko heidän antamansa alkupotin tähän keräilyyn, mutta kyllä tuntuu hyvältä sitten, kun otan asuntolainaa eikä minun tarvitse pyytää heitä takaajiksi, koska pystyn itse maksamaan riittävän käsirahan. Minua on aina vähän ahdistanut olla kiitollisuudenvelassa ihmisille.

Vierailija
17/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen opintoja ei ollut juurikaan säästöjä. Sen verran, että sai ostettua sängyn, sohvan ja ruokapöydän. Poikaystävällä sama tilanne. Muutettiin opiskelemaan lähdettäessä yhteen. Saatiin kiva kaksio HOASilta, vuokraan meni muistaakseni noin 650€/kk + käyttösähkö. Olisikohan tilillä ollut säästössä vajaa pari tonnia niin, että oli vähän pelivaraa mutta aika tiukalle meni esimerkiksi, kun piti maksaa vakuutukset yms. Pyrittiin kuitenkin pitämään huoli, että tilillä on aina ylimääräistä yhden kuukauden vuokran verran.

Tulot olivat opintotuki, jota saatiin molemmat vajaa 500€/kk. Sillä sai kulut maksettua. Senttejäkin tuli laskettua, etenkin kun kesätöitä ei saatu tai ensimmäinen palkka maksettiin vasta heinäkuun lopussa. Vanhemmat auttoivat jonkin verran esimerkiksi tuomalla aina kassillisen ruokaa käydessään ja maksoivat myös matkat heille.

Vierailija
18/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesältä nostin vain asumistuen, muutoin myös opintorahan. Ei rahaa lainaksi tai vanhempien pussista. Kyllä se riitti, kun söi halvalla eikä sortunut tupakan, alkoholin tai kahvin tapaisiin nautintoaineisiin.

Miten ihmeessä tuo riitti?

Kuka maksoi elämisen kulut?tai et asunut yksin?

Vierailija
19/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuo riitti?

Kuka maksoi elämisen kulut?tai et asunut yksin?

Opiskellut varmaan sata vuotta sitten. Nykyään asumistuki ei ole edes asunnon vuokran suuruinen.

Vierailija
20/20 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teekkarina kesätöiden saanti tehtaalta oli helppoa. Sinne otettiin satoja tekniikan opiskelijoita joten töihin pääsi ilman haastattelua. Kesän aikana pystyi tekemään duunia kolmessa vuorossa sekä ylitöitä. Ansiot kesältä toistakymmentä tuhatta euroa. Talvella ei tarvinnut tehdä töitä ja rahaa jäi matkusteluun ym. ja seuraavan kesän duuni samassa paikassa oli varma. En päässyt "ylenemään" työssäni, mutta haalarihommia riitti. Valmistuin sitten työttömäksi enkä enää kelvannut noihin kesätöihin koska en ollut opiskelija. Kävi niin jännästi että minulla oli parempi rahatilanne opiskelijana kuin valmistumisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi