Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka viisikymppisen naiset verenpaineen ja ylipainon saa kuntoon?

Vierailija
06.04.2021 |

Koronavuosi ja etätyöt aikaansaavat ongelman. Tulee herkuteltua ja tehtyä puolison kanssa parempaa ruokaa ja nyt vuosikontrollissa kaikki arvot ovat tapissa.

Painoa 20 kiloa liikaa. Veren kokonaiskolesteroli 7. Verenpaine 150/80.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi tuo typo alussa. En voi ryhtyä pussi- tai ketodieetille, koska meillä tehdään kahdelle ihmiselle samat ruoat. Sen vuoksi ruoan pitää olla kotiruokaa kun olemme nyt etätöissä. Olisi omituista jos kahdella yhdessä asuvalla aikuisella olisivat eri ruoat.

Pelkään todella paljon liukastumista ja kaatumista. Olen liukastunut kerran niin, että selkä oli puoli vuotta kipeänä sen jälkeen. Nyt ei ole muita liikuntalajeja tarjolla koronan vuoksi.

Sain sekä verenpaineeseen että kolesteroliin lääkityksen. Siitä huolimatta verenpaine ei ole ostamani kotimittarin mukaan pudonnut. Painokaan ei laske vaikka syön vähemmän kuin aikaisemmin.

Tämä vaikuttaa toivottomalta!

Internet on täynnä kotijumppaa ja Tokmannilla hyllymetreittäin liikuntavälineitä.

Mitä syöt vähemmän kuin aikaisemmin?

Valmisruokia. Toimistolla kävin ostamassa lähikaupasta jonkin keiton tai salaatin ja söin niitä. Ne ovat valmisruokia, joita en ole tietenkään kotona miehen kanssa syönyt.

Eli nyt syöt kotona paljon enemmän.

Vierailija
42/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon samaa kuin muutkin: tee miehelle yhä hyvää ruokaasi, mutta itsellesi siihen viereen iso salaatti, jolla täytät vatsaa, ettei tarvitse syödä muuta ruokaa niin paljoa. Ei mitään pätkäpaastoja tai ketoja, vaan elämäntapa muutos.

Ei kai joka paikassa ole enää jäätä? Ainakaan ensi viikolla ei ole, joten sitten lähdet kävelemään.

Vähän tuntuu myös, että muutoksen pelko on sulla itselläsi korvien välissä. Jos et saa omaa päätäsi toimimaan ystävänäsi painopudotuksessa, homma ei onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi tuo typo alussa. En voi ryhtyä pussi- tai ketodieetille, koska meillä tehdään kahdelle ihmiselle samat ruoat. Sen vuoksi ruoan pitää olla kotiruokaa kun olemme nyt etätöissä. Olisi omituista jos kahdella yhdessä asuvalla aikuisella olisivat eri ruoat.

Pelkään todella paljon liukastumista ja kaatumista. Olen liukastunut kerran niin, että selkä oli puoli vuotta kipeänä sen jälkeen. Nyt ei ole muita liikuntalajeja tarjolla koronan vuoksi.

Sain sekä verenpaineeseen että kolesteroliin lääkityksen. Siitä huolimatta verenpaine ei ole ostamani kotimittarin mukaan pudonnut. Painokaan ei laske vaikka syön vähemmän kuin aikaisemmin.

Internet on täynnä kotijumppaa ja Tokmannilla hyllymetreittäin liikuntavälineitä.

Mitä syöt vähemmän kuin aikaisemmin?

Valmisruokia. Toimistolla kävin ostamassa lähikaupasta jonkin keiton tai salaatin ja söin niitä. Ne ovat valmisruokia, joita en ole tietenkään kotona miehen kanssa syönyt.

Eli nyt syöt kotona paljon enemmän.

Taitaa pitää paikkansa.

Vierailija
44/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon samaa kuin muutkin: tee miehelle yhä hyvää ruokaasi, mutta itsellesi siihen viereen iso salaatti, jolla täytät vatsaa, ettei tarvitse syödä muuta ruokaa niin paljoa. Ei mitään pätkäpaastoja tai ketoja, vaan elämäntapa muutos.

Ei kai joka paikassa ole enää jäätä? Ainakaan ensi viikolla ei ole, joten sitten lähdet kävelemään.

Vähän tuntuu myös, että muutoksen pelko on sulla itselläsi korvien välissä. Jos et saa omaa päätäsi toimimaan ystävänäsi painopudotuksessa, homma ei onnistu.

Minua turhauttaa se, etten saa tuloksia aikaan vaikka olen jo keventänyt smoothieilla päiväkahvilla ja teen salaattia jokaiselle lämpimälle ruoalle. Sen lisäksi teen itse vinaigrettea salaatinkastikkeeksi.

Vierailija
45/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paastoa eikä mitään ketoilua. Minulla oli kol yli 7 ja ylipainoa 10 kg, verenpaine hieman koholla. Nyt , vuoden jälkeen, kaikki arvot uskomattomasti normaalit ja ihannepainossa. Tein kaksi asiaa: ruokavalio ja liikunta. Olet kuullut tämän ennenkin : kasviksia ja kalaa, radvattomat maitotuotteet. Oliiviöljy. Ei leikkeleitä, juustoa, voita, kermaa, lihaa. Leipänä ruisleipä. Ei kekseille, leipomuksille paitsi kyläilessä ja juhlissa. Tee itse mieluusti. Älä syö valipaloja- itse syön aamiaisen, lounaan, illallisen. Ja liikunta: itse lisäsin kävelyn sekaan juoksua ja punttien heiluttelua., joka päivä jotain. Hyötyliikuntaa. En pyydä ketään viemään roskia, vaan vien itse. En ole tuntenut nälkää tai olevani millään dieetillä enkä koe jääneeni mistään paitsi. En voisi ketoilla, koska ruisleipä ja kaurapuuro on hyvää.

Mitä laitat leivän päälle? Voiko hummusta laittaa? Sitä voi ainakin muunnella vaikka kuinka paljon. Juustottomuus kuulostaa kauhealta! Eikö edes kevytjuustoja voi syödä?

Juustoportin Julia % on hyvää, ja siinä on maitorasva korvattu rypsiöljyllä.

https://www.juustoportti.fi/tuotteet/juustoportti-julia-viipaloitava-ry…

Ostin kerran tuota ja mies suutahti eikä suostu syömään tuota. Pakkaus on niin suuri, että pilaantuu jos joudun syömään yksin sen. Mies haluaa cheddaria jne.

Vierailija
46/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua turhauttaa se, etten saa tuloksia aikaan vaikka olen jo keventänyt smoothieilla päiväkahvilla ja teen salaattia jokaiselle lämpimälle ruoalle. Sen lisäksi teen itse vinaigrettea salaatinkastikkeeksi.

Ei noita kuulu syödä lisäksi, vaan tilalle. (HUono vitsi, tiedän)

Oletko oikeasti laskenut kalorit, vai onko tuo keventäminen tapahtunut mututuntumalla. Smoothietkin saa tehtyä yllättävän kaloripitoisiksi, jos ei ole tarkkana.

Vierailija
47/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paastoa eikä mitään ketoilua. Minulla oli kol yli 7 ja ylipainoa 10 kg, verenpaine hieman koholla. Nyt , vuoden jälkeen, kaikki arvot uskomattomasti normaalit ja ihannepainossa. Tein kaksi asiaa: ruokavalio ja liikunta. Olet kuullut tämän ennenkin : kasviksia ja kalaa, radvattomat maitotuotteet. Oliiviöljy. Ei leikkeleitä, juustoa, voita, kermaa, lihaa. Leipänä ruisleipä. Ei kekseille, leipomuksille paitsi kyläilessä ja juhlissa. Tee itse mieluusti. Älä syö valipaloja- itse syön aamiaisen, lounaan, illallisen. Ja liikunta: itse lisäsin kävelyn sekaan juoksua ja punttien heiluttelua., joka päivä jotain. Hyötyliikuntaa. En pyydä ketään viemään roskia, vaan vien itse. En ole tuntenut nälkää tai olevani millään dieetillä enkä koe jääneeni mistään paitsi. En voisi ketoilla, koska ruisleipä ja kaurapuuro on hyvää.

Mitä laitat leivän päälle? Voiko hummusta laittaa? Sitä voi ainakin muunnella vaikka kuinka paljon. Juustottomuus kuulostaa kauhealta! Eikö edes kevytjuustoja voi syödä?

Ostin kerran tuota ja mies suutahti eikä suostu syömään tuota. Pakkaus on niin suuri, että pilaantuu jos joudun syömään yksin sen. Mies haluaa cheddaria jne.

Pakkaus ei todellakaan ole suuri, mä syön siitä 2 siivua päivässä, ja hyvin ehtii syömään ennenkuin pilaantuu. Eli tekosyy tuokin.

Vierailija
48/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että sun pitää syödä miehesi kanssa täysin samaa ruokaa ja sama määrä, muuten miehesi suuttuu. Kai hän syö oman osansa myös sun lääkkeistä.

Vierailija
49/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ajattelin minäkin. Ostin sitten 8viikon tehostarttivalmennuksen (tms.). Maksoin 200e. Sain ohjeet ja määrät mitä saa syödä. Lyhesti: 500 g kasviksia päivässä. Protskua joka aterialla. Hiirarit aika minimissä. Minua helpotti, että joku sanoi, että tee näin. Olen syyskuusta tiputtanut painoa noin 9 kg. Jouluna herkuttelin ja pääsiäisenä. Muuten aika vähällä karkkipulla etc -linjalla. Tumma suklaa on ok, koska en voi syödä pähkinöitä, saan tummasta suklaasta hyviä rasvoja.

Olen 55-vuotias - en olisi uskonut, että painan nyt mitä painan. 

50 vuotta täytettyäni lihoin vuodessa 8 kg - mikään syömisessäni ei muuttunut. Kiitos vaihdevatunvuosien. Ja niihin saa apua gyneltä. Suosittelen!

Paino tippuu ilman liikuntaakin, mutta minä lisäsin sitä. Ihan 15-20 min kävelyä päivässä. Ei muuta. Kaikki veriarvot muuten ovat todella hyvät ja tuo sinun verenpaineesi on kyllä mielestäni huono. Tuo yläpaine. 

Vierailija
50/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti avata tämä, kun ihmettelin miten ikä liittyy asiaan. Kyllä minkä ikäinen ihminen vaan voi tehdä terveyttään kohentavia muutoksia, kuten laihduttaa ja syödä terveellisemmin.

Valitettavasti kaikki eivät voi hoitaa verenpainetta esim. laihduttamalla. Jos tauti on perimässä niin ainoa apu on säännöllinen lääkitys. Jos näin käy sinulle ap, älä huoli, se on ihan ok juttu. Jokaiselle löytyy sopiva lääke ja hoidossa oleva painetauti on helppo sairaus.

Laihtumiseen ja parempaan ruokaan suosittelen vahvasti pätkäpaastoa & kasvisvoittoisempaa ja puhtaampaa ravintoa. Samalla heivaat kaikki alkoholit pois. Pullakin on parempi kuin pullo, kunhan ei joka päivä vedä. Uuteen tapaan pitää opetella, tehdä siitä rutiini. Sitoutukaa yhdessä asiaan ja tehkää sitä vaan väkisin n 30 päivää ja sen jälkeen se sujuu puoliautomaattisesti.

Vierailija
51/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ajattelin minäkin. Ostin sitten 8viikon tehostarttivalmennuksen (tms.). Maksoin 200e. Sain ohjeet ja määrät mitä saa syödä. Lyhesti: 500 g kasviksia päivässä. Protskua joka aterialla. Hiirarit aika minimissä. Minua helpotti, että joku sanoi, että tee näin. Olen syyskuusta tiputtanut painoa noin 9 kg. Jouluna herkuttelin ja pääsiäisenä. Muuten aika vähällä karkkipulla etc -linjalla. Tumma suklaa on ok, koska en voi syödä pähkinöitä, saan tummasta suklaasta hyviä rasvoja.

Olen 55-vuotias - en olisi uskonut, että painan nyt mitä painan. 

50 vuotta täytettyäni lihoin vuodessa 8 kg - mikään syömisessäni ei muuttunut. Kiitos vaihdevatunvuosien. Ja niihin saa apua gyneltä. Suosittelen!

Paino tippuu ilman liikuntaakin, mutta minä lisäsin sitä. Ihan 15-20 min kävelyä päivässä. Ei muuta. Kaikki veriarvot muuten ovat todella hyvät ja tuo sinun verenpaineesi on kyllä mielestäni huono. Tuo yläpaine. 

Ainiin. 5 ateriaa per päivä. Todellakin sai laittaa juustoa ja leikkeleitä RUIS- tai KAURAleivän päälle. Puuroa saa syödä myös. 

Vierailija
52/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos lääkitys ei ala tehota, sitä voi vaihtaa. Se on hyvin yleistä alussa, että etsitään toimivaa lääkitystä 1-3 lääkkeen välillä.

Vierailija
53/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se mies kuriin. Joko alat syödä omia ruokia tai mies syö kanssasi samaa ruokaa. Mielestäni voit kokeilla pussikuurejakin, mutta itse tekisin omat ruuat valmiiksi koko viikolle ja sitten ei tarvitse kuin miehelle tehdä omat, jos on noin lapsellinen eikä halua itse laihtua tai tukea sinua.

Vihanneskeitot, hernekeitot, salaatit (mukaan oliiviöljyä, oliiveja ja pähkinöitä eli hyvää rasvaa), kalakeitot, puurot, vihersmoothiet (marja- ja viherjauheita), kasvispihvit, uunijuurekset. Vihannes ja juuresruokiin saa makua mausteilla.

Yksi vinkki suolaan liittyen, ripauta sitä ruokaan kun alat syömään, siis lautasella (ellei kyse ole liha/kalaruoasta). Voit höyryttää vihannekset sellaisenaan ja lisätä suolan vasta kun alat nautiskella. Se maistuu voimakkaammin siinä.

Valmisruuat sisältävät VALTAVASTI suolaa. Pahoja ovat myös leipä ja juusto. Pelkästään ne skippaamalla suolan määrä pienenee merkittävästi. Tee sämpylöitä, korppuja ja leipää itse. Vähennä maitotuotteita.

Vierailija
54/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaongelmiin ehdotus: laita ajastin 20 minuuttiin ja luurit korville, spotify tms auki lempimusiikkia soimaan ja TANSSI koko aika. Se on liikuntaa ja hauskaa.

Vierailija
55/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoa parempaan on aina, ehkä omassa asenteessa on tehtävä muutos?  Voit olla dieetillä, jos kestät sen, että puolisosi syö eri ruokaa. Ruokaa voi valmistaa ison setin kerralla ja pakastaa kerta-annoksina. Salaatteja voitte molemmat tehdä ja syödä päivittäin.

Kenkiin voi ostaa irrotettavat liukuesteet, lisäksi kävelysauvat tehostavat ja tukevat kävelyä. Tsemppiä!!!

Vierailija
56/57 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olette kumpikin yhtä sairaita, mies todennäköisesti sairaampi, tietää sen eikä halua luopua mukavuuksista ja kuolema heittää noppaa kumman teistä vie aikaisemmin. Luultavasti miehen koska hän ei käytä edes lääkkeitä.

Mutta koska todellisuutta on niin ikävää kohdata, niin teillä pysyy sopu ainoastaan jos tilanne pahenee vaan ja pöydässä on miehelle mieleistä moskaa.

En ihmettele että ahdistaa kun oma henkiriepu riippuu toisen ihmisen lapsellisista reaktioista, vaikeaahan tuollaista on kestää.

Mitä mies sanoo jos sinä sanot että sinun on terveytesi vuoksi korjattava oma ruokavaliosi?

Vierailija
57/57 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän alapaineesi ole edes kummoinen. Tee kotimittauksia aamuin illoin, ne kertovat todelliset arvosi (suositus alle 140/90). Lue mittaustekniikasta myös. Halvimman mittarin voi saada 30e:lla. Rannemittari on yhtä tyhjän kanssa.

Kaikki suositusten mukainen ruokavalio ja liikunta auttaa. Eli 2,5h liikuntaa viikossa lajeja vaihdellen, 4-5 ateriaa päivässä (en tarkoita lämmintä), 500g kasviksia/marjoja/hedelmiä. Suola minimiin, ei kokonaan pois että saat jodia. Margariini 60% (isompi prosentti parempi koska kertoo kasvirasvojen määrästä), stressin hallinta ja viimeisenä keinona geenien totaalinen vaihtaminen, koska sukurasite vaikuttaa paljon. Ei ihmediettejä vaan pysyviä, pieniä muutoksia, tupakoinnin vähentäminen jos poltat tai lopettaminen mm. Reseptilääkkeillä, kofeiinin ja alkon vähentäminen jos runsasta, sekä myös muiden sairauksien hoito ja tarkastus, ettei ole vaikka sepelvaltimotautia, hyperkolesterolemiaa, diabetestä taustalla ylläpitämässä verenpainetta. Lisäksi muu säännöllisyys mm unessa, kultainen sääntö: kohtuus kaikessa. Erilaiset sovellukset avuksi, Keventäjistä olen kuullut paljon hyvää palautetta. Myös erilaiset kauppalistasovellukset auttavat hahmottamaan omaa ostoskulttuuriaan. Sydänmerkkituotteet, laihduttajien reseptikirjat/blogit, raakakakut, smoothiet, kaikkien mahdollisten vaihto jääkaapista siihen astetta kevyempään, esim 15% ruokakerma 9%.

Motivoit itseäsi vaikka lehtitilauksella, hieronnalla, rahalla, uudella ostoksella, vaatteella kun vanhat pienenee. Osta vaaka, jossa käyt aamuisin ja mittanauha vy:stä varten. Tsemppaat itseäsi, haluathan nauttia elämästä pitkään!

Mistä olet löytänyt vähäkalorisen raakakakun ohjeen!!??? Mun näkemissä ohjeissa on ollut enemmän kaloreita, kuin normaalikakuissa. Kaupan smoothiet on täynnä sokeria. Smoothie on tehtävä itse ilman sokeria/makeutusta, että se olisi terveellinen.

Saatko vielä yhden huutomerkin laitettua viikon shokkiuutiseen😂 Tarvitseeko sitä raakakakkua tunkea kilokaupalla kaksin käsin sinne napaan? Tällä yritin sanoa että tekee raakakakkua joka lähtökohtaisesti on terveellisempää ohjeesta riippuen, kuin joku vehnäpullapohjainen kinuskikakku, ja voi ottaa myös pienemmän palan kuin normaalisti. Shoking.

Smoothiesta voi jokainen vetää itse johtopäätöksen kannattaako ostaa kaupan valmiita (ne muutamat mitä hyllyssä tai sekoituksena on, jos edes sitä), vai tarkoitinko nimenomaan että tekee itse. En aikuisille ihmisille laita lisäyksenä että itse tehty on terveellisempää kuin valmistuote, on niin itsestään selvyys. Blenderillä menee 3min ja saa monta annosta monia makuja tehtyä, suosittelen.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme