Kuinka viisikymppisen naiset verenpaineen ja ylipainon saa kuntoon?
Koronavuosi ja etätyöt aikaansaavat ongelman. Tulee herkuteltua ja tehtyä puolison kanssa parempaa ruokaa ja nyt vuosikontrollissa kaikki arvot ovat tapissa.
Painoa 20 kiloa liikaa. Veren kokonaiskolesteroli 7. Verenpaine 150/80.
Kommentit (57)
Ei paastoa eikä mitään ketoilua. Minulla oli kol yli 7 ja ylipainoa 10 kg, verenpaine hieman koholla. Nyt , vuoden jälkeen, kaikki arvot uskomattomasti normaalit ja ihannepainossa. Tein kaksi asiaa: ruokavalio ja liikunta. Olet kuullut tämän ennenkin : kasviksia ja kalaa, radvattomat maitotuotteet. Oliiviöljy. Ei leikkeleitä, juustoa, voita, kermaa, lihaa. Leipänä ruisleipä. Ei kekseille, leipomuksille paitsi kyläilessä ja juhlissa. Tee itse mieluusti. Älä syö valipaloja- itse syön aamiaisen, lounaan, illallisen. Ja liikunta: itse lisäsin kävelyn sekaan juoksua ja punttien heiluttelua., joka päivä jotain. Hyötyliikuntaa. En pyydä ketään viemään roskia, vaan vien itse. En ole tuntenut nälkää tai olevani millään dieetillä enkä koe jääneeni mistään paitsi. En voisi ketoilla, koska ruisleipä ja kaurapuuro on hyvää.
Mä olen vasta 40v mutta ainoa keino korkeaan verenpaineeseen oli lääkitys. Kolesteroli on ollut yli 8 mutta ruokavaliolla sain sen laskemaan 6.
Ylipainoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tuo typo alussa. En voi ryhtyä pussi- tai ketodieetille, koska meillä tehdään kahdelle ihmiselle samat ruoat. Sen vuoksi ruoan pitää olla kotiruokaa kun olemme nyt etätöissä. Olisi omituista jos kahdella yhdessä asuvalla aikuisella olisivat eri ruoat.
Pelkään todella paljon liukastumista ja kaatumista. Olen liukastunut kerran niin, että selkä oli puoli vuotta kipeänä sen jälkeen. Nyt ei ole muita liikuntalajeja tarjolla koronan vuoksi.
Sain sekä verenpaineeseen että kolesteroliin lääkityksen. Siitä huolimatta verenpaine ei ole ostamani kotimittarin mukaan pudonnut. Painokaan ei laske vaikka syön vähemmän kuin aikaisemmin.
Tämä vaikuttaa toivottomalta!
Internet on täynnä kotijumppaa ja Tokmannilla hyllymetreittäin liikuntavälineitä.
Mitä syöt vähemmän kuin aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Alat tekee ihanaa ruokaa, mutta lisäät itsellesi paljon kasviksia ja jätät ne annoskoot pienemmiksi. Opettelet tekemään herkullista ruokaa, joka on täyttävää ja jossa ei ole sinulle liikaa kaloreita.
Esimerkki: teet ruoaksi lihakastiketta ja perunoita. Itse syöt lautasellisen salaattia ennen kuin otat maltillisen annoksen samaa lihakastiketta ja perunoita kuin mieskin.
Harvalla läskillä on motivaatiota. Ei ole tälläkään.
Tarvitset sellaisen ihmepillerin, joka sulattaa rasvan ja laskee kolesterolin ja kasvattaa sinulle lihakset reisiin, että pääset vielä kymmenen vuoden päästä itse ylös tuolista.
Ai niin. Sellaista pilleriä ei ole. Ainoa keino on patistaa itsensä herkkupöydän ääreltä liikkumaan.
Jos "on pakko" syödä samaa ruokaa kuin mies, vaihda edes oma lautasesi pienempään äläkä santsaa.
Voi olla että lukemat ei lähde pienillä muutoksilla heti heittämällä alaspäin, mutta mieti kuinka paljon ne menisi ylöspäin, jollet tekisi yhtään mitään.
Pätkäpaasto kuten joku sanoikin. Ei aikuisen ihmisen tarvitse koko ajan puputtaa. Syöt 1-3 kertaa päivässä kunnon aterian ja sillä siisti. Makeat herkut ensiksi pois. Myöhemmin liikuntaa. Ei kaikkea kerralla.
ValoPallo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä muuta kuin syöt terveellisemmin ja käyt joka päivä kävelyllä.
Ulkona on liukasta ja teemme joka päivä terveellistä kotiruokaa. Valmisruokia en ole ostanut tänä vuonna ollenkaan.
Onko tämä taas joku provo, kun yorppaat kaikki järkevätkin ehdotukset? Osta kävelysauvat ja kitka/piikkikengät. Lihastreeni ja tasapainotreeni saa sut tuntemaan olosi varmemmaksi. Olen 55 eikä mulla ole noita ongelmia, joten iästä ongelmasi ei johdu.
Mistä saa hyviä kitka/piikkikenkiä?
Vierailija kirjoitti:
Benecol tuorejuusto , valkosipuli on taivaallisen hyvää. Mulla on tippunut alkuvuodesta paino 6 kg , kolesterolit ennen 6 nyt 1,8 , verenpaine ennen 220/160 nyt 135/90 apuna lääkkeet ( 3 verenpaineeseen ja 1 kolesteroliin), laihdutus.
Puolisoni ei tuollaisiin koske mutta ei päätä siitä, mitä laitan leipäni päälle. Kuinka nopeasti tuohon korkeaan verenpaineen hoitoon voi kysyä lisäapuja jos ensimmäinen lääke ei auta?
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä muuta kuin syöt terveellisemmin ja käyt joka päivä kävelyllä.
Ulkona on liukasta ja teemme joka päivä terveellistä kotiruokaa. Valmisruokia en ole ostanut tänä vuonna ollenkaan.
Onko tämä taas joku provo, kun yorppaat kaikki järkevätkin ehdotukset? Osta kävelysauvat ja kitka/piikkikengät. Lihastreeni ja tasapainotreeni saa sut tuntemaan olosi varmemmaksi. Olen 55 eikä mulla ole noita ongelmia, joten iästä ongelmasi ei johdu.
Mistä saa hyviä kitka/piikkikenkiä?
Stadium
Intersport
Sportia
Mikä tahansa urheiluliike
Nettikaupat
Merkkejä ovat esimerkiksi Icebug ja Sarva, muiltakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko oikeasti tervehtyä vai ainoastaan sääliä?
Ongelmasi näyttäisivät olevan vahvasti pään sisällä, mistä stressisi ja vinoutuneet ajatukset ovat saaneet alkunsa?
Pelkäät liukastumista, hanki liukuesteet? Vai onko ulkoilun esteenä kuitenkin ennemmin ahdistus?
Taloudessa ei voida syödä kahta eri ruokaa? Onko miehesi paino kunnossa ja arvot optimaaliset vaikka syötte samaa? Jos on niin eri ruokien syömisen sijasta toinen teistä voi saada kuitenkin diabeteksen ja veritulpan ja siinä ei ole mitään kiusallista, vaan eri ruokien syömisessä olisi?
Syötte terveellistä kotiruokaa mutta terveytesi on pohjamudissa? Kumpi on totta?
Mitä tämä terveellinen kotiruoka on? Ei se että ostat suonet tukkivaa ruokaa kaupasta ja kannat sen kotiin tee ruoasta terveellistä.
Tiedät itsekin sanojesi mukaan että tilanne on mennyt tuohon pisteeseen vuoden sisään kun olette siirtyneet syömään tuota terveellisenä pitämääsi ruokaa kotiin. Mikä estää muuttamasta aineksia jotka hankit kaupasta?
Mies ei käy lääkärissä eli hänen arvonsa ovat arvoitus. Hän ei suostu edes mittaamaan verenpainetta kotona. Mies on todella valikoiva ruoan suhteen eli en voi pakottaa häntä millekään kaalisoppadieetille tai syömään rahkaa ananasmurskan kanssa.
Tietenkin ikä näkyy hänestäkin mahan kohdalta. Mies on myös herkästi mököttävä eikä taatusti lähde millekään sauvakävelylle jos puhun siten, että hänen kunnollinen tai mahalleen pitäisi tehdä jotain. Ei myöskään suostu syömään muita kasviksia kuin niitä, joihin on tottunut, raakana.
Mies arvostaa minua nimenomaan siksi, että osaan tehdä hyvää ruokaa hyvää ruokaa arvostavalle miehelle. En halua riitaa kotiinikin. Työkavereiden kanssa riitely ottaa hermojen päälle jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Alat tekee ihanaa ruokaa, mutta lisäät itsellesi paljon kasviksia ja jätät ne annoskoot pienemmiksi. Opettelet tekemään herkullista ruokaa, joka on täyttävää ja jossa ei ole sinulle liikaa kaloreita.
Mistä hyviä reseptejä? Ennen Hyvä terveys-lehdessä oli joitain kokeilemiani reseptejä. Nyt senkin lehden reseptit ovat tavallaan puuroutuneet nettisivuilla. Ei houkuttele tilaamaan lehteä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei paastoa eikä mitään ketoilua. Minulla oli kol yli 7 ja ylipainoa 10 kg, verenpaine hieman koholla. Nyt , vuoden jälkeen, kaikki arvot uskomattomasti normaalit ja ihannepainossa. Tein kaksi asiaa: ruokavalio ja liikunta. Olet kuullut tämän ennenkin : kasviksia ja kalaa, radvattomat maitotuotteet. Oliiviöljy. Ei leikkeleitä, juustoa, voita, kermaa, lihaa. Leipänä ruisleipä. Ei kekseille, leipomuksille paitsi kyläilessä ja juhlissa. Tee itse mieluusti. Älä syö valipaloja- itse syön aamiaisen, lounaan, illallisen. Ja liikunta: itse lisäsin kävelyn sekaan juoksua ja punttien heiluttelua., joka päivä jotain. Hyötyliikuntaa. En pyydä ketään viemään roskia, vaan vien itse. En ole tuntenut nälkää tai olevani millään dieetillä enkä koe jääneeni mistään paitsi. En voisi ketoilla, koska ruisleipä ja kaurapuuro on hyvää.
Mitä laitat leivän päälle? Voiko hummusta laittaa? Sitä voi ainakin muunnella vaikka kuinka paljon. Juustottomuus kuulostaa kauhealta! Eikö edes kevytjuustoja voi syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tuo typo alussa. En voi ryhtyä pussi- tai ketodieetille, koska meillä tehdään kahdelle ihmiselle samat ruoat. Sen vuoksi ruoan pitää olla kotiruokaa kun olemme nyt etätöissä. Olisi omituista jos kahdella yhdessä asuvalla aikuisella olisivat eri ruoat.
Pelkään todella paljon liukastumista ja kaatumista. Olen liukastunut kerran niin, että selkä oli puoli vuotta kipeänä sen jälkeen. Nyt ei ole muita liikuntalajeja tarjolla koronan vuoksi.
Sain sekä verenpaineeseen että kolesteroliin lääkityksen. Siitä huolimatta verenpaine ei ole ostamani kotimittarin mukaan pudonnut. Painokaan ei laske vaikka syön vähemmän kuin aikaisemmin.
Tämä vaikuttaa toivottomalta!
Internet on täynnä kotijumppaa ja Tokmannilla hyllymetreittäin liikuntavälineitä.
Mitä syöt vähemmän kuin aikaisemmin?
Valmisruokia. Toimistolla kävin ostamassa lähikaupasta jonkin keiton tai salaatin ja söin niitä. Ne ovat valmisruokia, joita en ole tietenkään kotona miehen kanssa syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla läskillä on motivaatiota. Ei ole tälläkään.
Aion kyllä uida ja vesijuosta heti kun luonnonvesiin pääsee. Kesällä on liikkuminenkin mukavampaa kun ei tarvi pelätä kaatumista, jossa lähtevät ilmat pihalle ja on puoli vuotta reporankana mustelmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi näyttäisivät olevan vahvasti pään sisällä, mistä stressisi ja vinoutuneet ajatukset ovat saaneet alkunsa?
Pelkäät liukastumista, hanki liukuesteet? Vai onko ulkoilun esteenä kuitenkin ennemmin ahdistus?
Taloudessa ei voida syödä kahta eri ruokaa? Onko miehesi paino kunnossa ja arvot optimaaliset vaikka syötte samaa? Jos on niin eri ruokien syömisen sijasta toinen teistä voi saada kuitenkin diabeteksen ja veritulpan ja siinä ei ole mitään kiusallista, vaan eri ruokien syömisessä olisi?
Syötte terveellistä kotiruokaa mutta terveytesi on pohjamudissa? Kumpi on totta?
Mitä tämä terveellinen kotiruoka on? Ei se että ostat suonet tukkivaa ruokaa kaupasta ja kannat sen kotiin tee ruoasta terveellistä.
Tiedät itsekin sanojesi mukaan että tilanne on mennyt tuohon pisteeseen vuoden sisään kun olette siirtyneet syömään tuota terveellisenä pitämääsi ruokaa kotiin. Mikä estää muuttamasta aineksia jotka hankit kaupasta?
Mies ei käy lääkärissä eli hänen arvonsa ovat arvoitus. Hän ei suostu edes mittaamaan verenpainetta kotona. Mies on todella valikoiva ruoan suhteen eli en voi pakottaa häntä millekään kaalisoppadieetille tai syömään rahkaa ananasmurskan kanssa.
Tietenkin ikä näkyy hänestäkin mahan kohdalta. Mies on myös herkästi mököttävä eikä taatusti lähde millekään sauvakävelylle jos puhun siten, että hänen kunnollinen tai mahalleen pitäisi tehdä jotain. Ei myöskään suostu syömään muita kasviksia kuin niitä, joihin on tottunut, raakana.
Mies arvostaa minua nimenomaan siksi, että osaan tehdä hyvää ruokaa hyvää ruokaa arvostavalle miehelle. En halua riitaa kotiinikin. Työkavereiden kanssa riitely ottaa hermojen päälle jo liikaa.
Elätkö sinä tosiaan elämääsi miehen kautta. Tuskin se mieskään arvostaa sitä, että sä kuolet elintasosairauksiin ja miehesi ei enää saa sen jälkeen sun herkullista ruokaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitat leivän päälle? Voiko hummusta laittaa? Sitä voi ainakin muunnella vaikka kuinka paljon. Juustottomuus kuulostaa kauhealta! Eikö edes kevytjuustoja voi syödä?
Juustoportin Julia % on hyvää, ja siinä on maitorasva korvattu rypsiöljyllä.
https://www.juustoportti.fi/tuotteet/juustoportti-julia-viipaloitava-ry…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elätkö sinä tosiaan elämääsi miehen kautta. Tuskin se mieskään arvostaa sitä, että sä kuolet elintasosairauksiin ja miehesi ei enää saa sen jälkeen sun herkullista ruokaasi.
Kyllä se että kotona on kivan näköistä ja hyvää ruokaa on miehelleni tärkeä asia. Hän ei osaa itse laittaa ruokaa juurikaan. Olisi järjetöntä tehdä kahdet ruoat kahdelle ihmiselle joka päivä. Mieheni ihan tosissaan muistaa kehua ja kiittää ruokaa joka päivä.
Osta nastalenkkarit niin ei tarvitse pelätä liukkautta. Lähde nyt ihmeessä ulos! Kotona kököttämällä olosi vain pahenee ja lihot lisää. Ei ole normaalia olla liikkumatta ja on todella epäterveellistä ja epäluonnollista olla aina sisällä.
Kotonakin voi jumpata vaikka kuinka! Kun saat itsesi liikkeelle, painonhallinta helpottuu. Liikunta parantaa aineenvaihduntaa, muuttaa hormonitoimintaa ja antaa mielihyvää sekä paremmat unet, millä myös on merkitystä lihomiseen.
Älä syö kilpaa miehesi kanssa. Jätä lautaselta peruna kokonaan pois tai ota korkeintaan yksi. Pienennä annoskokoa edelleen. Unohda ne kakut, vaikka kuinka olisivat kevytversioita. Sisällä istuva ihminen ei kuluta juuri yhtä voileipää enempää kaloreita päivässä. Kaikki muu kertyy lantiolle.