Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perusterve Juho, 29, kuoli koronaan - äiti kertoo koko tarinan

Vierailija
06.04.2021 |

Juho, 29, kuoli koronan aiheuttamaan tautiin. Äiti kertoi asiasta haastattelussa ja kehottaa kaikkia ottamaan viruksen tosissaan. Ilta-Sanomat

Kommentit (334)

Vierailija
281/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltäs tuntuisi, jos joku sun läheises kuolis ja joku sanois ’Hyvä kun kuoli, kun oli niin heikko!”

Joo, enpä,usko, että tän tason tyypeillä kyllä edes on niitä läheisiä.

Koronahysteerikot tälläkin palstalla toivoo tätä jokaiselle, jotka eivät ole samaa mieltä. Toiset taas suhteuttaa koronan samaan nippuun tuhansien muiden syiden kanssa johon me tässä maailmassa tullaan kuolemaan.

Keskustelu on oikeastaan koko ajan ollut täysin turhaa. Suhtautumisen koronaan näyttää määrittelevän melko pitkälle se, miten hyvin ihminen on sinut oman kuolemanpelkonsa kanssa. Moni niistä, jotka ovat joutuneet kohtaamaan sen ensimmäistä kertaa kunnolla nyt koronan aikana, on täysin hysteerinen. Se on ihan ymmärrettävä reaktio, koska kuolemanpelko on yksi ihmisen vahvimmista peloista.

Sen sijaan ne, jotka ovat jo aiemmin joutuneet aidosti käsittelemään kuolevaisuutensa ja joilla kenties jo on kokemusta kuoleman porteilla käymisestä, ovat todennäköisesti paljon rauhallisempia koronan suhteen. He yleensä osaavat suhteuttaa koronariskin täysin faktapohjaisesti muihin elämään liittyviin riskeihin. He hallitsevat oman pelkoreaktionsa. Ryhmällä 1 pelkoreaktio sen sijaan velloo täysin hallitsemattomana.

Nämä kaksi ajatusmaailmaa eivät itse asiassa edes voi kohdata, koska taustalla on niin voimakkaasti erilaiset kokemusmaailmat ja erilainen resilienssi. Jos resilienssiä ei ole, ei sitä yleensä pysty keskellä pelkoja aiheuttavaa kriisiä itselleen rakentamaan. Sen aika tulee ehkä kriisin jälkeen.

Ja lääkeyhtiöt käyttävät sumeilematta pelkoa hyväksi, sillä on helppo hallita tietämättömiä. Lääkeyhtiöiden lompsa tässä vaan pullistuu, välittämättä veritulpista tms. Antaa mennä vain täysillä....

Vierailija
282/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltäs tuntuisi, jos joku sun läheises kuolis ja joku sanois ’Hyvä kun kuoli, kun oli niin heikko!”

Koronahysteerikot tälläkin palstalla toivoo tätä jokaiselle, jotka eivät ole samaa mieltä. Toiset taas suhteuttaa koronan samaan nippuun tuhansien muiden syiden kanssa johon me tässä maailmassa tullaan kuolemaan.

Keskustelu on oikeastaan koko ajan ollut täysin turhaa. Suhtautumisen koronaan näyttää määrittelevän melko pitkälle se, miten hyvin ihminen on sinut oman kuolemanpelkonsa kanssa. Moni niistä, jotka ovat joutuneet kohtaamaan sen ensimmäistä kertaa kunnolla nyt koronan aikana, on täysin hysteerinen. Se on ihan ymmärrettävä reaktio, koska kuolemanpelko on yksi ihmisen vahvimmista peloista.

Sen sijaan ne, jotka ovat jo aiemmin joutuneet aidosti käsittelemään kuolevaisuutensa ja joilla kenties jo on kokemusta kuoleman porteilla käymisestä, ovat todennäköisesti paljon rauhallisempia koronan suhteen. He yleensä osaavat suhteuttaa koronariskin täysin faktapohjaisesti muihin elämään liittyviin riskeihin. He hallitsevat oman pelkoreaktionsa. Ryhmällä 1 pelkoreaktio sen sijaan velloo täysin hallitsemattomana.

Nämä kaksi ajatusmaailmaa eivät itse asiassa edes voi kohdata, koska taustalla on niin voimakkaasti erilaiset kokemusmaailmat ja erilainen resilienssi. Jos resilienssiä ei ole, ei sitä yleensä pysty keskellä pelkoja aiheuttavaa kriisiä itselleen rakentamaan. Sen aika tulee ehkä kriisin jälkeen.

Ja huvittavintahan on se että suurin osa näistä kuolemnapelkoisista eivät edes itse koronaan kuolisi, koska oletan että tällä palstalla ei kovin paljoa yli 80 vuotiaat pitkäaikaissairaat kirjoittele. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lääkeyhtiöt käyttävät sumeilematta pelkoa hyväksi, sillä on helppo hallita tietämättömiä. Lääkeyhtiöiden lompsa tässä vaan pullistuu, välittämättä veritulpista tms. Antaa mennä vain täysillä....

Korona altistaa itsessään mm. veritulpille mutta tällähän ei ole väliä.

Vierailija
284/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentti-Isla 27v kuoli influenssaan. Miksi tästä ei ole uutista ja miksi kukaan ei ryntää nyt ottamaan influenssapiikkiä? Miksi maskeja ei ole käytetty influenssa-aikana vaikka tarttuminen ja tappavuus on moninkerroin suurempaa kuin koronassa? Miksi media ei mässäile influenssaluvuilla?

Varmaan koska influenssaan on jo pitkään ollut saatavilla rokote vuosittain. Ymmärrätkö eron?

Ja silti se tappaa vuosittain nuoria ihmisiä! Miksi yhteiskuntaa ei suljeta sen takia, kun tautiin ei edes rokotteet auta?

Ei ne auta, jos ei niitä ota.

Rokotettujen ja rokottamattomien osuus sairaalahoitoon joutuneista ja vakavia jälkitauteja saaneista influenssapotilaista on suunnilleen sama. Myös influenssaan kuolleissa on yllättävän paljon rokotuksen saaneita. Tiedot löytyvät helposti Cochrane-instituutin laajasta tutkimuksesta, jossa on vertailtu rokotettujen ja rokottamattomien influenssatapauksia. Rokote ei todellakaan ole läheskään sataprosenttinen suoja influenssaa vastaan, eikä se tule olemaan myöskään koronaa vastaan.

Sama pätee muuten useimpiin meille hypetettyihin terveysriskeihin ja niiden hallintaan. Laajoissa tutkimuksissa hallintakeinot osoittautuvat lähinnä näennäisiksi. Suurten massojen tasolla näyttää siltä, että kyse on ihan oikeasti lähinnä tuurista. Tätä ihmisten tuntuu olevan mahdotonta hyväksyä.

Vierailija
285/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentti-Isla 27v kuoli influenssaan. Miksi tästä ei ole uutista ja miksi kukaan ei ryntää nyt ottamaan influenssapiikkiä? Miksi maskeja ei ole käytetty influenssa-aikana vaikka tarttuminen ja tappavuus on moninkerroin suurempaa kuin koronassa? Miksi media ei mässäile influenssaluvuilla?

Varmaan koska influenssaan on jo pitkään ollut saatavilla rokote vuosittain. Ymmärrätkö eron?

Tuo ei vastaa siihen, miksi influenssan tartuntaluvuilla ei mässäillä eikä kuolemia kauhistella mediassa, vaikka influenssa tartuttaa ja tappaa enemmän. Korona on juuri niin "vaarallinen" kuin se mediassa halutaan esittää; julkaistaan tartuntalukuja ja kuolemia, jotka eivät aina pidä edes paikkaansa. Jos influenssasta tehtäisiin sama, korona jäisi jalkoihin alta aikayksikön. Jos koronasta ei uutisoitaisi ja luvuilla ei mässäiltäisi, suhtautuisimme siihen kuin normaaliin influenssavirukseen, jota se onkin.

En muista kyllä lukeneeni että influenssan vuoksi olisi ollut joissain maissa sairaaloiden hoitokapasiteetti äärirajoilla ja sen ylikin.

Viimeksi vuonna 2018 Suomessakin. KVG

Vierailija
286/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävä juttu ja omaisille paljon voimia. MUTTA, koska Koronasta pitää nyt vaan varoitella jatkuvasti, influenssakaudella ei niinkään, niin sanon nyt kuitenkin, että taas ihan yksittäistapaus. Itse sairastin influenssan 4 vuotta sitten ja olin niin huonossa hapessa, että luulin kuolevani - korkea kuume, hirvittävä päänsärky enkä jaksanut tehdä muuta kuin kääntää välillä kylkeä sängyssä, sekin teki päässä kipeää. 2 kuukautta sitten "sairastin" koronan - kävin testeissä altistumisen vuoksi ja näytti positiivista. Ei minkäälaisia oireita, ei edes pientä lämmön nousua, saatikka nuhaa. Kyllähän jokainen kuolema on todella ikävä asia, mutta edelleen influenssakuolemat ovat yleisempiä. Ja nyt kun niitä koronakuolemia (= kuolee koronan kera esim. syöpään) ei ole saatu riittävästi tilastoihin eikä positiivisen testituloksen saavia "sairastuneita" ole joutunut riittävästi sairaalahoitoon niin uutisoidaan sitten altistuneista. Se onkin tällä hetkellä se millä koitetaan pelotella seuraavaksi.

Niin, kun sulla meni näin, niin voitkin vähätellä koronaa. Ole onnellinen, että sairastit lievän koronan, kaikilla ei käy niin hyvä säkä. Itse asiassa kun kukaan ei etukäteen tiedä millaisena tauti keneenkin tarttuu ja kaikkiin ei edes tartu, mutta toisiin todella helposti.

Minä en vähättele tautia, käytän maskia, pesen käsiä, en hysterisoi, käyn normaalisti töissä ja kaupassa mutta en biletä tai käyttäydy holtittomasti.

Ymmärrän jos äly ei riitä käsittämään kuin vain sen oman kokemuksen. Kuitenkin tauti voi tulla niin erilaisena eri ihmisiin, että en henkseleitä paukuttelisi vielä pitkään aikaan.

Jos on jokin perussairaus jonka kanssa on kuitenkin elänyt hyvää elämää vuosikausia ja saa koronan ja menehtyy, niin miten ihmeessä se perussairaus pelkästään on kuoleman syy. Kun monet moittii sitä että tällaiset merkataan koronakuolemiksi. Eiköhän sillä koronalla kuolemaan osuus ollut, jos kerran ilman koronaa on elänyt ihan hyvää elämää sairaudesta huolimatta. Se perustervekin voi sairastua pahasti ja kuka voi sanoa että ei mulla piilevänä mitään ole.

Toisten asemaan asettuminen on aika huonolla tolalla tänä päivänä, joten ei ihme että tilanne on tämä maailmassa.

Vierailija
287/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävä juttu ja omaisille paljon voimia. MUTTA, koska Koronasta pitää nyt vaan varoitella jatkuvasti, influenssakaudella ei niinkään, niin sanon nyt kuitenkin, että taas ihan yksittäistapaus. Itse sairastin influenssan 4 vuotta sitten ja olin niin huonossa hapessa, että luulin kuolevani - korkea kuume, hirvittävä päänsärky enkä jaksanut tehdä muuta kuin kääntää välillä kylkeä sängyssä, sekin teki päässä kipeää. 2 kuukautta sitten "sairastin" koronan - kävin testeissä altistumisen vuoksi ja näytti positiivista. Ei minkäälaisia oireita, ei edes pientä lämmön nousua, saatikka nuhaa. Kyllähän jokainen kuolema on todella ikävä asia, mutta edelleen influenssakuolemat ovat yleisempiä. Ja nyt kun niitä koronakuolemia (= kuolee koronan kera esim. syöpään) ei ole saatu riittävästi tilastoihin eikä positiivisen testituloksen saavia "sairastuneita" ole joutunut riittävästi sairaalahoitoon niin uutisoidaan sitten altistuneista. Se onkin tällä hetkellä se millä koitetaan pelotella seuraavaksi.

Niin, kun sulla meni näin, niin voitkin vähätellä koronaa. Ole onnellinen, että sairastit lievän koronan, kaikilla ei käy niin hyvä säkä. Itse asiassa kun kukaan ei etukäteen tiedä millaisena tauti keneenkin tarttuu ja kaikkiin ei edes tartu, mutta toisiin todella helposti.

Minä en vähättele tautia, käytän maskia, pesen käsiä, en hysterisoi, käyn normaalisti töissä ja kaupassa mutta en biletä tai käyttäydy holtittomasti.

Ymmärrän jos äly ei riitä käsittämään kuin vain sen oman kokemuksen. Kuitenkin tauti voi tulla niin erilaisena eri ihmisiin, että en henkseleitä paukuttelisi vielä pitkään aikaan.

Jos on jokin perussairaus jonka kanssa on kuitenkin elänyt hyvää elämää vuosikausia ja saa koronan ja menehtyy, niin miten ihmeessä se perussairaus pelkästään on kuoleman syy. Kun monet moittii sitä että tällaiset merkataan koronakuolemiksi. Eiköhän sillä koronalla kuolemaan osuus ollut, jos kerran ilman koronaa on elänyt ihan hyvää elämää sairaudesta huolimatta. Se perustervekin voi sairastua pahasti ja kuka voi sanoa että ei mulla piilevänä mitään ole.

Toisten asemaan asettuminen on aika huonolla tolalla tänä päivänä, joten ei ihme että tilanne on tämä maailmassa.

Kun perussairas saa vaikka keuhkokuumeen ja poistuu sen seurauksena niin tuleeko sinusta keuhkokuume foobikko ja kuljet vaippa naamassa ja hinkaat käsiäsi jatkuvasti. 

Sellainen perussairas voi saada minkä vaan muunkin viruksen tai sairauksen joka antaa lähtöpassit. 

Vierailija
288/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan tätä Juhoa? Feikkiutiselta vaikuttaa kaikinpuolin nimetöntä äitiä myöten, jonka lehti tavoitti. #kriisinäyttelijä

Juuri! Kuka vauvapalstalla tunsi Juhon!? Vastatkaa! Haluamme todisteita ja yksityiskohtia joita vain vauvapalsta voi tarjota.

Vierailija
289/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun perussairas saa vaikka keuhkokuumeen ja poistuu sen seurauksena niin tuleeko sinusta keuhkokuume foobikko ja kuljet vaippa naamassa ja hinkaat käsiäsi jatkuvasti. 

Sellainen perussairas voi saada minkä vaan muunkin viruksen tai sairauksen joka antaa lähtöpassit. 

En ole foobikko koronassa joten tuskin minusta tulee keuhkokuumeessakaan foobikko. Minulla on perussairauksia pari ja kuten mainitsin, käyn normaalisti töissä. Pesen käsiäni ja käytän maskia, koska välitän toisista ihmisistä, en halua tartuttaa, toivon toki etten itsekään tautia saisi. Töissä tekemisissä myös koronan sairastaneiden kanssa ja siinä nähnyt ettet voi tietää millaisena tauti keneenkin tulee jos se tulee.

Vaikken ole foobikko enkä hysteerikko, niin ei mulla ole mitään syytä vähätellä tätä tautia tai mitään tautia. Olen selvinnyt hengissä sairaudesta johon joku toinen on kuollut, en silti toitota ympäriinsä että ko tauti on vähäpätöinen kun minäkin siitä selvisin. Olen aika realistisesti nähnyt asioita tähän ikään mennessä ja onnellinen siitä, että tässä vielä mennään, tiedän että toisinkin voisi olla.

Vierailija
290/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole foobikko koronassa joten tuskin minusta tulee keuhkokuumeessakaan foobikko. Minulla on perussairauksia pari ja kuten mainitsin, käyn normaalisti töissä. Pesen käsiäni ja käytän maskia, koska välitän toisista ihmisistä, en halua tartuttaa, toivon toki etten itsekään tautia saisi. Töissä tekemisissä myös koronan sairastaneiden kanssa ja siinä nähnyt ettet voi tietää millaisena tauti keneenkin tulee jos se tulee.

Vaikken ole foobikko enkä hysteerikko, niin ei mulla ole mitään syytä vähätellä tätä tautia tai mitään tautia. Olen selvinnyt hengissä sairaudesta johon joku toinen on kuollut, en silti toitota ympäriinsä että ko tauti on vähäpätöinen kun minäkin siitä selvisin. Olen aika realistisesti nähnyt asioita tähän ikään mennessä ja onnellinen siitä, että tässä vielä mennään, tiedän että toisinkin voisi olla.

koska välität toisista ihmisistä niin miksi et ole muulloin käyttänyt maskia ja hinkannut käsiäsi.  Sinähän levität jatkuvasti kaikenlaisia bakteereita ja tappavia viruksia kuten influenssaa.  

Selitätkö miksi juuri tämä korona sut saa vaippanaamassa sekoileen? 

Vierailija
291/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FakeNews muistakaa äänestää Perussuomalaisia niin saadaan loppu tälle hulluudelle!

Vierailija
292/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FakeNews muistakaa äänestää Perussuomalaisia niin saadaan loppu tälle hulluudelle!

FakeNews muistakaa äänestää Keskusta puoluetta niin saadaan loppu tälle hulluudelle!

Vierailija
293/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolassa terveydenhoito on oikeazti ilmainen tosin kuin Suomessa on. Täällä peritään maksu perään. Puolassa myös pääsee ensiapuun käännyttämättä. Eli avun voi saada heti. Suomen terveydeonhoitoa on ajettu pitkään alas. Puolan on parempi.

Puolan pitkät sosialistiset perinteet näkyy vielä jossain, mutta eiköhän nykyinen hallitus onnistu pilaamaan tämänkin.

Vierailija
294/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan tätä Juhoa? Feikkiutiselta vaikuttaa kaikinpuolin nimetöntä äitiä myöten, jonka lehti tavoitti. #kriisinäyttelijä

Juuri! Kuka vauvapalstalla tunsi Juhon!? Vastatkaa! Haluamme todisteita ja yksityiskohtia joita vain vauvapalsta voi tarjota.

Katsokaa esim. Siula-järjestön (Helsingin yliopiston suomen kielen ja suomalais-ugrilaisten kielten opiskelijoiden ainejärjestön) Fb-sivu. Niissä piireissä monet tunsivat Juhon.

Vierailija
295/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FakeNews muistakaa äänestää Keskusta puoluetta niin saadaan loppu tälle hulluudelle!

FakeNews muistakaa äänestää Kokoomusta niin saadaan loppu tälle hulluudelle!

Vierailija
296/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kiinnostaa, että miten denialistit tämän kumoavat. Kun ei heidän mukaansa korona voi olla vaarallinen perusterveelle ja normaalipainoiselle. Tai kai tänne joku kohta tulee väittämään tätä valeuutiseksi, kun ei kerta ole julkaistu jollain hörhöjen koronasivulla.

Joka tapauksessa todella surullista. Osanottoni ja voimia perheelle.

Aika paljon saa kyllä olla pokkaa, kun haukkuu toisia denialisteiksi samalla, kun itse lietsoo paniikkia anekdoottitodisteisiin vedoten.

Koronahysteerikot ovat vastenmielistä sakkia.

Vierailija
297/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia omaisille. Rokotekaan ei olidi pelastanut. Tämä lohdutukseksi.

Vierailija
298/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kiinnostaa, että miten denialistit tämän kumoavat. Kun ei heidän mukaansa korona voi olla vaarallinen perusterveelle ja normaalipainoiselle. Tai kai tänne joku kohta tulee väittämään tätä valeuutiseksi, kun ei kerta ole julkaistu jollain hörhöjen koronasivulla.

Joka tapauksessa todella surullista. Osanottoni ja voimia perheelle.

No mä en ole ainakaan koskaan sanonut etteikö korona voisi olla vaarallinen. Mutta niin on moni muukin asia. Maailmassa kuolee päivittäin esimerkiksi lapsia nälkään mutta ketä se kiinnostaa? Maailmassa kuolee ihmisiä influenssaan ja hukkumalla ja malariaan ja ebolaan ja ties mihin mutta ei maailmaa ole ko asioiden takia suljettu.

Vierailija
299/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli lasit, eli hänellä oli silmäsairaus. 

Perusterveen määritelmä on vitsi. 

Vierailija
300/334 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Olisi mielenkiintoista tietää minkä järjestön työtä teki Puolassa ? Avustustyö?

Hän oli töissä suomalaisessa firmassa. Järjestöt olivat ennemminkin harrastus. Fiksu kaveri kaikin puolin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi