Auton moottorin merkkivalo syttyi palamaan moneksi päiväksi ja sammui tänään juuri ennen korjaamolle viemistä. Pystyykö korjaamo lukemaan auton vikakoodeista missä vika on?
vai pitääkö odottaa, että merkkivalo syttyy uudelleen palamaan?
Kommentit (22)
Vie korjaamolle, sillähän se selviää. Veikkaisin että siellä on logitietoa pitkältä ajalta.
Käsittääkseni vikakoodi jää muistiin.. Yksi auto pomppasi kerran katsastuksessa kun siellä näkyi kuittaamaton vikakoodi.
Meillä oli/on Hyundai auto, joka ei suostunut aina starttaamaan.
Soitin huoltoon ja kerroin tilanteen. Kyselin hintaa. Kertoi jonkun 100-500e haarukassa olevan kustannusarvion. Ei antanut takeita että löytävät vian.
Totesin vielä että odotettavissa on kai että vika pahenee? Huoltopäällikkö sanoi että tai paranee. En sitten varannut aikaa ja tosiaankin huoltopäällikkö oli oikeassa. Vika parani eikä ole ilmennyt pariin vuoteen kestettyään n. pari kuukautta satunnaisesti.
4/4 jatkaa, että silloin katsastuksen aikana se ei enää palanut.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni vikakoodi jää muistiin.. Yksi auto pomppasi kerran katsastuksessa kun siellä näkyi kuittaamaton vikakoodi.
Ei aina jää.
Jää se sinne muistiin! Itellä ainakin ihan kellontarkkuudella pystyivät katsomaan että milloin vika on mennyt "päälle"
Koodi ei kerro suoraan mikä vikana, eli jonkun osan vika voi aiheuttaa koodin joka kertoo toista.
Siitä tulee ne turhat osien vaihdot jos ei ole oikea ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkkivalo oli kyseessä?
Pissapojan nesteen
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni vikakoodi jää muistiin.. Yksi auto pomppasi kerran katsastuksessa kun siellä näkyi kuittaamaton vikakoodi.
Hui kamala! Kuittaamaton vikakoodi ja autot pomppii, kattoon astiko?
Nykyautojen muistiin kertyy jopa tietoa, kuinka monta kertaa ja milloin olet tankannut. Kyllä ne tiedot siellä lokissa on.
Kyllä luultavasti pystyvät jäljittämään vian vaikka valo sammunut.
Häiriövalo palaen sitten ajelit huolettomasti selvittämättä mikä häiriö oli kyseessä
Jep jep - mieti asiaa sitten kun auton moottori laukeaa lopullisesti, että kannattiko vai ei
Mikä auto ja vuosimalli kyseessä? Ja mikä valo paloi? On ihan yhtä tyhjän kanssa vastata ympäripyöreisiin kysymyksiin. Suora kysymys, suora vastaus.
minä sain katsastuksessa korjauskehotuksen, koska syttyneen (ja ennen katsastusta sammuneen) merkkivalon antamaa ilmoitusta ei oltu kuitattu vikakoodinlukijalla.
eli jäi muistiin vuosimallin 2004 autossa (vaikka tuossa autossa muuten on hyvin vähän elektroniikkaa nykyautoihin verrattuna).
Kyseessä lamda-happianturi, johon ei tarvinnut mitään osanvaihtoja, vaan tosiaan riitti, että ilmoitus nollattiin (käytettiin kiinni kannettavassa tietokoneessa). Merkkivalo syttyi uudestaan palamaan parin vuoden kuluttua. (paloi noin vuorokauden verran kunnes sammui, tapahtuu kosteilla syyskeleillä; lienee mahdollista anturi on kunnossa, mutta johdotus maadoittaa joskus kostealla säällä.)
Ainakin mun autossa saa koodin näkyville kun räpsyttelee autoa käyntiin muutamia kertoja, sitten tuo koodi ilmestyy näytölle ja voin sen jälkeen
itse selvittää koodin perusteella missä ongelma on ja kannattaako sen takia lähteä korjaamolle.
Vierailija kirjoitti:
Häiriövalo palaen sitten ajelit huolettomasti selvittämättä mikä häiriö oli kyseessä
Jep jep - mieti asiaa sitten kun auton moottori laukeaa lopullisesti, että kannattiko vai ei
Opel corsa vuosimallia 2010.
Joka kerta kun ajan autolla pidemmän matkan (yli 100 km) niin moottorin merkkivalo syttyy palamaan ja palaa muutaman päivän ajan jonka jälkeen se sammuu. Valon sammuttua vikakoodia ei löydy enää.
Ap
Riippuu automerkistä, mallista ja vikakoodista. Useimmat moottorivikavalon sytyttävät vikakoodit jäävät muistiin. Jos vika on tilapäinen, merkkivalo ei pala enää esimerkiksi 5-10 normaalin käynnistyksen jälkeen. Se ei silti välttämättä nollaannu ajotietokoneesta.
Pelkän moottorivika-merkkivalon syttymisen perusteella ei paljon voi päätellä, mikä vika on. Itselläni oli pitkään Opel, jossa tuo valo syttyi ja sammui. Koska muu mittaristo ei reagoinut mitenkään (lämmöt normaalit, ei öljynpainevaloa, ei laturin hälytystä tms) auto kävi normaalisti, ei kierroksissa ongelmia, ei savua mistään, ei tärinää, vinkunaa eikä muita sivuääniä, niin jatkoin sitten ajoa ihan normaalisti.
Kyseessä oli happianturi, jonka vika sai auton kulkemaan liian laihalla seoksella. Tämä tarkoitti lähinnä sitä, että kiihdytys kärsi. Tuo vaikutti myös siihen, että polttoaineen kulutus laski - tämän vuoksi en sitten vaivautunut korjauttamaan tuota vikaa, koska sain sen aina nollattua ennen katsastusta. Joku muu vika olisi vaatinut nopean korjauksen.
Kun on vanhoilla romuilla ajellut, niin ei jaksa enää hysterisoitua mistään. Yleensä seuraavassa huollossa pyydän selvittämään asian, jos ei omalla lukijalla saa asiasta selvää.
En tiedä... Voi sinne muistiin jotain jäädäkin tai sitten ei. Riippuu viasta.