Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tuo long covid on oikeasti?

Vierailija
06.04.2021 |

Mikä tuo pitkittynyt korona on oikeasti? Eikö elimistö saa häädettyä virusta kokonaan pois? Vai johtuvatko oireet vaurioista, joita tauti on aiheuttanut? Kuinka paljon oireet ovat mielen aiheuttamia? Aiheuttaako tauti autoimmuunireaktion elimistössä?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen viikon ja jopa kuukauden kuumeiluja on useilla ihmisillä. Siis jo ennen koronaa. Mielestäni tämä on aivan normaali oire, jota esiintyy 0,24% väestöstä syyn ikinä selviämättä.

42/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luulotauti. Mulla oli helppo covid, mutta se on long covid hajuaistin suhteen. Sairastin koronan joulukuussa, mutta edelleen osa hajuaistista puuttuu. Vaiva ei ole kovin haitallinen, koska en esim. haista enää tupakansavua ja tänään huomasin että en haista "parsapissan" hajua syötyäni parsaa. Niille, joilla pissa ei haise oudolle parsan syönnin jälkeen tämä ei kerro mitään, mutta ihmisryhmä, joilla tuo erikoinen haju tuntuu voimakkaasti pissatessa tajuaa kyllä miten voimakkaan hajun olen kadottanut. Suuri osa hajuista on kuitenkin palannut. Olen ymmärtänyt, että joillain harvoilla on myös hankalampia long-covid kokemuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäilen, että long covid voisi olla jotain vastaavaa kuin esim. SLE-reumasairaus. Ei tietenkään välttämättä just se, mut esim. sen tyylistä ja vähän kuin yhdistelmä eri autoimmuunisairauksia. Autoimmuunisairauksia on hirveän monia. Mua on tutkittu jo useampi vuosi sitten eri oireiden takia ja mm. tuo SLE on ollut epäilyn alla. Viitteitä siitä on ollut, mut diagnoosiin ei vielä päästy. Voi kuulemma viedä kauan. Myös ms:n mahdollisuutta tutkittu ja lihassairauksia epäilty. Koronan ehkä sairastin vuosi sitten ja siitä asti oireiluni on pahentunut. Mm. munuaiset oireilee pahemmin ja olo vaihtelee. Myös maksan kanssa ongelmia ja alkoholia en käytä ollenkaan. Töiden jälkeen en jaksa mitään enkä vapaapäivinäkään yleensä. Niveliin ja lihaksiin sattuu joka askeleella. Välillä kovaa huimausta ym. Luulen, että omalla kohdallani oireiden pahenemiseen vaikutti se, että D-vitamiinitasoni oli tosi huonolla tasolla.

Mielenkiinnolla olen seurannut long covid -tarinoita ja huomion kiinnittänyt se, että potilaiden oireet ovat vastaavia kuin omani ovat olleet jo usean vuoden ajan. Hydroksiklorokiini-lääke kiinnostaa myös, koska sitä on kokeiltu kai joissain maissa covid-19:n hoidossa ja sitä käytetään myös mm. SLE:ssä.

Vierailija
44/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilen, että long covid voisi olla jotain vastaavaa kuin esim. SLE-reumasairaus. Ei tietenkään välttämättä just se, mut esim. sen tyylistä ja vähän kuin yhdistelmä eri autoimmuunisairauksia. Autoimmuunisairauksia on hirveän monia. Mua on tutkittu jo useampi vuosi sitten eri oireiden takia ja mm. tuo SLE on ollut epäilyn alla. Viitteitä siitä on ollut, mut diagnoosiin ei vielä päästy. Voi kuulemma viedä kauan. Myös ms:n mahdollisuutta tutkittu ja lihassairauksia epäilty. Koronan ehkä sairastin vuosi sitten ja siitä asti oireiluni on pahentunut. Mm. munuaiset oireilee pahemmin ja olo vaihtelee. Myös maksan kanssa ongelmia ja alkoholia en käytä ollenkaan. Töiden jälkeen en jaksa mitään enkä vapaapäivinäkään yleensä. Niveliin ja lihaksiin sattuu joka askeleella. Välillä kovaa huimausta ym. Luulen, että omalla kohdallani oireiden pahenemiseen vaikutti se, että D-vitamiinitasoni oli tosi huonolla tasolla.

Mielenkiinnolla olen seurannut long covid -tarinoita ja huomion kiinnittänyt se, että potilaiden oireet ovat vastaavia kuin omani ovat olleet jo usean vuoden ajan. Hydroksiklorokiini-lääke kiinnostaa myös, koska sitä on kokeiltu kai joissain maissa covid-19:n hoidossa ja sitä käytetään myös mm. SLE:ssä.

Linkki piti vielä laittaa:

Systeeminen lupus erythematosus, SLE (lupus) | Reumaliitto

Vierailija
45/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Ei luulotauti. Mulla oli helppo covid, mutta se on long covid hajuaistin suhteen. Sairastin koronan joulukuussa, mutta edelleen osa hajuaistista puuttuu. Vaiva ei ole kovin haitallinen, koska en esim. haista enää tupakansavua ja tänään huomasin että en haista "parsapissan" hajua syötyäni parsaa. Niille, joilla pissa ei haise oudolle parsan syönnin jälkeen tämä ei kerro mitään, mutta ihmisryhmä, joilla tuo erikoinen haju tuntuu voimakkaasti pissatessa tajuaa kyllä miten voimakkaan hajun olen kadottanut. Suuri osa hajuista on kuitenkin palannut. Olen ymmärtänyt, että joillain harvoilla on myös hankalampia long-covid kokemuksia

Oletko koittanut käyttää sinkkilisää sopivalla kunnon annoksella?

Vierailija
46/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinikäiseltä monielinvauriolta vaikuttaa. Virus on jo mennyt mutta tuhot ovat, jäävät ja pysyvät.

Vierailija
47/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on varmaan todellisia oireita. Suurin osa mt-oireita. Serkkuni alkoi vaikeassa elämäntilanteessa draamailla homeista, ei voinut edim. syödä kaupan hilloja kun sai niistä niin kovia homeoireita, istui pyörätuolissa jne... Sitten löysi uuden miehen, piristyi, lampsi kerran tapaamiseemme normaalisti, ja on nyt elänyt vuosia hometta mainitsematta.

Vierailija
48/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koronan vaikutus aivoihin kiinnostaa, katsokaa COVID-19 ja AIVOT -yleisöseminaarin tallennevideo.

https://www.brsf.org/aivoviikko

Vierailija
49/64 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se unohtui sanoa, että tästä kaikesta huolimatta tai myös juurikin tän kaiken takia en missään nimessä uskalla ottaa rokotetta. Koronasta kuitenkin jo selvisin, toki virusvariantteja on ja tulee erilaisia, mutta luulen, että saatoin sairastaa sen kerran pari myöhemminkin. En halua yhtään aiheuttaa mahdollista lisätuhoa elimistölleni ottamalla rokotteen, josta ei voi tietää mitä se tarkalleen tekee ja miten elimistöni sen enää kestäisi.

Vierailija
50/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälyttävä tutkimustulos: Yli puolella koronan lievästi sairastaneilla nuorilla ja nuorilla aikuisilla long covid -oireita – ”Massiivinen globaali ongelma”

Norjan Bergenissä sijaitsevan Haukelandin yliopistollisen sairaalan tutkijat seurasivat 312 covid-19-potilasta vuoden ajan. Heistä 247 oli ollut eristettynä kotiin ja 65 sai sairaalahoitoa.

Tutkimuksen tulokset julkaistiin äskettäin Nature Medicine -artikkelissa, kertoo sciencenorway.no-sivusto.

Kuuden kuukauden kuluttua 61 prosentilla kaikista potilaista oli yhä oireita. Kotona karanteenissa sairastaneista, ei sairaalahoitoa saaneista, 52 prosentilla oli edelleen useita oireita puolen vuoden jälkeen. Määrä yllätti tutkijat.

”Jos pitkittynyttä koronaa todella esiintyy näin paljon, niin tämä on massiivinen globaali ongelma. Puhumme mahdollisesti sadasta miljoonasta ihmisestä, jotka kamppailevat näiden vaivojen kanssa”, tutkimuksessa mukana ollut Haukelandin yliopistollisen sairaalan ylilääkäri Bjørn Blomberg kertoo Aftenposten-sanomalehdelle.

Yleisimmästä pitkittyneestä oireesta, maku- ja hajuaistin menetyksestä, kärsi 28 prosenttia tutkituista. 21 prosenttia kamppaili väsymyksen kanssa ja 13 prosentilla oli vielä puolen vuoden kuluttuakin hengenahdistusta. 13 prosentilla oli heikentynyt keskittymiskyky ja 11 prosentilla myös muistiongelmia.

Tulokset korostavat korona-infektion torjuntatoimien tärkeyttä, tutkijat huomauttavat. Sen sijaan heillä ei ole valmiita vastauksia, miksi nuoret, lievän taudin sairastaneet kärsivät pitkittyneistä oireista. Teorioita kuitenkin on.

”Näyttää siltä, että voimakas immuunivaste infektioon on jollain tavalla yhteydessä long covidin esiintymiseen. Niillä, joilla on korkeampi vasta-ainepitoisuus heti akuutin infektion jälkeen, on suurempi riski kokea pitkäaikaisia oireita”, Blomberg sanoo Aftenpostenille.

”Mahdollista yhteyttä immuunireaktioiden ja pitkäaikaisten oireiden välillä tutkitaan tarkemmin.”

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/0186ef0a-3a4c-4a64-8f84-56f1bc913…

Vierailija
51/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhemmat sairastaa todennäköisemmin vakavammilla oireilla ja lievemmillä jälkioireilla. Nuoriso sairastaa lievemmin ja kärsii sitrtn pidempiaikaisemmat jälkioireilla, kenties koko loppuelämänsä. Lycka till vaan niille vähättelijöille joille korona on vain kausiflunssa.

Vierailija
52/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinikäiseltä monielinvauriolta vaikuttaa. Virus on jo mennyt mutta tuhot ovat, jäävät ja pysyvät.

Ei vaikuta.

Ihan normi väsymystä ym virusinfektion jälkeen. Kestää kuukauden kuten muissakin infektioussa.

Elinikäisyys on keksitty myytti.

Vierailija
53/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vanhemmat sairastaa todennäköisemmin vakavammilla oireilla ja lievemmillä jälkioireilla. Nuoriso sairastaa lievemmin ja kärsii sitrtn pidempiaikaisemmat jälkioireilla, kenties koko loppuelämänsä. Lycka till vaan niille vähättelijöille joille korona on vain kausiflunssa.

Avspesialisti spekuloi.

Vierailija
54/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5Gn haittavaikutus.

Vierailija
55/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koronan vaikutus aivoihin kiinnostaa, katsokaa COVID-19 ja AIVOT -yleisöseminaarin tallennevideo.

Sen nimi on virusinfektio ja aivot...

Vierailija
56/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan julkaistiin tutkimus, että korona ei infektoi hermokudosta. Neurologiset ongelmat johtunevat muista syistä, kuten hapenpuutteesta.

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210416120044.htm

Vierailija
57/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten virukset vaikuttavat aivosoluihin? Apulaisprofessori, akatemiatutkija Katja Kanninen, Itä-Suomen yliopisto 

Vierailija
58/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten virukset vaikuttavat aivosoluihin? Apulaisprofessori, akatemiatutkija Katja Kanninen, Itä-Suomen yliopisto 

Vierailija
59/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
60/64 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme