Alvar ja Aino Aalto
Näin eileen uskomattoman mielenkiiintoisen ohjelman Alvar ja Aino Aallon elämäntyöstä.
Ei ollut aavistustakaan että he olivat niin suosittuja USA ssa ja että heillä oli niin vaikutusvaltaisia ystäviä.
Paljon USAssa muistuttaa Aallon töistä.
Hauskaa oli että se oli itse asiassa Aino joka oli se moottori joka aina kun tuli tänkapoo oli valmis ratkaisemaan ongelmat.
Että Aaltojen arkitektuuri teki niin ison vaikutuksen jopa Hitleriin !?
Bauhaustyyli joka oli suosittu Saksassa , Ranskassa ja muissa keski Euroopan maissa, jäi Aaltojen designin varjoon .Aallot rakastivat puuta ja se väännetty puu oli todella uusi arkitektooninen uutuus markkinoilla.
Korhonen ( ?) joka suunnitteli tuolit ja muut huonekalut jossa väännetty puu oli pääasia ja joka antoi ihan uuden dimension ja suunnan suomalaiselle designille, tuli olemaan kysyttyä USassa.
Aino puolestaan suunnitteli kauniita kankaita ja muutenkin oli ammattinsa takia tärkeä Aallon suosiolle. Aino oli puuseppä ammatiltaan.
Kun Korhonen kuoli -40 luvulla ,loppui tämä epookki tuohon koskien väänettyjen puiden suosittuja huonekaluja.
Harmi , mietin.Miksi ei annettu kellekään muulle mahdollisuutta oppia taitoa !
Rockefelerit tulivat olemaan Aaallon ystäviä over there ja oli niin hauskaa nähdä kun Aalto kolmella englanninkielisellä sanalla onnistui opettamaan ja viidyttämään USan arkitehtioppilaita.
Usein siirrettiin opetukset läheiseen pubiin että oli helpompi kommunikoida.
Aino menehtyi suhteellisen nuorena syöpään.
Iso nainen , iso mies, upea kombo !
Kommentit (26)
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli muitakin hyviä arkkitehtejä. Valitettavasti maailma ei ollut valmis tähän. Sama ongelma oli Ainolla ja osa Alvarin töistä on Ainon tai tekemiä tai yhteistyö.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Wivi_L%C3%B6nnTästä tulee mieleen jotenkin tämä suomalaisten vaatimattomuus. Paljon hävitään tänäkin päivänä ,kun ei osata ottaa ja markkinoida upeita tuotteita Suomesta.
Olen yrittänyt ,ilman tulosta. Tuotteet jotka nyt ocat suosittuja ulkomailla , ei annettu mahdollisuutta markkinoida aikoinaan.
Hej te alaspeukuttajat täällä .Älkää näyttäkö tyhmyyttänne. Lopettakaa tuo ilkeily kun ette asiasta ymmärrä mitään.
Nimenomaan. Meillä saatetaan ajatella, että eihän nyt meidän kyliltä voi mitään ihmeellistä tulla. No mutta jossain jokaisen on asuttava, niiden nerojen ja aikaansaajienkin.
Mieheni valittelee, että tulokkaana hänet lytättiin niin ettei ole siitä koskaan päässyt henkisesti yli. Otettiin luulot pois. Valitettavasti ala on sellainen, että pitää satsata aika kovin taloudellisesti ja jos näin toimitaan, kukaan ei nouse ilman vahvaa taustatukea. Hän on saanut alallaan isoja asioita aikaan, mutta nyt kun ne pitäisi levittää muidenkin tietoon, häneltä on voimat loppu.
Ei mitään järkeä, kaikki kärsivät, valtiontaloutta myöten. Aila Meriluoto kirjoitti Janten laista, joka kieltää kuvittelemasta olevansa mitään ja tuloksena on keskinkertaisuuden diktatuuri. Asiasta pitäisi näköjään jatkuvasti muistutella. On niin vaikea ymmärtää, että ympärille on kasvanut uusia sukupolvia, joille koko Alvar Aalto on vain kuva setelissä. Eipä taida Ailaakaan moni tuntea enää.
Ihana kirjoitus.
Ne ihmiset jotka haluavat koulutuksen kautta päästä hyvälle oksalle työn suhteen Suomessa , heidän täytyy hankkiutua ulkomaille opiskelemaan tai tekemään harjoittelutöitä. Nämä pienet pohjolan maat on niin merkillisellä tavalla takapajussa koskien aitoja osaavia ja toinen kategoria ; mitään osaamattomia häviäjiä joilla on hyviä kontakteja. Usein he pääsevät eteenpäin ilman toimintakykyä. Tämä koskee kaikilla aloilla.
Alvar Aallolla oli ilmeisesti rikas suku taustalla , Gullichsen. Siitä on helppo ponnistaa eteenpäin kun ei rahat ole ongelma. Ilmeisesti tämä suku taas oli vaikutusvaltainen ulkomailla. Ei kai Aalto puhunut saksaa kotonaan.Koulutuksen kautta saanut kielen ,oletan.
Moni taitava jää varjoon näissä pygmeemaissa jossa paukutetaan jo lapsesta ,että sinä et ole mitään etkä selviä mistään.
Koulussa sen huomasin, köyhän lapsi, kuin silloin jo 60 luvulla kategorisoitiin ihmiset. Köyhät ja rikkaat. Ruotsiin pakenimme me köyhien lapset ja nuoret.
Hyvät todistukset repussa. Hain opiskelemaan sairasvoimistelijaksi, koska olin hyvä urheileen.
Vastaus ruotsalaiselta näkemättä minua ;
"Et sinä koskaan pääse tähän ammattiin".
Kun haki muita parempia töitä esim. American Express sai kuulla , että he hakevat homogeenejä ryhmiä.
Vielä yritys hammashoitajaksi .Ei ottaneet kun 6 halusi ,mutta se seitsemäs ei halunnut ottaa minua harjoittelijaksi.
Se oli itsestään selvää että suomalaiset saivat tehdä töitä tehtaissa tai sairaala- alalla. Siihen me kelvattiin ja moni rakennusalalle. Ruotsin rakennukset ovat usein suomalaisten jälkiä 60 luvulta eteenpäin.
Toivon että nuoret jotka haluavat vihreälle oksalle karriäärin suhteen ymmärtävät, että heidän on tehtävä jonkinlainen ulkomaan työ päästäkseen eteenpäin.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olen asunut Aallon suunnittelemassa talossa. Hyvä minä!
Minäpä olen asunut puolen kilsan päässä Aallon synnyinkodista, jee!
Alvar Aallontie Kuortane.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olen asunut Aallon suunnittelemassa talossa. Hyvä minä!
Minäpä olen asunut puolen kilsan päässä Aallon synnyinkodista, jee!
Alvar Aallontie Kuortane.
Niin Alvar Aaltohan on syntynyt Kuortaneella, vaikka kaikki eivät sitä tiedäkään, kuten on tullut tietoon viime päivinä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007866168.html
No ei todella ole upea. Ja saksalaisen omistuksessa. Eli verotulot menee Saksaan.