Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuksista- onko mummo tai pappa loukkaava nimitys mikäli henkilöllä ei ole lapsenlapsia? Pitäisikö kutsua seniorirouvaksi tai joksikin?

Vierailija
06.04.2021 |

Kyllä minulla vaan tulee mummosta mieleen esiliinassa roikkuvat lapsenlapset ja lettujen tuoksu.
Vaan entäs jos niitä lapsenlapsia ei ole eikä tule vaan mielummin käy elokuvissa ja matkustelee, haluaako silloin kuulla olevansa mummo...

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45 ja mieheni saa pian ensimmäisen lapsenlapsensa. Oma äitini kutsuu minua jo bonusmummoksi. Tein kyllä selväksi hänelle ja saman tien muillekin, että koska en ole mieheni lapsille bonusäiti vaan etunimeltäni kutsuttava, niin olen sitä myös mieheni lapsenlapsille. 

Olisin mieluummin etunimeltäni kutsuttava myös sisarusteni lapsille (nimeni on sen verran harvinainen, ettei sekaannuksen vaaraa ole, koska eivät tunne muita samannimisiä), mutta varsinkin veljeni kutsuu minua sinnikkäästi "etunimi"-tädiksi. Tämä on aiheuttanut sen, että hänen lapsillaan menee kaksi tätiään herkästi sekaisin.

Minun isäni naisystävä on vasta nelikymppinen jolla on omat teini-ikäiset lapset, hän ei todellakaan halunnut olla mummo. Eikä hän minullekaan ole missään määrin "äitipuoli" koska olin asunut jo vuosia omillani kun hän alkoi isän kanssa seurustella. Ihan hienosti osaavat lapset puhua "Erkki-papasta ja Hannasta", mummoja ovat sitten ne lasten biologiset mummot. Asiaa tietysti auttaa se, ettei tuttavapiirissä ole muita saman nimisiä joiden kanssa Hanna menisi sekaisin.

Täti-nimityksen käyttöä en ymmärrä milloinkaan muuten kuin niistä sukulaistädeistä puhuessa. Lapsillani on yksi täti ja yksi setä, tädin ja sedän puolisot ovat sitten myös omilla nimillään kutsuttavia. Ja kaupan kassat, neuvolaterkkarit, päiväkodin hoitajat/aikuiset ym eivät todellakaan ole meidän lapsille tätejä.

Vierailija
42/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän yleisnimityksenä sanoista mummo, pappa, setä, täti, tyttö ja poika, mutta tiedän, että kaikissa yhteyksissä niitä ei kannata käyttää. Käytän myös sanoja mies ja nainen aika laajalla ikähaarukalla. En kutsu viisi- tai kuusikymppisiä mummoiksi, vaikka sen ikäiset ovatkin isoäiti-iässä. Mummous alkaa vasta seitsemän kympin jälkeen, jos sitä käyttää vain ikää kuvaavana sanana ilman että tiedetään, onko lapsenlapsia vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seniili on neutraali nimitys

Niin, kun puhutaan yli 50-vuotiaista miehistä.

Miehet käyttävät huomattavasti enemmän alkoholia kuin naiset. Alkoholinkäyttö tuhoaa aivoja, joten miehillä esiintyy huomattavasti enemmän seniiliyttä JA huomattavasti nuoremmalla iällä.

Naiset säilyttävät kognitiiviset kykynsä huomattavasti paremmin JA huomattavasti pidempään kuin miehet.

"Seniili" on hyvä sana kuvaamaan yli 50-vuotiaita miehiä, joilla ei toimi yläpää eikä alapää. 

Jaahans, se tuli sitten palstan päivystävä feministi ottamaan kantaa puheeseen. 

Kiva kun paljastit miesten logiikan. Putkiaivot näkevät faktatiedon (biologiset ja lääketieteelliset faktat) ihan vaan jonkun hullun feministin mielipiteinä.

Ei sitten kannata ihmetellä, kun lääkärin kertoo sinulle ihan "mies miehelle" että miehet ovat useammin seniilejä kuin naiset. Ja että miesten seksuaalinen kyky katoaa paljon nopeammin (nuoremmalla iällä) kuin naisten seksuaalinen kyky. 

Vierailija
44/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo on yleisnimitys ikivanhoille naisille, ei tarkoita kenenkään mummoa mummona, siis isoäitinä, vaan vanhana naisena.Mummi, mamma tms, on se isoäiti.

Esim. tuolla kävelee joku mummo, tarkoittaa vanhan naisen kävelevän, ei kenenkään isoäidin, vaikka saattaa olla sitäkin.

Vierailija
45/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi mitenkään alleviivata ikää?

Juu ei saa puhua lapsista, teineistä, nuorista, aikuisista, vanhuksista, mummoista, jne, ettei kukaan vaan loukkaannu.

T. Lapseton mummo

Eikä tädeistä ja sedistä. Ei rouvista ja neideistä tai herroista.

Vierailija
46/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun miehistä ja naisista silloin kun on kysymys aikuisista ihmisistä.

Vierailija
47/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seniorihenkilö. Naisoletettu.

Vierailija
48/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäihminen.

Vierailija
49/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntynyt naisoletettu.

Vierailija
50/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouva tai nimellä on kohtelias

Olikos toi rouva -  sanakin vähän kyseenalinen näinä aikoina ? Elämä on vaikeeta , parempi olla tuppisuuna , ei kukaan pahoita mieltään .

Vierailija
51/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitäisi puhua myös mummoista sukupuolineutraalisti, ei voi tietää jos Reija-mummo kokee olevansa Reino-mummo tai jokumuumikä ja sitten ikävästi sukupuolitetaan

Vierailija
52/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä nimityksessä pitää näkyä ikä? Nainen on nainen 18 vuotiaana ja 80 vuotiaana. Ja voi myös kutsua henkilöksi.

Vierailija
53/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille tulee puhuttua lasten kieltä eli mummoista ja papoista, jos ovat mummo- tai pappaikäisiä. Lapsethan alkuun luokittelevat että kaikki äidit on äiti-ihmisiä ja isät isä-ihmisiä ja vanhat naiset mummoihmisiä sitten on naapurin tädit ja sedät. Myöhemmin sitten oppivat oikeat nimitykset ja mitä esim. täti tarkoittaa että se on sukulainen. Isän tai äidin sisko.

Vierailija
54/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hauskaa tuo,kun nyt kehotetaan kutsumaan naiseksi ja mieheksi tai ihmiseksi.

Kun olin lapsi,60-luvulla,niin muistan aina äitini ohjeen.

Olimme linja-autossa ja höpötimme jotain,no,joku naishenkilö naurahti meille hyväntahtoisesti,niin minä sanoin äidille puoliääneen:lopetetaan,tuo nainen nauroi meille.

Äiti ohjeisti mua kotona,että ei ole fiksua sanoa nainen tai mies.Käyttösanat ovat rouva tai herra,nuoresta naisesta voi sanoa neiti.

Myöskään ihminen ei ollut tuohon aikaan kohtelias kutsumasana vaan henkilö jos ei maininnut sukupuolta.

Nyt kuulee jokapaikassa,ihminen löytyi,ihminen jäi auton alle jne.

Näin kuuskymppistä tuo vähän ihmetyttää,itse en osaa sanoa ihminen vaan henkilö.

Ja miten kutsut,jos joudut jotain henkilöä huutamaan perään.Joku vaikka unohtaa hanskansa kaupan tiskille,niin miten kutsut kun huomaat tilanteen ja huudat hänen jälkeensä.En minä muuta tiedä edelleenkään kuin rouva/herra.Lapselle voi sanoa tyttö tai poika ja ehkä nuorelle miehelle ja naiselle...niin mitä.Ei viistoista-kesästä poikaa viitsis kutsua "herra" eikä tyttöä "neiti",mutta mitä tilalle?

Kerran juoksin yhden nuoren poitsun perään kun pudotti piponsa,sain hänet kiinni ja poika oli kiitollinen.

Oli se ehkä koominen näky kun juoksin jätkän perässä mutta hän sai piponsa ja kaikki hyvän mielen.

Vierailija
55/55 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia aina sorretaan, en ole kuullut että vanhempaa miestä ,jolla ei ole lapsenlapsi ,sanota vaariksi tai papaksi, hän on vain vanhempi mies. Mummo sana on kunnia niille ketkä on mummoja.Sanottiin  mummon markka, ihan hullua, sehän oli Suomen markka.