Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuksista- onko mummo tai pappa loukkaava nimitys mikäli henkilöllä ei ole lapsenlapsia? Pitäisikö kutsua seniorirouvaksi tai joksikin?

Vierailija
06.04.2021 |

Kyllä minulla vaan tulee mummosta mieleen esiliinassa roikkuvat lapsenlapset ja lettujen tuoksu.
Vaan entäs jos niitä lapsenlapsia ei ole eikä tule vaan mielummin käy elokuvissa ja matkustelee, haluaako silloin kuulla olevansa mummo...

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan omalla etunimellä jos on lupa, muuten sinä tai neiti. Kaikki eivät ole rouvia, koska eivät ole menneet naimisiin. Täti on taas sukulaisnimike.

Kuuluu yleissivistykseen tietää, että kaikkia nuoruusiän ylittäneitä naisihmisiä rouvitellaan siviilisäädystä riippumatta silloin jos joutuu käyttämään. 

Vierailija
22/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja mieheni saa pian ensimmäisen lapsenlapsensa. Oma äitini kutsuu minua jo bonusmummoksi. Tein kyllä selväksi hänelle ja saman tien muillekin, että koska en ole mieheni lapsille bonusäiti vaan etunimeltäni kutsuttava, niin olen sitä myös mieheni lapsenlapsille. 

Olisin mieluummin etunimeltäni kutsuttava myös sisarusteni lapsille (nimeni on sen verran harvinainen, ettei sekaannuksen vaaraa ole, koska eivät tunne muita samannimisiä), mutta varsinkin veljeni kutsuu minua sinnikkäästi "etunimi"-tädiksi. Tämä on aiheuttanut sen, että hänen lapsillaan menee kaksi tätiään herkästi sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kutsuisi lapsetonta ja sitä myötä myös lapsenlapsetonta 75-vuotiasta kummitätiäni mummoksi. Kutsun häntä etunimellä.

Vierailija
24/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pulska huonosti liikkuva sisko meni viemään roskapussia mustissa vaatteissa, niin pihalla pikkutyttö sanoi äidilleen:"Kato äiti, noita-akka"

Sisko melkein kuoli nauruun.

Vierailija
25/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää korostaa ikää seniorirouvalla? Sanotko nuorempia naisia juniorirouviksi? Miksei pelkkä rouva? Minä voisin kuvitella sanovani "vanhemmat rouvashenkilöt" jos kuvailisin jotain näkemääni tapahtumaa miehelleni.

Vierailija
26/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan omalla etunimellä jos on lupa, muuten sinä tai neiti. Kaikki eivät ole rouvia, koska eivät ole menneet naimisiin. Täti on taas sukulaisnimike.

Kuuluu yleissivistykseen tietää, että kaikkia nuoruusiän ylittäneitä naisihmisiä rouvitellaan siviilisäädystä riippumatta silloin jos joutuu käyttämään. 

Missään nimessä naisia ei saa rouvitella, se on todella loukkaavaa. Minun sukupolveni naiset eivät halua mitään rouvittelua. Herrastakaan en tiedä.

Vierailija
27/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää korostaa ikää seniorirouvalla? Sanotko nuorempia naisia juniorirouviksi? Miksei pelkkä rouva? Minä voisin kuvitella sanovani "vanhemmat rouvashenkilöt" jos kuvailisin jotain näkemääni tapahtumaa miehelleni.

Ei saa sanoa seniori iäkkään kuullen eikä rouva. Ellei ole varma että toinen ei loukkaannu.

Vierailija
28/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiliinan käyttö on kovin vähäistä nykypäivänä 🙄

Mä käytän esiliinaa joka päivä ruokaa laittaessani. Keittiön naulassa roikkuu 3 kpl, mistä valita. T.rouva 45v

Vierailija
29/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanhuksia joilla ON LAPSENLAPSIA ja silti ei saa sanoa mummoksi. Omat vanhemmat on tällaisia, eivät halua olla isovanhempia eikä saa sanoa mummoksi/ukiksi. Ovat narsistisia ja itsekkäitä, ja ilmoittivat päin näköä että lapsenlapset ei kiinnosta, emme aio alkaa isovanhemmiksi.

Eivät ole edee kaikkia lapsiani nähneet ja viimeksi nähty pikaisesti sukujuhlissa 8v sitten. Eivät pidä yhteyttä meihin ja kaikille tutuilleen valehtelevat että heillä ei ole lapsenlapsia.

Tällaisiakin on. Varsinkin toinen vanhemmistani on oikein ”mega-narsisti” ja hänen ideansa oli tämä isovanhemmuudesta kieltäytyminen.

Vierailija
30/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehdottomasti omaksuttava parempi tapa:

"Hyvää päivää, saanko puhutella?"

"Päivvee. Puhu vuaan"

"Millä sanoilla voin viitata teihin/sinuun ja haluatko teititeltävän vai onko sinuttelu sopivampaa?"

tjsp

Vierailija
31/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi viitata millään sanalla? Siis jos nyt jotkut henkilöt vaikka tukkii käytävän kaupassa niin miksi pitäisi sanoa: "Voisiko mummot/rouvat hyvät väistää hiukan?" kun voisi sanoa: "Anteeksi, voisitteko väistää hiukan?".

Vierailija
32/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten se, että sanomalla mummo tai rouva olet päätellyt henkilön sukupuolen ja saatat olla siinä väärässä?

Vierailija
33/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ikä pitää tuoda Suomessa joka paikkaan? Aina artikkelia lehdestä lukiessa siellä on ensin nimi ja sitten ikä. Oikeasti, miksi?

Koska ihmisen iällä ON iso merkitys monissa asiayhteyksissä.

Samalla tavalla, kun sukupuolella -vaikka kuinka modernin sukupuolettomia yritettäisiin olla.

MIKÄ ihme siinä ihmisen IÄSSÄ on niin kamalaa?

Onko kamalaa olla lapsi? Nuori? Keski-ikäinen? Vanha?

Jos on, niin vika on omissa asenteissa ja ennakkoluuloissa.

Vierailija
34/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni vanhempia naisia voi kutsua kohteliaasti rouva- sanalla.  Rennompi nimitys on täti tai

etunimellä.  Itse olen mummoiässä, ei lapsenlapsia, sukulaislapset kutsuvat etunimi+täti,esim.  Leena-täti.

Vierailija
35/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus on oikein yleispätevä nimitys.

Vierailija
36/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi mitenkään alleviivata ikää?

Juu ei saa puhua lapsista, teineistä, nuorista, aikuisista, vanhuksista, mummoista, jne, ettei kukaan vaan loukkaannu.

T. Lapseton mummo

Tuo ei ollut vastaus "miksi" kysymykseen. Koitatko uudestaan? Katsos, puhetavan loukkaavuus kun riippuu aina myös kontekstista. Esimerkiksi joku voi ajatella, että ihmisen kasvu päätyy aikuisuuteen, eikä tämän jälkeen ole tarpeen enää luokitella ihmisiä iän mukaan, kuin poikkeustapauksissa. 

Et itsekään vastannut alkuperäiseen kysymykseen tuolla "Miksi pitäisi mitenkään alleviivata ikää?"

Kysymys oli siitä, saako "mummo" sanaa käyttää. Ei siitä miten ikä tähän liittyy. Vanhus oli jo mainittu, mutta voiko käyttää sanaa mikä viittaa lapsenlapsiin vai onko se "yleisnimitys"? Koitatko uudestaan, omalla mielipiteellä, ei mitään jatkokysymyksiä miksi, tai ohi aiheen.

Minustakin mummo on yleisnimitys, mutta en ajattele jonkun 60v olevan mummo. Toki vaikka 40v voi olla mummo omassa perheessään, mutta yleisnimitystä käytän selkeästi iäkkäämmistä (n.80v+). En kuitenkaan ihan vierasta mummottelisi. Esim. 85v naisoletettu olisi juuttunut rollaattorilla lumipenkkaan niin saattaisin siinä yhteydessä käyttää mummo sanaa, kun puhuisin toiselle, "Käytkö auttamassa mummoa?". Jos menisin itse auttamaan, sanoisin "Tarvitseeko rouva apua?".

Vierailija
37/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ikään ei saisi viitata, mutta samaan syssyyn puhut itse "nuoremmista" ja "vanhemmista"..

Vierailija
38/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vanhuksia joilla ON LAPSENLAPSIA ja silti ei saa sanoa mummoksi. Omat vanhemmat on tällaisia, eivät halua olla isovanhempia eikä saa sanoa mummoksi/ukiksi. Ovat narsistisia ja itsekkäitä, ja ilmoittivat päin näköä että lapsenlapset ei kiinnosta, emme aio alkaa isovanhemmiksi.

Eivät ole edee kaikkia lapsiani nähneet ja viimeksi nähty pikaisesti sukujuhlissa 8v sitten. Eivät pidä yhteyttä meihin ja kaikille tutuilleen valehtelevat että heillä ei ole lapsenlapsia.

Tällaisiakin on. Varsinkin toinen vanhemmistani on oikein ”mega-narsisti” ja hänen ideansa oli tämä isovanhemmuudesta kieltäytyminen.

Lastelapsista kiinnostuminen on ihan vapaaehtoista.

Jokainen ihan itse valitsee oman tapansa suhtautua jälkikasvuun.

Turha siitä on möykätä.

Vierailija
39/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä nykypäivänä käyttäisi enää edes "rouva" sanaa. Hyvin voi sanoa että "vanhempi/ikääntynyt/eläkeikäinen/seniori-ikäinen nainen/henkilö/ihminen", jos on tarve viitata henkilön ikään. Joissain tapauksissa ikään viittaaminen on tarpeen, koska se auttaa tunnistamaan tai luomaan mielikuvan tapahtuneesta, jos ei ole kyse tutusta henkilöstä jonka nimi on kaikkien keskustelijoiden tiedossa.

Vierailija
40/55 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi mitenkään alleviivata ikää?

Juu ei saa puhua lapsista, teineistä, nuorista, aikuisista, vanhuksista, mummoista, jne, ettei kukaan vaan loukkaannu.

T. Lapseton mummo

Tuo ei ollut vastaus "miksi" kysymykseen. Koitatko uudestaan? Katsos, puhetavan loukkaavuus kun riippuu aina myös kontekstista. Esimerkiksi joku voi ajatella, että ihmisen kasvu päätyy aikuisuuteen, eikä tämän jälkeen ole tarpeen enää luokitella ihmisiä iän mukaan, kuin poikkeustapauksissa. 

Et itsekään vastannut alkuperäiseen kysymykseen tuolla "Miksi pitäisi mitenkään alleviivata ikää?"

Kysymys oli siitä, saako "mummo" sanaa käyttää. Ei siitä miten ikä tähän liittyy. Vanhus oli jo mainittu, mutta voiko käyttää sanaa mikä viittaa lapsenlapsiin vai onko se "yleisnimitys"? Koitatko uudestaan, omalla mielipiteellä, ei mitään jatkokysymyksiä miksi, tai ohi aiheen.

Minustakin mummo on yleisnimitys, mutta en ajattele jonkun 60v olevan mummo. Toki vaikka 40v voi olla mummo omassa perheessään, mutta yleisnimitystä käytän selkeästi iäkkäämmistä (n.80v+). En kuitenkaan ihan vierasta mummottelisi. Esim. 85v naisoletettu olisi juuttunut rollaattorilla lumipenkkaan niin saattaisin siinä yhteydessä käyttää mummo sanaa, kun puhuisin toiselle, "Käytkö auttamassa mummoa?". Jos menisin itse auttamaan, sanoisin "Tarvitseeko rouva apua?".

Voi luoja mitä jankkaamista tää ketju🙄