11v lapsi oli kaverillaan kylässä 5h! Soitin 2,5h jälkeen että pitää tulla jo kotiin
Todella noloa! Lapseni oli kavereillaan kyssä 5h. Kun soitin, että pitää tulla jo kotiin, kaverin äiti huusi taustalta, että ei mitään kiirettä. Sanoin lapselleni, että on kohteliasta sanoa, ettei kiirettä, mutta todellisuudessa isäntäperhe haluaa jo omaan rauhaan ja normaali vierailuaika on pari tuntia. Lopulta lapsi tuli kotiin vasta kyläiltyään 5h. Nyt sitten loppukevääksi tuli vierailukielto, kun ei osaa olla häiritsemättä toisten kotirauhaa.
Vasta eilen juttelin toisen äidin kanssa siitä, kun heillä lapsen luokkakaveri vierailee lähes päivittäin ja saattaa olla iltamyöhään. Ja on niin noloa häätää vieras pois, kun ei itse tajua lähteä, eikä vanhemmat käske kotiin. Pelkään, että meistä aletaan nyt juoruta kylillä ilkeästi, kun lapseni oli kylässä noin pitkään.
Mietin, auttaako asiaa, jos soitan tai viestitän kaverin äidille ja pahoittelen lian pitkää vierailua ja että lapseni aiheutti vaivaa ja häiriötä heille, kun ei lähtenyt pois aiemmin.
Kommentit (54)
Meillä naapurissa on ollut lapsia, jotka ovat halunneet leikkiä meidän lasten kanssa klo 12.00-21.00 joka päivä. Sanoin eräänkin lapsen äidille että aivan liikaa, kun minulla lapset 7 ja 4 eikä nuoremman päiväunista tullut mitään. Sain naapurin äidiltä huudot että miksei voi leikkiä koko päivää, muidenkin lapset leikkii. Naapurin lapsi oli 6-vuotias ja todella vilkas.
4 vuotta meillä oli tällaista. Muutto välissä ei auttanut, uudessa paikassa sama juttu.
Lisäksi meillä puoliso käy vuorotöissä joten paljon hoidin yksin lapsia ja mummuloissa ollaan käyty joka viikko, lauantaina toisessa mummolassa klo 16.00-20.00, välillä oltu koko päiväkin ja sunnuntaina toisessa mummolassa. Mies on ollut joka toinen viikonloppu töissä joten olen laittanut lapset aina valmiiksi, että ollaan päästy lähtemään mummolaan heti kun mies pääsee töistä.
Meillä mummot vielä arvostelevia joten oli raskasta aikaa, kun lapset olivat pieniä. Nyt jo vähän kasvaneet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkuja? Pitäisikö lapsen antaa häiritä toisia perheitä tuntitolkulla?
Ap
Kyllä meillä ainakin lapset ovat kavereiden kanssa enemmän kuin pari tuntia kerrallaan. Puolin ja toisin. Ihan yleinen käytäntö.
Eri asia joku pieni lapsi, mutta kouluikäiset hengailevat jo kavereidensa kanssa enemmän.
Onko sinulla noin huono itsetunto, että ruoskit itseäsi yhdestä lapsen vierailusta, johon kaverin perhe vielä sanonut, että on ok?
Minä sanon silloin, että ei kiirettä kun tarkoitan sitä. Jos haluan eroon lapsen kavereista, sanon senkin jos eivät muuten lähde. Ei se sen kummempaa ole. Ei lapset itse aina tajua ja sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurissa on ollut lapsia, jotka ovat halunneet leikkiä meidän lasten kanssa klo 12.00-21.00 joka päivä. Sanoin eräänkin lapsen äidille että aivan liikaa, kun minulla lapset 7 ja 4 eikä nuoremman päiväunista tullut mitään. Sain naapurin äidiltä huudot että miksei voi leikkiä koko päivää, muidenkin lapset leikkii. Naapurin lapsi oli 6-vuotias ja todella vilkas.
4 vuotta meillä oli tällaista. Muutto välissä ei auttanut, uudessa paikassa sama juttu.
Lisäksi meillä puoliso käy vuorotöissä joten paljon hoidin yksin lapsia ja mummuloissa ollaan käyty joka viikko, lauantaina toisessa mummolassa klo 16.00-20.00, välillä oltu koko päiväkin ja sunnuntaina toisessa mummolassa. Mies on ollut joka toinen viikonloppu töissä joten olen laittanut lapset aina valmiiksi, että ollaan päästy lähtemään mummolaan heti kun mies pääsee töistä.
Meillä mummot vielä arvostelevia joten oli raskasta aikaa, kun lapset olivat pieniä. Nyt jo vähän kasvaneet.
Et sitten voinut sanoa niille lapsille, että nyt ei sovi tulla? Tai että nyt täytyy lähteä? Sinä määrittelet teidän rajat ja vieraat lapset kyllä uskovat, kun sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kestä noita pitkäaikaisvierailuita, kun saa heittää lapsen kaverit pihalle, kun tuntitolkulla ja myöhään iltaan ovat. Ei ole kotona opetettu käytössääntöjä.
On teilläkin tahvoilla ihmeelliset ongelmat. Eihän tuo nyt ole ongelma eikä mikään sanoa lapsen kavereille, että nyt meillä on muuta ja on aika lähteä kotiin. Onko teillä tosiaan noin alkeellinen aivotoiminta, että tuo on jotenkin ongelmallista?
TÄMÄ! Mitä ihmettä, kyllä kaikesta saakin ongelman.
Kyllä meillä lapset kyläillyt tuon ikäisinä vaikka koko päivän. Pääsiäisenä pojallani oli kaveri kylässä 2 yötä, mahtavaa että on kavereita. Itseäni ei ainakaan häiritse. Ihan pikkulapsen kanssa olisi eri juttu mutta ei enää koululaisten.
Jos mekon yltyy liian kovaksi, käsketään ulos tai toiselle kaverille :)
Lastenkotiin se raggari ja sieltä nuorisovankilaan.
Apua, toivottavasti on provo. Lapsiparka.
Meillä lapsi 12 v on aina vähintään sen 3-4 tuntia kavereidensa luona ja sama päinvastoin. Jos on viikonloppu tai loma, niin yleensä kyläily muuttuu yökyläksi, joskus yökylä toiseksi yöksi. Viihtyvät keskenään, lapsen kaikki kaverit on ihania ja niin on oma lapsenikin. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa tai häiriötä näistä visiiteistä puolin eikä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten voinut sanoa niille lapsille, että nyt ei sovi tulla? Tai että nyt täytyy lähteä? Sinä määrittelet teidän rajat ja vieraat lapset kyllä uskovat, kun sanoo.
Asuttiin samassa rappukäytävässä ja tämä lapsi soitti koko ajan meidän ovikelloa. Hänen äitinsä antoi 6-vuotiaan liikkua vapaasti. Jos lähdin omien lasten kanssa leikkipuistoon tai kauppaan tämä lapsi tuli perässä. Tällä 6-vuotiaalla ja hänen äidillään oli ovi rappukäytävään auki koko päivän, kun hänen äitinsä ei jaksanut avata lapselleen ovea. Tämä lapsi sai myös ottaa pihalle mitä tahansa esim. Tabletin tai kalliin kameran kovassa vesisateessa.
Jo ootte tossuja, jollette osaa LAPSILLE sanoa, että nyt on aika lähteä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Apua, toivottavasti on provo. Lapsiparka.
Meillä lapsi 12 v on aina vähintään sen 3-4 tuntia kavereidensa luona ja sama päinvastoin. Jos on viikonloppu tai loma, niin yleensä kyläily muuttuu yökyläksi, joskus yökylä toiseksi yöksi. Viihtyvät keskenään, lapsen kaikki kaverit on ihania ja niin on oma lapsenikin. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa tai häiriötä näistä visiiteistä puolin eikä toisin.
Riippuu varmaan kuinka tilava asunto. Meillä asuu kolmiossa neljä.
Meille saa kans kaverit tulla ja olla niikö tykkää. Uskallan kyllä komentaa kavereitakin, mun säännöt jos meillä on! Tarkoitan että jos tekevät tuhmuuksia komenna kyllä. Ja arkisin patistan seitsemältä viimeistään kotia, jos vielä on, että ehtii kukin kotonaan hetken rauhoittua/tehä läksyjä jne. Vkl saa sit myöhempäänkin olla kylässä.
Minun lapseni kaverit oli aikanaan hyvinkin monta tuntia kylässä. Ajoin välillä koko porukan pihalle mekastamaan, kun alkoi kierrokset olla liian kovia. Pystyin kyllä reilusti myös sanomaan, jos tuntui siltä että kaverit ovat liian kauan.
Lapsille pitää sanoa asiat suoraan, eivät he voi tietää, mitkä ovat kohteliaisuussääntöjä missäkin perheessä.
On teilläkin tahvoilla ihmeelliset ongelmat. Eihän tuo nyt ole ongelma eikä mikään sanoa lapsen kavereille, että nyt meillä on muuta ja on aika lähteä kotiin. Onko teillä tosiaan noin alkeellinen aivotoiminta, että tuo on jotenkin ongelmallista?