Kunnollinen säästöruoka sinkulle, Alle 15e/Vk?
Nippuun ohjeet/ajatukset/vinkit/miten, ilman pakastinta. voi sinkku elää alle 15e/vk ruokabudjetilla. Eli ruokaan yksineläjällä 60e /Kk. Ruokaan siis 2e/päivä. Ei mitään suurperheen ohjeita. Ei kulinaristi ohjeita. Teemana on ruoka on polttoaine. Asun ja elän yksin ja tuloni ovat pienet. Leikkaan nyt sieltä mistä voin. Ps. yleensä mulla menee 200e/kk joten leikattavaa on.
Kommentit (45)
Aamupalat kaurapuuroa, ruuaksi isoja kattilallisia keittoa. Linssikeittoa, hernaria..
Kaurapuuroa, kananmunaa ja makaronia. Siinäpä se sitten oikeastaan oli. Noin vähällä ei elä.
Oma köyhäilyruokani on linssibolognese; tarvitaan vain tomaattimurskaa ja linssejä (+vesi).
Kannattaa kyttäillä s-markettien hävipusseja. Niissä sekalaisia vihanneksia, hedelmiä ja marjoja 50 sentin pussihintaan.
Peruna on halpaa, keitä niitä.
Tuolla et pärjää, keripukki iskee. Pakastin auttaisi paljon. Hernekeittoa saa purkissa halvalla ja säilyy. Itse tehden 0,50 e annos jos pakastin olis. Pakastimessa itse poimitut marjat pelastaisi vitamiinipuolta. Makaronista saa energiaa, mutta ei mitään muuta tarpeellista. Kanamunat on halpoja ja hyviä proteiinin lähteenä, jos ei ole korkeat kolesterolit. Kova on tavoite, jos aiot pysyä terveenä.
Puurot, keitot, laatikot, itse kerätyt marjat, omat sämpylät, itse kyllä hankkisin pienen pakastimen.
Lidliin tietysti ensiksi. Jauheliharuuat ovat halpoja, esim. jauhelihapihvit, jauhelihakeitto, makaronilaatikko, jauhelihakastike. Tarjouksista jauhelihaa (Lidl -30% 700g 2,5€) siskonmakkaroita (Lidl -30% 2€), karjalanpaistilihaa, porkkanoita, perunaa, jne. Reissumies Lidlissä 39 senttiä, tai sitten voit leipoa sämpylöitä itse (vehnäjauhot myös halpoja Lidlissä 0,90 €/2kg). Tomaattimurska myös halpaa Lidlissä (25 senttiä/tölkki), ja Milbona kermajuusto (1 kg 3,75€). Kananmunia löytää joskus tarjouksesta 10 kpl 1€ Tokmannista, tai Kcitymarketissa, mutta muuten näissä kaupoissa on yleensä huonot tarjoukset. Tietysti kaurahiutaleet (0,75 €), hernekeitto (0,60 €/tölkki), ja suklaa (0,50€/100g) ovat myös halpoja Lidlissä.
T. Lidl-mies.
Keräkaalista salaattia, esim. juustohöylällä saa hyvää raastetta. Sama kaalinkerä riittää moneen ruokaan: keittoa (liemikuutiolla tai suolalla maustettuna, edullista porkkanaa mukaan, tomaattimurska esim Lidlistä alle 30 centillä antaa välillä vaihtelua, siihen joku edullinen proteiini), kaalihauduketta paistinpannulla tai kaalilaatikkoa. Kaali säilyy muovipussissa jääkaapissa jopa viikkoja, jos tummuu leikkauspinnasta, voi leikata tummat kohdat pois.
Kaalissa on C-vitamiinia, A-vitamiinin esiastetta, B-ryhmän vitamiineja, lisäksi kivennäisaineita mm. kalsiumia, kaliumia, rautaa, seleeniä ja mangaania.
Isot kuoriperunat ainakin täyttää, niiden kanssa milloin mitäkin, kalapuikkoa, munia, jotain kermaviilikastiketta. Makaronin kanssa tomaattimurskapohjaisia kastikkeita, joista saa paljon antioksidantteja.
https://www.iskelma.fi/uutiset/terveys-ja-hyvinvointi/a-114226
riisi ja linssit ja kaali. sitten kylkeen jotain mielikastiketta. Toki ruoasta on oikeasti vaikein säästää . Useimmilla on paljon turhempia juttuja joista säästää.
Munakas, leipämunakas (omeletin sisään paistetaan kaksi leipäpalaa), linssikeitto, puurot, perunavelli... 2 eurolla päivässä et kyllä tule juhlimaan
Pavut ja linssit on edullista proteiinia, pastan kanssa niistä ja tomaattimurskasta kastike. Hernekeitto. Kasvissosekeitto (pari porkkanaa ja perunaa riittää yhdelle), valmiiseen keittoon sulatejuustoa (halpamerkit esim rainbow ihan ok). Veneperunat (suola, pippuri mausteeksi) uunissa, kermaviilidippi jos ei pelkältään mene tai lopun sulatejuuston kanssa. Puuro aamuin illoin. Ja jos pystyt, hae diakoniatyön tms ruokakassi niin voit ostaa pari hedelmää vitamiineiksi.
Lukematta edellisiä ehdottaisin
- hernekeitto (jämäpalvilihaa saa halvalla)
- chili-tomaattimurska + kasvisliemi + punaisia linssejä + kuullotettua sipulia, ihana tuhti keitto
- kaalilaatikko
- kasvissosekeitto
- porsaanniska tmv. pitkään uunissa haudutettuna nyhtömalliseksi, siitä syö viikon
Tuokin keitto riittää muutamaan kertaan, jos ei hingututa liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Tuolla et pärjää, keripukki iskee. Pakastin auttaisi paljon. Hernekeittoa saa purkissa halvalla ja säilyy. Itse tehden 0,50 e annos jos pakastin olis. Pakastimessa itse poimitut marjat pelastaisi vitamiinipuolta. Makaronista saa energiaa, mutta ei mitään muuta tarpeellista. Kanamunat on halpoja ja hyviä proteiinin lähteenä, jos ei ole korkeat kolesterolit. Kova on tavoite, jos aiot pysyä terveenä.
FYI, kananmuna ei vaikuta ihmisen kolesteroliin mitenkään. Monta vuotta vanha juttu jo.
Riisiä ja linssejä. Linssit saa kuivattuna halvalla lähimmästä etnomarketista. Lioitat ja keität ja sitten lusikoit ääntä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalat kaurapuuroa, ruuaksi isoja kattilallisia keittoa. Linssikeittoa, hernaria..
Tämä, ja kananmunia proteiinin lähteeksi. Kaalia käyttäisin myös paljon. Tosiaan kannattaa tehdä isoja määriä, ja vaikka pakastaa osa annosrasioissa. Leipää voi leipoa itse.
Kuivatetut pavut, linssit, herneet ym. palkokasvien siemenet. Makaroni, riisi, kaurahiutaleet, vehnäjauho, rypsiöljy, kananmuna, sokeri, kaali, porkkana, peruna. Suolaakin hyvä olla.
Tomaatimurska Lidlissä0,24 €/purkki, hernekeitto Kania 0,59€ purkki.
Kaikki makaronipohjaiset ruoat ovat halpoja.