Miten pääsee nunnaksi? En jaksa enää oravanpöyrää!
Luostarissa voisin keskittyä vain rukoiluun ja pieneen työntekoon.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuudessa ei ole luostarijärjestelmää.Jos haluat elää kristittynä,on vaihtoehtoja roomalais-ja kreikkalaiskatolisuus eli ortodoksit.
Käytännön asioissa sinun täytyy kääntyä kyseisen kirkkokunnan pappien puoleen,kun olen vaihtanut siihen kirkkokuntaan.
Tärkeintä on kuitenkin sisäinen halu ja usko,en kyllä nyt usko,että oot tosissasi.
Kerron kuitenkin näin faktat,vaikka ei omassa piirissäni ole ketään munkkia eikä nunnaa ja itse olen luterilainen.
Hyvin vanhalla ajalla luostarilupaus oli elinikäinen,mutta nythän se on ollut jo kauan toki vapaaehtoinen.
Ei sieltä pois lähtökään kuitenkaan ihan yksinkertaista ole.
Noviisiaika on asian miettimistä varten.
Nunnanahan voi työskennellä eri toimissa ja viroissa luostarin ulkopuolella,mutta luostarin säännöt sitovat.
Jos olisin tuossa tilanteessa niin valitsisin ortodoksikunnan.Heillä on uskonelämä vapaampaa,mielestäni iloisempaa.Pääsiäiset ja joulut ovat suuria juhlia,ja mitä olen luostareista lukenut,niissä on paljon enemmän erilaisia asioita ja toimintaa.
Toki roomalaiskatolisuudessakin,mutta ennen se oli askeettisempaa,ankarampaa.
Kyllä kuule sieltä on niin yksinkertaista lähteä pois, että lähtee vaan :D Toki sitä voidaan paheksua, mutta ei nykyään voida kuitenkaan ketään pakottaa luostariin jäämään jos ei halua. Ei perusoikeuksia voi ottaa oikeasti pois vaikka "sitoutuisikin" johonkin nunnana olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nunnana olisi raskasta koska he hoitavat puutarhaa, on päiväohjelmaa luostarin tapaan, ehkä viinintekoa ja kokouksia. Helpommalla pääset kun harjoitat jotain omaa juttua, oma huoneesi voi toimia kammiona.
Saako nunnat juoda myös sitä viiniä, kuinka paljon?
Saako nunnat juoda omatekemäänsä ylikäynyttä kaljaa eli kiljua? Nimittäin joskushan saattaa aikataulutus lipsahtaa kaljan teossakin.
Niin ja minuakin kiinnostaa tuo luostarin puutarhan viinimarjoista tekemiensä viinit, että saako nunnat itse vetää pään täyteen viiniä silloin tällöin ihan vaan juhlapyhien aattoina tai muulloinkin?
Onko muuten munkkiluostarin munkeilla vierailuoikeus nunnaluostareihin?
Kuka noita luostareita valvoo?
Voivatko siellä ihan vapaasti kehitellä nunnat lesboparisuhteitaan?
Ja mihin se Heinäveden luostarin Elisabetti katosi?
Onko eräällä palon sammuttajalla (kysyin nimittäin astaral-tv:n selvännäkijältä kerran) omatunto alkanut korventamaan, jos nimittäin ajoi kyseisen nunnan yli pimeällä hiekkatiellä rankassa vesisateessa silloin vuosia sitten heinäkuussa?
Sitä vaan, että kun jäi se Elisabetti-nunnan päänauhakin tien poskeen, jonka joku löysi, ja sitten se lyhty, joka oli tuotu samaisen tien poskeen.
Luostarissahan vasta oravanpyörään joudutkin. Siellä on tarkat rituaalit, jotka on päivittäin käytävä läpi ja muutenkin paljon sääntöjä noudatettavaksi.
Ei se mikään lepokoti ole.
Vierailija kirjoitti:
AP täällä terve. Erosin siis kirkosta parikymppisenä, että minua ei tällä hetkellä sido mikään uskontokunta. Luterilaisuus tutuinta, mutta ortodoksisuus kiehtoo. Seksielämä ei enää kiinnosta, joten ihan sama, vaikken haureksia saisi enää harrastaa. Olen vielä alle 40v, mutta nunnaksi ryhtyminen voi ottaa aikansa. Pitää varmaan käydä jossain ensin hiljentymässä. Ottaa töistä vähän vapaata ja kokeilla nunnailua.
Joku sanoi, että voi olla nunna myös kotona. Ei se ole sama asia. Haluan luostariin, tylsän kaavun päälleni ja jonkun, joka sanemee minulle säännöt, että ei tarvitse itse enää ajatella mitään!
Usein nunnaksi ryhdytään syvästä uskonnollisesta
vakaumuksesta. Ensin varmaan kannattaa yrittää löytää se vakaumus ja sitten miettiä luostariin sulkeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan oikaesti ajatellut, että haluaisin lähteä puoleksi vuodeksi vaikka jonnekin Tiibettiin meditoimaan. Olisi ihanaa kun voisi olla ajatellematta mitään deadlineja sekä tätä ainaista suorittamista ja kiirettä.
Tiibetissä luostarit ja uskonto on kiinalaishallinnon tiukassa kontrollissa. Monet luostarit ja opettajat ovatkin siirtyneet nykyään Intiaan ja Nepaliin. Molemmissa on paljon paikkoja, missä voi harjoittaa meditaatiota.
Eikö helpompaa oo vaan jättäytyä työttömäksi. "Lomailet" vähän aikaa ansiosidonnaisella ja sitten takaisin oravanpyörään. Sitten kun alkaa taas ketuttamaan niin toistat edellisen.
Tunnen buddhalaisen naisen, joka on asunut kumppaninsa kanssa muutamassa luostarissa, esim. Lontoossa ja Hawailla. On kyllä mielenkiintoinen tyyppi ja ihmeellinen elämäkin ollut. Hengellisiä vagabondeja.
On kuulemma entisiä ilotyttöjä nykyään luostarissa ja paljon miesvierailijoita liekkö totta.
No ei varmaan. Kaikissa sarjoissa nunnailu vaan näyttää niin leppoisalta. Hymyillään, rukoillaan ja kerrotaan muille viisauksia, sekä tehdään hyvää.