Miten pääsee nunnaksi? En jaksa enää oravanpöyrää!
Luostarissa voisin keskittyä vain rukoiluun ja pieneen työntekoon.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Moisiossa on buddhalainen luostari:
https://www.google.fi/amp/s/parastalahteanyt.wordpress.com/2020/11/23/p…
Thaimaassakin on monia, joissa on suomalaisia.
Hyi buddhan palvojat rukoilevat riivaajia itseensä.
Etkö ymmärtänyt, että oli kyse kristillisestä luostarista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen käsitys buddhalaisuudesta sulla.
Ilmeisesti nuo Suomen Buddhalaiset luostarit on vähän niinku meidän kirkot. Niissä järjestetään tilaisuuksia, seremonioita, rukoushetkiä sun muita. Niissä ei kai asu/elä pysyvästi kukaan paikanpäällä? Tuo "luostari" nimike on vähän harhaanjohtava tässä tapauksessa. Ei siitä maallista kotia kai voi tulla kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kukaan vielä kertonut miten nunnaksi pääsee. Pitää kai sitten kysyä Lintulasta.
Nunnaksi on todella vaikeaa päästä.
Rukous 5 kertaa ja siivousta kirjoitti:
Kumartaa 5 kertaa itään päin ja ilmainen ruoka sekä sänky. Mikäs siinä.Pyydät oman kasvimaan mitä hoitaa saat salaattia.
Ei luostarissa itse päätetä mitä tekee. Luostarissa suoritetaan johtajanunnan määräämiiä kuuliaisuustehtäviä.
Vaikka ajatus luostarielämästä kiehtoo myös itseäni, niin Lintulan suljen heti pois vaihtoehdoista. Varsinkin kesäaikaan siellä ravaa pilvin pimein jotain talkooporukkaa yöpymisineen ja bussilasteittain turisteja. Se siitä omasta rauhasta ja hiljentymisestä. Ei ole kiva kulkea toisten pällisteltävänä. Muutenkin tuo luostarin väki viettää niin "julkista" elämää, että sopii paremmin ekstroverteille.
Virossa on useampikin luostari. Toisin en tiedä niistä juuri mitään.
Arabialainen viinirypäle kirjoitti:
Munkit tislaa viinaa ja myy turistituotteita , ruokaa. Radiodei myy viinaa Espalla viinibaarissa. Ihan sama.Voi olla juoppoja munkkeja.
Miksi valehtelet??? Ei Radiodei myy viinaa missään!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen käsitys buddhalaisuudesta sulla.
Se voi olla mielenkiintoinen käsitys, mutta se on totta.
Nuo epäjumalien palvojat ovat kotoisin ihan Raamatun ajoilta, kun nuo pakanakansat palvoivat niitä puu-ukkojaan ja kultaisia vasikoitaan, sekä antoivat lapsiaan elävinä baal-jumalalle kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kukaan vielä kertonut miten nunnaksi pääsee. Pitää kai sitten kysyä Lintulasta.
Turussakin on joku luostari. Pitävät majataloa keskustassa.
Kaikkitietävä Wiki kertoo: Turun birgittalaisluostari on Turussa sijaitseva katolinen nunnaluostari, joka perustettiin vuonna 1986.Vuonna 2011 luostarissa oli yhdeksän nunnaa. He ovat intialaisia, meksikolaisia, italialaisia ja puolalaisia. Kaksi suomalaissyntyistä työskentelee Rooman pääluostarissa.
Pyhän Birgitan ja Autuaan Hemmingin kirkon yhteydessä toimiva luostari pitää vierastaloa ja tyttöjen opiskelija-asuntoja. Vierastalo toimii edullisena hotellina, jossa ei ole uskontokuntarajoja.[2][1] Siellä järjestetään myös retriittejä ja perhejuhlia.
Luostari levittää Suomessa tietoa birgittalaisuudesta sekä jakaa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Luostarin tukena on toiminut jo sen perustamisvuodesta alkaen Birgittalaissisarten ystävät ry. Luostariin liittyy myös maallikko-oblaattien ryhmä jo 15 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nunnaksi on todella vaikeaa päästä.
Miksi olisi? Senkun kysyy ja jos on tosissaan sen asian kanssa, miksei muka järjesty?
Suosittelen lämpimästi katsomaan tämän hyvän sarjan, joka kertoo tällaisesta naisesta, josta tuli nunna. Tositarina.
Luterilaisuudessa ei ole luostarijärjestelmää.Jos haluat elää kristittynä,on vaihtoehtoja roomalais-ja kreikkalaiskatolisuus eli ortodoksit.
Käytännön asioissa sinun täytyy kääntyä kyseisen kirkkokunnan pappien puoleen,kun olen vaihtanut siihen kirkkokuntaan.
Tärkeintä on kuitenkin sisäinen halu ja usko,en kyllä nyt usko,että oot tosissasi.
Kerron kuitenkin näin faktat,vaikka ei omassa piirissäni ole ketään munkkia eikä nunnaa ja itse olen luterilainen.
Hyvin vanhalla ajalla luostarilupaus oli elinikäinen,mutta nythän se on ollut jo kauan toki vapaaehtoinen.
Ei sieltä pois lähtökään kuitenkaan ihan yksinkertaista ole.
Noviisiaika on asian miettimistä varten.
Nunnanahan voi työskennellä eri toimissa ja viroissa luostarin ulkopuolella,mutta luostarin säännöt sitovat.
Jos olisin tuossa tilanteessa niin valitsisin ortodoksikunnan.Heillä on uskonelämä vapaampaa,mielestäni iloisempaa.Pääsiäiset ja joulut ovat suuria juhlia,ja mitä olen luostareista lukenut,niissä on paljon enemmän erilaisia asioita ja toimintaa.
Toki roomalaiskatolisuudessakin,mutta ennen se oli askeettisempaa,ankarampaa.
AP täällä terve. Erosin siis kirkosta parikymppisenä, että minua ei tällä hetkellä sido mikään uskontokunta. Luterilaisuus tutuinta, mutta ortodoksisuus kiehtoo. Seksielämä ei enää kiinnosta, joten ihan sama, vaikken haureksia saisi enää harrastaa. Olen vielä alle 40v, mutta nunnaksi ryhtyminen voi ottaa aikansa. Pitää varmaan käydä jossain ensin hiljentymässä. Ottaa töistä vähän vapaata ja kokeilla nunnailua.
Joku sanoi, että voi olla nunna myös kotona. Ei se ole sama asia. Haluan luostariin, tylsän kaavun päälleni ja jonkun, joka sanemee minulle säännöt, että ei tarvitse itse enää ajatella mitään!
Siis tietysti:kun olet vaihtanut siihen kirkkokuntaan.
Itse olen ihan oikaesti ajatellut, että haluaisin lähteä puoleksi vuodeksi vaikka jonnekin Tiibettiin meditoimaan. Olisi ihanaa kun voisi olla ajatellematta mitään deadlineja sekä tätä ainaista suorittamista ja kiirettä.
Pitääkö nunnan olla neitsyt?
Siis onko pakko olla umpeen kasvannut tussukka?
Kelpaako synnyttänyt nainen nunnaksi?
Mitään laiskaa elämää ei nunnanaolo ole, eikä yhtenäkään aamuna lorvita sängyssä.
Nunnana olisi raskasta koska he hoitavat puutarhaa, on päiväohjelmaa luostarin tapaan, ehkä viinintekoa ja kokouksia. Helpommalla pääset kun harjoitat jotain omaa juttua, oma huoneesi voi toimia kammiona.
Entä Valamon luostari ? Hyvä päätös tässä pahassa maailmassa.
Hyvä idea. Miksi ryhtyä munkiksi, kun voi ryhtyä patriarkaksi.